Gå til innhold

Tempratursensorer til vannkjøling

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

HK's egne sensorer er vel ikke helt nøyaktige? Sikkert OK med cpu avlesningen, men hvor blir mb temp avlest på hk'et mitt?

Hadde passet bra med et termometer med 4 sensorer, vann - cpu - gpu - chipset. Finnes det noe slikt?

Kan Li Lian sensorene brukes i vann, eller trenger jeg et helt annet termometer for dette?

Lenke til kommentar

Hvis det er av disse sensorene innpakket i sennepsgul plast, så ville jeg absolutt smurt et tynt lag epoxy på alt som hadde havnet i vannet. Men når det gjelder måling av vanntemp, så er det en løsning som er mye bedre etter min mening. Sett sensoren på radiator, i området hvor niplene er festet. Her er det "enkeltskrog" og det som er i mellom er 1 mm med messing som leder varmen utmerket. Men det er meget viktig å legge noen form for isolasjon over føleren der den er montert, eller kan og vil lufttemperaturen kunne påvirke den.

Lenke til kommentar

Du kan jo kjøpe et T - stykke

t0xnp.jpg

Og sette inn en plast plugg, slik du bruker når du skal skru inn en skrue i en murvegg.

Lim denne inn med Araldit eller silikon (helst sikaflex)

Ikke bruk superlim (lynlim) det blir oppløst av vann over tid.

Når dette har tørket borer du opp pluggen slik at proben på denne passer inn.

32-137_l.jpg

Lim så proben fast, ta gjerne litt krympestrømpe over T - stykkert og oppover ledningen.

Du kan selvfølgelig lage en slik tempføler av alle følere, med denne typen føler er ikke vanntett over tid. (jeg har prøvd og putte den rett i vann, etter 14dager viste den 90grader)Jeg laget den vanntett med og trykke den inn i en 2mm gummislange, fylt med sikaflex.

ac53026.jpg

Her er min Tempføler, laget på denne måten.

tempfolerkomprimert.jpg

edit:leif

Endret av bluesman
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...