Dag Tore Larsen Skrevet 11. september 2004 Del Skrevet 11. september 2004 (endret) AD Konvertering Når lyset treffer CCD brikken inne i kameraet samples signalet, dvs måler lysstyrken(luminance) på signalet Digital video har 3 separate kanaler : en for sort/hvit informasjon og 2 for farge. Samplings raten på video er på 13,5Mhz og benytter en skala på 10bit i proffesjonell video og som regel 8 bit i Amatør video 8bit representerer en skala med 256 forskjellige nyanser og 10bit en skala på 1024 forskjellige nyanser. S/H kanalen samples alltid på full oppløsning (13,5 millioner samples pr sekund) Farge kanalene blir som regel samplet på halv oppløsning. (6,75 millioner samples pr sekund) Dette tilsvare en datastrøm på (10bit x 13,5Mhz) + (10bit x 6,75Mhz x 2) = 270Mbit/sekund Derifra får man begrepet 4:2:2 Første tall representerer s/h kanalen, andre og tredje tall de to farge kanalene. I amatør video, blir fargekanalene ytteligere redusert til en fjerde del.. Dermed får vi 4:1:1 Annen variant av denne er å sample hver fargekanal med halv oppløsning på annenhver linje. Dette gir bedre horisontal oppløsning, men redusert vertikal oppløsning. Dette betegnes 4:2:0 Ytteligere komprimering kommer ETTER denne prosessen. Komprimering blir betegnet i forholds tall.. eks DV har en komprimeings grad på 5:1 Det betyr at 100MB ukomprimert blir til 20MB komprimert Digitale Formater: D1 4:4:4 1:1 D5 4:2:2 1:1 DigiBeta 4:2:2 2:1 DVCPro 4:1:1 5:1 DVCPro50 4:2:2 3:1 DVCam 4:2:0 5:1 BetacamSX 4:2:2 MPEG-2 DV/D8 4:2:0 5:1 HDV 4:2:0 MPEG-2 NB! DV/DVCam PAL blir samplet 4:2:0 mens DV/DVCam NTSC blir samplet 4:1:1 Forskjellen på DV og DVCam er at DVCam bruker høyere båndhastighet.. TV Formater: PAL (Phase Alternation Line-rate) 625 linjer/25 hele bilder pr sek (50 delbilder) Utviklet av Dr. Walter Bruch på 50-tallet. Benyttes i Europa, deler av Afrika, Asia og Sør Amerika SECAM (Sequence à Couleur Avec Memoire) 625 linjer/25 hele bilder pr sek (50 delbilder) Frankrike og div øst europeiske land. (Ikke PAL kompatibel pga forskjellig blanding av croma/luminans) NTSC (National Televition System Committee) . 524 linjer/30 bilder pr sekund (60 delbilder) Utviklet på slutten av 40 tallet. Populært kalt "Never Twice (the) Same Color) Benyttes i USA, Canada, Japan og Australia Endret 21. april 2005 av Lydteknikker Lenke til kommentar
Dag Tore Larsen Skrevet 21. april 2005 Forfatter Del Skrevet 21. april 2005 Noen som har komentarer til denne artikkelen? Lenke til kommentar
tunheim Skrevet 21. april 2005 Del Skrevet 21. april 2005 (endret) Annen variant av denne er å sample hver fargekanal med halv oppløsning på annenhver linje.Dette gir bedre horisontal oppløsning, men redusert vertikal oppløsning. Dette betegnes 4:2:0 Dette var litt uklart for meg. Mener du at annenhver linje har henholdsvis 6,75Mhz og 13,5Mhz samplingsrate? Eller mener du at annenhver linje er tatt bort, men at den gjenværende linja har 6,75Mhz samplingsrate? Ellers veldig bra. Endret 21. april 2005 av tunheim Lenke til kommentar
tunheim Skrevet 21. april 2005 Del Skrevet 21. april 2005 Sorry, klarer ikke dy meg: Den overskriften din er noe av den værre orddelinga eg har sett. Lenke til kommentar
andm Skrevet 21. april 2005 Del Skrevet 21. april 2005 Sorry, klarer ikke dy meg: Den overskriften din er noe av den værre orddelinga eg har sett. Da kan du umulig ha lest mer enn et par-tre setninger her på forumet ... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå