Dogbert Skrevet 8. mai 2002 Del Skrevet 8. mai 2002 Hei! Jeg er en helt vanlig fotograf som nå funderer på å kjøpe digikamera og/eller videokamera. Vi skal nemlig snart ha barn og da blir det gjerne litt mer fotografering enn det har vært hittil... Problemet er at kona gjerne vil ha videokamera, mens jeg er mest interessert i digikamera. Begge deler har noe for seg; videokamera er jo greit å ha til husbruk etterhvert som barna vokser til, mens 2 par svigerforeldre på andre kanter av landet nok vil sette pris på å få tilgang til bilder på nettet. Jeg har derfor 2 alternativer som jeg har følgende spørsmål til: 1) Er det en idé å kjøpe et videokamera med stillbildefunksjon? Jeg har sett noen varianter av dette, men de var fryktelig dyre (rundt 17 000). Hvilke merker vil du anbefale, hva bør man se etter og hvilket prisleie prater vi om? 2) Hva med å kjøpe et "vanlig" videokamera (uten stillbildefunksjon) og et OK "vanlig" digikamera? Samme spørsmål som over vedr. merke, funksjonalitet og pris... Setter pris på svar :smile: Lenke til kommentar
mindor Skrevet 8. mai 2002 Del Skrevet 8. mai 2002 Jeg hadde 2 in 1 sony DCR PC5, men var ikke fornøyd med kvaliteten på stil bildene når jeg fremkalte de(jeg brukte fotoknudsen ikke noe styggt om de for jeg bruker dem nå og er fornøyd)jeg var veldig fornøyd med video opptakene på sony DCR PC5 jeg syns det er et kjempe kamera for video og bilder for å ha på pc. Pc 5 lages ikke mere men PC6 er en nyere modell og like bra den har ikke stil bilde. Men når vi fikk små nå så kjøpte jeg sony DSC P5 for å ta bilder med og jeg er kjempe fornøyd har fått forstørret bilder til A3 format uten problemer. Mitt råd er å kjøpe 2 kameraer. en til vær funksjon. Nå skal det sies at jeg er bare en pappa som vil forevige det lille nurket så jeg er ikke noe proff. Håper dette var til litt hjelp. mindor Lenke til kommentar
HåkonN Skrevet 8. mai 2002 Del Skrevet 8. mai 2002 Hei. Hadde DCR PC5 et års tid selv. Og skal være enig at bildefunksjonen er for dårlig. De er generelt for dårlig på de billigste videokkameraene. Fordelen er at du har alt i ett, men da betaler du også grådig for det. Anbefaler deg på det sterkeste å kjøpe et videokamera uten bildefunksjon (men digitalt), og et vanlig digitalkamera. Legg en 3000,- i stillbildekamera og 10000,- for videokamera. (se etter tilbud, priser kan variere veldig) Fordelene er mange med dette oppsettet. 1. Du får en langt bedre stillbilde-funksjon. Du får et godt stillbildekamera til 3000,- i dag. (zoom, 2megapixel osv) 2. Du slipper å betale ekstra for å ha "alt" på et videokamera (er dyrt å produsere pga mindre komponenter). For å få et videokamera med brukbar bildefunksjon må du høyt i pris, og da betaler du mye for andre ting du mest sannsynelig aldri får brukt for. Et digitalt videokamera til 10000,- i dag, gir knallbilder og inneholder det du trenger av funksjoner. (hold deg unna Panasonic, der må du betale ekstra for å kunne koble det til PC-en) 3. Du har en ting til hvert bruk, altså vil fruen låne stillbilde-kameraet, kan du fortsatt bruke videokameraet. Og har du et dyrt videokamera, er det kjipt å miste/bli frastjålet, hvis du egentlig bare trengte å ta med et stillbildekamera. 4. Sony har den beste stillbilde-funksjonen på videokameraer hvis du alikevel vil gå for det, men Sony har de desidert DYRESTE minnebrikkene. 5. Skulle du ha behov for å oppgradere enten videofunksjon eller bildefunksjon med et alt-i-et-kamera, må du bytte hele greia, noe som du slipper ved å "dele" det opp. 6. Du får en ekstra gadget... En grunn nok for min del.. :smile: Har jeg overbevist deg? Tror dette er den billigste løsningen og desidert den beste, du betaler MYE for å ha det aller minste og råeste. Av merker vil jeg anbefale Canon, men Sony har en rekke videokameraer på markedet som stadig vekk er på tilbud. På disse kan du også velge vekk stillbildefunksjonen på de fleste modeller, noe som selvfølgelig gjør det rimeligere. Ikke velg det aller minste video- eller bildekameraet, det går på bekostning av komfort og kvalitet. Prøv å holde i det minste videok. til Sony så skjønner du hva jeg mener.... :wink: Lykke til... Lenke til kommentar
oling Skrevet 10. mai 2002 Del Skrevet 10. mai 2002 Jeg vil foreslå å bare kjøpe videokamera. Du kan ta småsnutter av barna. Tror du ikke svigerforeldrene vil like det også. Er de for store kan de jo bare komprimeres. Lenke til kommentar
Maria Skrevet 10. mai 2002 Del Skrevet 10. mai 2002 Quote: Den 2002-05-10 14:15, oling skrev:Du kan ta småsnutter av barna. Tror du ikke svigerforeldrene vil like det også. Er de for store kan de jo bare komprimeres. Hva kan komprimeres? Barna, besteforeldrene eller småsnuttene? :wink: Ja ja ja, jeg vet jeg ikke er morsom. Lenke til kommentar
ursa81 Skrevet 12. mai 2002 Del Skrevet 12. mai 2002 Jeg anbefaler deg til å kjøpe videokamera! 0,8 megapiksler er faktisk 1024*768 i oppløsning, og det er gode nok bilder å sende over internett. Selvfølgelig er det "gode piksler" og "dårlige piksler". Men det er stor forskjell på stillbildekvaliteten på videokamera. Anbefaler at du kjøper et Sony PC110 eller TRV30 da disse har fått veldig gode kritikker på stillbildene, og trv30 er til og med 1,6 megapiksler. Sjekk prisene på http://www.multicom.no. De er ikke oppført i prisguiden, men har muligens Norges billigste trv30 i alle fall. I tillegg kan du gå til http://www.qxl.no eller http://www.gibud.no for auksjon (det er også firma som selger nye varer her) Lykke til! Lenke til kommentar
fl0ffy Skrevet 13. mai 2002 Del Skrevet 13. mai 2002 Hei, Jeg har et dyrt videokamera med stillbildefunksjon som jeg aldri bruker Jeg har et dyrt digitalkamera med videofunksjon jeg aldri bruker Stillbilder fra selv dyre videokameraer er alt for dårlige etter min mening, akkurat som video fra digitalkameraer er det.... Kjøp to moderat prisede apparater som er gode på sin primærfunksjon. At et videokamera kan ta stillbilder og et digitalkamera kan ta video er etter min mening kun ment som salgsfremmende argumenter uten en reell verdi.... -flff Lenke til kommentar
Fjelldal Skrevet 13. mai 2002 Del Skrevet 13. mai 2002 Anbefaler deg å kjøpe et Canon MV 500i Video-kamera til ca kr. 8.500 og et Canon A40 2Mp stillbilde-kamera til ca. kr 3.500. Da har du en kombinasjon til kr. 12.000 som er mye bedre enn noen videokameraer med stillbildefunksjon. Eventuelt kan du kjøpe Canon MV 550i med stillbildefunksjon til ca kr 10.000, men da med redusert stillbildekvalitet. ---- Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå