Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Forskjell på router og switch...

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har et adsl model uten router koblet til en Dlink-624 router. Jeg har to PC'er og en PDA som jeg kobler til internett gjennom routeren.

ADSL-->Router-->PC'er/PDA

Kan jeg dele filer mellom de to maskinene med dette oppsettet, eller trenger jeg en switch??

Hva er forskjellen?

noccy

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å si det enkelt så er en ruter en dings som fordeler lokale ip-adresser til alle maskinene på nettverket ditt. de fleste, men ikke alle rutere har også en innebygget switch, som sender data dit det skal, og lar deg fysisk koble flere maskiner sammen. Med andre ord funker en switch fint hvis du ikke skal dele internet-koblingen din med andre maskiner, men hvis du vil ha flere maskiner online samtidig, bør du bruke en ruter.

En billig og grei switch er f.eks. denne: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=120841&cks=PRL

Ditto ruter: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=121673&cks=PRL

Sistnevnte har også innebygget firewall, etc.

Lenke til kommentar
DI624 har innebygget 5 port switch. (I likhet med mange andre routere for hjemmemarkedet.)

Så lenge du plugger alle maskinene i en av de 4 LAN kontaktene kan de kommunisere fritt med hverandre. Du har vel oppdaget at alle enhetene du har koblet til her får tilgang på internett?

Hva med maskiner som er tilkoblet routeren trådløst? Kan de kommunisere med hverandre på samme måte, eller må man bruke LAN-portene?

noccy

Lenke til kommentar

Veldig mye feilinformasjon ute og går her. Søk etter "What is a router" feks på google så kanskje noen kan bli litt klokere.

"http://www.webopedia.com/TERM/r/router.html" <- For nybegynnere.

For å si det enkelt så er en ruter en dings som fordeler lokale ip-adresser til alle maskinene på nettverket ditt

:nei: Den hadde fungert på et komishow

Endret av Jalmar
Lenke til kommentar

Kanskje vi bør prøve å rydde litt opp her. (jeg blir jo selv forvirret... :roll: )

Din router (D-link 624) er en router som har en innebygd switch. Derfor har du alt du trenger! (en switch er en boks som lar deg koble flere pc'en sammen - og det er derfor du har flere inngang på din router/switch) (en router er en boks som lar deg dele en internettforbindelse mellom flere pc'er - enkelt fortalt)

Og ja, det er ingen forskjell på om pc'ene er koblet til LAN-portene på routeren eller om de er koblet til trådløst.

Det eneste du trenger å gjøre for å begynne å dele filer og skrivere mellom pc'ene og pda'ene er å aktivere disse funksjonene på hver pc/pda.

Håper dette klarte det litt opp for deg.

Lenke til kommentar

En router en en enhet som er koblet til to nettverk. Den separerer disse to nettverkene, og sender "rett" data/trafikk mellom disse nettverkene. Eksempel: mellom internett og LAN.

En router med NAT har en IP mot nettverk1 (f.eks internett) og en annen mot nettverk2 (f.eks hjemmenettverket ditt, LAN). Mange routere har DHCP-servere, som er det som gir IP'er til pc'er og andre enheter tilkoblet.

En router med NAT bruker du for å få svært enkel brannmur-sikkerhet (skille LAN fra Internett) og for å bruke kun en IP mot internett, men fortsatt ha flere pc'er på LAN-siden.

En switch kobler sammen flere enheter på ett nettverk, f.eks 3 pc'er på et LAN.

Håper dette ikke ble bare rot :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...