Gå til innhold

Kjølepasta, virker den eller ikke?


tronni87

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har en amd xp2800 prosessor. Eg har bygd min egen pc og fra begynnelsen av, for ca 5 måneder siden, så glemte jeg å ta på kjølepasta på prosessoren. Det er først i dag jeg tok på kjølepasta. Temperaturen på prosessoren før jeg tok på kjølepasta var på ca 50 grader pluss, minus. Nå ligger den på 48 grader pluss, minus. Så jeg lurer på hvorfor temperaturen ikke har gått mer ned, eller skal den egentlig ikke det? Kjernen var ikke helt sånn som den så ut i begynnelsen, men alt virker uansett strålende når jeg holder på med pcen. Hovedkortet ligger på 28 grader pluss, minus. Er det mye?

 

Takker for svar.

 

Mvh Tronni

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, kjølepasta virker. Visst du har en boxed kjøler er det veldig sannsynlig en "pute" med noe slags varmeoverføringsgreier (som ikke funker så altfor bra), visst det var på, og du har pøst på med kjølepasta vil temperaturen bare stige. Noen typer kjølepasta trenger også en innkjøringstid (Arctic Silver osv.). Vent et par dager, og se..

Lenke til kommentar

Det er jo og en stor fordel om du da evt. har tatt av den gamle "kjølepastaen/puta"

Isopropanol er ganske greit for å rengjøre kjernen/blokka.

Stol heller aldri så altfor mye på bios-sensorene, da de i verste fall kan vise verdier som er helt bak mål/utti granskauen. +- 10C er forholdsvis vanlig. Hvis du vil ha en mere korrekt måling, så monterer du en flat sensor like inntil kjernen.

Lenke til kommentar
Ja, kjølepasta virker. Visst du har en boxed kjøler er det veldig sannsynlig en "pute" med noe slags varmeoverføringsgreier (som ikke funker så altfor bra), visst det var på, og du har pøst på med kjølepasta vil temperaturen bare stige. Noen typer kjølepasta trenger også en innkjøringstid (Arctic Silver osv.). Vent et par dager, og se..

Ja jeg kjøpte en "artic silver 5". Da venter jeg bare et par dager, og så ser jeg.

Spilte nettopp Far Cry. Etterpå lå den på 52 grader.

Lenke til kommentar

dette er måten å måle om du har en bra kjøler:

 

ta cpu tempraturen ganger med dB nivået på cpu vifta, da får du effekten på kjøleren ... hvis nummeret blir under 1000 er den gangske grei... desto lavere, desto bedere

 

cpu temratur * dB (på cpu kjøleren) = effekten

 

(erstatt dB nivået på cpu kjøleren med dB nivået på radiatorviftene om du har vannkjøling)

 

men jeg synes ikke 50 grder er mye.... ligger selv på 50 grader, men jeg har vifteløs vankjøling da :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...