Gå til innhold

Ny dvd-brenner: ustabilt system

T.L

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har fått meg ny dvd-brenner av typen NEC dvd recorder ND-3500A. Problemet er at etter jeg har kobla til denne, så blir systemet _veldig_ ustabilt. Jeg kommer inn i windows som vanlig, prøver jeg da å sette i en cd eller dvd i dvd-brenneren, så skrur hele maskinen seg brått av.Jeg må da dra ut kontakten til maskinen, og sette den inn igjen før den vil skru seg på igjen.

Hvis jeg ikke bruker dvd-brenneren noe, men bare gjør andre ting, så "fryser" enten maskinen seg etter noen minutter, eller den skrur seg av på samme måte.

Noen som vet hva som kan være galt? Oppsette mitt er:

asus a7n8x-e deluxe

amd xp 2500+ barton

twinmos 512 mb ram

q-tech 550w power supply (ja, jeg vet at denne suger)

Takker for alle eventuelle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Prøv dette aller først:

Avinstaller (i XP kan du ofte bruke "roll back driver") Nvidia nforce IDE driver og bruk KUN Microsoft sin IDE driver som er med operativsystemet.

Dette er den vanligste årsaken til dette problemet.

Hvordan gjør man det? Jeg er ikke så god på det her... Og jeg kom på at jeg heller ikke har satt noen av cd-romene til å være master eller slave, som jeg har hørt at man må gjøre. Noen som kan forklare meg hvordan jeg gjør det også?

Lenke til kommentar
Hvis du har en annen cd eller dvd brenner på maskina så kan det oppstå konflikt med brennerprogrammene jeg hadde samme problen og fjærnet et brennerprogram og da funket det.Og så må du enable dma men det vet du vel

Har en vanlig cd-rom i tillegg bare, men den kan ikke brenne. Dessuten tror jeg ikke jeg har noen brenneprogrammer inne for øyeblikket. Og det er vel rart at maskinen fryser seg eller skrur seg av etter noen minutter, uten at det er noe brennerprogramm åpent?

Lenke til kommentar

Sett brenneren til master (på baksiden av brenneren er det en liten "jumper" (kortslutningsbøyle) som kortslutter 2 pinner. Du finner den ved side av IDE kontakten.

Sett CD-ROM'en til Slave.

Her er en tenkt bakside av en brenner/CD-ROM:

|lyd||lyd||:::||IDE kontakt||Strøm|

::: er de pinnene som bestemmer master slave.

Sett jumperen på brenneren slik - ::| - som er master.

Sett jumperen på CD-ROM'en slik - :|: - Som er slave.

Lenke til kommentar

Hm - har ikke nforce selv, men prøv om ikke denne rettledningen hjelper:

(jeg bruker engelsk operativsystem - men du burde klare å følge allikevel)

Høyreklikk min datamaskin --> Properties --> Hardware --> Device manager -->IDE ATAPI Controllers -->Nvidia Nforce "ett eller annet" --> Properties -->Driver-->roll back driver, går ikke det kan du prøve uninstall driver.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...