Gå til innhold

Nytt AMD64-system til 10000+

Anbefalte innlegg

Hei!

Ja, så er det min tur til å spørre om det samme som mange andre før meg. Det er lenge siden jeg har fulgt med på hardware (og software)-fronten, og trenger derfor hjelp av dere mer kyndige :)

Jeg skal ha meg nytt system, problemet ligger bare i om jeg skal velge et 754-system (mest for pengene), eller et 939-system (mest framtidsretta). Jeg bruker pcen hovedsakelig til surfing, mp3-lytting, ser på film og skal også bruke den nye til spilling (Doom3, Half-life2).

Hva er den faktiske ytelsesforskjellen mellom 754 og 939 i f.eks Doom3?

Jeg antar å bruke mellom 10 og 12000 på maskina.

Jeg trenger :

- Hovedkort

- CPU

- CPU-vifte?

- Ram (1024megs)

- OS-harddisk (har 99% bestemt meg for WD Raptor 73,4GB)

- Skjermkort (Har "alltid" hatt Nvidia-kort og liker dem. Hva er forskjellen på 6800GT og Ultra i faktisk ytelse?)

Resten av det som trengs har jeg fra før.

Jeg har en Mist 480w-strømforsyning og et Xaser II kabinett fra Thermaltake hvis noen skulle lure på det. Lagringdisker tar jeg fra den gamle maskina.

Jeg vil gjerne ha forslag på både 754-systemer og 939-systemer, det som skal være felles for begge blir vel skjermkortet og wd-disken? Fint hvis noen har synspunkter på støy fra skjermkortet.

Det er viktig for meg at hovedkortet har støtte for Cool 'n Quiet-teknologien og hvis det har chipset-støtte(?) for s-ata er det også en fordel. Når jeg tenker etter så er det fint hvis det ikke er så veldig mye bråk fra hovedkortet i form av vifter osv

Jeg har en "sprøyte" med Arctic Silver 3, er den bra nok fortsatt, eller kan jeg få redusert temperaturen ytterligere ved kjøp av f.eks. AC5?

Jeg har ikke planer om å overklokke med det første.

Hva er den lureste framgangsmåten for å få minst mulig problemer? Burde jeg hente ned siste bios-oppgradering, legge det på diskett og oppgradere biosen før jeg installerer windows (skal bruke Windows 2000). Mener jeg leste en guide her et sted der det var mange bra tips på rekkefølgen man skulle installere ting på, men den finner jeg selvfølgelig ikke nå :thumbdown:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Socket 939:

AMD Athlon 64 3500+ 2.2 GHz BOXED

Gigabyte K8NSNXP-939 nForce3 250

OCZ 1024MB E.B. Dual Channel Platinum PC3200

POV GeFORCE 6800 GT 256MB Ret. m/Doom 3

Western Digital Raptor 74GB S-ATA

Totalt: kr 12 730,00 fra Netshop

Socket 754:

AMD Athlon 64 3200+ 2.2Ghz BOXED

Gigabyte K8NSNXP nForce3 250 S-754

OCZ 1024MB E.B. Dual Channel Platinum PC3200

POV GeFORCE 6800 GT 256MB Ret. m/Doom 3

Western Digital Raptor 74GB S-ATA

Totalt: kr 11 030,00 fra Netshop

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar
Takk for bra forslag!

Har du noen peil på hvor mye dette hovedkortet bråker? Og hva med boxed-vifta, er den bra i forhold til bråk/kjøling? Lønner det seg å kjøpe ny cpu-vifte og evt. ny vifte til 6800-kortet?

Skal vell være overkommelig det meste av støy som kommer fra de hovedkortene..

Om du ønsker en mer stillegående cpu-vifte så anbefaler jeg deg å kjøpe en ny ribbe + vifte. Les oivind_dahles super-pc-post for mer info.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...