Gå til innhold

AMD traver ønsker Intel system. Kan noen hjelpe?

Anbefalte innlegg

Bakgrunnen er at jeg ønsker å vurdere 3 lavbudsjett systemer opp mot hverandre. Jeg skal bygge et midlertidig system frem mot neste vinter nå.

Trenger råd til:

- hovedkort

- Minne (kan jeg bruke mitt Corsair TwinX 2*512MB 3200LL, hvis ikke anbefal noe bra??)

- CPU og god kjøling

Hva jeg ønsker:

- ytelsen må minimalt være lik et XP3200+ (helst også et A64 3000+ system)

- et stillegående system

- marginal overklokking med grei luftkjøling

- bra minneytelse

- god gblan ytelse (ikke dårligere enn nForce2 400 Ultra MCP-S1000)

- bra integrert lyd

- PCIe er ikke et must, men har den det uten stor prisøkning er det greit :).

- firewire gjerne 1394b(ikke et must med hverken a eller b, men greit å ha i dag)

Budsjettet for dette er 5-6000,-. Alt annet har jeg fra før.

EDIT:

Jeg vet som sagt ingenting om Intel systemer men har hørt at i925 chipsettet skal være bra?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva skal du bruke maskinen til?

Er ikke noen CPU på markedet som overgår XP3200+ med nevne verdig mye, og jeg synes egentlig en oppgradering fra dette systemet er tull, men hvis du absolutt vil oppgradere vil jeg enten ambefale gode gamle P4 northwood på godt gammelt 875 chipsett, som i mine øyne er bedre enn de nye 9xx chipsettene. Minnet er det bare å bruke opp igjen, du får nesten ikke kjøpt bedre.

Hvis du i hovedsak spiller ville jeg kanskje sett på Athlon 64 i stede for P4. A64 er bedre i dag allround enn P4, Atlhon 64 er også litt kaldere enn P4 northwood og rene sørpolen i forhold til nye p4 prescott (som yter dårligere per klokke enn northwood).

Lenke til kommentar

Jeg skal ikke oppgradere fra XP3200+, men vurderer et Intel system isteden for XP3200+ eller A64 3000+... Men har dette minnet fra tidliger fordi jeg kjøpte det på tilbud når jeg vurderte AMD system.

Men det er ikke noe must å beholde minnet har en som skylder meg penger for det hvis jeg kjøper nytt.

Skal bruke den til alt mulig egentlig, ingen overvekt i noe. Kanskje liiit overvekt i spill hvis man regner timers bruk.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Oki, ønsker ikke å starte en vs-vs diskusjon, men skjønner jo at det kan være vanskelig å unngå. Men behøver ikke overgå.. men gi like god ytelse. Det må jo være mye bra med Intel systeme også?

AMD64 systemet ligger hovedkort, cpu, og 1gb corsair minne på en innkjøpsverdi rundt 4.400-4.900,-

Så hvis Intel systemet ikke koster mer enn dette og yter bedre enn et 3200+ system til generellt bruk så er det absolutt interessant.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Hadde jeg vært deg ville jeg nok valgt et AMD A64 system..

- A64 3000/3200+ prosessor med en god vifte så får du overklokket litt (Thermaltake Venus?)..

- nForce 3 kort med det du ønsker..

- Ville ikke byttet ut minnet du har.. Det kan helt klart brukes i denne maskinen..

Dette vil vel koste sånn ca. 3000 kr. +

Jeg hadde ikke giddi å bruke 5000-6000 kroner på en midlertidig løsning når det egentlig kun er snakk om å skifte ut hovedkort og prosessor..

Spar de resten av pengene, eller ta steget opp på Socket 939 med en gang..

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Skal sånn sett bygge en fullverdig midlertidig PC med harddisk, skjermkort, psu, kabinett og alt. Men disse utgiftene endrer seg jo ikke uansett.

Så jeg ønsker å vurdere forskjellige grunnpakker opp mot hverandre som cpu, hovedkort og minne opp mot hverandre for å komme billigst mulig ut av det.

Her er et S754 system jeg vurderer.

http://produkt.hardware.no/calc_waggon.php?waggon_id=7473

Her er et SocketA system jeg vurderer.

http://produkt.hardware.no/calc_waggon.php?waggon_id=7437

For S-A har jeg ikke bestemt meg for hvilken prosessor og hovedkort ennå og på S754 er jeg usikker på hvilket hovedkort. Ellers tviler jeg også litt på kabinett som man ser i SocketA(i tillegg også Colorcase Air1000AB). Samt at jeg ikke vet hvilket skjermkort jeg skal ha fordi Powercolor 9800SE 256bit for promod forsvant fra kompletts lager.

Ellers vil alle standard komponenter i SocketA systemet gjelde for alle systemene jeg vurderer. SocketA, S754 og Intel...

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg anbefaler følgende:

Asus P5GD1 Hovedkort for S775 I915P,SATA,ATX,GbLAN,DDR400,PCI-Ex16

Intel Pentium 4 540 3.2 GHz Boxed Socket LGA775, 1MB cache

Asus Radeon X600XT 128MB DDR PCI-E PCI Express, Tv-Out/DVI-I, Retail

Til den nette sum av 5360,- kroner. Minnebrikene dine fungerer bra med valgt hovedkort. Alt nevnt utstyr kan kjøpes fra Komplett.

Du får da et moderne Intel-system med Pci-e, gbit-LAN, firewire og bra lydkort .

Endret av durabit
Lenke til kommentar

Og med 5-6000 så er det inkludert kjøp av ny ram i såfall(hk, cpu, ram), hvis ikke ønsker jeg å bruke ram'en jeg har. Systemet må ikke ha topp ytelse, men på linje med XP3200+ og gjerne litt moderne funksjonalitet i kortet etc.

EDIT:

Sorry fant prisen på X600XT, ca 1950,-. Vil det danke ytelsen til et 9800Pro kort til 1700? Riktignok AGP men...

Her er linken til Intel handlevogna.

http://produkt.hardware.no/calc_waggon.php?waggon_id=7483

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Hadde jeg vært deg ville jeg nok valgt et AMD A64 system..

- A64 3000/3200+ prosessor med en god vifte så får du overklokket litt (Thermaltake Venus?)..

- nForce 3 kort med det du ønsker..

- Ville ikke byttet ut minnet du har.. Det kan helt klart brukes i denne maskinen..

Dette vil vel koste sånn ca. 3000 kr. +

Jeg hadde ikke giddi å bruke 5000-6000 kroner på en midlertidig løsning når det egentlig kun er snakk om å skifte ut hovedkort og prosessor..

Spar de resten av pengene, eller ta steget opp på Socket 939 med en gang..

Kunne du vurdert det jeg har satt opp i S754 linken lenger opp?

Får man PCIe på S939 nå? Hvis jeg skal gå til S939 så må det være for at jeg skal ha alt det nyeste av funksjonalitet, men synes inngangsprisen er så høy nå.

Så jeg tenkte da å bygge en "midlertidig" PC nå inntil prisen på et S939 har sunket såpass at jeg kan få et ok S939 med FX51 eller 53 og PCIe etc.

Men om det blir til neste vinter eller ennå lenger vet jeg jo ikke nå, kommer ann på markedet. Og jeg har nå kun en 4 år gammel pc, så jeg trenger desperat noe som kan erstatte denne men alikevel har bra ytelse og moderen funksjonalitet, til S939 m/FX er innenfor rekkvidde.

EDIT:

Shit! bumping not intended!!

EDIT2:

Turgon, har du noe bra eksempel til et 875 chipsett basert hovedkort til meg?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

det er to ting som intel i hovedsak overgår amd på, det er bilde og videoredigering (avhenger noe av hvilke program du bruker men dette er den generelle trenden). NEI! amd gir ikke bedre bilde enn intel, hvor en så latterlig påstand kommer fra har je vondt for å skjønne, håper det var ment som en spøk.

har hatt mindre problemer med hovedkortene til intel, det er vel eneste forksjellen jeg har hatt, kan trygt anbefale begge, men det kommer selvsagt an litt på bruk og om pris er viktig så er AMD kongen :yes:

et system med 865 eller 875 (om du har råd) er nok en rimeligere løsning enn 915/925 med en ytelse som ikke er så veldig annereldes. en p4 2.8C vil etter det jeg har sett ofte være på nivå med en XP3200. på a64-siden må du vel mer opp i p4 3.2 for å matche en 3000-modell...

Endret av Bamsemoms
Lenke til kommentar

Joda Pris teller, men hvis den totale prisforskjellen på et godt Intel system vs AMD system er maks 1000,- så lurer jeg på å vurdere et Intel system fordi jeg også har inntrykk av at hovedkort og chipsett samt integrert funksjonalitet er av bedre kvalitet og bedre ytelse, men jeg kan for lite om Intel systemer.

???

Lenke til kommentar
Joda Pris teller, men hvis den totale prisforskjellen på et godt Intel system vs AMD system er maks 1000,- så lurer jeg på å vurdere et Intel system fordi jeg også har inntrykk av at hovedkort og chipsett samt integrert funksjonalitet er av bedre kvalitet og bedre ytelse, men jeg kan for lite om Intel systemer.

???

Kvalitet og ytelse er stort sett like, på nye AMD-systemer er vel

minnevalg litt mer krevende jobb enn på Intelsystemer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...