Gå til innhold

Abit NF7-S hovedkort starter ikke

Solsviken

Anbefalte innlegg

Det started med at jeg fikk tak i en pc som ikke ville starte for å se hva det kunne vere.

Den består av følgende:

-Abit NF7-S hovedkort

-AMD Athlon XP 2200+

-Twinmos ram 512 MB (2x 256MB)

-Saphire Radeon 9600

-80GB Hdd WD

-NEc DVD brenner 2500

Det som først alt skjedde, var ingen reaksjon i det hele tatt. ingen lys på Hovedkortet eller noe. så jeg skifta PSU med min egen og da kom lys i hovedkortet. Om jeg da prøvde å starte kom det en ambulanse lyd. Først en litt mørkerer lyd på ca 0,5 sek, så en litt lysere lyd som også varte ca 0,5 sek. Jeg har leita i den engelske manualen via abit.com.tw men der står det ikke forklart om noe lyder. Dersom jeg starta pcen på nytt kom det ingen lyd, men systemet nektet å starte. Jeg tok en titt på CPUen og den såg veldig herpet ut, med et stort kutt på kjernen. Derfor tok jeg å bytta CPU med min egen som også er AMD athlonXp 2200+. Jeg tok også og skiftet skjermkort til mitt eget Geforce4 Ti4400. Også denne gangen startet systemet med ambulanselyden, men med mine ting koblet til kom den dersom jeg restartet også, i motsetning til det som allerede stod i. CMOS ble resett under operasjonen flere ganger. En ting til, under oppkoblingen satte jeg rammen feil, satte den i slot 1 og 2 , men siden det var twinmos skal det stå 1 og 3, men systemet ville vel ikke motsi seg så mye pga dette vel ? Dessuten stod rammen i 1 og 3 når jeg første gang fikk datan ned her og skulle starte pcen. Kan det vere Hovedkortet som lyser , men faktisk er kaputt ?

Hdd er de ikke feil på , den står koblet til min pc nå og fungerer utmerket.

Rammen er det ikke, den står koblet til min egen pc og og funker utmerket

3d kortet er det ikke, for det står tilkoblet min pc og virker utmerket.

Maskinen var i daglig bruk da den en dag PLUTSLIG bare frøs og deretter nektet start. Hjelp takk ?

;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det første som sier meg når du sier at det piper fra hovedkortet er det at minnebrikken ikke sitter ordntlig i sloten sin. Dette kan tyde på at sloten har fått endel juling gjennom tiden.

En annen ting, er det at hvis CPU blir for varm, vil du også motta en slik lyd, før systemet slår seg av, for å spare delene.

-z00l-

Lenke til kommentar

hmm .

Men dersom systemet blir for varmt ved oppstart av en kald pc på 1 sek må det vere CPU som blir varm. Er vel kun denne som kan bli så varm at pcen nekter starte på under 1 sek. Dessuten når jeg skiftet prosessor skiftet jeg også til min egen vifte, så dvs det er blitt prøvd med 2 vifter.

Lenke til kommentar

Fikk samme problem på mitt NF-7 S med twinmos brikker under

en ombygging av pc2 .

Alt så dødt ut ,psu kom med klikkelyser for deretter å bli dødt , kun standby lys og ingen reaksjon ved oppstart.

Tok ut RAM + koplet fra alt annet inkl. vga kort, clearet Bios med jumper , startet systemet uten minne en gang for å teste. Satt inn minne i 1+3 . Deretter fyret hovedkortet igjen.

Det som så ut til å fixe det var en oppstart uten ram montert og

en bios clearing uten noe tilkoplet hk .

Lenke til kommentar

Som sagt: Stor sjangse for at hovedkort har gått dunken.

Har faktisk hørt om folk som har fått problemer med temp måleren i biosen, som viser at CPU blir ALT for varm. Problemet i tillegg har vært det at de har stillt inn på en shutdown hvis cpu når f.eks 70 grader.

Hvis indikatoren viser kjempefeil, vil systemet kjøre shutdown med en gang.

Men som du nenvte, du har reset CMOS så da kan vi droppe det :)

Prøv å bygg PC'en opp igjen. Utrolig mange her på forumet som har fått så store trøbbel med maskinen sin som ikke vil starte, der de har tatt fra hverandre ALLE deler, og satt dem sammen igjen, og da har ting faktisk fungert.

-z00l-

Lenke til kommentar

Vi har et NF7-S v2.0 og et NF7-M og to TwinMos rambrikker på begge, men har ikke koblet de i slot 1 og 3.

Hvor finner jeg info om at de bør settes slik, og hva er hensikten?

I manualen som fulgte med hovedkortene sto det bare at rambrikkene bør settes i slot 3 til 1. Jeg har derfor satt mine to i slot 3 og 2...

Lenke til kommentar
Vi har et NF7-S v2.0 og et NF7-M og to TwinMos rambrikker på begge, men har ikke koblet de i slot 1 og 3.

Hvor finner jeg info om at de bør settes slik, og hva er hensikten?

I manualen som fulgte med hovedkortene sto det bare at rambrikkene bør settes i slot 3 til 1. Jeg har derfor satt mine to i slot 3 og 2...

1 og 2 er minnekanal 1

3 er minnekanal 2

For dual channel brukes 3 , og en av de andre (1 eller 2) .

"What ever that works" .

Ønskes det å kjøres single channel plasseres brikkene i 1 og 2 .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...