Gå til innhold

Hjelp! Finner ikke CD-Rom'en på Min Datamaskin!

Anbefalte innlegg

jeg har et problem.. Har en pc... Og ettersom det er mye galt me den så kan jeg ikke installere xp med engang, derfor installerte jeg win 98 og skal oppgradere til win xp. Men så kommer problemet... Når jeg har kommet inn i windows 98 så er det akkurat som windows har kuttet cd-rom'ene helt.. Jeg finner dem ikke på min datamaskin, setter jeg i en cd så skjer det ingenting osv... Har vært borti problemet før men husker ikke hvordan jeg fikser det :blush::ermm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du kan prøve å "plug and play" metoden

Fjern IDE kabelen til CD-rom fra IDE2 på HK, start maskin, la windows oppdage at det virkelig ikke er noe cd-rom der, slå av maskinen, koble til cd-rom igjen, slå på maskinen, la windows oppdage at det er en ny enhet der.

Vet ikke om det fungerer med cd-rom, men jeg pleier å gjøre det om jeg har noe lignende problemer med PCI kort...

Lenke til kommentar

Du får ikke installert xp sier du , hvorfor ikke?

Xp cd booter ikke , er det problemet ?

Dette kan skyldes mange ting. F.eks :

- Du har en "fissen" winxp cd..

-Boot sekvens instillinger i bios... boot device er ikke satt til cd-rom ?

-Fysisk tilkobling ? sjekket master/slave jumper? Fordel med Hd og cd på forskjellig ide controller - Prøv med cd rom som secondary master? Har du ata33 kabel , plasser cd rom på enden av kabel ?

Bruker du 80leder kabel , eller 2 atapi enheter og csel setting så bytt til 40 leder og master/slave.

Ikke installere win98 først, dersom problemet ditt er at maskinen din ikke vil boote fra winxp cd'n .

Siden Win98 allerede er installert , da fungerte cdrom i dos. Win98 boot floppy laster 16 bit dos drivere for cd-rom.

16 bit drivere - msdex.exe og cdrom.sys er unødvendig for annet enn dos.

Fjern alle oppføringer for cdrom i feks. c:\Win98 autoexec.bat og config.sys.

Lenke til kommentar

-Boot sekvens instillinger i bios... boot device er ikke satt til cd-rom ?

-Fysisk tilkobling ? sjekket master/slave jumper? Fordel med Hd og cd på forskjellig ide controller - Prøv med cd rom som secondary master? Har du ata33 kabel , plasser cd rom på enden av kabel ?

Bruker du 80leder kabel , eller 2 atapi enheter og csel setting så bytt til 40 leder og master/slave.

Du er klar over at oppgraderings pakker av windows xp krever tidligere windows installasjoner, og hvis win98 ikke finner cd-rom, så har han et lite problem med å lese fra XP cd'n?

Lenke til kommentar

-Boot sekvens instillinger i bios...  boot device er ikke satt til cd-rom ?

-Fysisk tilkobling ? sjekket master/slave jumper? Fordel med Hd og cd på forskjellig ide controller  - Prøv med cd rom som secondary master?  Har du ata33 kabel , plasser cd rom på enden av kabel ?

Du er klar over at oppgraderings pakker av windows xp krever tidligere windows installasjoner, og hvis win98 ikke finner cd-rom, så har han et lite problem med å lese fra XP cd'n?

Aaaaaaaaahh........ :dontgetit: Oppgraderingspakke !

Oppgraderingspakke ... stygg sak.

Det her har jeg holdt meg langt unna ,nettopp pga slike ting .

Har oppgradert et par compaq maskiner med winxp-pro som var originalt levert med win98 og en slik gjennopprettings-cd. Huttetu :no::no:

Du har ikke cd engang, stakkar.

Hmmmmm .... :hmm::hmm:

oi ..næææh se hva klokken har blitt , .. sorry, har en viktig avtale . :whistle:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...