potetskrell Skrevet 12. september 2004 Del Skrevet 12. september 2004 getchoo den dagen en prescott utvikler mindre varme en de fleste andre cpu`erda snør det kremboller Så lenge ting oppfører seg optimalt, gjør vel det ingenting.. Har prescott selv og er storfornøyd! Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 12. september 2004 Del Skrevet 12. september 2004 (endret) zOOl sin løsning! Jeg synes utgangspunktet til zOOl er akkurat innenfor hva en filserver skal være. Hadde jeg vært deg ville jeg gått for hans råd! Men husk at det er meget viktig med kjøling av diskene. Og så vidt jeg vet har Chieftec mulighet 80mm kjøling på alle de interne 3.5" brønnene sine. Som forøvrig er 2 avtagbare diskkabinetter med integrert vifteplass. Det er bra. Og en ting jeg likte godt med dette kabinettet "Possibility for the installation of redundant power supplies" http://www.chieftec.de/?page=products_show...d=1&language=uk. Eneste negative jeg kan trekke frem for denne er at alt er 80mm vifter, men det har ingen betydning når man har muligheten for såpass god kjøling ikke skaper noe særlig CPU/GPU varme og kan stille viftene forholdsvis lavt ned. Noen modifikasjoner ville jeg gjort.. Eneste jeg ville gjort med oppsettet var kanskje å investert i en bedre Raid kontroller slik at du kunne kjørt 6 disker eller 8 disker i RAID 5. Det mest gunstige for dette kabinettet ville vært 6 disker siden det har 6 diskplasser med enkel mulighet for kjøling. Det viktigste for en filserver er at man har sikkerhet på dataene i den form at en diskræsj ikke forårsaker et du mister de. Hvis 100% oppetid ikke er så viktig ville jeg vurdert følgende modifikasjon av oppsettet. - DATA Kjøp kun 6*200GB disker. 6*895=5.370,- - SYSTEM Hitachi Deskstar 120GXP 40 GB 399,- Eller Grave opp en 20, 40 eller 80GB ATA100 disk et eller annet sted. Sett denne på den integrerte kontrolleren. Du trenger ikke rå ytelse på systemdisken her sånn sett. Alternativt kjøper du 7 stk 200GB og setter en av disse alene som system. - RAIDKONTROLLER 2.595,- Her i produktguiden.. På Komplett -Promise SuperTrak SX-6000 6-port ATA100 IDE RAID0/1/3/5/10 Så kobler du de 6*200GB diskene i RAID5 på denne. Dette gir deg 1 terrabyte i lagringsplass og 2 disker kan ryke før du mister data! Vil si denne kontrolleren er perfekt for dette kabinettet NB! Du må kjøpe cache til den. Helst 128MB. Denne mengde cache forbedrer diskytelsen vesentlig og den integrerte prosessoren gjør RAID-5 algoritmer og striping til en lek. Eneste er at den kan bli varm så sørg som sagt for god kjøling inn og ut av kabinettet. Datasikkerhet på OS Det du så gjør er at du tar image av systemet ditt jevnlig med ghost og lagrer det på en fast plass på raidet ditt. Og sørger du for at du ikke installerer mer enn minimum Kan du også lagre imagen på en DVD plate eller en CD plate med høy komprimering og kjapt få opp filserveren din igjen hvis OS diskene skulle ryke og må byttes ut. Det beste hadde vært å kjøre OS'er på RAID-1 eller i noen tilfeller kjørt det på en egen partisjon i RAID-5 arrayet. Men i dette tilfellet ville jeg kjørt det på en liten single disk som jeg tar image av ved jevne mellomrom. Backup av viktige data I tillegg til at man har sikret systemet mot datatap ved diskkræsj er det viktig at du også sikrer nøkkeldata mot korrupsjon og sletting ved uhell etc. Derfor ville jeg laget et system hvor du lagrer data du ikke på noen måte ønsker å tape på i en egen katalogstruktur og at du eks. bruker en billig IOMEGA løsning for å backe dette opp til Tape. Evt. finnes det tilsvarende løsninger som DLT men av type SLR/MLR som også er meget bra til hjemmebruk. Ikke så raskt dog. Har du DLT så bruker du denne til å ta backup av nøkkeldataene dine. Men husk at en DLT tape ikke skal brukes særlig mer enn 2-3 år(avhengig av hyppighet), samt at det er viktig at de oppbevares mørkt og ikke for varmt. Også viktig å rense spilleren regelmessig med rensekassett. Endret 12. september 2004 av Theo343 Lenke til kommentar
kafan Skrevet 12. september 2004 Forfatter Del Skrevet 12. september 2004 Takk for innspill. Jeg har 2 spørsmål. Du skriver: Sørger du for et kort med en god integrert gblan løsning som er kjapp for du mye på kjøpet. Ellers kjøper du et et 3com Gbit kort. Deretter en rimelig Gbit switch og kort til pcen. Må/bør jeg ha Gbit switch eller kan jeg velge en trådløs router med switch ? Du skriver også: NB! Du må kjøpe cache til den. Helst 128MB. Denne mengde cache forbedrer diskytelsen vesentlig og den integrerte prosessoren gjør RAID-5 algoritmer og striping til en lek. Eneste er at den kan bli varm så sørg som sagt for god kjøling inn og ut av kabinettet. Her falt jeg ut igjen. Hva slags cache er det snakk om ? Trenger jeg mere kjøling enn det som ligger i zools løsning ? Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 12. september 2004 Del Skrevet 12. september 2004 (endret) Takk for innspill. Jeg har 2 spørsmål. Du skriver: Sørger du for et kort med en god integrert gblan løsning som er kjapp for du mye på kjøpet. Ellers kjøper du et et 3com Gbit kort. Deretter en rimelig Gbit switch og kort til pcen. Må/bør jeg ha Gbit switch eller kan jeg velge en trådløs router med switch ? Du skriver også: NB! Du må kjøpe cache til den. Helst 128MB. Denne mengde cache forbedrer diskytelsen vesentlig og den integrerte prosessoren gjør RAID-5 algoritmer og striping til en lek. Eneste er at den kan bli varm så sørg som sagt for god kjøling inn og ut av kabinettet. Her falt jeg ut igjen. Hva slags cache er det snakk om ? Trenger jeg mere kjøling enn det som ligger i zools løsning ? 1. Du kan godt ha en trødløs router, men at du kobler PC og Server i switchen med CAT6 nettkabel for å få Gigabit ytelse i filnettverket ditt. Hvis du ikke vet hva CAT6 er så spør på Chlas Olson så får du det 2. Du må ha 4 stk 80mm vifter og helst justerbare hvis du er følsom på støy. Enermax 80mm justerbare er ok. Du skal ha en i hver av de 2 disk cag'ene og 2 utblåsningsvifter bak. 3. Det står den bruker 168 pins DIMM, så da skal denne være grei. 495,- http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=114359&cks=PRL Endret 12. september 2004 av Theo343 Lenke til kommentar
kafan Skrevet 15. september 2004 Forfatter Del Skrevet 15. september 2004 (endret) Tror jeg er i mål nå. Antar jeg bestiller en av de første dagene om ikke noen har sterke meninger mot. Kan trygt si at budsjettet sprakk kraftig Prod. nr. /Alt. prod. nr. Produkt beskrivelse Antall Enhet Enhetspris Sum 12331 D-Link DGS-1005D Gigabit Switch 1 Stk 596,77 596,77 DGS-1005D 5-port 10/100/1000, Ekstern strøm 10447 Papst Kabinett vifte 80x80x25mm 2 Stk 13 208,59 13000000014 8412 NGL 12376 Seagate 200GB S-ATA 7200RPM 7 Stk ST3200822AS Barracuda 7200.7 Plus 8MB cache 12352 Produksjon og testing av PC 1 Stk PCMONTERING 12649 PC eske/emballasje 1 Stk 10967 AOpen H700B, 350W, W/USB 2.0 board, 1 Stk 91.97220.B01 Maxi Tower 10684 Sony Floppy 3.5¨ 1.44MB FDD sort 1 Stk MPF920Z121 Sony MPF 920 - Diskettstasjon 11320 Asus P4P800S-E DELUXE hovedkort S478 1 Stk P4P800S-E DELUXE ATX, 800Mhz, S-ATA, GbLAN 13771 Intel Celeron D 335 2.8GHz / 533MHz 256K 1 Stk BX80546RE2800C Socket PGA478 Boxed 10680 DDR-DIMM 512MB PC3200 (400MHZ) 1 Stk 64X64DDRPC3200 Standard DDR minne 13818 NEC DVD-brenner ND-3500 bulk, intern 1 Stk 50026392 16X dual layer sort, bulk 13197 Promise FastTrak S150TX4 1 Stk FASTTRAK S150TX4 SATA 4-port, Raid, PCI Retail 11825 Hightech Excalibur Radeon 9800 Pro IceQ 1 Stk R9800P-ICEQ128 DVI/VGA/S-Video 128MB AGP 12063 Logitech MX510 Performance Optical Mouse 1 Stk 302,42 302,42 931162-0914 USB/PS2 Endret 15. september 2004 av kafan Lenke til kommentar
Onkel Kompost Skrevet 15. september 2004 Del Skrevet 15. september 2004 Ai! En ting bare, skal du ikke ha annet enn den 350W strøforsyningen i maskinen? Det kan hende jeg innbiller meg ting, men vil tro at den kanskje er litt for svak til å drive alle de HDene du har bestilt... Lenke til kommentar
kafan Skrevet 15. september 2004 Forfatter Del Skrevet 15. september 2004 Om det er nødvendig vet jeg ikke, men fint at du nevner det. Skal ta det opp med netshop. Så det ellers greit ut ? Lenke til kommentar
Onkel Kompost Skrevet 16. september 2004 Del Skrevet 16. september 2004 Om det er nødvendig vet jeg ikke, men fint at du nevner det.Skal ta det opp med netshop. Så det ellers greit ut ? Det er vel ikke nødvendig med noen superduperskjermkort (les: Radeon 9800 Pro) til en filserver? Kjøpe det rimeligste du finner du, mer trenger du ikke. Så sparer du en tusenlapp Du har jo plass til å utvide filserveren ytterligere med to kontrollerkort også. Ser du har valgt det... Lenke til kommentar
kafan Skrevet 16. september 2004 Forfatter Del Skrevet 16. september 2004 Har fått beskjed fra netshop at det er strøm nok. Jeg tenkte å kjøpe en barebone spillemaskin i tillegg nå, men har bestemt meg for å vente ca 1 år. Jeg har en pc jeg spiller med nå, men den har kun 32mb skjermkort og kan ikke oppgraderes. Derfor skjermkortet. Jeg skjønner ikke helt hva det vil kunne bety å øke filserveren med to kontrollerkort. Kan du eller noen andre forklare meg det ? Lenke til kommentar
356speedster Skrevet 16. september 2004 Del Skrevet 16. september 2004 Jeg skjønner ikke helt hva det vil kunne bety å øke filserverenmed to kontrollerkort. Kan du eller noen andre forklare meg det ? For å kunne koble enda flere hardisker til hovedkortet. Lenke til kommentar
kafan Skrevet 16. september 2004 Forfatter Del Skrevet 16. september 2004 Såpass. Så med flere kontrollerkort kan jeg slenge på mer enn de syv harddiskene jeg går får nå ? Lenke til kommentar
356speedster Skrevet 16. september 2004 Del Skrevet 16. september 2004 (endret) NB! må si at jeg synes denne maskinen er totalt overkill til å fungere som privat filserver. Selv så har jeg degradert filserveren fra XP2500+ til en gammel P3-600Mhz og merker ikke forskjell. Den laster ned kontirnuelig fra nettet med 40-80 KBs samtidig som jeg streamer alle MPG/DivX filmer til HTPC'en i stua og tar opp fra HTPC direkte til server med TV kort. Er nå ca 3 mnd siden jeg nedgraderte og har ikke hatt en eneste krasj eller antydning til 'heng" ennå. Det som er viktig i "hjemmeserver" er et ok nettverkskort og hardisk(er), dvs alle nyere hardisker over 80GB (7200rpm) er mer enn raske nok. Endret 16. september 2004 av 356speedster Lenke til kommentar
356speedster Skrevet 16. september 2004 Del Skrevet 16. september 2004 Har du virkelig behov for 1400 GB lagringsplass i heimen? Dette sluker omtrent 1000 stk 2 timers spillefilmer (DivX format med bra kvalitet). Lenke til kommentar
kafan Skrevet 16. september 2004 Forfatter Del Skrevet 16. september 2004 (endret) Det kan utmerket godt være du har rett. Jeg startet denne tråden for å få hjelp. Jeg har forholdt meg til forslagene jeg har fått. Selv har jeg ikke kunnskap hva servere angår. Jeg har heller ikke noe maskinvare liggende som jeg kan bruke og bygge selv vil ta livet av meg, såpass kjenner jeg meg selv Om du har et mer fornuftig oppsett basert på netshops utvalg så kom gjerne med et. Jeg tenker bestille om ikke lenge. Endret 16. september 2004 av kafan Lenke til kommentar
kafan Skrevet 16. september 2004 Forfatter Del Skrevet 16. september 2004 Angående ditt spørsmål om harddiskplass. Kunne jeg foreksempel kjøpe 2 stk hd av 200mb nå, 2 stk 300 om et år, og 2 stk 400 om to år og få alt til å fungere eller må de være av samme størrelse ? Om dette er mulig er dette etter min mening en billigere og bedre løsning, men jeg vet ikke om det går. Lenke til kommentar
Joffer Skrevet 16. september 2004 Del Skrevet 16. september 2004 Du trenger ikke 7200RPM disker om du bare skal lagre filmer/musikk og se/høre dem.. 5400rpm går fint - mindre støy og mindre varme.. såfremt du finner store 5400rpm disker da.. Lenke til kommentar
Joffer Skrevet 16. september 2004 Del Skrevet 16. september 2004 Angående ditt spørsmål om harddiskplass. Kunne jeg foreksempel kjøpe 2 stk hd av 200mb nå, 2 stk 300 om et år, og 2 stk 400 om to år og få alt til å fungere eller må de være av samme størrelse ? Om dette er mulig er dette etter min mening en billigere og bedre løsning, men jeg vet ikke om det går. Det er fint mulig.. men du kan ikke da lage en raid av gamle og nye uten å ta backup/flytte data på de gamle.. men det er ingen problem å utvide en maskin med mere diskplass etter at du har kjøpt maskina Lenke til kommentar
Joffer Skrevet 16. september 2004 Del Skrevet 16. september 2004 Har du virkelig behov for 1400 GB lagringsplass i heimen? Dette sluker omtrent 1000 stk 2 timers spillefilmer (DivX format med bra kvalitet). Er det noe problem å fylle ;-) Eneste "problem" er at hva er vitsen med å ha filmene etter at du har sett dem (sålenge det ikke er kongefilmer som Matrix) Lenke til kommentar
356speedster Skrevet 16. september 2004 Del Skrevet 16. september 2004 Her kommer ihverfall en litt rimeligere løsning som fortsatt er mer enn kraftig nok: SERVER: AOpen QF50C (kabinett og strømforsyning) Asus A7V600 (hovedkort med integrert Gbit LAN) AMD Sempron 2200+ Stillegående CPU kjøler 256MB PC3200 Minne Asus A9200SE Radeon 9200SE Skjermkort Seagate 40GB IDE (OS disk) Seagate 200GB S-ATA (lagringsdisk) Sony Floppy 3.5¨ NEC DVD-brenner ND-3500 SUM SERVER KR 4'978,- inkl.mva Netshop tar sikkert noen hundrelapper i tillegg for å montere den for deg, send de en mail og spør. NB! jeg har satt opp en liten 40GB disk som du installerer OS og programmer på, så bruker du den store disken som lagringsplass. Fordelen er at du enkelt kan bytte lagringsdisker uten at det påvirker OS, eller du kan re-installere OS uten at det påvirker de lagrede filene. Grunnen til at jeg har valgt OS disk som IDE og lagringsdisker som SATA, er at du da unngår problematikken som enkelte opplever med installasjon av OS på SATA disker, samt at Bios vil alltid forsøke å boote fra IDE disker som default instilling (greit for de som ikke liker å rote i bios). Dessuten så får du muligheten til å sette opp to stk lagringsdisker i RAID hvis det er ønskelig, selv om jeg ikke synes dette er noe å rote med for en som ikke kan det. Videre har jeg kun satt opp en stk 200GB lagringsdisk, hvorvidt du trenger mere plass er opp til deg, Du kan bestille en til uten å måtte ha noen ekstra SATA kontroller. Det er plass til 2 SATA og 4 IDE enheter på hovedkortet. Dvs OS disk + DVD brenner + 4 lagringsdisker (2 SATA + 2 IDE). Men det er veldig enkelt å sette inn en disk senere, hvis du trenger mer plass. NB! hvis du trenger enda flere hardisker så må du sette inn et SATA kontroller kort, men dette kan du også enkelt gjøre selv den dagen du trenger det. Eventuelle tillegg: Microsoft Windows 2000 PRO OEM (kr 1350,-) Gigabit Switch (kr 740,-) 3Com Trådløs router m/4port switch, 54Mbps (kr 795,-) Vet ikke om du har OS selv, men du klarer deg fint med Win2000Pro til en hjemmeserver. Win2003 server kan fort bli litt uoversiktlig hvis du ikke vet hva du driver med. Ang nettverk så klarer du deg med den 3Com trådløse routeren, fordi den har innebygget 4-ports switch, slik at du kan koble hovedmaskinen og serveren til denne med kabel, og evt bærbare maskiner, eller andre maskiner det er vanskelig å kable til kan koble seg til trådløst (krever et trådløst nettverkskort i maskinen). Hvis du vil utnytte Gbit hastigheten så kjøper du både router og gigabit switch, og kobler routeren til switchen og kobler PC'ene som har Gigabit kort til switchen, alle andre maskiner kan gå via router/trådløst. Hvorvidt du trenger Gigabit nettverk er opp til deg. som "tommelfinger regel" kan man si at 100Mbs nettverk overfører ca 8 MB pr sekund, mens et Gigabit nettverk klarer ca 30 MB pr sekund (reelle hastigherer, ikke teoretiske). Dette ble mye info på en gang, men jeg håper det er nyttig lesning :-) Lenke til kommentar
kafan Skrevet 16. september 2004 Forfatter Del Skrevet 16. september 2004 Takk, det var nyttig lesning ja. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå