amateur Skrevet 8. mai 2002 Del Skrevet 8. mai 2002 Hvor bra er egentlig XP's innebygde system restore - er den så bra at Roxio GoBack3 er unødvendig? (eller Norton Ghost og DriveImage?) Lenke til kommentar
pine Skrevet 9. mai 2002 Del Skrevet 9. mai 2002 Utrolig ressurskrevende. Det er faktisk den første tinger jeg slår av når jeg installerer en os. Den følger med store forandringer i systemet, og lager backup, slik at du kan gjenopprete instillinger fra noen timer eller no. Etterhvert begynner det å tygge stort på diskplassen. Ghost og Driveimage fungerer på litt anderledes måte. Du ghoster hele partisjonen inn i ett fil, sammen med mbr, altså hele pakka, for å senere kunne pakke det opp og ha en fungerende OS ganske raskt. Jeg har ghosta ferske installasjoner av både win2k og xp med mest brukt programvare, slik at jeg bruker bare 10-15 på en clean install istedenfor en time eller .no [ Denne Melding var redigert av: pine på 2002-05-09 11:16 ] Lenke til kommentar
amateur Skrevet 10. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2002 Disse ghost image'ene vil da kun kunne brukes på "original"-maskinen? Eller kan de innstalleres i endel andre maskiner og (for å få en rask install)? Lenke til kommentar
_BOFH_ Skrevet 10. mai 2002 Del Skrevet 10. mai 2002 Jeg mener at System Restore funkjonaliteten er delvis genial! Men den kan på ingen måte erstatte ghost - det er jo to vidt forskjellige ting!! Og pine, du kan jo sette av hvor mange % som skal benyttes (max) på hver drive. Jeg har i alle fall ved to anledninger hatt god nytte av det - da tok det ca 20 sek. + en reboot og alt funket som før :smile: Dersom jeg skulle brukt et av ghost-imagene mine måtte jeg i tillegg ha reinstallert en del programvare fordi selv om programmene mine ligger på en annen drive enn systemdriven, så forsvinner jo registry settingene ved en retanking av maskinen fra ghostimaget. Og export/import av registry orker jeg ikke. (I tillegg legges det jo som kjent ofte litt dll'er og annen skit i system32 på systemdriven - så en reinstallasjon av all programvare som ikke er med på ghostimaget må nok gjøres uansett) Et trix kan jo være å skru av system restore på alt annet enn systemdriven, og sette max størrelsen på denne til å være ganske liten, slik at det er plass til i alle fall noen få system restore points (slik at du kan rulle tilbake etter at installasjon av et program har krøllet systemet ditt ;o) Lenke til kommentar
amateur Skrevet 10. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2002 OK! Med Ghost-image, er det ufornuftig å lagre de største programmene (office, photoshop, norton osv) på systemdriven? (slik at ved en kræsj så dumper man bare alt tilbake på plass i C-partisjon?) Lenke til kommentar
SirHartge Skrevet 10. mai 2002 Del Skrevet 10. mai 2002 Slike tråder passer bedre under Programvare.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå