Gå til innhold

Pumpa mi bråker fælt,og gir fra seg magnetisk felt

MysticoN

Anbefalte innlegg

Hei igjen alle sammen.. har slete litt med at pumpa mi bråker fælt og at den forstyrrer skjermen min (den gir fra seg et magnestisk felt) så jeg fikk vite at jeg måtte gjorde pumpa (lage et magnetisk skjold)

her er det jeg gjorde: Fant tak i noe hønse netting som jeg snurra rundt pumpa og koble den til jord (svart molex) men det likte strømmforsyninga mi veldig lite. når jeg slo på pc'en funka ikke strømmforsyninga, det virka som det var ei sikring som gikk lr noe, den starta og stoppa like fort. prøvde et par ganger, sjekke om alt var som det skulle ( at ikke noe som var tilkoblet strøm var borti hønsenettingen) og prøvde en gang til. ingen ting skjedde.

Fjerna jorging kabalen fra hønsenettingen og starta maskina på nytt, alt funka som det skulle.

Hvordan kan jeg få fixet dette IRRITERENES problemet? kan ikke ha en pc som må stå et godt stykke unna monitoren for at den ikke skal flimre, kan ikke vere så populært å dra på lan med denne pc'en. og kan andre deler i pc'en ta skade at pumpa sender ut magnetisker felter?

Uff en del skrive feil, er trøtt:/

Håper noen kan hjelpe meg.

Takk

#Edit av moderator - Endret emnefeltet til noe forståelig. Les retningslinjene#

Endret av Afseth
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde samme problemet med min eheim 1046 og fant ut at det er nettstøy som kommer fra denne pumpen på ca 50 - 60 hertz. hvis oppdateringshasigheten på skjermen din er stilt til denne frekvensen så prøv å still den til 70 - 75 hertz, kan hende det hjelper.

jeg hadde et gamelt skjermkort men det virka. kort tid etter bytta jeg til et nyere skjermkort og har ikke hatt problemet siden.

Hilsen ny på forumet :)

Lenke til kommentar

selv om du måstille frekvensen din skal ikke dette påvirke andre fordi denne type forstyrelser har begrenset rekkevidde. regner med at pumpa di står rimelig nerme skjermkortet ditt? jeg bruker forresten ikke jording på pumpa fordi jeg kobla den på psu gjenom rele så den slår seg på samtidig.( fordi jeg er lat )

som du ser på bilde av maskina mi er det ikke langt til skjermkortet og slikt er det nesten dømt til å bli forstyrelser av:

IMG_00122.sized.JPG

Lenke til kommentar

Et plexikabinett?

Det forklarer jo endel. Plexi skjermer svært dårlig mot magnetisme og den type "støy".

Den nær sagt eneste løsningen er å flytte kabinettet ditt lenger unna skjermen, for det er den som påvirkes av det magnetiske feltet rundt pumpa, IKKE skjermkortet!

For min del har jeg fortsatt til gode å oppleve støy i fbm at pumpa står for nærme skjermkortet, etter å ha bygget et titalls vannkjølingssystemer i forskjellige maskiner.

Alternativet er evnt å spare til en LCD-skjerm, som aldri vil bli påvirket av magnetisme. Men det er jo en ganske dyr løsning på problemet. :ermm:

Lenke til kommentar

Hercules: Tror ikke pumpe-skermkort som er problemet! Har selv aldri erfart dette. Hvis du prøver å sette skjermen (CRT?!) 1m fra pumpen tror jeg du ikke vil merke noe. Du kan også prøve å ta pumpen lengere vekk fra skjermkorte! Det jeg prøver å si er at jeg aldri har hørt at pumpe forstyrrer skjermkort!

Et kabinett i stål vil dempe stråling mye bedere en plexi. Så til trådstarter: Du må nok lage et skikkelig EMS skjold, kjøpe en ikke biledrørsskjerm eks LCD eller bare sette kabinettet under bordet / lenger bort på pulten

edit. Skrue kom meg i forkjøpet :tease:

Endret av LOZER
Lenke til kommentar

Hercules: Pumpa står lengre til høyre (under HD "staticet" ditt) veldig trangt i kabinettet mitt:( lite midi tower. og jeg er 100% sikker på at det er monitoren som sliter og ikke skjermkortet. no har jeg kabinettet liggenes under monitoren min, og det går bra. kjøpe LCD hjelper meg, men som sakt så hjelper det lite vist jeg skal på en lan pary som jeg helt sikkert skal, har enda ikke testet å koble jord til PSU boksen, men tror dere at det skulle funke?

Må no finnest en løsning på dette da:(

det finnest ikke en anna plass til pumpa mi i kabitettet mitt! det er en eheim 1046 pumpe vist det skulle hjelpe. må bestille et par anti-knekk fjærer til får jeg begynner å skrur vidre, har 8 stk no, men trenger 2-3 til:/ har merka at en av antiknekk fjærene begynner å ruster:( må jeg bytte denne ut?

Takker for alle reply's hitill:)

Lenke til kommentar

Hmmm ikke et enkelt problem det der hehe, men det kan være andre kilder på samme strømnetet som gjør at pumpa di lager støy og. vet ikke hva du har rundt men prøv å plugge pumpa inn ett annet sted en alt annet. kan hende det kan gi svar. hadde det problemet med en lcd skjerm faktisk. men det kom av at jeg brukte et såkalt overspenningsvern som var innbakt i skjøteledninga mi. det likte verken pumpa eller skjermen serlig godt. måtte flytte kontaktene til et annet utak og da gikk det greit.

men hvis det ikke støyer når maskina ligger under skjermen din så skal det jo mye til før andre blir forstyrret av det. men prøv å se om du finner noe annet som lager / generer støyen slikt som transformator eller lignende.

skal jo ikke være nødvendig å pakke det inn i sølvpapir heller da.

mister jo litt av greia men plexikabinett da syntes jeg.

håper du finner ut av det :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...