Gå til innhold

Canon og Serviceproffen a\s


Anbefalte innlegg

Jeg oppdaget tidligere i sommer at mitt Canon Ixus 400 kamera hadde en sprekk i displayet.

Siden jeg har barn i huset mellom 9 og 15,var "synderne" avslørt allerede.

Etter avhørsmetoder av ymse slag som spanskrør etc.ble de saksøkte sjekket ut som intet straffbart forhold å melde.Min kone og jeg selv mener med hånden på hjertet at bruken av kameraet har vært innenfor rammene som enhvermannsen ville ha gjordt,og at vi ikke har brukt kameraet i noen som helst måte som kan ha påført noen ytre skade som burde ført til sprekker i display.Tar man i betraktning at vi for 1 og 1\2 år siden kjøpte for oss drømmekameraet med 4 megapixler og greier,samt at 4 tusen ++ ble brukt til innkjøpet,så burde det ikke være så vanskelig å skjønne at vi etter beste evne har prøvd å ta vare på kameraet.

Fordi som har lest min historie til nå begynner sikkert noen å kjenne seg igjen i lignende situasjoner,mens andre tviler og tenker "sikkert,han har knust den selv".Men nå er det engang slik at noen ganger kan hendelsesforløp og oppfattelsen av virkeligheten være slik som beskrevet ovenfor og det er hovedgrunnen til mitt tro det eller ei ærlig rop om hjelp her i forumet.

 

For hva skal jeg gjøre nå......

Etter å ha tatt kontakt med Canon Norge om at jeg ville bruke reklamasjonsretten min,ble jeg henvist til "Serviceproffen a\s" som tar seg av reperasjonene for dem.

Som sagt så gjordt,og jeg la ved et brev som henviste til at det var en reklamasjon.

Etter et par ukers ventetid ringte jeg opp Serviceproffen a\s som kunne fortelle meg at kameraet var fikset,og at det var på vei i posten.

Lykkelig og glad ble jeg da jeg noen dager etterpå mottok lappen fra posten og strenet ned for å hente kameraet. :yes:

Leverte lappen til betjenten og hadde pakken 20 centimeter unna meg,da sjokket kom."1215 kr.takk!!!" sa betjenten uvitende og blidt til meg.

Hææ,og en lang tunge ut av munnen var mitt svar.Etter litt frem og tilbake skjønte jeg at nederst på postslippen jeg hadde fått sto det 1215 kr.som måtte innbetales for å få tilgang til Ixus`n. :(

Dette må være feil tenkte jeg og sa jeg måtte ta en telefon til betjenten etter å ha rullet inn tungen.

Ringte da opp "Serviceproffen a\s" som kort fortalt sa at vi selv hadde ødelagt displayet.men at de burde ha gitt meg beskjed om hva de hadde funnet ut før de reparerte skaden siden det var en reklamasjons-sak hvilket de beklaget.

Men vil jeg ikke betale så var det ikke noe problem,for da kalte de kameraet tilbake fra posten og satt inn det defekte displayet tilbake igjen,slik at jeg kunne gjøre hva jeg ville med det.

 

Er det vanlig at Canon behandler kunder slik?Og hva gjør jeg nå,betaler og gir fan.

Noen forslag i forumet..... :thumbup:

 

P.S. Bare en tanke som slo meg,jeg var jo ganske tidlig ut med å handle Ixus kameraet,en om det er en feil på displayet over tid....,eller mine barn lyver. :hmm:

who knows?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eit lite spørsmål:

Blei du opplyst at viss det ikkje var reklamasjon så måtte du betale for reklamasjonen?

For kjøpsloven gjer ein rettigheiter på det punktet.

 

Utan om det synes eg det var dårleg frå Serviceproffen om å ikkje kontakte kjøpar om kva reperasjonen ville koste før reperasjonen blei gjort.

Mi erfaring frå gamlejobben min i mobilbransjen var at telefoner som ikkje var reklasmasjon måtte forhandlaren(som innsendar) komme med beskjed om produktet skulle repareres eller ikkje.

 

mvh

JanEirik

Lenke til kommentar

Om dette skal gå som reklamasjon eller ikke er vanskelig å si uten å se skjermen, men man kan grovt sett si det sånn at om det er en sprekk på midten av skjermen, som går tvers over den så er det ofte et tegn på "indre" trykk som har gjort at skjermen sprakk. Er det en sprekk som begynner et sted i kanten eller hjørner og brer seg utover skjermen er det en klem/støt skade. Det er ivertifall min erfaring.

 

Men Canon har ikke rykte på seg å være vanskelige når det gjelder reklamasjoner, ei heller deres service partner.

Lenke til kommentar

Jeg har faktisk ikke opplevd at ett Ixus 400 (eller noen andre Ixus kamera) har kommet inn med sprekk i displayet uten at brukeren selv har skyld i skaden... og vi har solgt Ixus kamera i bøtter og spann i flere år nå. Så tror ikke det er ett utbredt problem. Det kan også være grunnen til at Serviceproffen mener det er støtskade. Uansett er det ord mot ord.

 

I slike tilfeller er det vanskelig for deg å bevise noe som helst. Vet du 100% sikkert at dine barn ikke har hatt en finger med i spillet? (når du truer med spanskrør, så innrømmer de ihvertfall ikke at de er skyldige). Er du 100% sikker på at kameraet ikke har fått ett dunk i ett uoppmerksomt øyeblikk? (veldig fort gjort, hvis ting skjer raskt). Det er slike ting som er vanskelig å vite helt sikkert, og verkstedet har uansett mer kjennskap til slike ting, og bedre kunnskap om kameraet. Verkstedet får dekket det som det koster å reparere kameraet uansett (enten av deg eller Canon), så de har ingen økonomisk vinst i å lure deg heller. Det virker også rart at ett display bare skal sprekke uten ytre påvirkning.

 

Men du kan uansett krangle litt med de... er du heldig så gir de seg, eller gir deg en mye bedre pris ettersom det er ord mot ord... spør om DE har bevis på at det er støtskade, eller hva de legger til grunn for å påstå det.

 

Uansett... det er faktisk ikke lov å bruke spanskrør og andre "ymse avhørsmetoder" på barn for tiden. Det kalles barnemishandling. Har du truet med spanskrør/fysisk avstraffing, så er det faktisk strenge straffer for det også (trusler). Så vær forsiktig med hva du påstår du har gjort i ett forum, uavhengig av om du har gjort det eller ikke. Bare ett lite tips, og ikke kritikk (har ikke barn selv, så jeg skal ikke uttale meg om hva som er riktig og gal oppdragelse).

Lenke til kommentar
Uansett... det er faktisk ikke lov å bruke spanskrør og andre "ymse avhørsmetoder" på barn for tiden. Det kalles barnemishandling.

Off-topic,

men det slo deg ikke at det rimelig åpenbart var en spøk? Og spanskrør av alle ting... Hvor mange her til lands er det egentlig som har noe slikt? På toppen av det vil jeg vel anta at en stor del av befolkningen ikke engang vet hva det egentlig er for noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...