Gå til innhold

KRISE Ødela kanskje nettopp CPU i Burn In viaGuide

whom

Anbefalte innlegg

Hovedkortet ditt har tilkoblinger for 2 strømkontakter, en som er lang og en annen en som er liten og firkantet. Så spørsmålet er om du har husket på å koble til

Begge strømkontaktene. Hvis du ser på bildet under så ser du hva som kan skje hvis du bare bruker 1 kontakt og overklokker :

Begge var allerede koblet til ja.. Men takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, da må vi nok feilsøke litt. Gå inn i windows og start opp et overvåkningsprogram og så legger du inn et Skjermbilde av hva strøm-verdiene dine er.

Hvis du husker pipe coden, kan du prøve å fortelle hvilken det var?

1 short(Beep) System booting is normally

2 short(Beep) CMOS setting error

1 long - 1 short(Beep) DRAM ERROR

1 long - 2 short(Beep) Display card or monitor connected error

1 long - 3 short(Beep) Keyboard Error

1 long - 9 short(Beep) ROM Error

Long(Beep) continuous DRAM isn't inserted correctly

Short(Beep) continuous POWER supply has a problem

One long beep then machine shuts down - faulty, improperly installed or missing CPU

Endret av Malvado
Lenke til kommentar
Ok, da må vi nok feilsøke litt. Gå inn i windows og start opp et overvåkningsprogram og så legger du inn et Skjermbilde av hva strøm-verdiene dine er.

Hvis du husker pipe coden, kan du prøve å fortelle hvilken det var?

1 short(Beep) System booting is normally

2 short(Beep) CMOS setting error

1 long - 1 short(Beep) DRAM ERROR

1 long - 2 short(Beep) Display card or monitor connected error

1 long - 3 short(Beep) Keyboard Error

1 long - 9 short(Beep) ROM Error

Long(Beep) continuous DRAM isn't inserted correctly

Short(Beep) continuous POWER supply has a problem

One long beep then machine shuts down - faulty, improperly installed or missing CPU

Setter pris på at du vil hjelpe :D Og jeg unnskylder meg for å ha til tider mesten bearbeidet deg for det som skjedde... Jeg var sikert bare uheldig :roll:

Angående "gå inn i windows og start et overvåkingsprogram" Hvor finner jeg et slikt program? Inkludert i windows eller?

Sånn som jeg har forstått det, så er programmet laget til å kunne ta bilde inne i bios? Så da tar jeg et bilde av strømverdiene i oppstart.. Korrekt?

Har ikke vært borti sånt før ;)

Lenke til kommentar

Du kan laste ned MBM5 her, eller du kan eventuelt bruke et annet program som du liker.

For å ta skjermbilde trykker du bare på knappen for Prt Scr (over Insert) og så går du inn i paint og velger Paste fra menyen. Så lagrer du bildet som Jpg.

Hadde du virkelig ingen overvåkningsprogram i windows til å sjekke temperaturer og Volt???? :no:

Kan hende du har vært uheldig, men jeg tror faktisk at det er andre ting som gjør til at systemet ditt stopper opp på 1.65Vc , og at når vi har fikset det så skal du greie å komme opp i vanlige hastigheter igjen.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Hadde nok ikke et overvåkningprogram... Tungvint, men har brukt bios til det...

Jeg vet om funksjonen print screen, men visste ikke at det gikk ann å bruke det i bios...

Noe merkelig skjedde nettopp.. Pluttselig nå kunne jeg starte maskinen på 1,65...

Det har sikkert noe med at maskinen har stått urørt i noen timer...

Men er jo bra nyheter det... Jeg skal øke enda litt til for å teste hvor hvor høyt jeg kommer :D

Lenke til kommentar

Nei, MBM5 brukes i windows , kjenner ikke til at Prt Scr fungerer i bios ;) .

Kan det stemme det at du fikk en slags sirene lyd når pcen slo seg av sist???

Hvis det var sånn så er det mulig at det ikke er 100% kontakt mellom temperatur sensoren i socketen og cpu.

Løsningen er litt tricky, og du må være veldig forsiktig , du må selvsagt demontere kjøleren og da anbefaler jeg deg at du tar l12 modden i samme slengen. Ta av cpu og se inni socketen på hovedkortet ditt, der skal det være en blå sensor som er bøyd i en viss vinkel, du skal nå dytte den noen få grader mer så at det blir bedre kontakt mellom den og cpu. Husk det er knapt snakk om noen milimeter og det er viktig å bruke minst mulig makt her.

Her har du linker til L12 mod, anbefaler deg å bruke en liten tråd som du kan ta fra eksempel en gammel vifte eller en skjøteledning til molex kontaktene.

L12 Mod

Du kan også leke deg litt med denne siden hvor du i workshop finner masse nyttig : Ocinside.de

Lenke til kommentar

Nå skjedde det igjen når jeg økte volten til 1,8... ;)

Så jeg skal prøve å gjøre som du sier...

Bare for å gjøre det helt klart; Den blå sensoren du snakker om.. Den skal altså bli bøyd noen få grader mot den veien den allerede er bøyd, eller motsatt?

Du har ikke en link med en detaljert guide med bilder og sånt til denne operasjonen?

Skal starks prøve meg på det, men må finne ut litt mer om L12 Mod, siden jeg har tengt meg å gjøre det i samme slengen :D

Angående L12 cachen.. Foregår den på selve cpuen, eller socket på HK?

Er litt sånn uber Noob nå, men Molex kontakter, det er de 4 pins greierne som man plugger i for å gi strøm til eks cd-rom? (Og ja jeg bygde pcèn selv, men er ikke vant til alle navnene)

Og hvis det er en slik forlengelseskabel du mener, så sikter du til at jeg skal bruke en tråd inne ledningen (med gummi rundt) eller ta en av kobber trådene som stikker ut... (Selve trådene som går inn i eks cd-rom) Eller det var et dumt spm.. Selfølgelig mener du en tråd inni ledningen...?

Endret av Deuz
Lenke til kommentar

Anbefaler deg at du holder deg litt unna Burn in for nå, og at du heller prøver å justere hastigheten på et akseptabelt nivå og det samme med Vcore. I og med at jeg ikke vet hva som er selve problemet med ditt oppsett (kan godt være kjølingen) så anbefaler jeg deg at du tar det litt med ro.

Har også oppdatert mini guiden med link til en artikkel som faktisk motsier det jeg har erfart med Burn in, noe som får meg til å tenke i rettning mot det en annen person her på forumet har sagt, at Burn in bare hjelper på å få kjørt inn selve kjølepastaen og dermed resulterer i lavere temperaturer og lavere volt.

Angående den blå sensoren som er midt i socketen, så anbefaler jeg deg at du beveger den maks en 0.5mm i rettning mot cpu, husk at det er risikabelt og så lenge du greier deg med volt verdier under 1.8 så synnes jeg du skal la være å manipulere denne.

Problemet har blitt diskutert blandt annet på forumet til abit, men jeg finner ikke tråden akkurat nå, poster den senere når den dukker opp.

Når det gjelder L12 modden så bør du bruke en tråd fra en ledning som ikke brukes og som ikke er koblet til strømforsyningen din, den skal være på tykkelsen til et hårstrå ca, hvis du kobler den feil så kan du risikere at cpu ikke starter opp, og for all del så bør du ikke miste den ned i et av hullene.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Virker som du har et problem jeg hadde.Med en gang du skrur opp spenningen går alarmen. Selv om det ikke er i nærheten av hva cpu tåler. Jeg kunne skru vcore til 1.8 og alarmen gikk. Plutselig kunne jeg heller ikke skru til 1.7 før alarmen gikk.

Men alarmen min hørtes også dau og kvalt ut og ikke klar og tydelig. Jeg tok av viften og fant ut jeg hadde tatt for mye artic silver på. Dette tok borti en av broene. Så det som mest sannsynlig skjedde var at når jeg økte vcore, begynte pastaen og lede strøm. Slik at den gikk fra en av de "broene" og rett inn i kjernen. Altså en farlig jordfeil og potensiell kortslutningen. Renset bort og tok på en mindre klatt med pasta og alt ble annerledes. Alarmene ble klarere. Pluss jeg kan skru vcore høyere enn 1.8, men når alarmen går nå er det fordi jeg har cpu shutdown på 70 grader. Men vannkjøling jeg jobber med skal jeg få den høyere.

Ta av viften og sjekk om du har tatt for my pasta på og om dette berører disse små bitene på toppen av cpu.

Hvis det ikke er tilfelle, tror jeg likvel ikke cpu'en din er ødelagt. Da skulle den ikke startet.

Og angående alarmen skrev jeg denne om hva de forskjellie signalene betyr.

Legg merke til hvordan alarmen piper og sjekk med liste hva som kan være gale.

http://forum.overklokking.no/index.php?showtopic=276019&hl=

Endret av Shiva
Lenke til kommentar

Jeg bruker ikke Artic Silver 5, men Artic Silver Ceramique dette er den nest beste pastaen, men den leder ikke strøm.

Jeg lot pcèn stå på over natten og når jeg våknet, så hadde den slått seg av..

Så jeg tror det ville vær lurt å sjekke om det er for mye pasta og kanskje bøye den blå sensoren..

Lenke til kommentar

Nå har jeg gjort d.. sitter på 1,8 volt (må skryte litt) og på 2,66 ghz.

Har ikke sjekket hvor stabilt d er :p Men tempen ligger på cpu: 42 og kabinett: 20. Jeg har ikke gjort L12 mod, siden jeg ikke har det som trengs for å utføre den..

Jeg vil takke for hjelpen.. Setter pris på det :w00t:

Lenke til kommentar

Gratulerer Duez, da ser du jo at det ikke var selve cpu som var problemet...

Anbefaler deg på det sterkeste å ta L12 modden, om du bor i trondheim eller i nærområdet så send meg en pm, bor du lengre unna så sender du meg en pm med adressa di så skal jeg sende deg litt tråd som du kan bruke til å utføre L12 modden.

L12 modden hjelper til for å få systemet over 200fsb (i noen tilfeller så ønsker ikke cpu å starte opp i det hele tatt på 200) og ytelsen øker betraktelig i forhold til 133fsb.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...