Gå til innhold

KRISE Ødela kanskje nettopp CPU i Burn In viaGuide

whom

Anbefalte innlegg

Jeg som da er ganske noob når det gjelder OC og Burn In, tengte jeg skulle følge en ny guide, som jeg kom over her på forumet.: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=295276&hl=

Quote fra Guiden:

For Athlon Burn in

1.- Man setter cpu på standard mhz, men øker Vcore så høyt som det er forsvarlig å gjøre, se nedenfor for verdier.

Luftkjøling : 1.9Vcore.

Så da begynte jeg naturlig nok med trinn 1. (Jeg skulle ha min cpu (Athon 2600+ mobile) på standard clock, og skulle øke volten fra min standard 1,65V til 1,90V)

(jeg har luftkjøling: swiftec + papst vifte + andre kabinettvifter)

Straks jeg hadde kommet inn i windows, så slo maskinen seg av. med pipende lyder. :ohmy:

Rett etterpå slo jeg da den på igjen, gikk inn i bios og forandret volten til 1,65 igjen og startet, men det samme skjedde igjen :ermm:

Deretter ventet jeg 10 min, og gikk inn i bios, forandret volten til ca 1,50 og forandret mhz til totalt 1,15 ghz...

Jeg fikk nå startet maskinen opp, og gikk direkte inn her. for å spørre om råd, og ikke minst oppfordre andre til å IKKE FØLG DEN GUIDEN :mad:

Jeg er sitter nå her sterkt bekymret for at cpuen eller HK har tatt skade av dette :cry:

Tør såvidt å øke volten og mhz til normalt med tanke på at det kan bli det siste jeg gjør... :ermm:

Noen som har noen formening om hva som har skjedd og hvilke konskvenser dette innebærer og eventuelt hva jeg nå bør gjøre? :cry: ?

Edit: Hvis du leser helt på slutten, så ser du at problemet er løst. Beklager for at jeg var så slem mot guide lageren :blush:

Endret av Deuz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo den sikre død om man har "vanlig" kjøleblokk.

Hadde jeg satt min Xp2600+ på 1,9v nå hadde nok on-die temp. vært nærmere 90 grader. Dvs. 10 grader over det som er forsvalig max. ved stock vcore.

Du har mest sannsynlig "varmeskadet" prosessoren din.

Vil den ikke kjøre stabilt med stock volt (1,65) burde du sende den inn igjen og få ny på garantien.

Jeg vil ihvertfall anbefale deg å ikke begi deg ut på noe du ikke aner hva er neste gang. :)

Lenke til kommentar

Min CPU har faktisk vært over 100grader 2 ganger uten og ha daua :)

Ein gang var menst eg satt og såg film, når plutselig windows media player klikka...reint tilfeldig kikka eg raskt på everest der sto det 108 grader, så såg eg inne i kabinettet at det kokte inni i cpu blokka. Tok kjapt og fikk pumpa igang igjen og tempen sank ned til 40 igjen og maskina funka like fint. Andre gangen var menst eg sov så då må maskina ha slått seg av uten at eg på autoshutdown med for høge tempraturer.

Poenget mitt var vel at dette ikkje fikk nokken merkbare konsekvenser for meg så du kan vel være heldig du og ::) (måtte bare ta en liten solskinnshistorie for og at du skulle få litt håp om at det kan gå bra )

Lenke til kommentar

Du har mest sannsynlig "varmeskadet" prosessoren din.

Vil den ikke kjøre stabilt med stock volt (1,65) burde du sende den inn igjen og få ny på garantien.

Men er da veldig irritert at det står slikt i burn in guiden :realmad:

Jeg mener finnes det faktisk cpuer som det er forsvarlig å sette opp volten til 1,9?

Eller er den guiden rett og slett en failure? Hvis den er så mener jeg den guiden bør slettest...

Uansett det ser ut til at jeg har varmeskadet den. Jeg har nå clocket opp igjen til norm clock, men har måtte satt volten ned til 1,75 :cry:

Når det gjelder garanti blir det litt vanskelig med tanke på at den ble kjøpt i USA :cry:

Endret av Deuz
Lenke til kommentar
Men er da veldig irritert at det står slikt i burn in guiden :realmad:

Jeg mener finnes det faktisk cpuer som det er forsvarlig å sette opp volten til 1,9?

Eller er den guiden rett og slett en failure? Hvis den er så mener jeg den guiden bør slettest...

Det er ikke farlig om man har kjøling som takler det.

Noe som burde vært nevnt i den guiden.

Men når sant skal sier er "Burn-in" ganske så unødvendig, mange mener det hjelper på å få høyere hastigheter, men det har ikke gjort det i tilfellene jeg har testet ihvertfall...

Men du kan prøve å sende CPU'en til en hvilkensomhelst sjappe som har AMD, kan hende de erstatter den.

Lenke til kommentar
Men er da veldig irritert at det står slikt i burn in guiden  :realmad: 

Det er ikke farlig om man har kjøling som takler det.

Noe som burde vært nevnt i den guiden.

Men du kan prøve å sende CPU'en til en hvilkensomhelst sjappe som har AMD, kan hende de erstatter den.

Det står i guiden:

I følge guiden skal cpu ha norm clock og kjøre på disse voltene:

Verdier for Vcore på Amd Xp og xp-m:

Vannkjøling : 2-2,1Vcore.

Phase kjøling :+2Vcore.

Synes det er rart at min luftkjøling ikke klarer det, og andres takler det, med tanke på at jeg har swiftec+ en papst vifte med 102m3/time, har også godt med annen luftkjøling i kabbinettet...

Angående sende cpuen til en tvilsom sjappe :roll: Det er da ikke så mange som har 2600+ mobile prossessorer... Har du en sjappe å anbefale? Burde jeg sende til en sjappe innenlands eller utenlands? Krever ikke de kvitering og sånt da?

Noen som har gjort akkurat dette og fått en ny cpu tilbake?

Hvordan går jeg frem? Hva oppgir jeg i mail osv?

Takker for tilbakemelding :)

Lenke til kommentar

Deuz, det som trolig har skjedd i ditt tilfelle er at din psu ikke greier å gi nok strøm til din cpu, det er lite sannsynlig at du har ødelagt noe. Bare still inn på standard frekvenser så ser du at det skal gå bra.

Og hvis du fortsatt har problemer så si ifra så kan jeg i alle fall prøve å hjelpe deg.

Har skrevet flere ganger i guiden at det er viktig å ha en ordentlig kjøleløsning, og sånn med all overklokking så må man være litt forsiktig, det er også viktig å ha kvalitetskomponenter.

Har nå lagt inn noen advarsler, med tanke på at det finnes mange nybegynnere her, men som med all overklokking så gjøres dette på eget ansvar noe jeg tror di fleste her vet.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar
Duez, det som trolig har skjedd i ditt tilfelle er at din psu ikke greier å gi nok strøm til din cpu, det er lite sannsynlig at du har ødelagt noe. Bare still inn på standard frekvenser så ser du at det skal gå bra.

Har skrevet flere ganger i guiden at det er viktig å ha en ordentlig kjøleløsning, og sånn med all overklokking så må man være litt forsiktig, det er også viktig å ha kvalitetskomponenter.

Er redd det ikke er tilfelle (har Northq psu 400w) prøvde etterpå å stille tilbake til 1,65. (Altså da alt på standard) Men vil ikke starte... starter først når jeg setter den ned til 1,575 (med standard clock)

Jeg mener jeg har en ordentlig kjøeløsning nå har jeg 26 grader idle på standard clock... jeg stilte inn volten etter det du mener generell luftkjøling skal ha på burn in...

og Abit nf7-s2.0 og 2600+ mobile skulle da være kvalitet det?

Og vet at det jeg har gjort er på eget ansvar... :(

Endret av Deuz
Lenke til kommentar

Jeg ville økt volten trinnvis og aldri satt den rett opp til en høy verdi, jeg er også noob på overklokking, men en forsiktig noob.

Synd hvis det har skjedd noe galt, ikke gøy.

PS!

Vel eneste gangen jeg har gått "rett på" er at når jeg så at Barton 333/2500+ kjørte bra så satt jeg FSB til 200 med standard vcore og fikk en dønn stabil Barton 400/3200+ med knapt 33+ idle. (standard luftkjøling til rundt 250.-)

Men som alle vet er ikke det trikset akkurat for reell overklokking å regne.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Har samme hovedkort som deg og samme psu så det som har skjedd høres veldig merkelig ut. Har du tilkoblet P4 kontakten? Har hatt maksimalt 2.1 på Vcore (har vannkjøling) og har stress testet i ca 24 timer (fra litt før jeg laget mini guiden) og har ikke opplevd at jeg har fått samme problem.

I og med at cpu starter opp så tror jeg nok at den ikke har tatt kvelden, er temperaturene normale på den hastigheten du har nå, så kan vi sikkert utelukke at den er gåen.

Har du utført L12 mod på din cpu?

Lenke til kommentar
Har samme hovedkort som deg og samme psu så det som har skjedd høres veldig merkelig ut. Har du tilkoblet P4 kontakten? Har hatt maksimalt 2.1 på Vcore (har vannkjøling) og har stress testet i ca 24 timer (fra litt før jeg laget mini guiden) og har ikke opplevd at jeg har fått samme problem.

I og med at cpu starter opp så tror jeg nok at den ikke har tatt kvelden, er temperaturene normale på den hastigheten du har nå, så kan vi sikkert utelukke at den er gåen.

- Vet egentlig ikke hva en p4 kontakt er.. Noen som kan forklare hvor den sitter\koblet til, så skal jeg sjekke.

- har ikke utførst L 12 mod på cpuen, ville det hjelpe?

Det er jo ganske stor forskjell fra luftkjøling til vannkjøling.. Siden du ikke har eksperimentert med såpass høy volt på luftkjølingen, så kanskje det hadde vært en idè å skru denne ned litt?

Eller ihvertfall skrive NB: Bare for dem med delta vifte?

jeg vet at cpuen ikke er gåen med tanke på at jeg sitter med den i windows i skrivede stund, men den ble nok varmeskadet, fordi den vil ikke starte som før på standard 1,65

(egentlig som senere blir nevnt er 1,45w standard for 2600+ mobile, men når jeg fikk den visste jeg ikke dette, og satt den på 1,65 (grunnen til dette er at bios, gjenkjenner den som unknown cpu, og har da ikke standard mhz O.L), som er standard til vanlig XP 2600+)

Pointet er uansett at før kunne jeg kjøre på 1,65, men ikke nå lenger

Endret av Deuz
Lenke til kommentar

jeg har kjørt min cpu på 2.0vcore med luftkjøling i snart et halvt år. Ligger på 47c load, 35idle.

Men du har vel clocket?

I guiden blir det oppgitt at det skal være standard clock, og med en volt på 1,9W for burn in.

Jeg innbiller meg at cpuen tar mindre skade av høy volt, når den er høyt clocket, siden den da krever mer strøm og sånt.. Noen som kan bekrefte det?

Kan du f.eks clocke den ned til 1000 mhz, da cpu bruker minimalt med strøm,

og bruke samme volt?

Endret av Deuz
Lenke til kommentar

Hovedkortet ditt har tilkoblinger for 2 strømkontakter, en som er lang og en annen en som er liten og firkantet. Så spørsmålet er om du har husket på å koble til

Begge strømkontaktene. Hvis du ser på bildet under så ser du hva som kan skje hvis du bare bruker 1 kontakt og overklokker :

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Her oppnådde jeg 248 i fsb med min Barton 2500, dette med 1 strømkontakt og 1,8 i Vcore på luftkjøling, var ikke stabilt men det var en test for å sjekke hvor høyt jeg kunne komme. Psu tok kvelden like etter pga varmgang i 12v (dette pga at jeg ikke hadde koblet til p4).

Min Barton 2500 tok ikke kvelden, har den i reserve om min xp-m streiker.

Edit: En cpu utvikler teoretisk ca 30Watt mer varme ved en økning fra 1.65 til 1.90, Gorks Oc tools kan brukes til å beregne hvor mye watt den yter ved en viss volt.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...