Duckhunter Skrevet 8. mai 2002 Del Skrevet 8. mai 2002 Sitter og sliter med en P2-400 (skal snart oppgradere), så tenkte jeg at det ville være morsom å se hva jeg kan klokke den til Max. Men som kjent har jo P2 låst multiplier!!! Hva må jeg gjøre for å låse den opp? Noen hjemmesider dere kan anbefale angånde dette temaet? Og i samme slengen må jeg spørre om det er noen som har problemer med slettede BIOS, min brors BIOS på et Abit-KT7A hovedkort ble slettet av et trojan horse virus...må man kjøpe nytt eller finnes det noen løsninger på dette problemet? Lenke til kommentar
ParanoidCat Skrevet 8. mai 2002 Del Skrevet 8. mai 2002 Joda det finnes mange løsninger. 1. Reset CMOS 2. Last ned et flashprogram+siste BIOS versjon(www.abit.com.tw). Lag en system disk(floppy), legg med flashprogrammet og BIOS versjonen. Boot opp med den. Ops maskinen må ikke restartes under flashing! Går ikke dette kan du kjøpe en ny CCDR-rom brikke og flashe selv. Eksit data selger slikt.(www.eksitdata.com) P2 har ikke låst multiplier. Den er ulåst. Måten å klokke den på er enten å flashe BIOS på nytt med nyeste versjon, eller kan du flytte på ett par jumpere som finnes på hovedkortet ditt. På et Baby-AT HK er det 6 jumpere nedenfor rammen din. Finner du ikke jumperne kan du spørre her igjen.... Lenke til kommentar
DrErling Skrevet 8. mai 2002 Del Skrevet 8. mai 2002 Det som ofte hindrer deg å overklokke en p2 er cache brikkene ved siden av prosessoren. Jeg husker at jeg fikk overklokket en p2-333 til 480mhz, men da ved å dissable l2-cache`n. P2-400 har muligens raskere l2-cache brikker, slik at du sikkert klarer 6*75=450mhz, neste steg er vanligvis 83mhz fsb, som IKKE er noe særlig for harddisker og lydkort koblet på PCI bussen, da denne går på 41,5mhz... som oftest er 40mhz en smertegrense for mange komponenter. Neste steg er 100mhz fsb som du garantet ikke klarer. Jeg tviler litt på at p2-400 ikke er multipliersperret. Min p2-333 var hvertfall sperret. Jeg vet at p2-266 ikke var sperret og at 400mhz var godt innenfor rekkevidden til denne prosessoren. Men... eneste måten å finne ut hvor mye din prosessor klarer er å sette i gang og overklokke!! DrErling Lenke til kommentar
Duckhunter Skrevet 9. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2002 Vel, hovedkortet er av typen Abit BX6-2.0 og har ingen jumpere om man ser bort fra den som resetter BIOSen. Er ganske sikker på at multiplierern er låst, kan ikke boote når den er på 4,5 * 100mhz mot den vanlige 4,0 * 100. FSB har jeg også prøvd å klokke med, men maskinen klikket etter kort stund på 4,0 * 112mhz. Tror jeg har hørt at man skal gjøre fysiske inngrep på CPUen for å få den låst opp. Kan dette stemme? BIOS problemet er løst, sender bare HK inn til Multicom så skulle de fixe det!! Noen som vet hvor høyt man kan klokke en Athlon t-bird 1000mhz, og hvor høy temp. kan den takle før den går til .......?? Kjølingen er ganske god med en vifte som skal kunne takle opp til athlon 1333mhz, men så tror jeg heller ikke det fantes større CPUer da denne ble kjøpt for ca.10 mnd. siden. Kanskje den kan kjøle enda større cpu'er? Lenke til kommentar
TRAM Skrevet 9. mai 2002 Del Skrevet 9. mai 2002 Her står det meste om PII'n. Det lar seg altså ikke gjøre å 'låse opp' multiplier på PII. CMOS setter likevel default på vei til OS'et. Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 9. mai 2002 Del Skrevet 9. mai 2002 som du selv har påpekt, cpu'n er multiplier låst. Du nevnte også at den funka litt på 4x112, og det er omtrent max for en P2... prøv å øke volt'n litt, til 2,1 - 2,2 elns og se om det hjelper.. hvis ikke? vel, P2 er treg som **** samme hva.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå