Gå til innhold

Ny Pc, er dette bra nok


Anbefalte innlegg

Hei der

 

Endelig skal jeg kjøpe meg data, senest i slutten av neste uke, og alt skal kjøpes fra komplett, eller norek.

Jeg har ikke store krav for denne maskinen, da jeg de siste 4 årene har sittet på en p3 400mhz med 64 MB ram og for øyeblikket en 15" skjerm.

Men litt fart må den jo ha og jeg vil ikke bruke mer enn 10-11000 på den.

 

Så her kommer oppsettet ,og håper det ser greit, hvis ikke tar jeg imot alle innlegg med takk. Har valgt ett socket A basert system da jeg ikke trenger mye for å få en merkbar økelse i ytelsen fra den gode gamle maskinen.

 

Jeg skal bruke den mye til internet, det blir kanskje litt spill (HL2,warcraft3, og diverse sportsspill). Og kommer til å se en del film , og det blir litt sikkerhetskopiering av DVD. Noen som vet hvor lang tid det vil ta og brenne en DVD med denne maskinen?

 

Vel, here it goes:

 

Hovedkort : ABIT NF7-S2

 

Prosessor : Amd Sempron 2500+

 

Hadde egentlig tenkt å kjøpe en vanlig 2500+ barton, men komplett har visst ikke disse lenger, så jeg tenkte å gå for denne i steden. Den klokker vel ikke like bra?

 

Minne : Corsair Value Select minne - 512 MB

 

Slapp av jeg skal kjøpe en brikke til etterhvert

 

Skjermkort : Sapphire radeon 9800 pro

 

Harddisk : Seagate barracuda 200gb

 

Skjerm : Samsung SyncMaster 957 P

 

Kabinett : Chieftec BX

 

Mus : Logitech mx 1000

 

Tastatur : Logitech Internet Navigator SE, denne må jeg nok kjøpe ett annet sted

 

Musmatte : fUNC surface1030

 

Dvd- brenner: NEC ND 3500A

 

Hadde tenkt til å kjøpe 2510A, men har lest at denne er bedre

 

ISDN-kort: Billion PCI 128k

 

Kjølepasta : Cooler Master Thermal Compound Kit High Performance

 

 

Ok håper det ser greit ut, det er CPU`en som irriterer meg mest, ville helst hatt en barton 2500+ som sagt slik at jeg kunne klokke , men tror dere ikke jeg vil bli fornøyd med sempronen?

Eller skal jeg heller kjøpe cpu fra ett annet sted? Kanskje en xp-m 2400+ hadde vært ett bra valg, men jeg vil jo begrense antallet nettsteder jeg handler fra.

 

Tar iallefall imot råd med takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ok,

takk for svaret, men når jeg tenker meg om så vil kanskje det beste være å kjøpe xp-m 2400+ fra itbutikken. Den kan jo klokkes noe helt vilt etter hva jeg har lest.

 

Men sender disse fra danmark, eller ikke?

Tenkte bare på 200kr grensa.

Måtte bare være på den sikre grensa.

Disse er vel de eneste som selger denne typen prosessor.

 

Vel, nå må jeg på jobb, avisene skal ut til folket!

Lenke til kommentar

Ja du har visst rett i det.

 

Men da går jeg nok for en xp- m 2400+ fra itbutikken.

Stusset litt over at det var to typer som så helt like ut, men ser at den billigste i tillegg har oppgitt klokkehastighet på 2GHz :

 

AMD Athlon XP-M 2400+ prosessor ( mobil )

 

og

 

AMD Athlon XP-M 2400+ / 2 GHz prosessor ( mobil )

 

Hva er forskjellen, prisen skiller litt, men den dyreste er vel best?

Og disse leveres vel ikke med vifte, da jeg sikkert må ha ei ekstra hvis jeg skal klokke litt?

 

Takk for hjelpen

Lenke til kommentar
Ja du har visst rett i det.

 

Men da går jeg nok for en xp- m 2400+ fra itbutikken.

Stusset litt over at det var to typer som så helt like ut, men ser at den billigste i tillegg har oppgitt klokkehastighet på 2GHz :

 

AMD Athlon XP-M 2400+ prosessor ( mobil )

 

og

 

AMD Athlon XP-M 2400+ / 2 GHz prosessor ( mobil )

 

Hva er forskjellen, prisen skiller litt, men den dyreste er vel best?

Og disse leveres vel ikke med vifte, da jeg sikkert må ha ei ekstra hvis jeg skal klokke litt?

 

Takk for hjelpen

 

Forskjellen tror jeg er at en er 45w og en er 35w. Den med 35w er en bedre overklokker enn den andre, og anbefales.

Lenke til kommentar

ja,

har merket meg at man i alle tråder blir oppfordret til å velge AMD 64, men jeg tviler på at jeg er den som vil savne noe når jeg går for en mobile AMD.

Går nok heller for ett Athlon 64 system når jeg skal oppgradere etterhvert, og jeg vil tro at det ikke blir før om 1-2 år .

Og hvis jeg går for en mobile 2400+ så kan jeg vel få den opp i en minst 3000+, for en som ikke har så mye innsikt i klokkingens verden.

Og det tror jeg holder , og jeg vil helst ikke kutte på andre komponenter så jeg kan kjøpe dyrere cpu+HK

 

Da går jeg for en 35W mobile, og her kommer ett oppdatert oppsett:

 

 

Fra itbutikken.no:

 

Prosessor : AMD Athlon XP-M 2400+ processor

Kjølepasta : Arctic Silver 5

Tastatur : Logitech Internet Navigator Special Edition

 

Fra komplett:

 

Hovedkort : Abit NF7-S2

Minne : Corsair Value Select minne - 512 MB

Skjermkort : Sapphire RADEON 9800 Atlantis Pro

Skjerm : Samsung SyncMaster 957 P

Harddisk : Seagate Barracuda 7200.7 - harddisk - 200 GB

Kabinett : Chieftec BX

Mus : Logitech mx 1000

Musmatte : fUnc 1030

Dvd-brenner : NEC ND 3500A

ISDN kort : Billion BIPAC PCI - ISDN terminal adapter

Kjøler : Thermaltake Extreme Volcano 12

 

Da tror jeg alt er med , og dette skulle vel holde for meg, hvis man sammenligner med den jeg sitter på nå.

 

Takker for hjelpen, og tar gjerne imot mer, da jeg ikke bestiller før i slutten av uka.

 

Byttet ut venus silent boost vifta med volcano 12, det må jo være greit å ha variabel viftehastighet?

Kom på at jeg kanskje trenger noen ekstra vifter i kabinettet, eller er ikke det nødvendig, har ikke planer om å tyne prosessoren.

Endret av tors81
Lenke til kommentar

Det der skal klokke som bare det, og tror nok ikke du blir skuffa!

 

3000+ når du lett. Kan klokke sykt med den prosessoren når du har god kjøling, og det har du.

 

Forresten, ser du har valgt NF7-S2. Kjøp den andre NF7-S som er litt dyrere (795?). Den versjonen du har valgt er visst litt umulig når det kommer til klokking.

 

Foreslår dog at du kjøper dette i tillegg, siden du skal klokke:

 

To til fire av denne og en slik. Da kan du få god kjøling hvis du trenger det, og stillhet hvis du trenger det.

Lenke til kommentar

Er det denne du mener:

 

ABIT NF7-S2G - hovedkort - ATX - nForce2 Ultra 400 til 775kr?

 

Si ifra om det ikke er denne, er greit å få rett type.

Men det kan jeg vel se på OC forumet, de fleste har vel de beste kortet der til denne typen CPU.

 

Da går jeg for to av de viftene, kjøper heller noen senere ved behov, antar at jeg skal ha noe minne til etterhvert.

Viftestyring- nå ble det litt komplisert her, men det hadde kanskje ikke vært så dumt. Hvor plasseres denne, i fronten av kabinettet?

Er det noe vanskelig å kople dette?

 

Når det gjelder tastaturet så syns jeg ikke bildet fikk meg til å endre syn, men det er sikkert bra det og. Men har hørt mye bra om Logitech I. N. SE og selv om det ser ut som om det er vanskelig å få tak i så går jeg nok for det fra itbutikken.

 

Thanks

Lenke til kommentar
Er det denne du mener:

 

ABIT NF7-S2G - hovedkort - ATX - nForce2 Ultra 400 til 775kr?

 

Si ifra om det ikke er denne, er greit å få rett type.

Men det kan jeg vel se på OC forumet, de fleste har vel de beste kortet der til denne typen CPU.

 

Da går jeg for to av de viftene, kjøper heller noen senere ved behov, antar at jeg skal ha noe minne til etterhvert.

Viftestyring- nå ble det litt komplisert her, men det hadde kanskje ikke vært så dumt. Hvor plasseres denne, i fronten av kabinettet?

Er det noe vanskelig å kople dette?

 

Når det gjelder tastaturet så syns jeg ikke bildet fikk meg til å endre syn, men det er sikkert bra det og. Men har hørt mye bra om Logitech I. N. SE og selv om det ser ut som om det er vanskelig å få tak i så går jeg nok for det fra itbutikken.

 

Thanks

Jess, tror det der er den riktige versjonen av hovedkortet!

 

Kjøp to av de viftene på 26dB. Ikke gå for de på 12dB. I tillegg kjøper du viftestyringen jeg linka til. Denne festes i 5,25"-brønn, altså samme plass som CD-rom osv. På baksiden av kontrollpanelet er det fire innganger for 3-pins kontakter. Her plugger du inn viftekontaktene, og kan dermed styre hastigheten på dem ved å skru på knottene frampå. Lett som bare det!

 

Hvis du går for løsningen med viftestyring, har du mulighet til god luftgjennomstrømning (og mye støy) eller mindre luftgjennomstrøming (uten støy), alt etter behov. Anbefales på det sterkeste!

Lenke til kommentar

Jeg er ikke helt sikker på det, meningen var at jeg skulle ha dette :

ABIT NF7-S V2.0 - hovedkort - ATX - nForce2 SPP , tror jeg.

Fant det hos netshop og :Abit NF7-S V2.0 Hovedkort Socket A SATA nForce2 Ultra400/MCP, ATX,USB2.0,LAN

Men det finnes bare som demokort hos komplett, etter hva jeg kan se?

 

 

Kan jo heller spør om noen har en link direkte til det beste abit overklokkings HK.?

Her lister jeg opp de komplett har:

ABIT NF7 V2.0 - hovedkort - ATX - nForce2 SPP

ABIT NF7-M - hovedkort - ATX - nForce2 IGP

ABIT NF7-S2 - hovedkort - ATX - nForce2 Ultra 400

ABIT NF7-S2G - hovedkort - ATX - nForce2 Ultra 400

 

De to øverste støtter vel ikke S-ata, er det nederste(ABIT NF7-S2G ) det samme som Abit NF7-S V2.0?

 

Jeg kunne ikke finne dette på itbutikken heller, og håper ikke jeg må kjøpe dette ett annet sted.

 

Håper noen kan oppklare dette?

Takk

Lenke til kommentar

en annen ting, når du først handler hos Ibutikken, kjøp deg en Maxtor diamondmax 10 250gb disk, det vil du ikke angre på! Mye høyere ytelse enn andre disker, pga. 16mb cache. Har selv 2 stk av disse diskene og er vedlig fornøyd. Skjermen er bra, men får du tak i 959NF, er dette en langt bedre skjerm.

 

Har den hos ibutikken, for 2480kr.

http://produkt.hardware.no/vis_produkt.php?product_id=3510

 

Betalte i min tid 4500kr for den, og det er en kjempe skjerm!

Bra at det noen som har vett nok til å drite i disse forbanna LCD skjermene, skulle vært banna! Ubrukelige til spill, greit nok til bestemor som bare skal surfe på internett og betale regninger, men til "aktivt" bruk er disse rett og slett ræva!

Endret av skyline
Lenke til kommentar
nei nei nei!!!

De to, er elendige!!! INGEN KLOKKE MULIGHET!!!! null vcore justering, null multiplier justering!!! Kjøp Abit NFII -S V2.0

 

Skal du klokke er det kanskje lurt med noe bedre ram, XMS3500 for eks.

Kan du klokke høyt på fsb.

Leste nettop flere brukererfaringer av Abit NF7-S v2.0 og alle sier at kortet er stabilt og klokker bra. Forstår liksom ikke helt at det er en elendig overklokker da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...