Gå til innhold

Da er vi der igjenn 9/11


josteinsen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
For all del. Jeg synes bare det er jævlig rart at akkurat denne hendelsen skaper sorg i årevis, mens folk flest har glemt hvor mange som har daua i Irak og Afghanistan, teppebombingen av Nicaragua, kuppet i Chile osv. På tre år har jeg fremdeles til gode å se en tråd opprettet i minnet til alle du uskyldige som ble drept i andre terroraksjoner/krigshandlinger.

Amerikanere er mer viktige, skjønner du vel.

Lenke til kommentar
For all del. Jeg synes bare det er jævlig rart at akkurat denne hendelsen skaper sorg i årevis, mens folk flest har glemt hvor mange som har daua i Irak og Afghanistan, teppebombingen av Nicaragua, kuppet i Chile osv. På tre år har jeg fremdeles til gode å se en tråd opprettet i minnet til alle du uskyldige som ble drept i andre terroraksjoner/krigshandlinger.

Amerikanere er mer viktige, skjønner du vel.

At hundretusener av nordmenn utvandret til USA, at mange nordmenn har familie og venner der, at USA gjennom 60 år har vært vår allierte, at vi gjennom årtier har vært påvirket av impulser derfra og amerikansk levemåte.

 

Kanskje av samme grunn som at sorgen er tyngre når en mor eller søster dør en når en fjern tante dør.

 

Så hvorfor blottstiller dere en totalt mangel på kjennskap til mennsekelige følelser ved å lure på hvorfor folk bryr seg mer om hva som skjer i USA en hva som skjer i Langtvekkistan ?

Lenke til kommentar

At hundretusener av nordmenn utvandret til USA, at mange nordmenn har familie og venner der, at USA gjennom 60 år har vært vår allierte, at vi gjennom årtier har vært påvirket av impulser derfra og amerikansk levemåte.

 

Kanskje av samme grunn som at sorgen er tyngre når en mor eller søster dør en når en fjern tante dør.

 

Så hvorfor blottstiller dere en totalt mangel på kjennskap til mennsekelige følelser ved å lure på hvorfor folk bryr seg mer om hva som skjer i USA en hva som skjer i Langtvekkistan ?

Enig!

 

Jeg viser gjerne sympati med andre ofre for terroraksjoner og kriger, men akkurat i dag er det terroraksjonene den 11. september 2001 det fokuseres på.

Det må man respektere.

Man kan gjerne kritisere en person for å ha drept en annen, men ikke den dagen han begraves. Da kan man heller prøve å finne noe positivt.....hvis dere skjønner?

Lenke til kommentar
i følge prinsippene USA følger var 11/9 en helt legitim krigshandlig.

et helt vandelig prevantiv angrep mot et strategisk mål, USA gjør sånt hele tiden.

Særlig prevantivt :roll:

Ikke så veldig seriøst, spesielt ikke når det kommer fra en som ikke kan skille mellom "Annet" og "Politikk, Religion og Samfunn".

Endret av el-asso
Lenke til kommentar
Hva er det med denne hendelsen som skaper slikt følelsesmessig hysteri hos enkelte?

Hva er det med deg som gjør at du ikke kan respektere at enkelte på forumet føler for å uttrykke sorg og respekt ovenfor 3000 uskyldige mennesker som omkom under flere terroraksjoner for på dagen tre år siden?

Hvis noen ønsker å markere denne dagen med en melding i forumet, må de da få lov til det uten at du skal avfeie det som hysteri.

For all del. Jeg synes bare det er jævlig rart at akkurat denne hendelsen skaper sorg i årevis, mens folk flest har glemt hvor mange som har daua i Irak og Afghanistan, teppebombingen av Nicaragua, kuppet i Chile osv. På tre år har jeg fremdeles til gode å se en tråd opprettet i minnet til alle du uskyldige som ble drept i andre terroraksjoner/krigshandlinger.

Da syns jeg vi skal vie de neste månedene til ettertanke til de som døde i afganistan....

 

 

Jeg har ikke sett noen link "til ettertanke for offrene av alle selvmordsbomb-angrep"

At en liten prosentdel amerikanere dør skal bety mer enn andre (som oftest muslimer) som er tillfeldige ofre er helt ufattelig for meg! Det var ritignok et uforventet anngrep som lagde store ringvirkninger + mye mye sorg. Men at midtøsten nå snart er lagt i ruiner kommer nok til å ha ganske mye større konsekvens + religionsskille, mye mye mer sorg (derav også fordi de holder mer sammen, da fler pårørende)

 

Jeg mener ikke at jeg ikke har sympati for de etterlatte, men det er begrenset hva man kan føle på andres vegne. Jeg mener: USA/new york er noe jeg ser på tv, jeg har aldri vært der, kjenner ingen der, absolutt ingen tilknytning til stedet. Da ville det jo egentlig virke veldig ulogisk at jeg skulle bry meg i det hele tatt, selv om jo gjør det (såvidt). Da er jo faktisk afganistan mer realistisk iom det er nærmere i avstand... Men jeg syns mye mer synd på naboen til naboen min som mistet hunden sin her for ca en mnd siden..

Lenke til kommentar

Da syns jeg vi skal vie de neste månedene til ettertanke til de som døde i afganistan....

 

 

Jeg har ikke sett noen link "til ettertanke for offrene av alle selvmordsbomb-angrep"

At en liten prosentdel amerikanere dør skal bety mer enn andre (som oftest muslimer) som er tillfeldige ofre er helt ufattelig for meg! Det var ritignok et uforventet anngrep som lagde store ringvirkninger + mye mye sorg. Men at midtøsten nå snart er lagt i ruiner kommer nok til å ha ganske mye større konsekvens + religionsskille, mye mye mer sorg (derav også fordi de holder mer sammen, da fler pårørende)

 

Jeg mener ikke at jeg ikke har sympati for de etterlatte, men det er begrenset hva man kan føle på andres vegne. Jeg mener: USA/new york er noe jeg ser på tv, jeg har aldri vært der, kjenner ingen der, absolutt ingen tilknytning til stedet. Da ville det jo egentlig virke veldig ulogisk at jeg skulle bry meg i det hele tatt, selv om jo gjør det (såvidt). Da er jo faktisk afganistan mer realistisk iom det er nærmere i avstand... Men jeg syns mye mer synd på naboen til naboen min som mistet hunden sin her for ca en mnd siden..

Poenget var at denne dagen er det terroraksjonene den 11. september som gjelder, og da kan man respektere de av forumets medlemmer som er amerikanske eller har amerikansk familie såpass mye at man ikke durer i vei med masse kritiske og USA-fiendlige innlegg.

 

Du sier at Afghanistan er nærmere enn Norge i avstand. Ja, rent geografisk, men kulturelt sett er det mye, mye lengre unna enn USA. For ikke lenge siden smalt det på T-banen i Barcelona. Det kunne like gjerne skjedd i Oslo. Derfor er terroraksjoner mot vestlige mål spesielle. De kan like gjerne ramme oss.

 

Går det ikke an å bruke en dag til å vise respekt ovenfor ofre og etterlatte etter 11. september uten å måtte komme med masse kritikk? Ta isåfall kritikken i P&R, den hører uansett ikke hjemme i denne kategorien.

Lenke til kommentar

ville bare si min mening om saken, det må være lov. Ser ikke noe sted at dette er en tråd opprettet til minne for de etterlatte/berørte etter 11/9-01, kun "da er vi der igjen 9/11".

Ville egentlig egentlig bare grave litt i dekningen folk har for sine uttalelser (noe som har vært ganske skjult..) ikke støte de sørgende. Det er fritt frem med å komme med relavante utsang. (noe annet enn: Trist ja...som andre tragiske hendelser og fordi eg aldri kommer til å gjennomføre drømmen av å stå på toppen av TT. :cry:)

 

Dette kunne og skulle vært diskutert i P&R, men det er nå engang her denne tråden oppstod....

Lenke til kommentar
ville bare si min mening om saken, det må være lov. Ser ikke noe sted at dette er en tråd opprettet til minne for de etterlatte/berørte etter 11/9-01, kun "da er vi der igjen 9/11".

Ville egentlig egentlig bare grave litt i dekningen folk har for sine uttalelser (noe som har vært ganske skjult..) ikke støte de sørgende. Det er fritt frem med å komme med relavante utsang. (noe annet enn: Trist ja...som andre tragiske hendelser og fordi eg aldri kommer til å gjennomføre drømmen av å stå på toppen av TT. :cry:)

 

Dette kunne og skulle vært diskutert i P&R, men det er nå engang her denne tråden oppstod....

Hva var det som var galt med Snowdog sitt innlegg? :dontgetit:

Lenke til kommentar
Du mener jeg er støtende mot de som synnes dagen er trist, ser på snowdog sitt innlegg som et eksepmpel på at det jeg skrev ikke var så veeeldig støtende..

Ser fremdeles ikke hvorfor Snowdog sitt innlegg skal være støtende. Syns det er hakket verre at du synes mer synd på naboen til naboen som mistet hunden sin, enn alle de som mistet sine ektefeller, foreldre, barn, søsken og venner i det verste terrorangrepet på vestlig jord de siste 50 årene.

 

Edit: Bra sagt, highlander-

Endret av Jon@s
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...