Gå til innhold

Audigy - Digital utgang = optisk?

Anbefalte innlegg

Jeg har et Creative Labs Augidy Player lydkort.

Kortet har flere utganger bak, blant annet et som i manualen omtales som

"Analog/Digital Out jack"

6-channel or compressed AC-3 SPDIF output for connection to external digital devices or digital speaker systems.

Also supports centre and Subwoofer analog channels for connection to 5.1 analog speaker systems.

-Lurer på om dette er en optisk utgang?

-Kan jeg koble til minidisc-spilleren til denne utgangen med en optisk kabel og dermed ta opp digitalt?

Det fulgte med optisk kabel med minidisc-spilleren, men denne har bare vanlig "jack"-kontakt i den ene enden, og den skal kobles inn i spilleren.

Dermed har jeg ikke fått sjekket om utgangen på lydkortet er optisk eller ikke, og jeg vil ikke kjøpe en optisk kabel med jack i begge ender før jeg vet om det vil fungere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Optisk digitalutgang baserer seg på lyspulser

Coaxial digitalutgang baserer seg på strømpulser

Er med andre ord ikke mulig å få kjøpt en optisk kabel med jack i endene. En digitalkabel med jackplugger er logisk nok basert på at det skal gå strøm fra den ene jackpluggen til den andre pluggen via en strømførende leder - ikke via fiberoptik.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-08 15:13, mackforever skrev:

Optisk digitalutgang baserer seg på lyspulser

Coaxial digitalutgang baserer seg på strømpulser

Er med andre ord ikke mulig å få kjøpt en optisk kabel med jack i endene. En digitalkabel med jackplugger er logisk nok basert på at det skal gå strøm fra den ene jackpluggen til den andre pluggen via en strømførende leder - ikke via fiberoptik.

Signalet i Coax og optisk er akkurat samme. Er bare lederen som er forskjellig. Av den grunn kan kan man sette på en LED som gjør signalet om fra strøm til lys. Det fungerer faktisk helt flott :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

Skrevet i tilsvarende tråd på annet om data:

Forresten så heter en slik optisk ut/inngang Tos-link....

tos-link (forkortelse for toshiba link) er en kontakt. Optisk går på at selve signalet. En optisk kontakt trenger ikke være en toslink. F.eks har Minidiscer en optisk minijack.

En toslink kabel er en optisk kabel med toslink kontakter i begge ender, men en optisk kabel trenger ikke være en tos-link kabel.

Med de fleste Minidiscer følger det med en (optisk) toslink-minijack kabel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...