pbns1979 Skrevet 10. september 2004 Del Skrevet 10. september 2004 En kompis har nettopp kjøpt seg et HIS Excalibur X800 Pro kort, men han får ikke dette til å virke i sin maskin (Asus A7V8X, 512 MB RAM, 300W Chieftech PSU). Det som skjer når man starter opp er at maskinen stopper på VGA sjekken (post speech sier i fra om VGA error). Skjermen tennes ikke. Fra før så har han et GeForce Ti-4800 kort som har fungert helt utmerket. Vi tok ut det nye kortet hans og testet det i en av mine maskiner, som har et Asus A7V600 hovedkort. Her startet maskinen opp helt uten problemer. Er det noen som har vært borti noe lignende eller kanskje har noen tips? Lenke til kommentar
Carnifex Skrevet 10. september 2004 Del Skrevet 10. september 2004 Kan det være at PSU'en hans er for svak? Lenke til kommentar
pbns1979 Skrevet 10. september 2004 Forfatter Del Skrevet 10. september 2004 (endret) Har vanskelig for å tro det egentlig. PSU'en som stod i min testmaskin er også 300W og innholdet i de to maskinene (cd-rom, harddisker, etc) er omtrent identisk. EDIT: Har nå prøvd med en annen PSU på 300W og resultatet er det samme. Endret 10. september 2004 av jester Lenke til kommentar
Carnifex Skrevet 10. september 2004 Del Skrevet 10. september 2004 Ja.. men det vil jo være avhengig av hvor mange strømkrevende ting som er i maskinen. Dersom det er for lite igjen til kortet kan jo det være en grunn. Er det mindre i den andre som du prøvde det i kan det jo være derfor det funket der? Lenke til kommentar
pbns1979 Skrevet 10. september 2004 Forfatter Del Skrevet 10. september 2004 (endret) Maskinen med A7V8X kortet har kun en harddisk (WD-120GB) og en DVD brenner (NEC ND-2500A) tilkoblet, bortsett fra skjermkortet. Han benytter onboard nettverk og lyd. Min testmaskin har et Matrox G450 skjermkort, et SB Live! lydkort, en IBM 40 GB disk og en AOpen CD-ROM tilkoblet (benytter onboard LAN). Så oppsettet blir ganske så likt sånn sett. EDIT: Har også prøvd å koble fra både harddisk og DVD-brenner, men skjermkortet vil fremdeles ikke fungere på det hovedkortet. Endret 11. september 2004 av jester Lenke til kommentar
pbns1979 Skrevet 11. september 2004 Forfatter Del Skrevet 11. september 2004 Nå har jeg også fått testet skjermkortet i en maskin som har samme hovedkort og der fungerte det merkelig nok. Har gått over BIOS innstillinger og sjekket at AGP volt og hastighet er lik på begge hovedkort, samt at begge har samme BIOS versjon. Skjønner ikke hvorfor det ikke skal fungere da (det var til og med samme kabinett med samme type PSU). Lenke til kommentar
#Pazuzu Skrevet 11. september 2004 Del Skrevet 11. september 2004 (endret) Har du siste bios 1014 til a7v8x? Jeg hadde selv trøbbel med et POV6800U, men etter oppdatering av BIOS (+ siste VIA Hyperion) har det funket knirkefritt! Edit: Det er store forskjeller på revisjonene av a7v8x. Feks. hadde ikke rev. 1.02 støtte for 333mhz fsb det kom først med 1.03. Hvilken revisjon har du? Endret 11. september 2004 av #Pazuzu Lenke til kommentar
pbns1979 Skrevet 11. september 2004 Forfatter Del Skrevet 11. september 2004 Prøvde å legge inn 1014 i går, men det løste ingen problemer. Skal ta å sjekke rev på hovedkortene litt senere. Lenke til kommentar
pbns1979 Skrevet 11. september 2004 Forfatter Del Skrevet 11. september 2004 Har nuh sjekket og begge kortene er rev 1.04 Lenke til kommentar
#Pazuzu Skrevet 11. september 2004 Del Skrevet 11. september 2004 Hmm... Da har han har siste revisjon av kortet tror jeg. Rart at ikke det funker. Har du prøvd å resette hovedkortet, tiltross for at det funker med GeForce? Siden skjermkortet funker på annet hovedkort virker det i grunnen som om det kunne ha med at strømforsyningen ikke leverer nok strøm, tiltross for at du har prøvd en annen. Jeg har i dag en enermax 650w, jeg prøvde 3 forskjellige PSU'er før jeg innså at kun "den beste" var god nok for meg. God PSU må til for for å oppnå optimal stabilitet. Det er ikke umulig at a7v8x i kombinasjon med x800 krever mye strøm rett og slett... Har igrunn ingen gode forslag å komme med her annet at følgende forum inneholder svært mange erfaringer om amd hovedkort, og anbefales som førstevalg ved feilsøking på ASUS kort (Tidligere amdmb.com) : PC Perspective (Link direkte til ASUS mobo's). Det du ikke finner andre plasser finner du her. Lykke til! Lenke til kommentar
pbns1979 Skrevet 11. september 2004 Forfatter Del Skrevet 11. september 2004 Takk for linken. Vi testet med et Sapphire Radeon 9800 Pro 128 MB kort også og opplevde samme sak der. Så det er tydelig at hovedkortet sliter med skjermkort som trekker mye strøm. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå