Gå til innhold

Hammer..

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror Hammer serien blir heftig og at den knuser NorthWood rått !!!! - Uansett klokkehastigheter daværende NW vil ha,.. - Men sier IKKE at Intel ikke vil ha et ess eller to i ermet :smile:

At det blir hard konkurranse mellom de to ser jeg heller ikke langt fra,...

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-08 16:21, simiden skrev:

Jepp. Det heter ikke Clawhammer. Lanseringsnavnet er Opteron.

Det er vel Sledgehammer som skal heite Opteron, Clawhammer skal fortsette under Athlon-navnet (for å implisere desktop).

Lenke til kommentar

hmmmm...hørtes ytterst merkelig ut. Ikke bare at det å få tak i et engineering sample er "vanskelig", men det skal ikke være så mye raskere enn t-bird på clock-to-clock basis (som jeg antar den ble testet mot pga. mhz)

Stiller meg litt skeptisk her

Lenke til kommentar

Ikke for å lage noen stor diskusjon, men 3400+ er ved 64bits, 32 er det som gjelder - det er det som er viktig, der bli 3400+ = 2800+ = 2.8GHz Northwood.

64bits støtten kommer ved lansering, og en god stund fremover til å være så marginal at den egentlig ikke er noen god referanse for PR-skalen.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-08 16:32, Ola PeK skrev:

Quote:

Den 2002-05-08 16:21, simiden skrev:

Jepp. Det heter ikke Clawhammer. Lanseringsnavnet er Opteron.

Det er vel Sledgehammer som skal heite Opteron, Clawhammer skal fortsette under Athlon-navnet (for å implisere desktop).

riktig

sledge hammer = Opteron

Claw hammer = Athlon

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-08 16:30, alaruz skrev:

Tror Hammer serien blir heftig og at den knuser NorthWood rått !!!! - Uansett klokkehastigheter daværende NW vil ha,.. - Men sier IKKE at Intel ikke vil ha et ess eller to i ermet :smile:

At det blir hard konkurranse mellom de to ser jeg heller ikke langt fra,...

Saken er at du ikke kan blande (64bit-)software mellom dem, siden de er designa forskjellig. Så fettspill-1 funker (best?) på athlon, mens fettprog-2 funker (best?) på northwood.

Så det blir å se hvordan markedet forholder seg til dette (2 standarer går vel ikke an... er det lissom standard?... med to mener jeg?)

En ting er sikkert: 32bits software: go-hammer-go-go-go!

64-bits software: go-northwood?

Lenke til kommentar

Bare for å få avklart en liten ting om 32/64-bits...

Hammer kan kjøre all dagens 32-bits x86 kode. Det er den laget for på lik linje med Northwood og dagens XP. Hammer skal være ca 25% raskere i 32-bits kode pr MHz enn dagens XP og ca 40% raskere enn dagens NW pr MHz (men, kommer til å ha mindre MHz enn NW).

Hammer har et utvidet instruksjonssett som gjør at den også kan kjøre 64-bits x86 kode. Microsoft kommer med en 64-bits variant av XP til Hammer. Det sies at Hammer skal være 15% raskere i 64-bits enn i 32-bits. Dog krever 64-bits at en kjører 64-bits OS (ikke noe problem ettersom både MS og Linux støtter det). Så kan en kjøre 32- eller 64-bits applikasjoner på OSet. De kan kjøres helt om hverandre uten problemer.

AMD sin 64-bits kode vil ikke være kompatibel med Intel sin 64-bits kode for Itanium (og dens etterfølgere) eller motsatt. Det er på samme måten som SUN/Motorola CPUer osv ikke er komptatible med dagens x86 kode.

Som en liten tilleggsnota legger jeg til at Hammer egentlig ikke kjører 32-bits kode i det hele tatt! Alt den kjører er 64-bits, men når den skal kjøre 32-bits kode så legger den rett og slett på en haug med 0'er og kjører det som 64-bits kode (det har ingen betydning, men kan "kjekt" å vite : )

Uansett hvordan vi ser på det så er Hammer det største som har skjedd innen CPU-industrien siden 386 (16->16/32, 32->16/32/64).

Lenke til kommentar

Kommer til å bli morsomt å se Intels pr dilemma i tiden framover :grin: :grin: :grin:

Siden hammer forventes å debutere med en fysisk klokk på rundt 2ghz, hvilket er betydelig kjappere en mckinley.

I arbeidstasjons markedet skal intel messe om om at mhz tall er viktig, mens i servermarkedet må de argumentere for at mhz tall er uviktig fordi det er arkitekturen som teller.

Bare må lire dette av meg da jeg synes den diskusjonen om intel og mhz mot amd og pr rating er latterlig.

(Det var btw Intel som fucka opp mhz som sammenligningsgrunnlag når p4 ble lansert, fordi den gjør mindre arbeid pr klokkesykel enn p3 og amd prosessorer)

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-09 11:53, Shepherd skrev:

Siden hammer forventes å debutere med en fysisk klokk på rundt 2ghz, hvilket er betydelig kjappere en mckinley.

I arbeidstasjons markedet skal intel messe om om at mhz tall er viktig, mens i servermarkedet må de argumentere for at mhz tall er uviktig fordi det er arkitekturen som teller.

Jeg tror ikke at AMD mener at hammer skal konkurrere mot Itanium/McKinley. De retter nok hammer inn mot ett litt annet markedet. Husk at Intel bare har solgt et par tusen Itanium CPUer... Ikke stort marked å sloss om :wink:

Hammer kommer nok til å konkurrere mot P4. Her vil det nok bli en heftig kamp om hva som er best. I alle tilfeller kan det vel hevdes at Hammer bringer en del nytt på markedet (Hypertransport, Integrert Northbridge, 64-bits m.m.). Hammer vil trolig skalerer betydelig bedre enn P4 i SMP systemer.

Jeg tror dog ikke at 64-bits vil være noe annet enn for servermarkdet i de neste 5-10 årene. Først etter at Intel har lansert en 32/64-bits CPU som AMD kommer det til å bli mye "vanlig" programvare på 64-bits for forbrukere. Men, jeg kan ta feil...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...