Onkel Skrevet 10. september 2004 Del Skrevet 10. september 2004 Er usikker på om dette blir riktig forum, men: hvis man krypterer filer, hvor sikre er de mot innbrudd og hacking? For å være konkret, jeg vurderer å bruke Paragon Encrypted Disk (PED) til å sikre sensitive opplysninger. PED kan opprette en fil som når den åpnes blir en ny drive, med ny bokstav (feks E:\) og kan inneholde filer, som dekrypteres til minnet når de leses og krypteres når de lagres. Genialt brukervennlig verktøy, men er dette sikkert nok til å gjøre feks Datatilsynet tilfreds? Ellers tror jeg PED er basert på blowfish-algoritmen, hvis noen kjenner den. Og jeg vil selvfølgelig velge et åttetegns passord som ikke inneholder kjente ord eller koblinger til meg. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 12. september 2004 Del Skrevet 12. september 2004 Kommer vel an på krypteringa, men i bunn og grunn er det umulig å hente ut data fra en fil uten nøkkelen, dette gjelder selv i enkel xor kryptering. Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 13. september 2004 Del Skrevet 13. september 2004 uhm, xor er matematisk brukket hvis nøkkelen repeteres. Eneste plassen hvor xor er sikkert, er av type OTP (one time pad) eller lignende prinsipper. Lenke til kommentar
saboi Skrevet 14. september 2004 Del Skrevet 14. september 2004 kjedelig å ha sikker xor-kryptering hvis du skal kryptere et par gigabyte, eller terrabyte, ja. Lenke til kommentar
Tr1llobite Skrevet 14. september 2004 Del Skrevet 14. september 2004 Kryptering er sikkert nok, ellers hadde ikke alle brukt det. Lenke til kommentar
Dead_Rabbit Skrevet 14. september 2004 Del Skrevet 14. september 2004 Les boka "Koder" av Simon Singh, der står det om alt fra monoalfabetisk substitusjon til moderne datakryptering og dekryptering: frekvensanalyse, etc Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 14. september 2004 Del Skrevet 14. september 2004 (endret) Denne hører vel strengt tatt inne under sikkerhet, Onkel. Begin.no Hardware.no Overklokking.no Endret 14. september 2004 av drange_net Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå