Malvado Skrevet 10. september 2004 Del Skrevet 10. september 2004 (endret) Advarsel!!! Bruk kun denne guiden kun hvis du vet hva du holder på med, er du total noob når det gjelder overklokking bør du lese i alle fall nybegynnerguidene her på overklokking. Denne guiden tar utgangspunkt i at du har kvalitetskomponenter som greier en stress test og at du har bra nok kjøleløsning. Du kan risikere at diverse komponenter ryker ved Burn in, derfor tar jeg ikke noe ansvar for den som ønsker å benytte seg av denne guiden. Burn in er prosedyren hvor man belaster cpu maksimalt med den hensikt i å presse den stabilt opp på høyere fart enn før, om dette fungerer er et meget omstridt spørsmål, og velger å linke til en artikkel om dette på Anandtech, det finnes altså ingen vitenskapelige bevis på at burn in fungerer, selv om det finnes nok av dem som mener det motsatte basert på egne erfaringer. For å kunne belaste cpu må det brukes et program som tar seg av dette, Burn in V 1.01 , Prime95 , Sandra er gode eksempler på programmer som kan brukes til dette, av disse så vil prime95 være et godt valg da det også kan brukes til å teste minnet i større grad enn di andre programmene. Selve prosedyren for å kunne gjøre en vellykket burn in er som følgende : Prosedyre 1 1.- Man setter cpu på standard mhz, men øker Vcore så høyt som det er forsvarlig å gjøre, se nedenfor for verdier. Anbefaler at man øker Vcore trinnvis, og at man tar flere restarter for å sjekke at dataen greier disse økningene i Vcore, også veldig viktig at man sjekker gradvis ved å belaste cpu 100% at kjøleløsningen greier å kjøle ned cpu. 2.- Så starter man opp systemet og kjører et av di overnevnte programmene, ha gjerne Task manager oppe så du ser at cpu belastes 100% , oppnår du 1-15% i prime95 så se lengre ned i denne posten. 3.- Man lar systemet stå sånn i minimum 24t, her er det litt delte meninger, men di fleste mener at det beste er en plass mellom 48t og 168t. 4.- Det er viktig å sjekke systemet ofte og at man har en kjøleløsning som greier varmeutviklingen, det er ikke unormalt at man har en idle temperatur på 45C og at full load kan gå opp mot 70C, derfor er det viktig å passe på at man har lagt inn beskyttelse via bios på maks 75C. Edit Anbefaler derimot at man passer på at temperatur ikke overskrider 65C, begynner man å få temperaturer opp mot 70-80 grader bør man vurdere en bedre kjøleløsning straks. 5.- Når det så har gått den tiden man har bestemt seg for og så lenge systemet ikke har hengt seg (derfor er det viktig å sjekke med jevne mellomrom) så restarter man og stiller cpu på ønsket innstillinger og det samme med Vcore. Prosedyre 2 1.- Man setter cpu på høyst mulig stabil hastighet og øker Vcore så høyt som det er forsvarlig med den kjøleløsninga man har. 2.- Følg punkt 2-5 fra prosedyre 1. Hva kan man teoretisk oppnå med Burn in? Høyere hastighet på cpu. Lavere Vcore ved samme hastighet. Stabilitet. Ting man bør ha før man tar en Burn in Sikkerhetskopi av personlige data. God nok kjøleløsning. Masse tid. Verdier for Vcore på Amd Xp og xp-m Luftkjøling : Mellom 1.65 til 1.90 Vcore. Vannkjøling : 2-2,1Vcore. Phase kjøling :+2Vcore. For flere cpu så kan man bruke denne tabellen Tomshardware Cpu Tabell. For amd sine cpu føler jeg at man trygt kan legge til ca 0.25Vcore over det som står angitt i tabellen. Advarsel for Intel brukere Pga arkitekturen til Intel sine cpu så anbefaler jeg at man øker Vcore minimalt, da disse cpu har en tendens til å si poff før man rekker å si ooops!!! Problemer med Prime95 Prime95 har desverre en viss tendens til å kalkulere feil mengden ram som skal brukes, spesielt når man velger Blend testen. Den eneste måten man kan unngå dette på er å velge custom og stille inn mengden ram som skal brukes til det som brukes av systemet + det som er ledig. Jeg har for eksempel 1024mb ram og prime95 bruker da 1300mb noe som fører til veldig mye swapping og så og si 5% cpu belastning, løsningen var her å sette ram bruken til ca 700. Burn in med ustabilt system Man kan også velge å bruke prosedyre 2 med et ustabilt system, bruk da Cpu Burn in V 1.01 og velg at den skal disable error checking. Her bør du sjekke at ting ikke henger seg ofte. Nytteprogrammer for overklokking Gorks Oc Tools kjekt lite program som lar deg kalkulere hvor mange watt en cpu produserer ved en økning i Vcore, også grei for å finne ut kjøleegenskapene til kjøleblokka di. Anbefales på det varmeste. Ting som mangler i denne guiden Nøyaktige trygge verdier som man kan øke Vcore med på Intel sine cpu. Litt bedre sikkre verdier for di forskjellige kjøleløsningene. Flere programmer man kan bruke for å kjøre Burn in med. Edit : Har rettet litt på linken til Prime95, samt sjekket at tomshardware er linket riktig. Bare kom med flere ting dere ønsker skal tilføyes, eller rettelser. Edit 2 : Rettet litt på denne guiden så at det fremstår at det er hypotetisk , og at det direkte ikke finnes noen vitenskapelige bevis for at metoden virker. Endret 12. september 2004 av Malvado Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 10. september 2004 Forfatter Del Skrevet 10. september 2004 (endret) Her er et bilde før Burn in : Denne cpuen er relativt ny så den må kjøres inn litt til, men kommer med nytt bilde om ca 1 uke. Flott om flere kommer med resultater her. Endret 10. september 2004 av Malvado Lenke til kommentar
whom Skrevet 10. september 2004 Del Skrevet 10. september 2004 Finfin den Fortjener mesten en sticky eller hva? Lenke til kommentar
whom Skrevet 10. september 2004 Del Skrevet 10. september 2004 Var litt dårlig kvalitet du hadde på bildet da Skal starks kjøre en burn in på min 2600+ mobile BTW Du har feilinket TomsHardware cpu guiden Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 10. september 2004 Forfatter Del Skrevet 10. september 2004 Takk for tilbakemeldingen, linken til tomshardware sin tabell funker fint her, skal se på det litt senere. Og ja kvaliteten på bildet er ikke den aller beste Lenke til kommentar
kverna Skrevet 10. september 2004 Del Skrevet 10. september 2004 fin guide, men prime95 linken fungerer ikke Lenke til kommentar
whom Skrevet 11. september 2004 Del Skrevet 11. september 2004 (endret) Jeg fulgte guiden med min Abit Nf7-s2.0, athlon XP 2600+ mobile (45w) Luftkjølt (Swiftec med en papst vifte på 102m3/time + fire andre vifter i kabinetter.? (Cpu Idle 26 grader på standard clock) Det gikk ikke så bra, du kan lese om hva som skjedde her: http://forum.hardware.no/index.php?s=&act=...3&t=295570&st=0 Men har kommet fram til at det ikke var grunnet uforsvarlige tall her i guiden, men det var den blå sensoren på socket, som var bøyd... Fikset nå Endret 12. september 2004 av Deuz Lenke til kommentar
Lautsprecher Skrevet 11. september 2004 Del Skrevet 11. september 2004 masse prat hold deg til 1 tråd! Lenke til kommentar
Fretless Skrevet 11. september 2004 Del Skrevet 11. september 2004 Har du noen slags begrunnelse for hvorfor såkalt "burn in" skal ha noen positiv effekt på CPUer? I så fall er jeg svært interresert (og sikkert også ingeniørene hos Intel og AMD) i hva du mener skjer elektronisk/mekanisk i en CPU ved burn in. Den guiden her kan lett gjøre langt mere skade en gavn ved at CPU'n blir belastet langt over hva den er god for! Vær forsiktig!! Det eneste fornuftige grunnen jeg kan se at burn in skal ha en effekt på er måten kjølepasta ol. muligens "setter seg" kjappere ved høye temperaturer. Ut over dette er jeg 99.99% sikker på at dette er Vodoo.. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 11. september 2004 Forfatter Del Skrevet 11. september 2004 Nei det er ikke garantert at man får et bedre resultat ved å bruke denne guiden, men i mange tilfeller så fungerer det veldig bra. Har nå greid å fått stabilisert min xp-m på 2520 a 1.75Vcore mot 1.85 som var det jeg måtte ha før for å få den stabil. Har selvsagt gjort noen forandringer på guiden så at nybegynnere tenker seg litt om før di bruker den, skal se om jeg legger inn en siste advarsel i guiden. Lenke til kommentar
monster11 Skrevet 11. september 2004 Del Skrevet 11. september 2004 kan man også det med en athlon 64 3200? Lenke til kommentar
erikindre Skrevet 11. september 2004 Del Skrevet 11. september 2004 Enig med fretless, hvorfor skulle dette ha noen effekt? Om ikke noen kan gi meg en god forklaring avskriver jeg herved dette som humbug... Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 11. september 2004 Forfatter Del Skrevet 11. september 2004 Her kommer forklaringen på hvorfor denne metoden skal kunne gi bedre ytelse teoretisk (har opplevd bedre resultater i praksis selv.), men må trekke en analog med bilen. Som alle vet så skal man ikke tvinge nye biler (eller nye motorer) over en viss hastighet di første 20.000km, etter dette antallet så kan man øke farten noe og etter så så mange kilometer så er det fritt fram,så etter innkjøringsfasen så yter bilen bedre og kan kjøre fortere. Dette hevdes at det gjelder for cpu også, den trenger en innkjøringsfase før den kan yte bedre, og man fant ut at den beste innkjøringsfasen var ved å ta en Burn in. Prøv selv og kom med tilbakemelding. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 11. september 2004 Del Skrevet 11. september 2004 Har ikke selv erfart noe + med burn-in . Fant denne hos anandtech http://www.anandtech.com/guides/viewfaq.aspx?i=152 Lenke til kommentar
erikindre Skrevet 11. september 2004 Del Skrevet 11. september 2004 (endret) Malvado: Du snakker om en bil, dette er ikke en CPU. Jeg vil ha en teknisk forklaring på hvorfor det skulle funke. Hva skjer med en cpu når den blir utsatt for ekstreme temperaturer? Hvorfor er dette bra? Jeg har mer tro på anandtech i dette tilfellet. Hvorfor gjøre en tråd sticky når den omhandler et emne som er så usikkert? Endret 11. september 2004 av erikindre Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 11. september 2004 Del Skrevet 11. september 2004 Som alle vet så skal man ikke tvinge nye biler (eller nye motorer) over en viss hastighet di første 20.000km, etter dette antallet så kan man øke farten noe og etter så så mange kilometer så er det fritt fram,så etter innkjøringsfasen så yter bilen bedre og kan kjøre fortere. Dette hevdes at det gjelder for cpu også, den trenger en innkjøringsfase før den kan yte bedre, og man fant ut at den beste innkjøringsfasen var ved å ta en Burn in. Vel, la meg si det slik, jeg tapper ikke kjølevannet ut av nybilen slik at den skal gå varm den første tiden... Det er i allfall ikke lurt. Hvorvidt burn-in har noe og si på en CPU skal jeg ikke uttale meg om. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 12. september 2004 Forfatter Del Skrevet 12. september 2004 syar2003 : Takker for at du postet den artikkelen, har nå sørget for å få den med øverst i guiden, har også oppdatert guiden sånn at det står at det er teoretisk og ikke sikkert at man oppnår noe bedring i overklokkingen i det hele tatt. Etter å ha lest anandtech sin artikkel pluss konferert med noen venner som driver på med hardcore oc, så sitter jeg inn med delte følelser. Noen mener hardbarket at Burn in har gjort det mulig for dem å øke ytelsen med 50-100Mhz (eller mere) eller at det har hjulpet dem med å stabilisere en viss frekvens. I mitt tilfelle så har jeg brukt denne cpu i ca 3 måneder og kjørte Burn in denne helgen (har kjørt Burn in på min gamle barton med gode resultater) noe som resulterte i at jeg nå kunne starte cpu på 2530Mhz (220*11.5)a 1.75Vcore og kjøre Prime95 stabilt i en lengre periode (fortsatt ikke ustabil). Etter å ha lest artikkelen på anandtech så har jeg ikke lengre en logisk forklaring på hvorfor dette er sånn, den eneste forklaringen (utenom at det bare er sånn) er at Burn inn sørger for at varmeoverføringsegenskapene til kjølepastaen blir optimal. Vel, la meg si det slik, jeg tapper ikke kjølevannet ut av nybilen slik at den skal gå varm den første tiden... Det er i allfall ikke lurt. Hvorvidt burn-in har noe og si på en CPU skal jeg ikke uttale meg om. Har da heller aldri sagt at man må tappe ut kjølevannet av nybilen, bare at alle biler (eller motorer) har en innkjøringsfase og at etter denne så kan man kjøre vanlig (eller så raskt man ønsker). Har også nevnt flere plasser i guiden at det er viktig å ha riktig kjøleløsning og at man vet hva man holder på med. Hadde heller ikke ønske om å få en sticky, men å prøve å bidra med noe konstruktivt her på forumet, føler jo at jeg har lært masse her og hadde håpet på å kunne gjengjelde med noe positivt. Lar dermed denne guiden få stå for di som ønsker å benytte seg av den,er det derimot noen som føler at denne guiden er upassende, eller at den er basert på feil premisser, så ta gjerne kontakt med meg på pm så skal jeg fjerne eller forandre på guiden. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 12. september 2004 Del Skrevet 12. september 2004 Misforstå meg rett . Har selv også drevet med burn-in . Men etter å har lest det der hos anandtech ... Og tenkt meg litt om og bakover ble konklusjonen min at jeg egentlig ikke kan si garantert at det oppnåddes noesomhelst høyere overklokking etterpå . Det med at man kan bruke lavere vcore etterpå kan jeg egentlig ikke si at jeg hverken har registrert eller prøvd noe særlig . Men en ting ble jeg sikker på , det var at xp-m 2400 35w'ern jeg hadde ikke trivdes med volt over 1.85 med luftkjøling .Litt under eller rundt 1.8v ga meg de beste resultatene med luft .Men såfort 1.8v ble tatt ibruk skøt temperaturen i været og luftkjølingen måtte gå med full pinne , noe som var uaktuelt som permanent setting i lengden pga støyen. Vanlige xp2500+ barton jeg hadde derimot kunne trives over/rundt 2v hvis luftkjølingen var sterk nok til å holde den på midten av 40c. Lest om flere som har nevnt dette med mobiles og problemer med like høy spenning som desktop modellene. For å oppsummere : Jeg er usikker på om at burn-in hjelper noe på selve cpu'ens egenskaper. Tror det kan påvirke kjølepasta/heatsink settingen positivt ,slik at denne blir mere effektiv fortere. Lenke til kommentar
Endre Skrevet 12. september 2004 Del Skrevet 12. september 2004 Brukbar guide, men dette er kun for de som vet hva de driver med, og for de er vel egentlig guiden unødvendig. Selv har jeg testet litt burn-in, men har ikke fått noen positive resultater. Her er en serie artikler om emnet hos madshrimps: http://www.madshrimps.be/gotoartik.php?articID=86 http://www.madshrimps.be/gotoartik.php?articID=87 http://www.madshrimps.be/gotoartik.php?articID=88 Det kan jo nevnes at å gi CPU-ene svært høy spenning er en del av produksjonsprosessen. Lenke til kommentar
Niclas Skrevet 18. september 2004 Del Skrevet 18. september 2004 Burn in blir ofte nevnt i sammenheng med en ny cpu.. Hva med elder cpuer? har hatt min P4 i et halvt år nå snart.. Er løpet kjørt da? eller vil en burn in skje automatisk etter tid dersom man er aktiv overklokker og øker litt og litt på vcore? (P4 3ghz) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå