Rikky Skrevet 10. september 2004 Del Skrevet 10. september 2004 Sorry for enda en sånn tråd, jeg vet at det er noen sånne her fra før, men jeg har ikke helt klart å bestemme meg for hva jeg skal velge. Jeg skal kjøpe ny strømforsyning til PC-en min (specs i profil), den skal overklokkes. Pris er ikke så veldig viktig, men det skader selvsagt ikke hvis den ikke koster skjorta. Det er viktig at den er støysvak. Alternativer så langt: OCZ PowerStream 520W, kr 1550 (dyr, er den verdt pengene?) Tagan 480W, kr 999 Enermax Coolergiant 480W, kr 1095 (Ser at den har en liten radialvifte, noen som vet støynivå på denne? får ikke kontakt med sidene til Enermax.) CWT 550W, kr 995 (Denne har ikke S-ATA-kontakter så vidt jeg kan se, et minus i boka.) Hva bør jeg velge? Kom gjerne med andre alternativer. Lenke til kommentar
PumpAction Skrevet 10. september 2004 Del Skrevet 10. september 2004 Tror ikke CWT'en kommer til å sette bremser på oc. Dog om den bruker samme vifter som antec 550watt (samme psu med annet klistremerke) så er den litt støyende, min antec 550watt er største støykilde i makinen min... (kjører med luftkjøling i øyeblikket) Men bra er den, viser ikke tegn til svakheter selv ved over 2v på en xp2500, riktignok ikke no krevende spec ellers. Ville heller prøvd en av de andre med tanke på støy. Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 10. september 2004 Del Skrevet 10. september 2004 Hva med Aspire 520W? kanskje ikke på listen din, men billig, og mye watt. Skal hente den på posten idag, så kanskje jeg slenger en pm til deg hvis du vil ang. ytelse ved klokking. Lenke til kommentar
amplitude Skrevet 10. september 2004 Del Skrevet 10. september 2004 Har hittil god erfaring med NQ-4001SE SILENT 400w. Innvendig 120 mm vifte og meget støysvak. Sortlakkert. Overklokking.no test Komplett.no Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 10. september 2004 Forfatter Del Skrevet 10. september 2004 Har hittil god erfaring med NQ-4001SE SILENT 400w. Innvendig 120 mm vifte og meget støysvak. Sortlakkert.Overklokking.no test Komplett.no 15A på 12V, er ikke det litt lite? Lenke til kommentar
maximus Skrevet 10. september 2004 Del Skrevet 10. september 2004 Har hittil god erfaring med NQ-4001SE SILENT 400w. Innvendig 120 mm vifte og meget støysvak. Sortlakkert.Overklokking.no test Komplett.no 15A på 12V, er ikke det litt lite? Ja. Min Enermax 350w har 17A på +12v Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 10. september 2004 Forfatter Del Skrevet 10. september 2004 (endret) Etter å ha lest noen tester heller jeg litt mot OCZ. Netshop har den ikke inne, men jeg skal ikke ha den før slutten av måneden uansett. Edit: Tagan er også en aktuell kandidat. Endret 10. september 2004 av Rikky Lenke til kommentar
vigilante Skrevet 10. september 2004 Del Skrevet 10. september 2004 Fikk min Tagan 480W her om dagen. Er storfornøyd!! Virker gjennomført og er stillegående... Alle tester jeg har sett til nå er positive. Virker som vi får mer for pengene mens navnet ennå ikke er blitt så `hot` 28A@12v+ Anbefales Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 11. september 2004 Forfatter Del Skrevet 11. september 2004 Ja, Tagan er som sagt en meget aktuell kandidat. Den har jo drevkontakter i bøtter og spann, og prisen er ok. OCZ er vel noe kraftigere, men har færre kontakter og er en god del dyrere. Skal ikke se bort fra at jeg velger Tagan. Lenke til kommentar
Dumuzi Skrevet 11. september 2004 Del Skrevet 11. september 2004 Er det noen av dere som prøver å regne ut hvor mange ampere som trengs av de forskjellige volt'ene før dere kjøper PSU, eller foregår alt etter prinsippet "må ha det, bare må ha det" (størst mulig, altså)? Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 11. september 2004 Del Skrevet 11. september 2004 (endret) Er vel greiest å sette opp en tabell for hva de presterer. +5v og +12v er vel de mest spennende spenningene. 5v 12v CWT, 550W, ATX12V 40 24 Enermax 480W 40 16 Tagan 480W ATX 48 28 ocz 520 40 33 Og etter det microplex sier: +3,3V Med ATX standarden kom også +3,3V (AT hadde den ikke) slik at hovedkortet ikke lenger trenger spenningsregulatorer til +3,3V kretsene. Brukes så godt som bare til elektronikken. Bærbare PCer bruker den i en viss grad til motorer. +5V Brukes til elektronikken og i en viss grad til motorer. +12V Brukes mest til motorer (disker, vifter m.m), i mindre grad til elektronikken. +5Vsb "5V stand-by" gir spenning til hovedkortet uavhengig om PCen står på eller ikke og tillater med det bestemte kretser på hovedkortet å alltid være aktive. Får ikke hovedkortet denne spenningen får du heller ikke skrudd på PCen. -5V Moderne ATX hovedkort bruker ikke denne spenning, den er der kun fordi ISA buss standarden krever den. Har ikke hovedkortet ekspansjonsspor for ISA kort har det heller ikke bruk for -5V -12V Blir i likhet med -12V rutet til ISA bussen. Hovedkortet gjør kun unntaksvis bruk av -12V. Har du nyere ATX hovedkort gjør det mest sannsynlig ikke bruk av -12V. Så er 5v viktig hvis du skal overklokke, skal du samtidig ha en del dippedutter er 12v viktig de andre frekvensene er ikke lenger i bruk på nyere hovedkort. Da står du igjen med to stykker tagan og ocz, antar at ocz er best og gir renest spenninger men tagan burde ikke være gærent det heller Tagan tester test1 tesst2 (har ikke hørt om denne siden før) ocz liste med ocz tester Endret 11. september 2004 av Admin'c Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 11. september 2004 Forfatter Del Skrevet 11. september 2004 Tar ikke bl.a. CPU strøm fra 12V? Lenke til kommentar
PumpAction Skrevet 11. september 2004 Del Skrevet 11. september 2004 Jo P4 kontakten er 12v og leverer kun til cpu. Skjermkort med ekstra strøm tilkobling trekker også for det meste fra 12v. Tror det som står hos microplex begynner å bli litt utdatert. Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 11. september 2004 Forfatter Del Skrevet 11. september 2004 Jeg ser forresten at selv om Tagan er noe svakere enn OCZ på 12V, er den like sterk på 3.3V og faktisk sterkere på 5V: OCZ/Tagan 3.3: 28/28 5: 40/48 12: 33/28 Men nå har jeg veldig lite peiling på elektronikk, og vet ikke helt hva jeg skal legge mest vekt på. Lenke til kommentar
PumpAction Skrevet 11. september 2004 Del Skrevet 11. september 2004 Med 40 amp miniumum på 5v er 12v mest interesangt. Om du regner litt på det finner du ut at du kan trekke opp mot 140 watt fra cpu og 140watt fra gpu kontinuerlig med tagan. totalt 60watt mer med ocz på papiret. Går da utifra 0.5amp per harddisk og litt til viftene. Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 11. september 2004 Forfatter Del Skrevet 11. september 2004 Ja ok, da kan vi vel konkludere med at OCZ vil være det beste kjøpet mtp ytelse? Jeg må si at jeg liker alle drevkontaktene på Tagan, og den er jo litt billigere også. Men hvis OCZ er bedre, blir det nok heller den. Mener forresten å ha hørt at DDR Boostern trekker en god del fra 5V, vet ikke om det stemmer. Lenke til kommentar
PumpAction Skrevet 11. september 2004 Del Skrevet 11. september 2004 ddr boostern trekker fra 5v ja. Og ja, ocz er nok best med tanke på ytelse. Spesielt når man tar i betrakning at tagan gir 240 watt til sammen på 3.3 og 5v. Mens OCZ har separate railer ala antec såvidt jeg har forstått ifølge spesifikkasjon. Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 11. september 2004 Forfatter Del Skrevet 11. september 2004 (endret) Hmm, da blir det vel OCZ regner jeg med. Men jeg synes godt de kunne spandert på noen ekstra drevkontakter. Edit: Tusen takk for svar, alle sammen! Endret 11. september 2004 av Rikky Lenke til kommentar
krimskrams Skrevet 26. september 2004 Del Skrevet 26. september 2004 Står overfor akkurat samme dilemma. Først var planen å kjøpe en billig PSU ala NorthQ 400W eller Aspire 520W, men har kommet frem til at jeg skal gå for noe som kanskje holder litt lenger (litt mer framtidsrettet). Og da står valget mellom: Tagan 480W OCZ Powerstream 470W Spørsmålet blir da om OCZ er verdt de 300 kr ekstra. (Se bort fra frakt, da jeg allerede skal bestille noe annet fra netshop, og bor i trondheim og henter PSU'en hos mamoz selv) Noen som har noen synspunkter? Lenke til kommentar
Evil Eye Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 Grom PSU Har denne selv , og bråket fra Waterchill vifta på 7V er mitt støyproblem. Denne er helt lydløs! Anbefales!!!!!!! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå