Gå til innhold

Alt på 200GB Harddisk ble slettet

ProXymus

Anbefalte innlegg

For noen dager siden kjøpte jeg en 200GB WD Harddisk på komplett.no for jeg trengte mer plass til filmer osv osv.

Når jeg hadde satt den inn fant den bare 128GB av de 200. Dette ordnet seg lett med å sette noe i registeret. Når jeg hadde fått overført ca 120GB over til hardisken reinstalerte jeg maskinen (installerte XP på en annen harddisk)

Når den var reinstalert trengte jeg tydeligvis ikke å endre i registeret for den var 200GB fra før av så jeg tenkte det gikk bra. Så plutslig en gang mens jeg spilte stod det nede i Tray (Høyre hjørne) at et eller annet var corrupted og når jeg prøvde å gå inn på harddisken var det noe som var feil så jeg kom ikke inn. Derfor rebootet jeg for å se om det rettet opp i saken. Og når windowsXP starta opp sa den at den skulle sjekke "files for consistency" eller noe i den duren (dette skjedde automatisk) så jeg lot den fortsette og tenkte at det ikke gjorde noe. Plutslig stod det at den slettet massevis av sektorer helt uten videre. Siden den gjorde dette automatisk tenkte jeg at det gikk bra og lot den holde på. Og når den var ferdig og hadde startet helt opp var hardisk HELT tum :(

Men det stod at ca 80GB var i bruk selv om jeg ikke så filene. Jeg ANER ikke hva som kan ha skjedd og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre for å få alle tinga tilbake. Hadde massevis av spill, filmer, mp3 osv der som jeg gjerne vil ha tilbake.

Kan noen hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I Windows XP må du ha SP1, eller slå på EnableBigLBA i registeret. Husker ikke helt hvor jeg fant dette igjen desverre :blush:

Dette må til for å få brukt disker større enn 137GB. Hvis BIOS ikke dekterer riktig størrelse, kan en biosoppgradering være å anbefale.

Lenke til kommentar

enkelt og greit: www.pcfilerecovery.com ... her kan du bare gå inn, innstallere det og få tilbake hele disken din.... videre, så er det ofte at WINXP har probs. når man innstallerer på nytt.... skjedde med meg endel før, jævlig irriterende å få scandisc, som ikke sletter, men ødelegger ALLE videofilene dine... :p håpløst :p

MVH

Arnulf

Lenke til kommentar
Skal prøve. TUSEN takk for all hjelp til nå! Hadde vanvittig mange viktige filer på den harddisken...

Viktige piratkopier? ;)

Ting som er viktig, tar man backup av. Disker dør, live with it. (samme gjør cd'er/dvd'er osv osv osv)

En ny disk jeg hadde kjøpt for 2 dager siden?

Jeg har desverre ikke rå til å kjøpe 2, 200GB disker for å ta backup av filene mine.

Desuten er dette et tilfelle hvor faktisk oprativsystemet har slettet filene mine HELT automatisk etter reboot.

Endret av ProXymus
Lenke til kommentar

Har du verkeleg 200GB som du MÅ ha backup av?

Eg har blandt anna bilder av min førstefødte, jobbsøknader osb, og klarer å få det inn på ein CD..

All musikk, filmer og sånt kan berre dø om det vil. Kan rippe albuma mine på nytt (eller laste ned)..

Du brukte vel ikkje tilfeldigvis ein "recovery-cd"? Dem har ein stygg tendens til å fjerne litt meir enn dem burde...

Og eg anbefaler "GetDatBack for NTFS". Svært effektivt. ..men då må du ha ein disk med 200GB plass på for å føre alle filene over på etter recovery..

Endret av nmedaas
Lenke til kommentar

Dette har skjedd med meg også. Hadde en 200 gb som var nesten full. Formaterte og reinstallerte win xp (uten sp1), og etter oppstart der scandisk scanna igjennom disken for file consistencies og modifiserte mange av filene mine (fikk litt panikk da, men trodde det av ok.) viste disken bare 127 (ca) gb av de 200. I tillegg var nesten alle data'ene korrupte. Jeg fikk totalt noia og trodde at alt var tapt. Etter å ha brukt en dag på å komme over tapet, fikk jeg bestemt meg for iallfall å fullføre reinstallasjonen, med å installere sp1 og få i gang alle drivere osv.. (og alt det dilldallet man må gjøre når man har reinstallert) Måtte reboote etter inst. av sp1, og da startet scandisk igjen, og gikk over den samme prosedyren, og plutselig var 200 gb'ern min tilbake, med alle filer. Xp hadde fucka opp en del likevel, en del av filene mine var likevel korrupte, og mange av filene var ikke i sine respektive foldere, men i såkalte "found0000", "found0001"-foldere osv.. kjipt.. men jeg var dog glad, trudde jeg hadde mista hele gull-disken, og fikk tross alt nesten alt tilbake i god stand.

Moral; før reinstallasjon, vær sikker på at du reinstallerer win xp MED SP1!.

Lenke til kommentar

Eg har blandt anna bilder av min førstefødte, jobbsøknader osb, og klarer å få det inn på ein CD..

All musikk, filmer og sånt kan berre dø om det vil. Kan rippe albuma mine på nytt (eller laste ned)..

Du brukte vel ikkje tilfeldigvis ein "recovery-cd"? Dem har ein stygg tendens til å fjerne litt meir enn dem burde...

Og eg anbefaler "GetDatBack for NTFS". Svært effektivt. ..men då må du ha ein disk med 200GB plass på for å føre alle filene over på etter recovery..

Takk! skal teste det..

var ca 120GB med viktige filer ja.. En god del av dem går selvfølgelig ann å laste ned på nytt men det er ganske unødvendig hvis det er andre alternativ. Og veldig mange av dem brukte jeg VELDIG LENGE på å laste ned.

Lenke til kommentar
Moral; før reinstallasjon, vær sikker på at du reinstallerer win xp MED SP1!.

.. eller napp ut IDE/SATA-ledningen før reinstall, og plugg den i når alt er klart til bruk?

Ja. Eller det. Det SKAL gå.

Jeg gjorde det engang. Samme problemet da.

Napper du ut 200 gb-disken din før formatering, og setter den inn i systemet igjen etter at alt er klart med sp1, kan jeg ikke skjønne hvordan det kan skje.

Lenke til kommentar

Takk! skal teste det..

var ca 120GB med viktige filer ja.. En god del av dem går selvfølgelig ann å laste ned på nytt men det er ganske unødvendig hvis det er andre alternativ. Og veldig mange av dem brukte jeg VELDIG LENGE på å laste ned.

Hvis filene er så viktige bør du ha backup. Veldig viktige ting, dokumenter etc. bør brennes ut på DVD-R og legges hos slektninger eller annet sted for å hindre tap av disse om huset brenner ned.

Lenke til kommentar

Ser ikke ut at jeg får ALLE filene tilbake med programmene.. Noen av dem tar ikke alle filtyper jeg gjerne skulle hatt tilbake og andre tar bare noen filer fra hver mappe som en gang eksisterte. GetDatBack for NTFS så ut til å funke best med alle filtyper men det så ikke ut til at den henta alle filer liksom. Henta bare noen av bildene i de gamle mappene og noen av spilla jeg hadde o.l

Skal den gjøre det eller er det noe jeg gjør galt?

Har også installert SP2 nå.. har ikke merket noen forskjell.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...