Gå til innhold

Garanti på prosessor?

Anbefalte innlegg

Lurte bare på om det er garanti på en prosessor som har etpar av pins'a bøyd?

Er kjøpt hos komplett for ei uke siden.. Plutselig ville ikke maskinen min starte og da under feilsjekkingen så jeg at dissen pins'a var bøyd! Regner med det er grunnen..

Fikk til svar fra komplett at de ikke kunne si om det var garantisak før de hadde sett på den :(

Er det noen som har positive erfaringer med å erstatte de pinsa med en kobbertråd eller nåler eller lignende?

For om det er håpløst å få garanti har jeg ikke lyst til å sende den inn men heller prøve å fikse den. Vil ha maskinen min i bruk nå!! :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan ikke du bare bøye de forsiktig tilbake ?

Den ene kan e bare bøye tilbake.. Men den andre er helt sammenpressa så tror ikke jeg kommer til slik at jeg får bøyd den tilbake.

Ingen som har erfaringer som går på å erstatte disse pins'a med noe annet som leder?

Lenke til kommentar

Hva slags CPU? Er de HELT flat klemte? Du har nok skylden selv da du monterte dem, men det har jeg gjort en gang selv med en AMD og den P4-2,8-800 jeg har i nå og det var ikke noe problem å få dem rette igjen. Brukte en plastikk is skarpe for å rette det meste og fant et hardt plast stykke som hadde nesten riktig avstand mellom pinnene og trillet det frem og tilbake med litt press til kantene der hvor pinnene hadde vært bøyd. Deretter må du sikte fra ALLE sider og se at pinnene står rette. Da prøver du med FORSIKTIGHET og sette CPU på plass. Tror du kan glemme ALT om garanti mot KOMPETT eller noen annen forhandler i sånne tilfeller! Er eller blir pinnene brekt, så er det vel bare å spare penger til ny CPU.

Har retta pinner som nesten har vært HELT flate og det har med forsiktighet gått bra. Kan ikke forstå at denne CPU har virket i det hele tatt, men fortsatt er det MYE jeg ikke forstår meg på. :hmm:

Lenke til kommentar

De var bøyd ja. Merket liksom at de ikke passet helt i socketen men satt på kjøleribba og vifta for det og prøvde om maskinen virket. Hadde ventet en stund på den allerede så ville så gjerne ha den oppe og gå.

MERK! Bøyde ingen flere fordi om jeg satte på ribba og vifta.

Dette må da være garantisak! Eneste problemet jeg kan se er om de tror på meg! har lest om endel "vanskelige" webshop'er :(

Om det ikke er garanti så sender de vel prosessoren tilbake til meg slik at jeg kan prøve å fikse den selv?

Bare så utrolig kjipt å vente så lenge før jeg får prøvd den "nye" maskinen min..

Lenke til kommentar
Hva slags CPU? Er de HELT flat klemte? Du har nok skylden selv da du monterte dem, men det har jeg gjort en gang selv med en AMD og den P4-2,8-800 jeg har i nå og det var ikke noe problem å få dem rette igjen. Brukte en plastikk is skarpe for å rette det meste og fant et hardt plast stykke som hadde nesten riktig avstand mellom pinnene og trillet det frem og tilbake med litt press til kantene der hvor pinnene hadde vært bøyd. Deretter må du sikte fra ALLE sider og se at pinnene står rette. Da prøver du med FORSIKTIGHET og sette CPU på plass. Tror du kan glemme ALT om garanti mot KOMPETT eller noen annen forhandler i sånne tilfeller! Er eller blir pinnene brekt, så er det vel bare å spare penger til ny CPU.

Har retta pinner som nesten har vært HELT flate og det har med forsiktighet gått bra. Kan ikke forstå at denne CPU har virket i det hele tatt, men fortsatt er det MYE jeg ikke forstår meg på. :hmm:

Er en AMD64 3000+. Den ene er ganske så flatklemt ja :( Og maskinen min har aldri virket! Alle pinnene må vel fungere for at prosessoren skal fungere??

Lenke til kommentar

Ja, var de bøyd når du fikk dem så skulle du sendt den tilbake straks UBRUKT. Du har sikkert bøyd dem MYE mer en de var og da er muligheten for å rette dem er MYE dårligere og enn en liten bøy. Jeg tror vertfall at muligheten for NY CPU er lik NULL når du ført har satt den i og brukt den! Synd, men sant. HVOR bøyde er de nå og hvor mange? Og hvor er der bøyd? Ute ved kanten, eller i midten? Er det AMD eller INTEL CPU? Tokk en ødelagt AMD Xp-2400+ CPU som naboen knekte kjernen på og bøyde flere pinner HELT flate og litt til, og det gikk helt greit å bøye dem tilbake! Har ikke noen INTEL CPU og teste på her nå! Lykke til! Det trengs!

Lenke til kommentar
Er kjøpt hos komplett for ei uke siden.. Plutselig ville ikke maskinen min starte og da under feilsjekkingen så jeg at dissen pins'a var bøyd! Regner med det er grunnen..

Hei,

Du skriver 'plutselig ville den ikke virke' - hvilket jeg tolker som: Den virket egentligt fint, men plutselig var der noet galt (som sikkert skyldes andre ting som f.eks for mye overclokking, minneproblemer osv.).

Jeg tolker det, som du selv har bøyet pinnene (ved et uheld) under den efterfølgende feilsjekking.

Lite sannsynligt at en helt ny CPU kommer med 'bøyte pinne' fra produsenten.

PS. Kanske det var en 'demo' brukt CPU du har kjøpt?

Mvh

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar
Ja, var de bøyd når du fikk dem så skulle du sendt den tilbake straks UBRUKT. Du har sikkert bøyd dem MYE mer en de var og da er muligheten for å rette dem er MYE dårligere og enn en liten bøy. Jeg tror vertfall at muligheten for NY CPU er lik NULL når du ført har satt den i og brukt den! Synd, men sant. HVOR bøyde er de nå og hvor mange? Og hvor er der bøyd? Ute ved kanten, eller i midten? Er det AMD eller INTEL CPU? Tokk en ødelagt AMD Xp-2400+ CPU som naboen knekte kjernen på og bøyde flere pinner HELT flate og litt til, og det gikk helt greit å bøye dem tilbake! Har ikke noen INTEL CPU og teste på her nå! Lykke til! Det trengs!

:( Hadde så lyst til å bruke maskinen når jeg endelig fikk den, men skjønne jo nå at jeg aldri skulle ha prøvd å bruke prosessoren.

To er på en måte ganske flatklemte og en er forholdsvis lett å bøye skulle jeg tro. Alle tre sitter i midten. Er som jeg nevnte over en AMD cpu...

Takk for ønskelykkingen :cry:

Lenke til kommentar

Hei,

Du skriver 'plutselig ville den ikke virke' - hvilket jeg tolker som: Den virket egentligt fint, men plutselig var der noet galt (som sikkert skyldes andre ting som f.eks for mye overclokking, minneproblemer osv.).

Jeg tolker det, som du selv har bøyet pinnene (ved et uheld) under den efterfølgende feilsjekking.

Lite sannsynligt at en helt ny CPU kommer med 'bøyte pinne' fra produsenten.

Mvh

Kimmer

Det "plutselig" ordet ble vel noe feil og kan lett feiltolkes ja. Pinnene var bøyd men må nok kanskje muligens kanskje innrømme at det ikke hjalp å prøve og at de kanskje ble mere bøyd av det :(

Men det er håp for at jeg kan fikse dette på egenhånd med å være ytterst forsiktig?! Får bare finne noe egnet "verktøy" og sette igang da...

Noen flere ideer til hvordan og hva jeg kan bruke?

Lenke til kommentar

Ja, lykke til trenger du. Jeg har aldri sett sånn CPU som du har, men siden du kan skyte en rød pil etter noen garanti sak på denne CPU, ville jeg prøv å bøye dem tilbake selv med forsiktighet. Tror det er kobber pinner vi nakker om her også. Ta gjerne en hår føner eller sånt og varm opp ved de bøyde pinnene og forsøk å bøy dem tilbake! ( har ALDRI selv brukt varme for å rette disse pinnene, var bare et forslag) Du har da etter hva jeg kan forstå ikke noe å tape på det. Som sagt tok jeg og bøyde noen pinner på en AMD CPU helt flate og LITT til, de ble bøyd ut over kanten på CPU’n og det gikk greit og rette dem tilbake! Håper det går like greit for deg! Får du rettet dem opp husk og sikt i fra ALLE kanter for å se at ALLE pinnene er rette. Får du dem rette så prøv med forsiktighet og slippe CPU tilbake i HK! IKKE press den på plass! Den skal nesten dette rett ned av seg selv! MAX et veldig forsiktig trykk!!

Lenke til kommentar

Jau du får prøve og bøyga ut med forsiktigheit, men det er fare for att dei knekk. Det går å lodde på kobber tråd som er med samme dim som org pinner om dei knekk. Men dette er ikkje noken lett. Dette er ikkje å anbefale om du ikkje har bra

kontroll på å lodde då. Har gjort dette sjøl men då var det i ytterkant pinnene var knekt. cpu virker fint enno.

Lenke til kommentar

Damn.. må være veldig kjedelig å ha en ny CPU med bøyde pinner :(

En kamerat av meg hadde en gammel AMD K6 500Mhz CPU med et par bøyde pinner en gang, og den klarte vi å rette opp etter litt pirking... men jeg ville nok ikke ha prøvd å lodde på noe som helst, før pinnene hadde knekt ellerno.

Lykke til :huh:

Lenke til kommentar

Hepp hepp.

Ville bare si at nå har jeg holdt på ei stund med å prøve å rette pinnene opp(forsiktig), men dette resulterte i at en gikk greit og en knakk!

MEN, ville bare prøve å se om prosessoren passet nå slik at jeg kunne finne fram loddeapparatet og fikse den som knakk! Prosessoren passet og så tenkte jeg at jeg skulle prøve om maskinen startet nå.. (tenker mye jeg :p )

OG hva skjedde?? Jo, maskinen startet som en drøm og alt ser ut som det skal!

Men det jeg lurer på da;

Vil jeg merke noe til at en pinne er brekket med tanke på ytelse, ustabilitet, varme osv?? Har skrapt vekk den gamle kjølepastaen og fått på en god en..

Synes dette er helt vilt, trodde alle pinnene måtte være inntakte for at en prosessor skulle virke jeg... :hmm:

Men jeg er glad jeg, VELDIG glad!!! :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...