erlendhagen Skrevet 10. september 2004 Del Skrevet 10. september 2004 Hei! Eg har for få strømuttak i PC-en min. Eg har Chieftec 340W strømforsyning. Eg må skjøte på et par ekstra strømuttak (slike 4-pin til disker/optiske drev) Kvafor en kabel er det mest gunstig å manipulere? Eg kan tenke meg at det er en fordel å ikkje rote med HDD-strømledningane, men heller ledningane fra en DVD-ROM, kanskje. Har det betydning? Er det en god ide å skjøte vidare på strømkablene til diskettstasjonene i stedet? På førehand takk! Lenke til kommentar
slettet Skrevet 10. september 2004 Del Skrevet 10. september 2004 Er det ikkje letter å kjøpe 1til2 -splittere då? Selges på microplex for 19kr/stk, expert og lokale datasjapper. Lenke til kommentar
Kuffe Skrevet 10. september 2004 Del Skrevet 10. september 2004 Hei!Eg har for få strømuttak i PC-en min. Eg har Chieftec 340W strømforsyning. Eg må skjøte på et par ekstra strømuttak (slike 4-pin til disker/optiske drev) Kvafor en kabel er det mest gunstig å manipulere? Eg kan tenke meg at det er en fordel å ikkje rote med HDD-strømledningane, men heller ledningane fra en DVD-ROM, kanskje. Har det betydning? Er det en god ide å skjøte vidare på strømkablene til diskettstasjonene i stedet? På førehand takk! Det er nok bare en ting å si på det, og det er å sette på sjøtekontakter på de kablene som det går minst strøm i fra før. Jeg ville nok bare skjøtet på den kablen jeg følte for, de er jo ganske tykke fra før, så jeg tviler på at kablen ikke vil holde mål. Har hvertfall aldri hørt om overbelastning på kablene, selvom sikkert noen har klart det. En dvd rom trekker nok ikke noe mindre strøm enn en hdd (tror jeg). Lenke til kommentar
Brusfantomet Skrevet 10. september 2004 Del Skrevet 10. september 2004 Nope de trekker ca 25 watt begge to. Lenke til kommentar
Kuffe Skrevet 10. september 2004 Del Skrevet 10. september 2004 (endret) Nope de trekker ca 25 watt begge to. nei de trekker ikke 25watt hver, kommer litt ann på disken.Normalt er rundt 10 watt. Endret 10. september 2004 av Kuffe Lenke til kommentar
Caliber Skrevet 10. september 2004 Del Skrevet 10. september 2004 (endret) Nope de trekker ca 25 watt begge to. Kuffe kommer her med en nokså forsiktig, men korrekt anntydning, og svaret ditt kan oppfattes litt arrogant, selv om det kanskje ikke var ment sånn. Leser du litt her vil du se at en gjennomsnittlig harddisk bruker MAKS 12W, og ved å se på noen watt-calculators beregnet for pc-annslag (google litt så finner du et hopetall) vil du se at et optisk drev vanligvis ligger mellom 10-20w, med 20w som absolutt øverste grense. jeg ville innvestert i en 1-2/3-4 molex adapter, alt etter hva som er mest beleilig, noe kuffe også er inne på. Et godt råd er; Ikke kom med påstander du selv ikke er sikker på at stemmer, spesielt ikke i tilfeller som dette hvor påstanden er feil. Det er stor forskjell mellom et maks forbruk på ca.25W sammenlignet med dine antatte 50w, selv om det hele sikkert var i god ånd. Mvh, Haakon Endret 10. september 2004 av Caliber Lenke til kommentar
Brusfantomet Skrevet 11. september 2004 Del Skrevet 11. september 2004 Ok, nå leste jeg ikke alt der. men jeg mente "peak" forbruk jeg, og etter hva jeg forsto ble det ca 25 watt. uansett var det IKKE meningen ov ha en arogant tone. men det er vel bedre og breegene at den bruker for mye strøm en forlite? Lenke til kommentar
Kuffe Skrevet 11. september 2004 Del Skrevet 11. september 2004 Ok, nå leste jeg ikke alt der. men jeg mente "peak" forbruk jeg, og etter hva jeg forsto ble det ca 25 watt. uansett var det IKKE meningen ov ha en arogant tone. men det er vel bedre og breegene at den bruker for mye strøm en forlite? Det er absolutt greit å gi et overslag som ikke overskrides uansett hvilken operasjon harddisken utfører, men i dette tilfellet blir din beregning nesten dobbelt så mye som det både en optisk-enhet OG en harddisk (10000rpm, for å være på den sikre siden) trekker, og det er vel ikke hensiktmessig? Greit nok at du gir han et watt-nivå han kan være sikker på at de aktuelle komponentene aldri vil være i fare for å overgå, men det får da være grenser.. Som et eksempel; Hvis man hadde beregnet så mye i overkant på alle komponentene i en pc, ville man fått en beregning på nesten dobbelt av det pc'en faktisk trekker.Ved en pc som da egentlig trekker maks 300w (som nok er ganske nær den gjennomsnittlige strømforskyningen til en ordinær forbruker), ville overslaget henvise til en strømforskyning på 600w, en effekt som er ganske ekstrem, og dermed unødvendig dyr og unødvendig. Skjønner du poenget mitt? Mvh, Kuffe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå