Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Forskjellen på N og HK?


schmelck.no

Anbefalte innlegg

Ja jeg vet at dette sikkert er svært elementær motorkunnskap (hadde t.o.m bilmotorlære som valgfag for noen år siden :ermm: ) , men jeg har aldri fått med meg hva som egentlig er forskjellen. Når "trenger/bruker" man mest N eller HK?

 

Hvorfor (slik jeg har forstått det) så har dielsel biler ofte mer N og færre HK enn bensindrevne biler?

 

Gjerne forklart på en enkel måte :-) Hvis dere gidder så kan dere godt forklare det litt mer avansert også...

 

PS, dere kan slutte å le av mine mangelfulle motorkunnskaper nå, hehe...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nm står for Newtonmeter som du kanskje vet. Og Nm bruker man for og måle kraft. HK står for Hestekrefter. Og brukes for effekt.

 

Det viktigste i grunn er Nm, det forteller deg hvor kraftig motoren er. Hk viser hvor mye effekt motoren kan gi deg. Når vi er inne på Nm så skal det huskes at Nm på motoren ikke er den "reelle" kraften som blir gitt fra hjulene til underlaget. Det er langt høyere. Utveklslingen i girene på bilen gir flere tusen Nm på hjulene. Bare et lite sidespor her, når du setter sykkelen din i førstegir og trør rundt, da har du rundt om 400Nm på bakhjulet. Men da igjen har en bil 5000Nm+ på hjulene. Så Nm forklarer deg med hvilken kraft motoren (eller andre ting) kan dreie rundt på en aksling.

 

Hk er en samlet verdi av kraften og turtallet på motoren. Du multipliserer Nm X rpm og deler det på 5252. Da vil du få fram effekten av motoren din. 1 Hk = Kraften det trengs for å løfte 75kg 1m opp på 1 sekund (hvis jeg ikke husker feil nå?).

 

 

Så i bunn og grunn forklarer Nm hvor kraftig motoren din er, og Hk hvor mye effekt den kan gi.

 

Var kanskje til litt hjelp?

Lenke til kommentar

Hk er en samlet verdi av kraften og turtallet på motoren. Du multipliserer Nm X rpm og deler det på 5252. Da vil du få fram effekten av motoren din. 1 Hk = Kraften det trengs for å løfte 75kg 1m opp på 1 sekund (hvis jeg ikke husker feil nå?).

Tror ikke den utregningen din stemmer helt. Bilen min har 407 Nm @ 3200rpm og det vil da tilsvare 248hk. Bilen har 225hk... :)

Lenke til kommentar

Hvilken bil har du ?

 

Er de tallene det høyeste dreiemomentet du får, og på det laveste turtallet?

 

Hvis den leverer 407nm fra 2000-3200 må du bruke 2000rpm.

 

Men skal heller ikke stole så alt for godt på hva jeg husker, men mener at det skal være den rette formelen.

Lenke til kommentar

Hk er en samlet verdi av kraften og turtallet på motoren. Du multipliserer Nm X rpm og deler det på 5252. Da vil du få fram effekten av motoren din. 1 Hk = Kraften det trengs for å løfte 75kg 1m opp på 1 sekund (hvis jeg ikke husker feil nå?).

Tror ikke den utregningen din stemmer helt. Bilen min har 407 Nm @ 3200rpm og det vil da tilsvare 248hk. Bilen har 225hk... :)

Det er meir eller nok uansett :D

Lenke til kommentar
Hvilken bil har du ?

 

Er de tallene det høyeste dreiemomentet du får, og på det laveste turtallet?

 

Hvis den leverer 407nm fra 2000-3200 må du bruke 2000rpm.

 

Men skal heller ikke stole så alt for godt på hva jeg husker, men mener at det skal være den rette formelen.

407Nm fra 3200rpm..

Lenke til kommentar
formelen er korrekt den, har sett den flere plasser før

Nm x Rpm / 5252 = Hk

 

Er feil..

Momentet skal i den formelen oppgis som pund per fot (lb-ft)!!

(Formelen er Lb-ft x Rpm / 5252 = hk)

 

 

Har noko andre formlar her, trur dei skal stemme (orker ikkje sjekke no;))

 

Nm * RPM / 9549 = kW

kW * 1.36 = hk

Lenke til kommentar

Jo, den funker.

 

Moment er en funksjon av hastighet og effekt som henger sammen akkurat slik som formelen viser (dreiemomentmoment er pr. definisjon effekt pr. omdreining).

 

Så en motor som gir 188NM v/4500rpm yter nøyaktig 120.5hk ved samme turtall. Formelen sier derimot ikke noe om hvordan motoren vil være ved andre turtall enn det du putter inn i beregningen, normalt vil maks effekt ligge på et høyere turtall enn maks dreiemoment og siden man ikke alltid får oppgitt dreiemoment ved maks effekt vil ikke formelen kunne anvendes slik du prøver på nå.

Lenke til kommentar

NM (altså dreiemoment) er motorens evne til å motstå brems... f.eks bratte bakker, tilhenger osv.NM har faktisk ingenting med turtall å gjøre. det med at noen biler har bedre bunndrag enn andre er fordi noen motorern har flere NM ved lavere turtall enn andre biler. HK (effekt) er motorens evne til å "skyve" kjøretøyet....

Hvis man skal akselerere ved stor fart er det en fordell med bra moment ved litt høyere turtall..

Lenke til kommentar

Hk er en samlet verdi av kraften og turtallet på motoren. Du multipliserer Nm X rpm og deler det på 5252. Da vil du få fram effekten av motoren din. 1 Hk = Kraften det trengs for å løfte 75kg 1m opp på 1 sekund (hvis jeg ikke husker feil nå?).

Tror ikke den utregningen din stemmer helt. Bilen min har 407 Nm @ 3200rpm og det vil da tilsvare 248hk. Bilen har 225hk... :)

Det stemmer ikke. kom fram til at motoren min har 156HK ved hjelp av den utregningen. den HAR 125 ;)

Lenke til kommentar

Nm er jo dreiemoment som nevnt før, kan sammenlignes med "kraft*arm" prinsippet. Skal ikke gi meg ut på noen lang utdyping på det punktet (ja, jeg skulket mye fysikk i fjor :p ) men slik jeg tenker på det iallefall, er at mye hk gir en kjapp bil, som er mye raskere på turtall, mens mye moment gir en "seigere" og tregere bil, men som er sterkere, og tåler mer last uten at man så fort må gire.

 

Men det er slik jeg tenker på det da.. noe som overhode ikke trenger å være korrekt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...