schmelck.no Skrevet 10. september 2004 Del Skrevet 10. september 2004 Ja jeg vet at dette sikkert er svært elementær motorkunnskap (hadde t.o.m bilmotorlære som valgfag for noen år siden ) , men jeg har aldri fått med meg hva som egentlig er forskjellen. Når "trenger/bruker" man mest N eller HK? Hvorfor (slik jeg har forstått det) så har dielsel biler ofte mer N og færre HK enn bensindrevne biler? Gjerne forklart på en enkel måte :-) Hvis dere gidder så kan dere godt forklare det litt mer avansert også... PS, dere kan slutte å le av mine mangelfulle motorkunnskaper nå, hehe... Lenke til kommentar
GeCcO Skrevet 10. september 2004 Del Skrevet 10. september 2004 Nm står for Newtonmeter som du kanskje vet. Og Nm bruker man for og måle kraft. HK står for Hestekrefter. Og brukes for effekt. Det viktigste i grunn er Nm, det forteller deg hvor kraftig motoren er. Hk viser hvor mye effekt motoren kan gi deg. Når vi er inne på Nm så skal det huskes at Nm på motoren ikke er den "reelle" kraften som blir gitt fra hjulene til underlaget. Det er langt høyere. Utveklslingen i girene på bilen gir flere tusen Nm på hjulene. Bare et lite sidespor her, når du setter sykkelen din i førstegir og trør rundt, da har du rundt om 400Nm på bakhjulet. Men da igjen har en bil 5000Nm+ på hjulene. Så Nm forklarer deg med hvilken kraft motoren (eller andre ting) kan dreie rundt på en aksling. Hk er en samlet verdi av kraften og turtallet på motoren. Du multipliserer Nm X rpm og deler det på 5252. Da vil du få fram effekten av motoren din. 1 Hk = Kraften det trengs for å løfte 75kg 1m opp på 1 sekund (hvis jeg ikke husker feil nå?). Så i bunn og grunn forklarer Nm hvor kraftig motoren din er, og Hk hvor mye effekt den kan gi. Var kanskje til litt hjelp? Lenke til kommentar
bnezofil Skrevet 10. september 2004 Del Skrevet 10. september 2004 N eller Nm har med motorens kraft på lave turtall å gjøre. HK er den optimale kraften motoren har. diesel har som oftest flere Nm da den jobber på lave turtall. Lenke til kommentar
TomasK Skrevet 10. september 2004 Del Skrevet 10. september 2004 Hk er en samlet verdi av kraften og turtallet på motoren. Du multipliserer Nm X rpm og deler det på 5252. Da vil du få fram effekten av motoren din. 1 Hk = Kraften det trengs for å løfte 75kg 1m opp på 1 sekund (hvis jeg ikke husker feil nå?). Tror ikke den utregningen din stemmer helt. Bilen min har 407 Nm @ 3200rpm og det vil da tilsvare 248hk. Bilen har 225hk... Lenke til kommentar
GeCcO Skrevet 10. september 2004 Del Skrevet 10. september 2004 Hvilken bil har du ? Er de tallene det høyeste dreiemomentet du får, og på det laveste turtallet? Hvis den leverer 407nm fra 2000-3200 må du bruke 2000rpm. Men skal heller ikke stole så alt for godt på hva jeg husker, men mener at det skal være den rette formelen. Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 10. september 2004 Del Skrevet 10. september 2004 Må man ikke bruke en annen enhet enn nm med den formelen? lb-ft eller noe? Lenke til kommentar
eab Skrevet 10. september 2004 Del Skrevet 10. september 2004 formelen er korrekt den, har sett den flere plasser før Her er forresten en grei forklaring for de som leser engelsk: http://science.howstuffworks.com/fpte.htm Lenke til kommentar
schmelck.no Skrevet 12. september 2004 Forfatter Del Skrevet 12. september 2004 Takk alle sammen! Det var det jeg trengte! Lenke til kommentar
Whiteshit Skrevet 13. september 2004 Del Skrevet 13. september 2004 Hk er en samlet verdi av kraften og turtallet på motoren. Du multipliserer Nm X rpm og deler det på 5252. Da vil du få fram effekten av motoren din. 1 Hk = Kraften det trengs for å løfte 75kg 1m opp på 1 sekund (hvis jeg ikke husker feil nå?). Tror ikke den utregningen din stemmer helt. Bilen min har 407 Nm @ 3200rpm og det vil da tilsvare 248hk. Bilen har 225hk... Det er meir eller nok uansett Lenke til kommentar
TomasK Skrevet 14. september 2004 Del Skrevet 14. september 2004 Hvilken bil har du ? Er de tallene det høyeste dreiemomentet du får, og på det laveste turtallet? Hvis den leverer 407nm fra 2000-3200 må du bruke 2000rpm. Men skal heller ikke stole så alt for godt på hva jeg husker, men mener at det skal være den rette formelen. 407Nm fra 3200rpm.. Lenke til kommentar
PaulMV Skrevet 14. september 2004 Del Skrevet 14. september 2004 formelen er korrekt den, har sett den flere plasser før Nm x Rpm / 5252 = Hk Er feil.. Momentet skal i den formelen oppgis som pund per fot (lb-ft)!! (Formelen er Lb-ft x Rpm / 5252 = hk) Har noko andre formlar her, trur dei skal stemme (orker ikkje sjekke no;)) Nm * RPM / 9549 = kW kW * 1.36 = hk Lenke til kommentar
GeCcO Skrevet 14. september 2004 Del Skrevet 14. september 2004 Funka ikke helt den heller, blir 10hk for lite på min bil i alle fall. 188x4500/9549=88,6Kw 88,6*1,36=120,5Hk Og det skal være 100Kw/136Hk Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 14. september 2004 Del Skrevet 14. september 2004 Det er fordi motoren oppnår ikke maks dreiemoment og maks effekt ved samme turtall (dreiemomentet avtar tidligere enn effektkurven), tallet du får er effekten til motoren på det turtallet den har størst dreiemoment. Lenke til kommentar
GeCcO Skrevet 14. september 2004 Del Skrevet 14. september 2004 Hmm, men er ikke Hk en verdi av Nm og rpm da ? Da vil vel egentlig den formelen bare være og forkaste siden du ikke får vite hva maks Hk er. Jaja, uansett, vi har vel fått bevist at den ikke funker i alle fall... Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 14. september 2004 Del Skrevet 14. september 2004 Jo, den funker. Moment er en funksjon av hastighet og effekt som henger sammen akkurat slik som formelen viser (dreiemomentmoment er pr. definisjon effekt pr. omdreining). Så en motor som gir 188NM v/4500rpm yter nøyaktig 120.5hk ved samme turtall. Formelen sier derimot ikke noe om hvordan motoren vil være ved andre turtall enn det du putter inn i beregningen, normalt vil maks effekt ligge på et høyere turtall enn maks dreiemoment og siden man ikke alltid får oppgitt dreiemoment ved maks effekt vil ikke formelen kunne anvendes slik du prøver på nå. Lenke til kommentar
GeCcO Skrevet 14. september 2004 Del Skrevet 14. september 2004 Okey, da har jeg bare vært en smule rask og lese gjennom dette en gang i tiden... Trodde man fikk maks effekten som en verdi av nm og rpm, men ja, det stemmer det du sier. Lenke til kommentar
eab Skrevet 15. september 2004 Del Skrevet 15. september 2004 Momentet skal i den formelen oppgis som pund per fot (lb-ft)!! Det har du nok rett i, men jeg bruker å tenke på dreiemoment som lb-ft da jeg for det meste interesserer meg for amerikansk bil Lenke til kommentar
Bose Skrevet 19. september 2004 Del Skrevet 19. september 2004 NM (altså dreiemoment) er motorens evne til å motstå brems... f.eks bratte bakker, tilhenger osv.NM har faktisk ingenting med turtall å gjøre. det med at noen biler har bedre bunndrag enn andre er fordi noen motorern har flere NM ved lavere turtall enn andre biler. HK (effekt) er motorens evne til å "skyve" kjøretøyet.... Hvis man skal akselerere ved stor fart er det en fordell med bra moment ved litt høyere turtall.. Lenke til kommentar
Bose Skrevet 19. september 2004 Del Skrevet 19. september 2004 Hk er en samlet verdi av kraften og turtallet på motoren. Du multipliserer Nm X rpm og deler det på 5252. Da vil du få fram effekten av motoren din. 1 Hk = Kraften det trengs for å løfte 75kg 1m opp på 1 sekund (hvis jeg ikke husker feil nå?). Tror ikke den utregningen din stemmer helt. Bilen min har 407 Nm @ 3200rpm og det vil da tilsvare 248hk. Bilen har 225hk... Det stemmer ikke. kom fram til at motoren min har 156HK ved hjelp av den utregningen. den HAR 125 Lenke til kommentar
RaZoR_ Skrevet 20. september 2004 Del Skrevet 20. september 2004 Nm er jo dreiemoment som nevnt før, kan sammenlignes med "kraft*arm" prinsippet. Skal ikke gi meg ut på noen lang utdyping på det punktet (ja, jeg skulket mye fysikk i fjor ) men slik jeg tenker på det iallefall, er at mye hk gir en kjapp bil, som er mye raskere på turtall, mens mye moment gir en "seigere" og tregere bil, men som er sterkere, og tåler mer last uten at man så fort må gire. Men det er slik jeg tenker på det da.. noe som overhode ikke trenger å være korrekt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå