HåkonN Skrevet 9. mai 2002 Del Skrevet 9. mai 2002 Quote: Den 2002-05-09 14:00, magma_81 skrev:Jeg har vekttall i makro og mikro :smile:, men jeg orker ikke å blande meg inn i diskusjonen :smile:Magnus Fint at du gjør oss oppmerksom på det... :wink: Grei signatur forresten. :smile: Lenke til kommentar
tintin77 Skrevet 9. mai 2002 Del Skrevet 9. mai 2002 Johnny Kowville Du høres ut som en ekte bygdetulling spør du At det er mangel på håndtverkere er pokker så sant Derfor er lønna deretter, og helt greit for meg At Bill Gates er såkalt "ufaglært", dvs han var det Nå har han ***** bra erfaring i allefall og tilsvarende penger De som kan litt datahistorie vet at Bill hadde ideene, men andre gjorde det tekniske Hvem som helst kan bli millionær ved å spekulere på børsen No pain - No gain [ Denne Melding var redigert av: tintin77 på 2002-05-09 17:11 ] Lenke til kommentar
Ola PeK Skrevet 9. mai 2002 Del Skrevet 9. mai 2002 Quote: Den 2002-05-09 17:07, tintin77 skrev:Hvem som helst kan bli millionær ved å spekulere på børsen Da skal eg jamme spekulere litt der :smile: _________________________________________ There's hope in hanging snore - N.A.Eggen Lenke til kommentar
tintin77 Skrevet 9. mai 2002 Del Skrevet 9. mai 2002 Byggebransjen og generelt som håndtverker så er det nå høykonjuktur Mens det i IT bransjen så er det lav konjuktur For de som er litt eldre her, så vil jeg minne om at på 80 tallet så var lav konjuktur i byggebransjen også I oslo kunne du få leiligheter kastet etter deg for en billig penge. Hvis det da skulle komme et nytt krakk i denne bransjen så viser all historikk at de med lang utdannelse klarer seg best Dette svinger opp og ned akkurat som børsen, bare i litt mer behagelig tempo Ett veldig interesant spørsmål er nok da, hvorfor er så få som vil bli håndtverker. Når det er skrikende mangel innen de fleste yrker i denne bransjen Houston, we have a problem Lenke til kommentar
airguard Skrevet 9. mai 2002 Del Skrevet 9. mai 2002 En kan si hva man vil om Ingeniører men de må gjennom dette (kun ett fag) andre året: (Det irriterer meg noe voldsomt at noen kan gå 1 år på næringsakademiet og så kalle seg Ingeniør grrrr ) Fagnavn: Matematikk 20 Vekttall: 2 Fagkategori: Grunnlagsfag Mål: Å videreføre grunnlaget i matematisk analyse fra matematikk 10 og 15 i utvalgte emner. Det legges vekt på modellering og praktisk bruk i ingeniørfag. Bruk av dataverktøy (Matlab/Maple) vil inngå både som hjelpemiddel til forståelse av nye begreper og til å løse matematiske problemer. Fagets emner: Laplacetransformasjon: Transformasjonsregler, inverstransformasjon, løsning av lineære diff.ligninger hva. Laplace, transferfunksjoner, blokkskjema, modellering av dynamiske systemer. z-transformasjon: Differensligninger, blokkskjema, definisjon og egenskaper til z-transformen, sampling, inverstransformasjon. Potensrekker: rekker, konvergens, geometriske rekker, Taylor- og Maclaurinrekker, binomiske rekker, konvergenskriterier, linearisering. Fourierrekker/Fouriertransformen: Periodiske funksjoner med vilkårlig periode, jamne og odde funksjoner, Fourierrekker, halvperiodiske utvidelser, frekvensrespons, litt om Fouriertransformen. Funksjoner med to variable: Partielle deriverte, tegning av grafer, maks-/min-problemer totalt differensial. Pedagogiske metoder: Forelesninger og øvingstimer. Eksamen/prøve: Eksamensform: Skriftlig eksamen, 5 timer. Karaktersystem: Tallkarakterer Obligatoriske arbeidskrav: Ingen. Tillatte hjelpemiddel: Tillatt kalkulator. Paul T. Cappelene m.fl.: Tabeller og formelsamling. Karl Rottmann: Matematisk formelsamling. Aktuelle læremidler: Bygger på: Forutsetter: <font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: airguard på 2002-05-09 17:42 ]</font> [ Denne Melding var redigert av: airguard på 2002-05-09 17:43 ] Lenke til kommentar
HåkonN Skrevet 9. mai 2002 Del Skrevet 9. mai 2002 Den 2002-05-09 17:07, tintin77 skrev: Johnny Kowville "Du høres ut som en ekte bygdetulling spør du" Svar: Bor ikke mitt i Oslo, men er heller ingen tulling Tintin. "At det er mangel på håndtverkere er pokker så sant Derfor er lønna deretter, og helt greit for meg" Svar: Bra så langt. "At Bill Gates er såkalt "ufaglært", dvs han var det Nå har han ***** bra erfaring i allefall" Svar: Har ikke ikke sagt noe annet. "...og tilsvarende penger" Svar: Jeg sa at han var verdens rikeste mann, gjorde jeg ikke? Da har han vel penger da.... "De som kan litt datahistorie vet at Bill hadde ideene, men andre gjorde det tekniske" Svar: Har heller ikke sagt noe annet. Det er det som kalles grundere, og det kan alle bli. "Hvem som helst kan bli millionær ved å spekulere på børsen" Svar: Har aldri nevnt ordet aksje-spekulering. Men ja, det er også enda et yrke man ikke MÅ ha utdannelse. (det er det jeg har stått på hele tiden) "No pain - No gain" Svar: Så riktig så riktig. Og da kommer mitt spørsmål til deg. Først kaller du meg BYGDETULLING, og for å støtte opp den påstanden så sier du deg ENIG i det jeg nettopp har sagt?? Da er vi bygdetullinger begge to da? Dette virket mer som et desperat forsøk på å få slengt noe dritt uten noe som helst smart å grunnlegge det med. Så jeg skjønte ikke helt vitsen med det innlegget der... Lenke til kommentar
HåkonN Skrevet 9. mai 2002 Del Skrevet 9. mai 2002 Den 2002-05-09 17:34, tintin77 skrev: "Byggebransjen og generelt som håndtverker så er det nå høykonjuktur Mens det i IT bransjen så er det lav konjuktur For de som er litt eldre her, så vil jeg minne om at på 80 tallet så var lav konjuktur i byggebransjen også" Svar: Er du født i 77? Syntes ikke du skal sette deg i samme bås som de "eldre" da.... Men du har noe rett i det du sier. "I oslo kunne du få leiligheter kastet etter deg for en billig penge." Svar: Nåja.... tydligvis at ikke du var så aktiv på boligmarkedet i Oslo på 80-tallet. Du har rett at det var lettere enn i dag, men Oslo har aldri vært så billigt i forhold til steder utenfor oslo. At du kunne få de "kastet" etter deg, er å dra det litt langt. "Hvis det da skulle komme et nytt krakk i denne bransjen så viser all historikk at de med lang utdannelse klarer seg best" Svar: Hvis folk slutter å bruke mye penger på opppussing og håndverkertjenester, så betyr det at de generelt har dårlig råd (jappetid-prinsipp som forøverig var på 80-tallet). Og hvis folk har dårlig råd generelt, så gjelder det vel de med videreutdanning også da? Og slutt å si at håndverkere ikke har utdanning, for da begynner jeg bare å le av din totale uvitenhet. "Dette svinger opp og ned akkurat som børsen, bare i litt mer behagelig tempo" Svar: "litt" mer? Det var en ytterst dårlig sammenligning. Du sammenligner med noe som svinger fra minutt til minutt, med noe som svinger fra 10år til 10år. "Ett veldig interesant spørsmål er nok da, hvorfor er så få som vil bli håndtverker. Når det er skrikende mangel innen de fleste yrker i denne bransjen" Svar: Ler nok en gang av din totale uvitenhet. :lol: La meg fortelle deg en banebrytende nyhet siden du ikke har fått det med deg. Det er ventetid på de yrkesretta fagene på videregående, mens allmen-linjene står halvfulle. "Houston, we have a problem" Svar: Si heller, Houston, I have a problem. Lenke til kommentar
Stressles Skrevet 9. mai 2002 Del Skrevet 9. mai 2002 Får vel hive meg på denne diskusjonen jeg og da... Grunnen til at det er venteliste på yrkesfag er mangel på studieplasser. Og dette kommer enkelt og greit av at fylkeskommunene ikke har råd, eller ikke vil ta seg råd til å opprette flere. Nå husker jeg ikke nøyaktige tall, men en studieplass på yrkesfag, uansett retning, er flere ganger dyrere enn en tilsvarende plass ved allmennfaglig/økonomisk studieretning. Er enig i at en yrkesfaglig retning vil gi høyere avkastning på kort sikt, men det er da et kjent faktum at høyere utdanning gir mest over tid! Det sier da yrkesfaglærerne selv når de informerer elever på ungdomsskolene! Jeg jobber selv på en videregående skole (allmenn) og samarbeider ofte med diverse yrkesfaglige skoler i distriktet. Etter en del samtaler med venner som går/har gått yrkesfaglig, og yrkesfaglige lærere må jeg innrømme at jeg ikke sitter igjen med så mye respekt for slik utdanning. Læringsmiljøet og kunnskapen de fleste sitter igjen med etter fullført utdanning er ofte tragisk sett i forhold til at det er her de får nesten all teorien de skal kunne for å gjøre en tilfredstillende jobb senere. Greit nok at de almenne kunnskapene ofte er dårlige i forhold til hva de fleste oppegående på allmenn sitter igjen med. Men at den praktiske/teoretiske pensumet ligger veldig løst er lite akseptabelt. Hører hele tiden skrekkeksempler der lærerne lar elevene sitte alene store deler av dagene uten undervisning... Men det finnes selvfølgelig unntak fra dette, skulle bare mangle. Men den generelle oppfatningen jeg har av yrkesfaglige studieretninger er ganske laber. Nå finnes det sikkert en god del der ute som elsker å "strekke kabler hele dagen" for å sette det på spissen, og dette er da flott. Men man er da veldig bundet til akkuratt denne jobben, ser ikke helt utviklingspotensialet i slike jobber. Men det er veldig greit for oss som tar høyere utdanning at så mange vil ta slike jobber, for det må gjøres av noen. Men at så mange her inne prøver å argumentere for at yrkesfaglig studieretning er likestilt med høyere utdanning (høgskole ingeniør, elelr helst høyere...) er regelrett "bullshit". Ved yrkesfag har man 2/3 år med skolegang, og 2 år i lære. De 2 årene i lære regner jeg som vanlig arbeidserfaring, i alle fall ikke noe mer! Sitter med en kamerat som har gått på en av de vanskeligste yrkesfaglige retningen som finnes her (ifølge ham selv...), og han forteller ofte om hvor lite de egentlige oppnådde i forhold til utdanningstiden. Og jeg mener da at 3 år på høyere utdanning ETTER videregående skole på alle måter overstiger kunnskapsmengden som kreves for å ta fagbrev. Og at en med fagbrev skal sammenlignes med en med Masterutdanning/ingeniør eller hva det skulle være er umulig. De har da oftest helt forskjellige arbeidsoppgaver. En høyere utdannet person er ofte ansatt i høyere administrative stillinger, og har muligheten til å bevege seg opp i gradene og dermed også lønn. Er også av den oppfatning at kunnskap er makt, man stiller sterkere med høyere utdannelse, har litt mer å falle tilbake på hvis det skulle bli dårlige tider. Men dette krever da at vedkommende ikke bare har fulgt strømmen, men tenker selvstendig og nytt. Dette er sterk mangelvare i yrkesrettete fag der alle lærer nøyaktig det samme, og skal gjøre akkurat dette resten av livet. Greit nok for dere, men jeg vil ha større utfordring. Penger er ikke alt... Nå skrev jeg dette med tanke på å prøve å provosere litt, men kom gjerne med innspill! Mvh Sindre Hellevik (på vei til mastergrad...) <font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Stressles på 2002-05-09 20:38 ]</font> [ Denne Melding var redigert av: Stressles på 2002-05-09 20:41 ] Lenke til kommentar
Programmerer'n Skrevet 9. mai 2002 Del Skrevet 9. mai 2002 Quote: Den 2002-05-08 11:29, Unicron skrev:Hei!Jeg så i denne topicen: http://forum.hardware.no/viewtopic.php?mod...tart=0&replies=Det viser seg at en del av dere har ganske solid IT utdannelse....Hvordan er egentlig lønningene i bransjen i dag?De som studerer i 5 år og blir sivilingeniører, er vel de som tjener best...Typisk nettverksadmin, system admin er vel på rundt 300 - 500 tusen kanskje..vet ikke jeg. -Unicron, ansatt i Sun Microsystems...håper intenst at han får IKT lærlingplass der... Lenke til kommentar
normal Skrevet 9. mai 2002 Del Skrevet 9. mai 2002 hva jobber du som jonnyknoxwille? Lenke til kommentar
HåkonN Skrevet 9. mai 2002 Del Skrevet 9. mai 2002 Quote: Den 2002-05-09 20:37, Stressles skrev:Får vel hive meg på denne diskusjonen jeg og da...Uff a meg.....på`n igjen.. :smile:"Grunnen til at det er venteliste på yrkesfag er mangel på studieplasser."Svar: Det er opplagt."Og dette kommer enkelt og greit av at fylkeskommunene ikke har råd, eller ikke vil ta seg råd til å opprette flere. Nå husker jeg ikke nøyaktige tall, men en studieplass på yrkesfag, uansett retning, er flere ganger dyrere enn en tilsvarende plass ved allmennfaglig/økonomisk studieretning."Svar: Er enig i det."Er enig i at en yrkesfaglig retning vil gi høyere avkastning på kort sikt, men det er da et kjent faktum at høyere utdanning gir mest over tid!Svar: Riktig det du sier. Men som du også sier lengre ned så er ikke penger alt. Noen vil faktisk jobbe som håndverkere. En håndverker vil jo kunne kjøpe hus og være godt på vei å nedetale før en med høy utdanning er ferdig på skole. Og bare i Oslo er det flere tilfeller av hus/leileigheter som har doblet verdi på 5år (noen under). Trekker du i fra studiegjeld så står håndverkeren ganske solid økonomisk. Selvfølgelig vil i det fleste tilfeller en som er videreutdannet etter en stund tjene mer enn en håndverker. Men dette gjelder slettes ikke alle det heller. Og de som tror at de får en godt betalt lederstilling når de kommer like ferske ut fra høyskolen som et nystekt brød, de må tro om igjen. Erfaring blir alltid sett høyest på ved en ledig stilling. Har forøverig fått høre av folk som er langt høyere utdannet enn meg, at jeg har bedre lønn enn de. Det jeg mener, er at i det hele og det store, er det ikke så stor forskjell som man skulle tro."Det sier da yrkesfaglærerne selv når de informerer elever på ungdomsskolene!"Svar: Det hørte ikke jeg. Virket som de heller prøvde å påvirke elever til å velge det de faktiske ville, uten tanke på lønn...."Jeg jobber selv på en videregående skole (allmenn) og samarbeider ofte med diverse yrkesfaglige skoler i distriktet. Etter en del samtaler med venner som går/har gått yrkesfaglig, og yrkesfaglige lærere må jeg innrømme at jeg ikke sitter igjen med så mye respekt for slik utdanning."Svar: Da er det kanskje bra du sitter på allmen da.Han læreren vi hadde var en av norges fremste i radioteknologi og monitorer og hadde jobbet i blant annet Tandberg i 20år (ikke spør hvorfor han ble lærer)"Læringsmiljøet og kunnskapen de fleste sitter igjen med etter fullført utdanning er ofte tragisk sett i forhold til at det er her de får nesten all teorien de skal kunne for å gjøre en tilfredstillende jobb senere."Svar: Tragisk? Elektronikk vil jeg da tørre å påstå er en av de tøffeste fagene man kan ta på videregående skole i dag. Enormt mye krevende teori. Der må du faktisk forstå virkemåten til ting, og rein pugging kommer du ikke langt med."Greit nok at de almenne kunnskapene ofte er dårlige i forhold til hva de fleste oppegående på allmenn sitter igjen med."Svar: Det er i allefall ikke det inntrykket jeg sitter igjen med. Kjenner minst 40 som har tatt allmenn, og 39 av de er helt enige at svært lite av det var noe særlig interesant, men visste at det var bare noe de måtte gjøre for å komme videre. 4-5 droppet ut, da det rett og slett ble for kjedeligt. De fleste var elever med gode karakterer, noen med veldig bra. Vet i dag at ca. 8-9 fortsatte på høyskole, mens resten begynte på noe annet, tross av gode karakterer. Flere av de sier i dag at de følte seg presset av familie og venner til å ta allmenn, for det var best, og angrer på at de ikke fulgte det de hadde lyst til."Men at den praktiske/teoretiske pensumet ligger veldig løst er lite akseptabelt. Hører hele tiden skrekkeksempler der lærerne lar elevene sitte alene store deler av dagene uten undervisning..."Svar: Det ble faktisk gjort på skolen vår. Grunnen var at vår klasse jobbet selvstendig, og viste interesse for det vi drev med. (Noe prating ble det selvfølgelig men stort sett om elektronikk). Allmenn-klassene derimot måtte ha en lærer hos seg hele tiden, ellers så fikk de klager på bråk fra andre klasserom."Men det finnes selvfølgelig unntak fra dette, skulle bare mangle. Men den generelle oppfatningen jeg har av yrkesfaglige studieretninger er ganske laber."Svar: Jeg kan bare svare for min erfaring, som sikkert er svært liten i forhold til din. Så det er godt mulig at du har helt rett. Men en ting er sikker, og det er at hvis du ikke følger med i timen året VK1 elektronikk eller VK2 Serviceelektronikk, så stryker du med glans. Kjenner flere derimot som har sovet seg igjennom mekanisk fag..OG allmenn. "Nå finnes det sikkert en god del der ute som elsker å "strekke kabler hele dagen" for å sette det på spissen, og dette er da flott."Svar: Blir det samme som jeg skal si at en direktør sitter på et kontor hele dagen og leser brev, blir satt "litt" på spissen det også. :wink: men du har rett i at noen bare strekker kabler, men det har INGENTING med det du lærer på skolen å gjøre, elektronikk er så mye annet. Akkurat som at du lærer mer på høyskole enn å lese bøker."Men man er da veldig bundet til akkuratt denne jobben, ser ikke helt utviklingspotensialet i slike jobber."Svar: Mange som har startet som selvstendige næringsdrivende, og gjort gode penger. Så er det noe som heter etterutdanning, masse tilbud der, også som kveldskurs. "Men det er veldig greit for oss som tar høyere utdanning at så mange vil ta slike jobber, for det må gjøres av noen."Svar: Godt at noen gidder å jobbe på skoler også, for det må jo gjøres av noen det også, selv om det er dårlig betalt. :wink:"Men at så mange her inne prøver å argumentere for at yrkesfaglig studieretning er likestilt med høyere utdanning (høgskole ingeniør, elelr helst høyere...) er regelrett "bullshit"."Svar: INGEN som har sagt det er likestilt, INGEN. Det JEG prøver å få fram, er at man må jobbe med det man liker og kommer til å trives med.Også at lønna er god nok for de fleste som håndverker. Noen kommer jo også ut med høyere utdanning, og får slettes ikke noe spesielt bra betalt i forhold til alle de årene de har jobbet på skolebenken og gjort lånekassa en bjørne-tjeneste."Ved yrkesfag har man 2/3 år med skolegang, og 2 år i lære. De 2 årene i lære regner jeg som vanlig arbeidserfaring, i alle fall ikke noe mer! Sitter med en kamerat som har gått på en av de vanskeligste yrkesfaglige retningen som finnes her (ifølge ham selv...), og han forteller ofte om hvor lite de egentlige oppnådde i forhold til utdanningstiden."Svar: Hva du oppnår, kommer helt ann på deg selv. Hører elever som har gått allmenn, som sier det samme hle tiden."Og jeg mener da at 3 år på høyere utdanning ETTER videregående skole på alle måter overstiger kunnskapsmengden som kreves for å ta fagbrev."Svar: Det kommer også ann på deg selv, er du litt lur er det mulig og sove seg igjennom høyere utdanning enn videregående også. Og det gjelder ikke på alle måter....nå er jeg serviceelektroniker, og kan garantere, at det er svært få ting som er så komplekse og store som det elektronikk kan bli. Hva du gjør ut av det, kommer helt ann på deg selv, nok en gang."Og at en med fagbrev skal sammenlignes med en med Masterutdanning/ingeniør eller hva det skulle være er umulig. De har da oftest helt forskjellige arbeidsoppgaver." Svar: Det er bra, ellers hadde det blitt lite variasjon i jobbene. :wink:"En høyere utdannet person er ofte ansatt i høyere administrative stillinger,..."Svar: Nåvel... Det ville jeg vært litt forsiktig med å påstå. Er lærer en høyere administrative stilling? Er salgskonsulent en høyere administrative stilling? Finnes 1000-eksempler på andre jobber som finnes med høyere utdanning."...og har muligheten til å bevege seg opp i gradene og dermed også lønn."Svar: Du begynner aldri på topp i noen yrker, så det er ganske naturlig. Om du vil opp i systemet kommer an på hva du vil selv, og gjør ut av det du kan. På jobben min er det flere som har oppgradert til ledende stillinger fra engang å være håndverkere... "Er også av den oppfatning at kunnskap er makt, man stiller sterkere med høyere utdannelse,"Svar: At man stiller sterkere med høyere utdannelse er i de fleste tilfeller riktig, men ikke alltid. Mange som sliter med jobbmuligheter tross lang utdannelse. "...har litt mer å falle tilbake på hvis det skulle bli dårlige tider." Svar: Riktig det, men dårligere tider kan forekomme i alle yrker, og du har aldri noe garanti for hva som kan skje. Håndverkerbransjen er derimot ganske trygg i Norge. "Men dette krever da at vedkommende ikke bare har fulgt strømmen, men tenker selvstendig og nytt. Dette er sterk mangelvare i yrkesrettete fag der alle lærer nøyaktig det samme, og skal gjøre akkurat dette resten av livet."Svar: Gjøre det resten av livet? Ingen som trenger det, klarer du som du sa å tenke selvstendig å nytt, så kan du nå svært langt uten noen høyere utdannelse. Og alle lærer ikke nøyaktig det samme, akkurat som alle ikke lærer nøyaktig det samme på en høyskole."Greit nok for dere, men jeg vil ha større utfordring. Penger er ikke alt..."Svar: Trenger aldeles ikke høyere utdanning for å få utfordringer. Dette går 100% på hva man gjør det til selv."Nå skrev jeg dette med tanke på å prøve å provosere litt, men kom gjerne med innspill!"nå har jeg i allefall sagt mitt.... phu.... :smile:<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Stressles på 2002-05-09 20:38 ]</font><font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Stressles på 2002-05-09 20:41 ]</font> Lenke til kommentar
HåkonN Skrevet 9. mai 2002 Del Skrevet 9. mai 2002 Quote: Den 2002-05-09 20:48, Programmerer'n skrev: Quote: Den 2002-05-08 11:29, Unicron skrev: Hei! Jeg så i denne topicen: http://forum.hardware.no/viewtopic.php?mod...tart=0&replies= Det viser seg at en del av dere har ganske solid IT utdannelse.... Hvordan er egentlig lønningene i bransjen i dag? De som studerer i 5 år og blir sivilingeniører, er vel de som tjener best... Typisk nettverksadmin, system admin er vel på rundt 300 - 500 tusen kanskje..vet ikke jeg. -Unicron, ansatt i Sun Microsystems...håper intenst at han får IKT lærlingplass der... Hvis du var ute etter lønna, så tjener de aller fleste i underkant av 300k. Kjenner en som jobber som nettverksadmin i et solid selskap, tjener 280k (ca) Lenke til kommentar
tintin77 Skrevet 9. mai 2002 Del Skrevet 9. mai 2002 Johnny Din gamle Ponny Eller skal jeg si Haakon Ja Ja Skal si tar alt bokstavelig Grunn til å håndtverkere i norge tjener så bra, og liker å skryte av det Er nok at at det generelt er mange" såkalte småkonger" I Sverige så er eiendomsmarkedet mer regulert og prisene selvsagt mer fornuftig Det at fylkeskommunene ikke tilbyr noe studieplasser er jo skammelige La oss flere håndtverkere i arbeid slik at lønningene kommer ned på ett fornuftig nivå. Dessuten så er: Uvitenhet en dyd Lenke til kommentar
HåkonN Skrevet 9. mai 2002 Del Skrevet 9. mai 2002 Den 2002-05-09 22:14, tintin77 skrev: "Johnny Din gamle Ponny Eller skal jeg si Haakon" Svar: Klarte du å finne ut det helt alene? Bare ved å se på E-mail adressen min? Gosh... du må jo bare være særdeles godt utdannet. (ikke i norsk da, det har du bevist et par ganger nå) I motsetning til mange andre her prøver jeg ikke å skjule identiteten min. Veldig greit, for hvis noen har noe personelig mot meg, så vet de hvem jeg er.. :wink: "Ja Ja Skal si tar alt bokstavelig" Svar: Hvis du ikke mener det du skriver, så må du omformulere innlegget ditt før du legger det inn da.. "Grunn til å håndtverkere i norge tjener så bra, og liker å skryte av det Er nok at at det generelt er mange" såkalte småkonger"" Svar: Hva er det med alle mellomrommene dine? Er det for at innleggene dine skal virke lenger? Og når noen spør hva en tjener, og en annen hopper fram å sier "skrytepave skrytepave", da enser jeg et snev av misunnelighet.... Og mener du virkelig at håndverkere tjener bra fordi de er "småkonger"? Det var en ganske dum utalelse som sikkert gjennspeiles på din intelligens. "I Sverige så er eiendomsmarkedet mer regulert og prisene selvsagt mer fornuftig" Svar: Prisene reguleres av etterspørselen, ikke av håndverkere. "Det at fylkeskommunene ikke tilbyr noe studieplasser er jo skammelige La oss flere håndtverkere i arbeid slik at lønningene kommer ned på ett fornuftig nivå." Svar: Hvorfor det? Høres ut som du er sjalu... "Dessuten så er: Uvitenhet en dyd" Svar: Egoisme: smertestillende middel mot dumhet. Lenke til kommentar
Stressles Skrevet 9. mai 2002 Del Skrevet 9. mai 2002 JohnnyKnoxwille : Takk for innspillene dine, det var akkurat slike saklige kommentarer jeg håpet på da jeg skrev innlegget mitt... Jeg satte det meste veldig på spissen for å skape litt mer skikkelig debatt rundt dette, siden det interesser meg veldig. Men dessverre treffer jeg sjelden elever fra yrkesfaglige studieretninger som kan argumentere saken sin skikkelig, men dette er også mangelvare på allmenne fag! Det som var poenget mitt var at man skal velge yrke etter interesser, og ikke etter økonomi. Men man bør også være oppmerksom på begrensingene som faktisk ligger i kortere utdanninger, som yrkesutdannelser og typiske 1 årige IT utdannelser. Får ofte høre argumenter som; "Men jeg har hørt om en som hadde lite utdannelse som klarte seg veldig bra!". Men dette holder ikke mål som argument siden det her er snakk om allmennheten, og ikke den lille minoriteten som faktisk har et spesielt talent innenfor et yrke, som gjør at de ikke trenger utdannelse for å lykkes. Når det gjelder allmenne fag er tilstanden også dårlig, men dette har nok sammenhegng med at mange, som du sier, blir "tvunget" til å velge dette av foreldre/besteforeldre. Så jo selv at allmenn kunne være gruelig kjedelig til tider, men det er hva man gjør det til selv. For å lykkes som akademiker kan man ikke sove seg gjennom skolen, men la skolen bli en lekeplass for læring. Dette så jeg ikke alltid selv, men har funnet det ut den siste tiden. Men jeg ser at enormt mange med høyere utdanning den siste tiden må ty til lavere betalte jobber, som f.eks på skolen der jeg jobber. Får søkere med høyere økonomisk utdannelse o.l. til vikarjobber i datafag/bed.øk. som er dårlig betalt i forhold til utdannelsen de har. Men forholdene forandrer seg fra år til år... Hvis man skal satse på høyere utdannelse må man skille seg ut på en måte, ikke følge strømmen. Dette er lettere hvis man bestemmer seg for yrkesfaglig, man følger et bestemt pensum, tar læretid/fagprøve og vet da nøyaktig hva slags jobb man er kvalifisert for! Dette er ikke alltid tilfelle ved høgskole/universitets-utdannelser der man har vidt spekter av kompetanse innenfor flere områder. Og det jeg skrev om at jeg ikke hadde respekt for yrkesfaglige studieretninger var bare for å provosere, nivået på en del utdannelser holder et høyt nivå. Men alle videregående skoler, både allmenn og yrkesfag har problemer med dårlige lærere, både læremessig og personlig forhold. Vennen jeg nevnte i forrige innlegg har også elektronikkutdanning...Husker bare ikke hvilken! Han har da planer om å ta høyere utdanning når han er ferdig i lære til høsten, etter 3 år teori og snart 2 år i lære... Mvh Sindre Hellevik Lenke til kommentar
HåkonN Skrevet 9. mai 2002 Del Skrevet 9. mai 2002 Dette gidder jeg ikke dele opp og svare på en gang til, for på det meste du skrev der, er jeg faktisk 105% helt enig i. Skjønte også at du satte ting på spissen for å provosere fram en mening eller to, mange ganger må man det for å i det hele tatt få svar. Jeg føler bare at jeg må snakke litt for håndverkerne sin del, da det virker som det er svært mange her som er av den oppfatning at mennesker blir mer lykkelig og nesten ,er verdt som mennesker ved høyere utdanning. Det er ikke tilfelle. Når det gjelder økonomi, så dro jeg fram litt eksempler der å for å vise at man ikke nødvendigvis trenger å spinkle å spare på alt man har selv om man er håndverker. Jeg vil mer at folk skal forstå at man kan velge det man vil i Norge og fortsatt kan komme godt ut av det... det er det som er noen av de fine tingene i dette landet. Livet er alt for kort til å gjøre ting som ikke interiserer seg.... -Du handler galt når du roser en sak du ikke fullt ut forstår, men verre når du kritiserer den. Leonardo da Vinci Lenke til kommentar
tintin77 Skrevet 9. mai 2002 Del Skrevet 9. mai 2002 Nei og Nei Johnny Ponny Knowville du er en luring Jeg er ikke sjalu, bare forteller sannheten Alle tjener på at det blir flere yrkesskoleplasser Jeg har dessuten ikke noe i mot håndtverkere generelt Men det er fakta at det er mange småkonger i den bransjen Jeg vet [ Denne Melding var redigert av: tintin77 på 2002-05-09 22:47 ] Lenke til kommentar
tintin77 Skrevet 9. mai 2002 Del Skrevet 9. mai 2002 Forbes er dessuten ikke en bok Men ett av verdens beste finansmagasiner Men du får bok over verdens 400 rikeste Rimi Hagen er dessuten nr 300 og noe Mange synes kjærlighet er viktigere enn penger Men man lever ikke av bare kjærlighet dessverre Penger må man ha så hvorfor ikke Middels lønn er selvsagt bra nok for de fleste, men ambisjoner må man ha i livet, hvis man skal komme seg opp og frem Gjør som Ole Brumm Ja takk begge deler Lenke til kommentar
MultipleTinBitZ Skrevet 9. mai 2002 Del Skrevet 9. mai 2002 Utdannet økonom men jobber som it-, web- og systemansvarlig. Kjekt å se at hobbyen kan gjøres om til et levebrød :smile: Lønnen er ikke helt å skryte av i forhold til mine ex-medstudenter... under 300k... Lenke til kommentar
Eirik Bakke Skrevet 9. mai 2002 Del Skrevet 9. mai 2002 Quote: I Sverige så er eiendomsmarkedet mer regulert og prisene selvsagt mer fornuftig Grunnen til at boliger er så billige i Sverige er ikke et "regulert" market, men heller et enormt overskudd av boliger. Dersom valget er å la husene stå tomme, eller leie de ut/selge billig, er vel alle enige om at en bør gå for det siste alternativet. Akkurat samme situasjon er det med arbeidsplasser. Færre velger å gå for utdanninger som tradisjonelt har blitt sett på som lavstatus utdanninger, og følgelig stiger etterspørselen, og deretter prisen. Dette burde da være temmelig elementært? I "gamle dager" hadde ikke folk råd til å utdanne seg til hva de måtte ønske, og de fleste med datidens høyere utdanning kom fra de øvre sammfunnsjikt, og mengdereguleringen, og følgelig lønnsreguleringen, av slike yrker ble opprettholdt av at få hadde mulighetene til å ta høyere utdanning. Idag derimot, er ikke de økonomiske hindringene så reelle, og flere tar høyere utdanning. Noe som på lengre sikt mest sannsynlig vil føre til mindre lønnsforskjeller mellom folk med høyerere utdanning og de uten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå