HåkonN Skrevet 9. mai 2002 Del Skrevet 9. mai 2002 Quote: Den 2002-05-09 01:48, tintin77 skrev:Til Johnny Knowville"Du har mye rett, men også mye bullshitÅ jobbe så mye du kan nå i tilfelle du blir uføretrygdetJa ja hvor naiv er du egentlig (man blir nok fortere utslitt i byggebransjen, men mindre skjelden som Ingeniør)"Svar: Bra jeg hadde noe rett da. Helt riktig det du sier, at håndverker har lettere for å bli uføre. MEN noen skader kan du være født med. Og det hjelper ikke med verdens høyeste utdanning hvis du får kreft. Poenget mitt var at du vet aldri hvordan helsa er om 5år, og da syntes jeg det er bedre å bruke mest mulig tid som kvalitetstid. Har allerede sittet 12år av mitt liv på skolebenken, og føler at 12år til ikke er noe for meg. Virker som mange av de som tar høy utdanning gjør det mest for pengene, og penger er da vel ikke alt...eller er det det?"At du tjener mindre i Sverige er riktig, men marginalt som ingeniør."Svar: Du har helt sikkert rett."Mindre lønn - Mindre utgifter"Svar: Det kommer vel ann på hva du bruker penger på det."Jeg ville ha tjent på å flytte til Sverige"Svar: Er du høyutdannet? Ikke i norsk regner jeg med, for du har mer skrivefeil enn meg, og jeg er trøtt nå... "Hadde du studert det minste økonomi, hadde du skjønt at avgifter reguleres parallelt med lønn. I sverige (som du sammenlignet med) er det lave priser, men også tilsvarende lave lønninger.LOLDessverre så er dette en sannhet med store modifikasjoner.(der er det større forskjeller på ingeniører og håndverkere)""Svar: Generelt er det sant det jeg sa, skal du dra frem enkelte yrker, så blir det kanskje feil. Mulig det er større forskjeller, men burde det egentlig være det?"Norge er et bra land - ja, men definitivt rom for endringer"Svar: Mistenker at du mener ingeniører har for dårlig betalt... Men da skal du vite en ting, og det er at lønn blir gjerne regulert av behovet på tjenesten man leverer. Når jeg tenker endringer, så tenker jeg bedre sykehus og eldreomsorg. Det norske folk har det stort sett bra, men mye vil ha mer, og det vil alltid være noen som klager."Dessuten så er næringslivet i sverige rimelig anderledes enn i norge , flere større bedrifter og konkuranse"Svar: Derfor er jeg glad jeg bor i Norge."60 % av verdens rikeste har dessuten college og høgskole/universitetsutdannelse"Svar: Av verdens 100 rikeste ja, dvs 40 som ikke har noe som helst. Syntes det var ganske mye jeg. Lenke til kommentar
talisar Skrevet 9. mai 2002 Del Skrevet 9. mai 2002 Problemet med IT bransjen er at det er så lett å få seg en tittel at selv inkompetente folk har utdannelse innen it og dermed tror de kan kreve 300k+ i det vide og brede. Faktum er at det er veldig få som er VIRKELIG gode på det de holder på med, irriterende når folk som ikke har peiling ruller inn 300k+ og later som de vet hva de gjør og leverer et elendig produkt. Hvertfall halvparten av de som gikk ut samme året som meg burde aldri hatt tittelen dataingeniør, det er sikkert. Dermed blir det masse folk som er i jobb fordi de er flinke til å lyve, og masse som går arbeidsledige som er flinke men ikke vil late som de er noe de ikke er. Er det rart det er mye arbeidsledighet i IT bransjen? Folk kan jo ikke noe! Skammelig er det når man skal bruke mange uker på å lage en enkel webløsning når en som har god peil klarer det på et par dager. Men konsulentbransjen er vel blitt sånn.. kjipt. Lenke til kommentar
HåkonN Skrevet 9. mai 2002 Del Skrevet 9. mai 2002 Quote: Den 2002-05-09 02:56, talisar skrev:Problemet med IT bransjen er at det er så lett å få seg en tittel at selv inkompetente folk har utdannelse innen it og dermed tror de kan kreve 300k+ i det vide og brede.Faktum er at det er veldig få som er VIRKELIG gode på det de holder på med, irriterende når folk som ikke har peiling ruller inn 300k+ og later som de vet hva de gjør og leverer et elendig produkt.Hvertfall halvparten av de som gikk ut samme året som meg burde aldri hatt tittelen dataingeniør, det er sikkert.Dermed blir det masse folk som er i jobb fordi de er flinke til å lyve, og masse som går arbeidsledige som er flinke men ikke vil late som de er noe de ikke er. Er det rart det er mye arbeidsledighet i IT bransjen? Folk kan jo ikke noe!Skammelig er det når man skal bruke mange uker på å lage en enkel webløsning når en som har god peil klarer det på et par dager. Men konsulentbransjen er vel blitt sånn.. kjipt. Nå har ikke jeg vært i IT-bransjen, men kjenner endel som er. Og det du nettopp sa der, bekrefter det jeg tidligere har hørt. Veldig mange som lever av tittelen de ikke skulle ha hatt. Men sånn er det vel i alle yrker..... Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 9. mai 2002 Del Skrevet 9. mai 2002 Quote: Den 2002-05-09 03:04, JohnnyKnoxwille skrev: Quote: Den 2002-05-09 02:56, talisar skrev: Problemet med IT bransjen er at det er så lett å få seg en tittel at selv inkompetente folk har utdannelse innen it og dermed tror de kan kreve 300k+ i det vide og brede. Faktum er at det er veldig få som er VIRKELIG gode på det de holder på med, irriterende når folk som ikke har peiling ruller inn 300k+ og later som de vet hva de gjør og leverer et elendig produkt. Hvertfall halvparten av de som gikk ut samme året som meg burde aldri hatt tittelen dataingeniør, det er sikkert. Dermed blir det masse folk som er i jobb fordi de er flinke til å lyve, og masse som går arbeidsledige som er flinke men ikke vil late som de er noe de ikke er. Er det rart det er mye arbeidsledighet i IT bransjen? Folk kan jo ikke noe! Skammelig er det når man skal bruke mange uker på å lage en enkel webløsning når en som har god peil klarer det på et par dager. Men konsulentbransjen er vel blitt sånn.. kjipt. Nå har ikke jeg vært i IT-bransjen, men kjenner endel som er. Og det du nettopp sa der, bekrefter det jeg tidligere har hørt. Veldig mange som lever av tittelen de ikke skulle ha hatt. Men sånn er det vel i alle yrker..... Sant nok, bare å inneha MCSE (som man kan ta som kveldskurs over noen uker) gjør at man kan titulere seg som "systemingeniør". Lenke til kommentar
HåkonN Skrevet 9. mai 2002 Del Skrevet 9. mai 2002 "Sant nok, bare å inneha MCSE (som man kan ta som kveldskurs over noen uker) gjør at man kan titulere seg som "systemingeniør"." Oj, det hørtes jo fint ut. Hvor kan jeg får tatt et sånt et Da kan jeg si at jeg er serviceelektroniker og systemingeniør. Jeg ser en ledig plass blant de 100 rikeste... Lenke til kommentar
kaofbc Skrevet 9. mai 2002 Del Skrevet 9. mai 2002 Jeg for min del skal satse på en lang og god erfaring og ikke tenke på kort sikt slik jeg har intrykket av at mange håndtverkere gjør. "Jeg tjener jo penger! Kult asså! Nå skal jeg kjøpe meg rullings og volvo!" Det er sikkert spennende med litt penger i lomma som 19-20 åring, men jeg trenger en jobb der jeg kan uvikle meg og ferdighetene mine. Jeg gidder ikke å tusle rundt i husene til folk og legge 5 meter ledning på 8 timer og ta 500kr/timen for så å skryte av det på nettet. Nei for pokker! Få deg en skikkelig jobb sier jeg! P.S.Ikke gidd å skrive så veldig lange svar og hatmail til meg da. :razz: Lenke til kommentar
HåkonN Skrevet 9. mai 2002 Del Skrevet 9. mai 2002 Quote: Den 2002-05-09 03:20, kaofbc skrev:"Jeg for min del skal satse på en lang og god erfaring " og ikke tenke på kort sikt slik jeg har intrykket av at mange håndtverkere gjør."Svar: Kan ikke håndverkere få lang og god erfaring? "...og ikke tenke på kort sikt slik jeg har intrykket av at mange håndtverkere gjør."Svar: Hvor har du fått det fra? Er ikke livet kort da? "Jeg tjener jo penger! Kult asså! Nå skal jeg kjøpe meg rullings og volvo!"Svar: Ikke røyker jeg, og ikke kjører jeg Volvo, men Mercedes. Og ja, det er kult å tjene penger for første gang. Bare synd at de som slutter utdannelsen sin som 30år og med 500k i studiegjeld ikke helt får det samme kicket."Det er sikkert spennende med litt penger i lomma som 19-20 åring, men jeg trenger en jobb der jeg kan uvikle meg og ferdighetene mine."Svar: Nei, det der gidder jeg faktisk ikke å svare på engang."Jeg gidder ikke å tusle rundt i husene til folk og legge 5 meter ledning på 8 timer" Svar: Hvis du ikke klarer å legge mer enn 5meter ledning på 8timer burde du holde deg unna ja."... og ta 500kr/timen for så å skryte av det på nettet."Svar: Noen som har nevnt det da? Hadde du lest hva topicen handla om så kanskje du skjønner litt mer?"Nei for pokker!"Svar: Rodney?"Få deg en skikkelig jobb sier jeg!"Svar: Har en skikkelig jobb. Du får ta deg en tur på byen, og si det til alle håndverkere du møter... Kanskje du også havner på trygd? "P.S.Ikke gidd å skrive så veldig lange svar og hatmail til meg da."Svar: Skriver du sånne useriøse innlegg som bærer sånt preg av uvitenhet og respektløshet, så må du regne med svar!Høres sikkert ut som at jeg er en kjempemotstander av videreutdanning, og det vil jeg bare avbekrefte med en gang. Sier hvorfor jeg har valgt det jeg har valgt, og jeg syntes det også er litt viktig å få fram at suksess ikke alltid kommer ann på utdanning, men at du bruker det du kan/lærer riktig.:razz: Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 9. mai 2002 Del Skrevet 9. mai 2002 Quote: Den 2002-05-09 03:20, kaofbc skrev:Jeg for min del skal satse på en lang og god erfaring og ikke tenke på kort sikt slik jeg har intrykket av at mange håndtverkere gjør. "Jeg tjener jo penger! Kult asså! Nå skal jeg kjøpe meg rullings og volvo!" Det er sikkert spennende med litt penger i lomma som 19-20 åring, men jeg trenger en jobb der jeg kan uvikle meg og ferdighetene mine. Jeg gidder ikke å tusle rundt i husene til folk og legge 5 meter ledning på 8 timer og ta 500kr/timen for så å skryte av det på nettet. Nei for pokker! Få deg en skikkelig jobb sier jeg!P.S.Ikke gidd å skrive så veldig lange svar og hatmail til meg da.:razz: Kabling koster nå bare 355,- eks mva da :wink: Lenke til kommentar
kaofbc Skrevet 9. mai 2002 Del Skrevet 9. mai 2002 Hvis du mener i timen så synes jeg at det er ca. 200kr for mye i timen for å legge en kabel langs veggen og bruke stiftepistolen i hytt og pine.... (Og ja! Jeg har opplevd dette! De som ikke tror meg er invitert til å se hva en eller annen underutdanna toilling gjorde med den fine loftsleiligheten min! Vi som bare skulle ha ADSL til alle pcne våre uten no tull) Lenke til kommentar
HåkonN Skrevet 9. mai 2002 Del Skrevet 9. mai 2002 Den 2002-05-09 03:40, kaofbc skrev: Hvis du mener i timen så synes jeg at det er ca. 200kr for mye i timen for å legge en kabel langs veggen og bruke stiftepistolen i hytt og pine.... Svar: Hvor gjør du det ikke selv da? ADSL er jo tross alt en gjør-det-selv pakke. (Og ja! Jeg har opplevd dette! De som ikke tror meg er invitert til å se hva en eller annen underutdanna toilling gjorde med den fine loftsleiligheten min! Svar: Når jeg leser i gjennom norsken din, så er det liten tvil om hvem som er underutdannet her i allefall. Og du baserer alt tullpratet ditt på en erfaring.. Hvordan vet du at han var underutdanna? Kunne jo hende at han hadde høy utdanning i noe annet, og var like praktisk dum som deg... "Vi som bare skulle ha ADSL til alle pcne våre uten no tull)" Svar: Er det tull at han la ledninger? Hva trodde du? At hvis en montør gjorde det så ble det ingen ledninger? Regner med at det er Bravida vi prater om nå, og da har du da fulle muligheter til å skrive et velformulert klage-brev å kanskje få igjen noe... eller klarer du ikke? Jeg er foresten ikke noe underutdanna tulling, hvis du skulle lure. Har fagbrev som serviceelektroniker. Og at man skal klare å legge kabel, det er en selvfølge når man begynner en slik utdanning. Det er ikke noe man lærer hvis du trodde det. Lenke til kommentar
Zeer Skrevet 9. mai 2002 Del Skrevet 9. mai 2002 Er selv lærling som automatiker offshore og stortrives. Du er borte i det nyeste utstyret, og kommer borti noe nytt hele tiden. Og det er faktisk en del data inne i dette faget. Men hvis det er bedre utdanning/finere titler dere vil ha så kan dere jo bare etterutdanne dere. Og arbeidslivet vil heller ha en ingeniør som har praktisk erfaring framfor en som bare har gått på skole og hatt teorien. Lenke til kommentar
kaofbc Skrevet 9. mai 2002 Del Skrevet 9. mai 2002 Johnny: Dust! Hva har jeg gjort deg da? Usaklig innlegg fra meg mot bravida og ufaglærte som ikke fortjener å bli besvart med barnslige usakligheter fra deg mot meg personlig. Tåpelig av deg å bruke forumet på denne måten! Jeg foreslår at du sender meg en mail hvis du har noe mer du ville ha sagt for jeg er ferdig med denne diskusjonen i hvertfall. Lenke til kommentar
kingkong Skrevet 9. mai 2002 Del Skrevet 9. mai 2002 Konklusjonen her må jo bli at allmennfag er skikkelig bortkastet ! :wink: PS : Tydeligvis noen her som trenger et kurs i quoting! Lenke til kommentar
HåkonN Skrevet 9. mai 2002 Del Skrevet 9. mai 2002 Den 2002-05-09 10:40, kaofbc skrev: "Johnny: Dust! Hva har jeg gjort deg da?" Svar: Det var du som begynte med setninger som "Få deg en skikkelig jobb sier jeg!" Da går du direkte på angrep på meg, og da får du tåle litt kritikk tilbake. "Usaklig innlegg fra meg mot bravida og ufaglærte som ikke fortjener å bli besvart med barnslige usakligheter fra deg mot meg personlig." Svar: Når du slenger usakelige innlegg mot ufaglerte og personer som jobber i Bravida, tror du ikke de tar det personelig? Du indrømmer tilogmed at innlegget ditt var usakelig. "Tåpelig av deg å bruke forumet på denne måten!" Svar: "P.S.Ikke gidd å skrive så veldig lange svar og hatmail til meg da." Dette er et forum, hvis du ikke tåler lange svar, så har du ingenting her å gjøre. Det er slikt et forum blir brukt. "Jeg foreslår at du sender meg en mail hvis du har noe mer du ville ha sagt for jeg er ferdig med denne diskusjonen i hvertfall." Svar: Nei, jeg skal ikke sende deg noe mail. Jeg var heller ikke ute etter å "ta" deg, men følte meg provosert av det du sa, og følte jeg måtte si hva jeg mente. Noen av setningen du kom med, gjorde nesten så jeg trodde at du syntes høyt utdannede mennesker er mer verdt en andre. Foreslår at vi begraver stridsøksen, og aksepterer at vi har forskjellige meninger. :smile: Lenke til kommentar
cooltech Skrevet 9. mai 2002 Del Skrevet 9. mai 2002 Hei! Det at håndtverkere får fri mobil, fri bil, og tjener alt for godt er et jævlig stort problem for samfunnet. De har 2 års utdanning + 2 års lærlingetid etter grunnskolen, lønna deres er derfor altfor høy. Lønna til håndverkere burde ligge mellom 120 - 150 kr timen (204 000 - 255 000 i året). Det er passende lønn etter "utdanning." Min erfaring tilsier også at håndverkere bruker ekstremt lang tid på å få gjordt ferdig en jobb og at de sløver mye. En annen person ville gjordt ferdig jobben raskere for så å gå løs på neste arbeidsoppgave. Så er det også slik 'talisar' sier; at det finnes forferdelig mye rart i IT-verdenen som ikke har peiling på data. De er dataeksperter fordi de kan bruke Office, og kaller seg ofte konsulenter. PS. Bill Gates er ikke helt uten utdanning, han har jo High School (videregående) og han har gått på College/universitet og tatt noen fag der. _________________ Cooltech ________________________________________ Jeg handler hos http://www.trondheimdata.no :smile: [ Denne Melding var redigert av: cooltech på 2002-05-09 12:16 ] Lenke til kommentar
HåkonN Skrevet 9. mai 2002 Del Skrevet 9. mai 2002 Den 2002-05-09 12:12, cooltech skrev: Hei! "Det at håndtverkere får fri mobil, fri bil, og tjener alt for godt er et jævlig stort problem for samfunnet." Svar: Hvorfor er det et jævlig stort problem i samfunnet? Plager det deg? "De har 2 års utdanning + 2 års lærlingetid etter grunnskolen, lønna deres er derfor altfor høy." Svar: Jeg har 3år på skole. Kjenner folk som har enda mer, og er håndverkere. Snakker om å prøve å øke forskjeller mellom fattig og rik.... "Lønna til håndverkere burde ligge mellom 120 - 150 kr timen (204 000 - 255 000 i året)." Svar: Hva for et grunnlag har du for å kunne si det? "Det er passende lønn etter "utdanning."" Svar: Syntes 4 års utdanning kan klasifiseres som utdanning, jeg. Foresten så lærer du mest når du kommer ut i jobb. "Min erfaring tilsier også at håndverkere bruker ekstremt lang tid på å få gjordt ferdig en jobb og at de sløver mye. En annen person ville gjordt ferdig jobben raskere for så å gå løs på neste arbeidsoppgave." Svar: En annen person? Hva tror du håndverkere er? Mindreverdige, uinteligente personer som bare går rundt som overflødig søppel i samfunnet? "Så er det også slik 'talisar' sier; at det finnes forferdelig mye rart i IT-verdenen som ikke har peiling på data. De er dataeksperter fordi de kan bruke Office, og kaller seg ofte konsulenter." Svar: Der er jeg enig med deg. "PS. Bill Gates er ikke helt uten utdanning, han har jo High School (videregående) og han har gått på College/universitet og tatt noen fag der." Svar: Det jeg mente var at han ikke var noen ingeniør, eller utdannet til det han i dag gjør. "_________________ Cooltech ________________________________________ Jeg handler hos http://www.trondheimdata.no :smile:" Svar: Handler du der, eller jobber du der? Lenke til kommentar
kingkong Skrevet 9. mai 2002 Del Skrevet 9. mai 2002 Quote: PS. Bill Gates er ikke helt uten utdanning, han har jo High School (videregående) og han har gått på College/universitet og tatt noen fag der. Ja, det var det jeg skrev, han er ufaglært... Lenke til kommentar
Ola PeK Skrevet 9. mai 2002 Del Skrevet 9. mai 2002 Denne tråden har spora veldig av, men får vel skrive litt likevel. Quote: Den 2002-05-09 12:12, cooltech skrev:Det at håndtverkere får fri mobil, fri bil, og tjener alt for godt er et jævlig stort problem for samfunnet. De har 2 års utdanning + 2 års lærlingetid etter grunnskolen, lønna deres er derfor altfor høy. Dette er marknadstyrt. Det er ikkje det at handverkarar har høg lønn som er "problemet". Om det er snakk om eit problem så er det at det er for få handverkarar. Den "høge" lønna er berre ein konsekvens av at det er for få. Quote: Lønna til håndverkere burde ligge mellom 120 - 150 kr timen (204 000 - 255 000 i året). Det er passende lønn etter "utdanning." Gjer dei ein mindre viktig jobb, eller dårlegare jobb enn andre? Nok ein gong marknadsstyrt. For å trekke det saman med forrige utsagn, så er problemet i følge deg ein marknadsøkonomi. Det ville passe deg mykje betre med planøkonomi? Quote: Min erfaring tilsier også at håndverkere bruker ekstremt lang tid på å få gjordt ferdig en jobb og at de sløver mye. En annen person ville gjordt ferdig jobben raskere for så å gå løs på neste arbeidsoppgave. Usannsynleg usakleg generalisering. Slabbedaskar fins overalt. Quote: Så er det også slik 'talisar' sier; at det finnes forferdelig mye rart i IT-verdenen som ikke har peiling på data. De er dataeksperter fordi de kan bruke Office, og kaller seg ofte konsulenter. Klart. Men og ein konsekvens av at det for inntil halvtanna år sidan var enorm etterspurnad etter folk som (med rette eller urette) sa at dei kunne handtere ei mus. mvh. snart ferdig med høgare utdanning Lenke til kommentar
JoKr Skrevet 9. mai 2002 Del Skrevet 9. mai 2002 Jeg syns et par folk her burde ta noen vekttall i Makroøkonomi hvis de har tenkt å fortsette diskusjonen, evt. ta mikroøkn og fokuser på IT sektoren og håndverksind. Jeg er en typisk kontor person. Det er mange av oss, særlig på dette forumet skulle jeg tro. Av mange ting, ler vi typisk av trailersjåfører og slikt. Men fytti katta så glad jeg er at folk gidder å kjøre trailer. *tusen takk*. Det er viktig at du gjør det du vil. Penger kommer til de som vil og kan. I de 3 bedirftene jeg kjenner folk i systemansvarlig posisjoner, tjener de ca. 280 og 350. De jeg kjenner i mek. industri ligger på nesten det dobbeltet. Ingen av de har fri bil. Datafolka har fri tlf. Lenke til kommentar
magma_81 Skrevet 9. mai 2002 Del Skrevet 9. mai 2002 Jeg har vekttall i makro og mikro :smile:, men jeg orker ikke å blande meg inn i diskusjonen :smile: Magnus Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå