Gå til innhold

Lønn i IT bransjen

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg så i denne topicen:

http://forum.hardware.no/viewtopic.php?mod...tart=0&replies=

Det viser seg at en del av dere har ganske solid IT utdannelse....

Hvordan er egentlig lønningene i bransjen i dag?

De som studerer i 5 år og blir sivilingeniører, er vel de som tjener best...

Typisk nettverksadmin, system admin er vel på rundt 300 - 500 tusen kanskje..vet ikke jeg.

-Unicron, ansatt i Sun Microsystems...håper intenst at han får IKT lærlingplass der...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei Unicron!

Vel,når velger vel ikkje alle utdanning pga. lønn..

Men,fordi dei liker det dei jobber med..

Men,kan være litt innteresant å sjå på lønnstedensane..

Btw,huska du kva du skulle gjære for meg..?

Om ikkje kan du skjekke private meldinger og epost..(om du ikkje har sletta dei da..)

Lenke til kommentar

Ja, jeg husker da at du skulle ha Solaris 8 av meg!

Men; brenneren min gikk for noen uker siden rett til h.....

Pluss at jeg i er midt i eksamensprosjektet mitt da...

etter 14 - 15 mai skulle ting løse seg...som et lite plaster på såret sender jeg Solaris8 gratis og fraktfritt til deg!

Jeg også vet at man velger utdannelse etter interesse da...men jeg bare lurte på hva lønningene er i disse harde IT tider.....

Fjorårets lønnsoversikt ifølge IKT-Norge og digi.no:

http://www.digi.no/digi98.nsf/pub/jobb2001...14_tkw_59312886

og her:

http://www.digi.no/digi98.nsf/pub/jobb2001...23_tkw_78109407

-Unicron

ont class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Unicron på 2002-05-08 11:40 ]</font>

[ Denne Melding var redigert av: Unicron på 2002-05-08 12:53 ]

Lenke til kommentar

Tjener best om selvstendig gjør vi ikke?

Men det betyr også jobbing..

Er massevis av ledige IT stilinger her hvor jeg bor,

men har ikke giddet å søke på noen. Å begynne i et nystartet selskap som selger webhotell/desing er litt på kanten idag.... så ønsker det "ingeniør" utdannelse også :grin: nei, det tar kaka...

De som tjener er de som selger WebTemplates..

http://www.aplustemplates.com <- hvor du kan gjøre mange penger!

Lenke til kommentar

Et tema litt på siden av tåpic'n:

For de av dere som er interessert i bra lønninger, og null studiegjeld kan jeg opplyse om at håndverkeryrket muligens er noe å satse på.

Kommer helt an på hva du vil bli, men generelt ihåndverkerserviceyrker tjener de mellom 350 000, - 400 000,-. De har som regel bil, telefon og bonusordninger. Bare bilen ville kostet deg ca 100 000, i året.

Lenke til kommentar

Er selv sterkstrøms elektiker.

Har over 200.000 i året selv som lærling.

Etter fagbrevet vil jeg stige til underkant av 300.000 + bonuser, mersalg osv osv. Er veødig godt fornøyd med det. Fine dager har vi og :grin:

Lenke til kommentar

Er håndtverker, selvstendig. Har ca 350-400 i året. Null studiegjeld og arbeid opp til ørene...Best og ha data som hobby synest nå jeg. Har en kompis med høgskole, studiegjeld, it jobb og ca det samme i lønn..(men ingen av disse jobbene er 9-16 jobb, begge må jobbe for penga!!)

Lenke til kommentar

Må reklamere litt for min egen fremtidige bransje her. I Norge er petroleumsbedrifter den største arbeidsgiveren til folk med it-utdannelse. dessverre er det ikke så mange som vet dette. Jeg leker meg selv med en maskin til 16mill til daglig på NTNU (VR-lab)- dette er faktisk sponset av Hydro + Co. for å gi oss som tar petroleumsutdanning det siste innen data-utstyr. Jeg holdt på å begynne på siv.ing. IT her oppe, men valgte heller petroleum. Har ikke angret et sekund siden. Lønna i bransjen er heller ikke så ille... På data-salene bruker vi unix, windows og mac (ikke noe fan av mac, men 22" flatskjerm er sweet)

Så, hvis du har lyst til å drive med IT med en vri, vil jeg absolutt anbefale petroleums-studier.

Lenke til kommentar

Ja Ja

Den største forskjellen som håndtverker og Ingeniør

er at

- Håndtverker kan du tjene bra med lite utdennelse men dette er også bob bob ikke sant.

En god del tjener dårlig her også, dessuten er lønna i denne bransjen jevnere enn som ingeniør.

Utviklingspotensiale er også så som så.

- ingeniør så har du gjerne lang eller middels lang utdannelse på høyskole eller universitet, gjerne stort studilån, men likevel så har du mye større utviklingspotensiale.

Greit hva du tjener som nyutdannet, noe annet er hva du tjener som 40 - 50 åring

Blandt de 100 rikeste i verden finner du ingen håndverkere, bombe nei

Finner du noen ingeniører på den samme listen: ja

Er det så rart det er dyrt å bygge i norge: nei

Hvilken bolig i norge får du for en million

På bygda: Bra bolig i forhold til prisen

Tettsted: Tja brukbar bolig, helst leilighet

Storby: Glem det!

I Sverige

På bygda: Svært bra bolig eller 4 5 roms leligheter av bra standard

Tettsted: Bra bolig med bra standard

Storby: Tja slettes ikke umulig kommer litt ann på

Mange synes databransjen er tvilsom, byggebransjen er vel så tvilsomt

Mange branner skyldes brann i det elektriske anlegget

Skal man da skylde på handverkeren eller ingeniøren!

Som butikkansatt så tjener du bedre en førskolelærer

Men selvsagt

Statlig bedrift: Sikker jobb - Bra lønn - Bra pensjon

Kommunal Sektor: Lav lønn - Bra pensjon - mer eller mindre sikker jobb

Privat Sektor: Høy lønn - rimelig usikker jobb - tvilsomt pensjonsopplegg

Norge - Alt er overpriset unntatt ingeniørenes jobb

[ Denne Melding var redigert av: tintin77 på 2002-05-08 19:14 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Hvem? Faktisk tror jeg du finner flest ufaglærte på den listen (som f.eks. Bill Gates)!

Lenke til kommentar

Om man får jobb og god lønn avhenger nok veldig av hvor du har tatt utdannelsen din. Et jalla studie på ett år hos nærings/it-akademiet gjør deg vel ikke akkurat veldig ettertraktet i arbeidsmarkedet idag.(det var nok større sjanse før) Mens en ingeniør utdannelse på høgskole/univ gir deg vel endel større sjanse til å få deg en godt betalt jobb.

Lenke til kommentar

Den 2002-05-08 19:13, tintin77 skrev:

"Ja Ja

er at

- Håndtverker kan du tjene bra med lite utdennelse men dette er også bob bob ikke sant.

En god del tjener dårlig her også, dessuten er lønna i denne bransjen jevnere enn som ingeniør.

- ingeniør så har du gjerne lang eller middels lang utdannelse på høyskole eller universitet, gjerne stort studilån, men likevel så har du mye større utviklingspotensiale.

Greit hva du tjener som nyutdannet, noe annet er hva du tjener som 40 - 50 åring"

Svar: Du har nok noe rett i det du sier der, MEN husk at de fleste ingeniører har en god del gjeld. Hvert år du går på skole, taper du en årslønn og bygger deg opp mer studielån. Når du endelig har begynt å jobbe (har faktisk møtt ingenører som ikke ble ferdigutdannet før de passerte 30år!!), så sitter du med et høyt studielån, og på en nedbetalingsperiode på 10-12år har du betalt det dobbelte av det du lånte med renten fra lånekassen. (for de som klarer det på 12år) De første årene er som regel ikke spes. bra betalt for du må jobbe deg opp litt erfaring først, før de store penga kommer. Så differansen blir ikke så stor med tanke på hva en godt betalt håndverker tjener mens studielånet betales. Samtidig som du tar utdannelse har en håndverker kommet langt på vei med et huslån, og har derfor god stående kapital der (hus synker jo ikke akkurat i pris). I tillegg vet du aldri hvordan du helsa er om 5år, og kanskje du sitter uførestrygda, og det er jo enda et argument på å jobbe så mye man kan. Så skal man først ta frem den diskusjonen, så må alle argumenter frem.

"Blandt de 100 rikeste i verden finner du ingen håndverkere, bombe nei"

Svar: Du får prøve å bli en av verdens 100 rikeste i 2002 med ingeniør-utdannelse. Det er en umulig oppgave, flere av de på lista er arvinger og grundere som en gang startet verdens største konserner.... Det var lettere før, da hadde man ingen konkurenter og kunne raskt gjøre penger i ny teknologi. I dag er de virkelige STORE konsernene som er mekige og det er de som er pioneerer. Det er hardt å begynne å konkurere med f.eks Microsoft i dag, og det er lederne i slike firmaer som er blant 100 rikeste. Fullt mulig å få en knall-ide i dag å, men de fleste selger ideen til noen store som har midler til å realisere den, og rik det blir du kanskje, men ikke blant de 100. Desutten trenger du ikke være ingeniør for å få en god ide...

et eksempel: Se alle grundere som startet IT-firmaer på 90-tallet, gikk nedenom og hjem på rad og rekke, mens noen få klarte seg. Det er et knalltøft marked som du ikke aner noe om mer enn 2mnd av gangen. MEN derimot de fleste som startet i garasjen på 80-tallet med en god ide, sitter som multimillionerer i dag. Alt er mye tøffere i dag enn for 15år siden.

Du finner flere UTEN utdannelse på den lista enn ingeniører. Betyr det at ingen utdannelse er bedre enn ingeniør da? Så det var en dårlig sammenligning.

"Er det så rart det er dyrt å bygge i norge: nei

I Sverige

Mange synes databransjen er tvilsom, byggebransjen er vel så tvilsomt"

Svar: Du er lengre ut på vidda nå en du aner. For det første var sammenligningen din dårlig. Det har seg sånn at svenske, danske OG finske håndverkere kommer til Norge for å jobbe. Det er en UTROLIG mangel på håndverkere i Norge. Se bare i stillingsannonser og sammenlign ledige stillinger for elektrikkere med ingeniører. Å være håndverker er langt i fra en usikker arbeidsplassi de fleste land, spesielt norge. IT-firmaer går nedenom og hjem en etter en....

"Mange branner skyldes brann i det elektriske anlegget. Skal man da skylde på handverkeren eller ingeniøren!"

Svar: Tydligvis at du ikke studerer brannsikring og årsaker til brann i allefall. De fleste branner starter i TVer og tørketromler, som er designet av ingeniører. Når det starter i et elektrisk anlegg er nærmest ALDRI koblingsfeil eller lignende, men det er gamle råtne kabler/utstyr som er årsaken. Uansett er det en årsak som ligger LANGT ned på liste av brannårsaker. Det var også en dårlig sammenligning, for det er skjelden det er noen som får skylda, hvis det ikke er noen ingeniører (!) som har vært slappe med brannsikring i hus/leiligheter da.

Som butikkansatt så tjener du bedre en førskolelærer"

Svar: En førskolelærer er ikke håndverker, hvis det var det du mente. Og her motsier du deg selv, for de fleste butikkansatte har jo INGEN utdanning, mens førskolelærere har utdanning.

"Men selvsagt

Privat Sektor: Høy lønn - rimelig usikker jobb - tvilsomt pensjonsopplegg"

Svar: Påstår du at det er generelt usikkert å jobbe i privat sektor? Enten så har du "pensjonsopplegg" eller så har du ikke det....

"Norge - Alt er overpriset unntatt ingeniørenes jobb"

Svar: Så du mener at de er underpriset? Da har de vel dårlig lønn å da? Hadde du studert det minste økonomi, hadde du skjønt at avgifter reguleres parallelt med lønn. I sverige (som du sammenlignet med) er det lave priser, men også tilsvarende lave lønninger. Hvorfor tror du det er så mange svensker som flytter til Norge? Alt i alt er dette et godt land å jobbe i...

For å fortelle litt om meg selv, så er jeg en håndverker. Tjente 340000,- i fjor, ikke dårlig for en som bare var 20år gammel. Har høyere gunnlønn nå, og regner med at jeg topper 380000,- i år. Arbeidstidene er nydelige, og miljøet er topp... Begynte i den jobben når jeg var 19, 1uke etter at jeg begynte var jeg å henta meg ny bil med fritt Shell-kort. Mobiltelefon har jeg, og jeg legger opp mesteparten av dagen min selv. Forøverig er mulighetene for kontorjobb meget stor i det firmaet jeg jobber i. Kjøpte meg en splitter ny leilighet for 1,5mill for 2-3uker siden, og har masse penger til overs etter at lån er betalt. Alternativt kunne jeg sittet kanskje 5-7år til på skolebenken uten lønn, og samlet opp studielån.

Til slutt vil jeg bare si at jeg er overbevist om at man må velge det man intereserer seg for, og ikke BARE tenke penger. Livet er for kort til det...

Min plan.... tja vet ikke, tiden får vise.

(uff detta ble grådigt langt :smile: )

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-08 19:35, kingkong skrev:

Quote:

Hvem? Faktisk tror jeg du finner flest ufaglærte på den listen (som f.eks. Bill Gates)!

Du har ikke akkurat lest Forbes du!

Ingeniører er kansje mangelvare, men høyt utdannende personer finnes det en god del av

Ta f.eks: Gordon Earle Moore, cofounder of Intel og står bak blandt annet: Moore's Lov og er god for 6.2 billion $, han er forresten Ingeniør.

Bachelor of Arts / Science er en gjenganger

For å ta kjente personer: det finnes mange kjente ingeniører

Få kjente håndtverkere

Noen med veldig lite utdanning også ja

Ingen nordmenn på listen, men en håndfull svensker

Så det er håp for de fleste

Lenke til kommentar

Den 2002-05-08 22:34, JohnnyKnoxwille skrev:

Quote:

Den 2002-05-08 19:13, tintin77 skrev:

"Ja Ja

er at

Greit hva du tjener som nyutdannet, noe annet er hva du tjener som 40 - 50 åring"

Svar: Du har nok noe rett i det du sier der, MEN husk at de fleste ingeniører har en god del gjeld. Hvert år du går på skole, taper du en årslønn og bygger deg opp mer studielån. Når du endelig har begynt å jobbe (har faktisk møtt ingenører som ikke ble ferdigutdannet før de passerte 30år!!), så sitter du med et høyt studielån, og på en nedbetalingsperiode på 10-12år har du betalt det dobbelte av det du lånte med renten fra lånekassen. (for de som klarer det på 12år) De første årene er som regel ikke spes. bra betalt for du må jobbe deg opp litt erfaring først, før de store penga kommer. Så differansen blir ikke så stor med tanke på hva en godt betalt håndverker tjener mens studielånet betales. Samtidig som du tar utdannelse har en håndverker kommet langt på vei med et huslån, og har derfor god stående kapital der (hus synker jo ikke akkurat i pris). I tillegg vet du aldri hvordan du helsa er om 5år, og kanskje du sitter uførestrygda, og det er jo enda et argument på å jobbe så mye man kan. Så skal man først ta frem den diskusjonen, så må alle argumenter frem.

"Blandt de 100 rikeste i verden finner du ingen håndverkere, bombe nei"

Svar: Du får prøve å bli en av verdens 100 rikeste i 2002 med ingeniør-utdannelse. Det er en umulig oppgave, flere av de på lista er arvinger og grundere som en gang startet verdens største konserner.... Det var lettere før, da hadde man ingen konkurenter og kunne raskt gjøre penger i ny teknologi. I dag er de virkelige STORE konsernene som er mekige og det er de som er pioneerer. Det er hardt å begynne å konkurere med f.eks Microsoft i dag, og det er lederne i slike firmaer som er blant 100 rikeste. Fullt mulig å få en knall-ide i dag å, men de fleste selger ideen til noen store som har midler til å realisere den, og rik det blir du kanskje, men ikke blant de 100. Desutten trenger du ikke være ingeniør for å få en god ide...

et eksempel: Se alle grundere som startet IT-firmaer på 90-tallet, gikk nedenom og hjem på rad og rekke, mens noen få klarte seg. Det er et knalltøft marked som du ikke aner noe om mer enn 2mnd av gangen. MEN derimot de fleste som startet i garasjen på 80-tallet med en god ide, sitter som multimillionerer i dag. Alt er mye tøffere i dag enn for 15år siden.

Du finner flere UTEN utdannelse på den lista enn ingeniører. Betyr det at ingen utdannelse er bedre enn ingeniør da? Så det var en dårlig sammenligning.

"Er det så rart det er dyrt å bygge i norge: nei

I Sverige

Mange synes databransjen er tvilsom, byggebransjen er vel så tvilsomt"

Svar: Du er lengre ut på vidda nå en du aner. For det første var sammenligningen din dårlig. Det har seg sånn at svenske, danske OG finske håndverkere kommer til Norge for å jobbe. Det er en UTROLIG mangel på håndverkere i Norge. Se bare i stillingsannonser og sammenlign ledige stillinger for elektrikkere med ingeniører. Å være håndverker er langt i fra en usikker arbeidsplassi de fleste land, spesielt norge. IT-firmaer går nedenom og hjem en etter en....

"Mange branner skyldes brann i det elektriske anlegget. Skal man da skylde på handverkeren eller ingeniøren!"

Svar: Tydligvis at du ikke studerer brannsikring og årsaker til brann i allefall. De fleste branner starter i TVer og tørketromler, som er designet av ingeniører. Når det starter i et elektrisk anlegg er nærmest ALDRI koblingsfeil eller lignende, men det er gamle råtne kabler/utstyr som er årsaken. Uansett er det en årsak som ligger LANGT ned på liste av brannårsaker. Det var også en dårlig sammenligning, for det er skjelden det er noen som får skylda, hvis det ikke er noen ingeniører (!) som har vært slappe med brannsikring i hus/leiligheter da.

Som butikkansatt så tjener du bedre en førskolelærer"

Svar: En førskolelærer er ikke håndverker, hvis det var det du mente. Og her motsier du deg selv, for de fleste butikkansatte har jo INGEN utdanning, mens førskolelærere har utdanning.

"Men selvsagt

Privat Sektor: Høy lønn - rimelig usikker jobb - tvilsomt pensjonsopplegg"

Svar: Påstår du at det er generelt usikkert å jobbe i privat sektor? Enten så har du "pensjonsopplegg" eller så har du ikke det....

"Norge - Alt er overpriset unntatt ingeniørenes jobb"

Svar: Så du mener at de er underpriset? Da har de vel dårlig lønn å da? Hadde du studert det minste økonomi, hadde du skjønt at avgifter reguleres parallelt med lønn. I sverige (som du sammenlignet med) er det lave priser, men også tilsvarende lave lønninger. Hvorfor tror du det er så mange svensker som flytter til Norge? Alt i alt er dette et godt land å jobbe i...

For å fortelle litt om meg selv, så er jeg en håndverker. Tjente 340000,- i fjor, ikke dårlig for en som bare var 20år gammel. Har høyere gunnlønn nå, og regner med at jeg topper 380000,- i år. Arbeidstidene er nydelige, og miljøet er topp... Begynte i den jobben når jeg var 19, 1uke etter at jeg begynte var jeg å henta meg ny bil med fritt Shell-kort. Mobiltelefon har jeg, og jeg legger opp mesteparten av dagen min selv. Forøverig er mulighetene for kontorjobb meget stor i det firmaet jeg jobber i. Kjøpte meg en splitter ny leilighet for 1,5mill for 2-3uker siden, og har masse penger til overs etter at lån er betalt. Alternativt kunne jeg sittet kanskje 5-7år til på skolebenken uten lønn, og samlet opp studielån.

Til slutt vil jeg bare si at jeg er overbevist om at man må velge det man intereserer seg for, og ikke BARE tenke penger. Livet er for kort til det...

Min plan.... tja vet ikke, tiden får vise.

(uff detta ble grådigt langt :smile: )

Ja, laaaaangt. Men godt. Har selv vært i databransjen siden 1993 men tok et friår for å gjøre noe helt annet og arbeidet med renhold en periode. Pussig nok tjente jeg like bra der, opp imot 300 store iåret er ikke umulig om man står på litt....

Lenke til kommentar

Til Johnny Knowville

Du har mye rett, men også mye bullshit

Å jobbe så mye du kan nå i tilfelle du blir uføretrygdet

Ja ja hvor naiv er du egentlig (man blir nok fortere utslitt i byggebransjen, men mindre skjelden som Ingeniør)

At du tjener mindre i Sverige er riktig, men marginalt som ingeniør.

Mindre lønn - Mindre utgifter

Jeg ville ha tjent på å flytte til Sverige

Hadde du studert det minste økonomi, hadde du skjønt at avgifter reguleres parallelt med lønn. I sverige (som du sammenlignet med) er det lave priser, men også tilsvarende lave lønninger.

LOL

Dessverre så er dette en sannhet med store modifikasjoner.(der er det større forskjeller på ingeniører og håndverkere)

Norge er et bra land - ja, men definitivt rom for endringer

Dessuten så er næringslivet i sverige rimelig anderledes enn i norge , flere større bedrifter og konkuranse

60 % av verdens rikeste har dessuten college og høgskole/universitetsutdannelse

Lenke til kommentar

"Du har ikke akkurat lest Forbes du!"

Svar: Nei, jeg har ikke lest Forbes. Trenger ikke lese en bok om rike for å bli rik. Skal du bli rik må du tørre å tenke nytt, ta sjangser ingen andre vil ta.

"Ingeniører er kansje mangelvare, men høyt utdannende personer finnes det en god del av"

Svar: At det finnes nok av høyt utdannede er en grunn til å ta høy utdanning? Vel....

Håndverkere har de siste 15åra vært mangelvare, og ser du statistikk, så trenger vi fler og fler.

"Ta f.eks: Gordon Earle Moore, cofounder of Intel og står bak blandt annet: Moore's Lov og er god for 6.2 billion $, han er forresten Ingeniør.

Bachelor of Arts / Science er en gjenganger

For å ta kjente personer: det finnes mange kjente ingeniører"

Svar: Sikkert, men som jeg sa, utdannelse er ikke nødvendigvis nøkkelen til rikdom. Ny tankegang er.

Bill Gates er forøverig på topp på listen, og han har ikke utdanning. Mer interesant er det hvis du tar verdens 10 000 rikeste, og lager en statistikk der. Kanskje mer oppnåelig for de fleste?

"Få kjente håndtverkere"

Svar: Nå er du ute på viddene å vandrer igjen. Tror du virkelig at mann kaller seg "håndverker" hvis man er blant verdens rikeste? Du kan jo ha vært håndverker, fått en god ide og blitt søkkrik. Da kaller du deg selvfølgelig "grunder". Har du noe utdannelse da? Nei....

Du kan være håndverker og starte ditt eget firma, som kanskje senere vokser til et stort konsern. Da blir du vel sjef/direktør el. lign. Har du utdannelse da? Nei.

Utdannelse er bare et godt grunnlag på en mulig livsvei....

"Noen med veldig lite utdanning også ja"

Svar: Sikkert ganske mange hvis du tar verdens 10000 rikeste. Mange grundere der...

"Ingen nordmenn på listen, men en håndfull svensker

Så det er håp for de fleste"

Svar: Meg også?

Til slutt vil jeg tilføye at jeg tror du blir mer lykkelig av middels/god økonomi, enn av å være søkkrik. Ikke noe er som å spare opp til noe man ønsker seg, for å så kjøpe det. Mennesket er designet slik, når vi blir imponert, blir vi glade. Hva i all verden skal du bli imponert av med 20 hus, 30biler, 10båter og 6 billioner på bok? (da snakker jeg selvfølgelig om matrielle ting)

Har du veldig dårlig råd, som også mange har, kunne du kanskje fått et et bedre liv med litt bedre økonomi. Å sette fokus på de rikeste blir for dumt, bedre å sette fokus på de fattigste.....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...