glenntaa Skrevet 9. september 2004 Del Skrevet 9. september 2004 Vet dette emnet har blitt diskutert mang en gang i dette forumet, men faktisk har jeg enda ikke sett informasjon jeg selv kan dra nytte av... Derfor velger jeg nå å blåse nytt liv i debatten for å forhåpentligvis få noen etterlengtede svar! En kort historie lang... Jeg er på utkikk etter en 19" LCD skjerm, men aner ikke hvilken jeg skal velge, jo mer jeg leser jo mer usikker blir jeg . "Den store LCD testen" gav meg flere spørsmål enn svar egentlig, selv om jeg samtidig vil rose panelet i HW for gode råd og nyttig informasjon! Problemet med 19" LCD som jeg har skjønt er at det lar seg vanskelig kombinere god flyt i spill - lite ghosting altså, og bra bildekvalitet med hensyn til farger, kontrast, lys, betraktningsvinkel etc etc . Mitt bruksområde er så mangt... Jeg driver litt med grafisk design, så skarphet og bra fargegjengivelse er viktig. Men kanskje enda mer viktig er å ivareta min store lidenskap, nemlig spill, og da snakker vi FPS-spill... Venter i spenning på HL2, nye Medal of honor, Stalker osv... Jeg vil ikke legge mer enn 6-7 lapper i en skjerm, syntes i grunn det er mer enn nok! VA, TN eller S-IPS panel??? For det første står det ikke en dr... om dette på noen av nettbutikkene som tilbyr skjermer. Aktiv matrise står det, kanskje til og med XVGA (hvis jeg ikke tar feil), men lengre enn det strekker de seg ikke. Da blir det håpløst for sånne som meg og dra nytte av kunnskapen jeg fikk av å lese "Den store LCD testen". Øivind Dahle skrev til og med at han foretrakk S-IPS paneler . Det gav i vært fall meg mersmak til å finne skjermer med dette panelet, men det var ikke bare bare... Enten er de skjermene svinaktig dyre, forbanna store, eller så godt sjult at det ikke er meninga man skal finne dem. Er TN først og frems beregnet på film? Er det et slikt panel vi finner i 30" LCD TV'r til 30.000? VA er best, men S-IPS en mellomting??? Jeg blir ikke klok på dette . Jeg har pr. i dag en 21" CRT. Den har fungert greit nok, men jeg syntes det er på tide med noe lekrere på pulten, og som mange sikkert skjønner er det uaktuelt å gå ned til en 17" etter å ha blitt vant med sånn luxus. Jeg innfinner meg med 1 tomme mindre, som en 19" vil bli, men ikke mindre! Jeg har sett på Syncmaster 193p. Den får ymse kritikk, men stort sett bra. HW har så vidt jeg kan se ikke testet denne enda, hvorfor ikke? Noen brukere skriver de har blitt skuffet pga. mye ghosting, men andre mener den er endel bedre enn 193T, som fikk veldig bra kritikk jevnt over. Krystallene i LCD-panelet må varmes opp etc. Den er god! Det har jeg tid til da maskin min stort sett står på hele døgnet og laster ned... Så når panelet er rom-temperert, grafikk-kortet er oppe og går, oppløsning står på 1280x1024, det er medvind og sol - er denne skjermen bra nok da, eller bør jeg vurdere noe annet i denne prisklassen? Bare så det er sagt, kan jeg godt tålerere lit etterslep hvis det er så lite at det ikke går utover spillegleden, jeg regner med å venne meg til det, som de fleste sier de gjør ettre kort tid. Så forresten en 20" Nec skjerm VP201b, til litt over 8 lapper på itbutikken... Den så jo litt fristende ut, med 12ms. Fikk sinnsykt bra kritikk på et par siter, men i dyreste laget. Dessuten går det en grense der syntes jeg hvor man må over til 1600x1200, og dermed stilles det større krav til skjermkort. Og igjen - noe sier meg at vi snakker TN-panel på denne skjermen, men hvem vet? UXGA står det da, men hva innebærer det? Tenk om det var det samme som S-IPS men så "enkelt" er det vel ikke... Beklager den lange utgreielsen, og mye rot, men jeg hadde så mye på hjertet som bare måtte ut... Håper noen kan levere gode råd på dette området, så kanskje det blir kjøp til slutt på meg også! Takk for meg! Lenke til kommentar
SintBrus Skrevet 9. september 2004 Del Skrevet 9. september 2004 Jeg er langt i fra en ekspert, men jeg prøver meg likevel Jeg anbefaler deg disse to skjermene: Denne NECen Og denne Samsungen Sistnevnte har jeg selv, og jeg kan si at det forekommer litt ghosting, men det er såpass lite at jeg ikke legger det til merke under intens fragging Lenke til kommentar
Terje0 Skrevet 9. september 2004 Del Skrevet 9. september 2004 Se på denne http://produkt.hardware.no/vis_produkt.php?product_id=20616 Har tenkt å bestille denne de nærmeste dagene Lenke til kommentar
Steffen2 Skrevet 9. september 2004 Del Skrevet 9. september 2004 (endret) Denne ville jeg hat tatt http://www.psdata.no/ps.asp?proddetail=108116 men viss du bestemer deg for denne så kjøp deg en dvi kabel for den følger ikke med, kun analog. Håper du finner ut av det Endret 9. september 2004 av Steffen2 Lenke til kommentar
enden Skrevet 10. september 2004 Del Skrevet 10. september 2004 Jeg kan i alle fall rydde litt i salaten du har laget deg av uttrykk TN-paneler er de eldste panelene. De utvikles jo hele tiden, men er basert på den eldste teknologien. Disse er de rimeligste å produsere, og sitter oftest i små skjermer - stort sett i 17" skjermer. Styrken til TN-paneler er hurtighet. De raskeste panelene idag tilhører denne typen. Svakheten er dårligere fargedybde å liten innsynsvinkel. TN-baserte skjermer er altså ikke å anbefale til grafikere. VA-paneler er den rake motsetningen av TN. Disse tilbyr høy kontrast og god fargedybde. De sliter litt med hastigheten, og ligger gjerne på 20ms (noen er nede i 16ms). Det hender 17" skjermer er basert på disse, men oftest er det 19 og større som får disse panelene. ISP.paneler er den nyeste tytpen, og representerer en mellomting mellom TN og VA. Her har man hurtigere paneler som også tilbyr god fargedybde og innsynsvinkel. Disse er også svindyre... Jeg har enda til gode å se en 17" basert på et slikt panel, men det finnes noen 19" og en del 20" skjermer her. Personlig favoritt her er S-IPS, som er en liten vidreutvikling av IPS-teknologien. Dessverre er det få nettbutikker som oppgir paneltype når de legger ut en skjerm, men produsenten har ofte denne informasjonen på sin nettside. Dessverre virker det også som om det går sport i å bruke flest mulige fremmedord i produktspesifikasjonen hos nettbutikkene. Aktiv matrise betyr bare at det er en TFT-skjerm (alle LCD-er er TFT-skjermer idag). XVGA er et akronym for oppløsningen 1280*1024 (alle 17 og 19" skjermer). Husker jeg ikke helt feil så er det UXGA som er tilsvarende for 1600*1200 (20") Som en liten digresjon vil jeg tippe at det sitter VA-paneler i LCD-TVer til 30.000 TV og film er ikke noe problem for noen av panelene, og VA er de rimeligste å produsere i denne størrelsen, samt at de gir best kvalitet på bildeområdet. Jeg ser du sitter på en 21" CRT idag. Du vil ikke ned i størrelse, og det skjønner jeg veldig godt. Det du derimot må tenke på er oppløsningen. Hvis du idag bruker 1600*1200 må du være obs på at en 19" kun kan gi deg 1280*1024, det samme tallet gjelder for 17". Den fysiske størrelsen på skjermen hjelper altså ikke så lenge maks oppløsning er lavere enn det du er vandt til... Jeg har egentlig ikke så mye å legge til i forhold til forslagene som alt har kommet inn her på 19" skjermer. Det eneste jeg vil si er at både NEC 2080UX+ og ViewSonic VP201b er basert på same S-IPS panel, og at jeg Dahle og jeg selv koser oss med en NEC eller to hver Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 10. september 2004 Del Skrevet 10. september 2004 Nice svar av Jørgen!!! Lenke til kommentar
glenntaa Skrevet 10. september 2004 Forfatter Del Skrevet 10. september 2004 Takk ofr opprydding... Jeg har 1280x1024 i dag, og vil heller ikke ha høyere oppløsning... Min 21" har for stor avstand mellom pixlene til at 1600x1200 blir behagelig, så dette er gjennomtenkt! Kan noen gi meg eksempler på skjermer med S-ISP panel, som ikke stinker så klart, og heller ikke er av de dyreste... Lenke til kommentar
froebe Skrevet 11. september 2004 Del Skrevet 11. september 2004 Jeg har sett på Syncmaster 193p. Den får ymse kritikk, men stort sett bra. HW har så vidt jeg kan se ikke testet denne enda, hvorfor ikke? Noen brukere skriver de har blitt skuffet pga. mye ghosting, men andre mener den er endel bedre enn 193T, som fikk veldig bra kritikk jevnt over. Krystallene i LCD-panelet må varmes opp etc. Den er god! Det har jeg tid til da maskin min stort sett står på hele døgnet og laster ned... Så når panelet er rom-temperert, grafikk-kortet er oppe og går, oppløsning står på 1280x1024, det er medvind og sol - er denne skjermen bra nok da, eller bør jeg vurdere noe annet i denne prisklassen?Bare så det er sagt, kan jeg godt tålerere lit etterslep hvis det er så lite at det ikke går utover spillegleden, jeg regner med å venne meg til det, som de fleste sier de gjør ettre kort tid. Jeg har 193P og er strålende fornøyd med skjermen! Jeg prøvde først 172X, men synet mitt er tydeligvis ikke lenger som det engang var, og jeg fant ut at 1280x1024 på 17" blir i minste laget for meg. Samme oppløsning på 19" er derimot helt perfekt for mitt syn. Når det gjelder spill er det nok en liten tanke mer ghosting på 193P (20ms) enn det var på 172X (12ms, nesten fri for ghosting), men det er ikke noe jeg har ofret en tanke på etter de første fem minuttene med spill på 193P (Call of Duty, Joint Operations, FarCry). Dessuten sliter mitt Radeon 9800Pro atskillig mere med disse spillene enn hva skjermen gjør. Det er absolutt ingenting å utsette på spillopplevelsen. Ellers vil jeg si at fargegjengivelsen er svært bra, den er lyssterk (270 cd/m2), kontrastforholdet er utmerket (800:1), innsynsvinkelen er bedre enn noe annet jeg har sett på LCD tidligere(178-178), og skjermen hadde ingen døde pixler. Den har etter min smak også et nydelig design. DVI-kabel fulgte med når jeg fikk skjermen. Jeg er forøvrig overrasket over at skjermtesterne hos HW.no ikke har fattet interesse for denne skjermen. Det finnes kanskje bedre 19" LCD, men jeg tror faktisk at denne fortjener en plass i toppsjiktet av markedet pr. i dag. Lenke til kommentar
smeboe Skrevet 11. september 2004 Del Skrevet 11. september 2004 Jeg har sett på Syncmaster 193p. Den får ymse kritikk, men stort sett bra. HW har så vidt jeg kan se ikke testet denne enda, hvorfor ikke? Noen brukere skriver de har blitt skuffet pga. mye ghosting, men andre mener den er endel bedre enn 193T, som fikk veldig bra kritikk jevnt over. Krystallene i LCD-panelet må varmes opp etc. Den er god! Det har jeg tid til da maskin min stort sett står på hele døgnet og laster ned... Så når panelet er rom-temperert, grafikk-kortet er oppe og går, oppløsning står på 1280x1024, det er medvind og sol - er denne skjermen bra nok da, eller bør jeg vurdere noe annet i denne prisklassen?Bare så det er sagt, kan jeg godt tålerere lit etterslep hvis det er så lite at det ikke går utover spillegleden, jeg regner med å venne meg til det, som de fleste sier de gjør ettre kort tid. Jeg har 193P og er strålende fornøyd med skjermen! Jeg prøvde først 172X, men synet mitt er tydeligvis ikke lenger som det engang var, og jeg fant ut at 1280x1024 på 17" blir i minste laget for meg. Samme oppløsning på 19" er derimot helt perfekt for mitt syn. Når det gjelder spill er det nok en liten tanke mer ghosting på 193P (20ms) enn det var på 172X (12ms, nesten fri for ghosting), men det er ikke noe jeg har ofret en tanke på etter de første fem minuttene med spill på 193P (Call of Duty, Joint Operations, FarCry). Dessuten sliter mitt Radeon 9800Pro atskillig mere med disse spillene enn hva skjermen gjør. Det er absolutt ingenting å utsette på spillopplevelsen. Ellers vil jeg si at fargegjengivelsen er svært bra, den er lyssterk (270 cd/m2), kontrastforholdet er utmerket (800:1), innsynsvinkelen er bedre enn noe annet jeg har sett på LCD tidligere(178-178), og skjermen hadde ingen døde pixler. Den har etter min smak også et nydelig design. DVI-kabel fulgte med når jeg fikk skjermen. Jeg er forøvrig overrasket over at skjermtesterne hos HW.no ikke har fattet interesse for denne skjermen. Det finnes kanskje bedre 19" LCD, men jeg tror faktisk at denne fortjener en plass i toppsjiktet av markedet pr. i dag. Godt svar. Må gi cred for det. Allikevel ser Viewsonic'en(19") ut som et godt kjøp, alt ettersom hvor mye du kan investere(jeg har utmerket meg denne, siden jeg er interessert i den selv) Lenke til kommentar
glenntaa Skrevet 12. september 2004 Forfatter Del Skrevet 12. september 2004 Er det mulig å få svar fra noe i HW.no om denne skjermen er noe tess? Selv om den ikke offisielt er testa må det vel være noen som har vært borti den hos dere? Kan da umulig være så dårlig at den ikke var interresant å se på... Skjønner dere har andre ting å teste enn skjermer, men bare en liten kommentar kanskje?? Lenke til kommentar
enden Skrevet 12. september 2004 Del Skrevet 12. september 2004 Jeg kan ikke se for meg at den er noe dårligere enn 193T. I alle fall tilsier ikke erfaringene med de andre modellene dette. Dog har det kommet andre, bedre 19" skjermer i det siste, så ta anbefalingen med en klype salt Lenke til kommentar
ibsen Skrevet 27. september 2004 Del Skrevet 27. september 2004 (endret) Så forresten en 20" Nec skjerm VP201b, til litt over 8 lapper på itbutikken... Den så jo litt fristende ut, med 12ms. Fikk sinnsykt bra kritikk på et par siter, men i dyreste laget. Dessuten går det en grense der syntes jeg hvor man må over til 1600x1200, og dermed stilles det større krav til skjermkort. Vel.. i anmeldelsen jeg har lest av denne VP201b sies det at den forbausende nok er svært god i 1024 og 1280, ikke bare "native" 1600! Så jeg ville ikke latt dette være noe argument, det er evt. bare prisen det står på her. For å si det sånn: Det er denne vakre saken her jeg sparer til, og jeg har akkurat samme bruksområder som deg! Et siste argument fra min side: Du sier at spill er den store lidenskapen - er det ikke da sannsynlig at du vil kjøpe et raskere skjermkort innen et par år? Da er det kanskje like greit å kjøpe en 1600x1200 monitor, siden denne skal vare deg en ganske god stund fremover... Forresten, er er sitat fra nevnte anmeldelse, så folk kan lese selv: "The screen looks absolutely fantastic at its native 1600 x 1200 resolution(...)The screen was able to downsize to smaller resolutions like 1024 x 768 and 1280 x 1024 at full-screen aspect ratios, and amazingly, there was very little image degradation from using these downscaled resolutions. We expected that the sharpest downscaled resolution would be 800 x 600 (exactly 1/2 of the native 1600 x 1200), but 800 x 600 did not look very good at all. Still, the screen handles the majority of high-resolutions extremely well." Hele GamePC's anmeldelse PS: Noen av guruene som kan fortelle om det eksisterer planer om å anmelde denne på HW.no ? Endret 27. september 2004 av ibsen Lenke til kommentar
enden Skrevet 27. september 2004 Del Skrevet 27. september 2004 PS: Noen av guruene som kan fortelle om det eksisterer planer om å anmelde denne på HW.no ? Nei, det kommer vi ikke til å gjøre. Vi har tross alt testet sølvversjonen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå