Winged Monkey Skrevet 9. september 2004 Del Skrevet 9. september 2004 Til tross for en del investeringer i vifter/viftekontroller sliter jeg med noe høye temperaturer både på CPU og i selve kabinettet. Specs: Chieftec BX-kab. m 360W PSU (Vifte inn/ut) Epox 8HDA5j hovedkort AMD 64 3000+ boxed Gforce 6800 GT "Golden Sample" 1 GB TwinMos 1 WD 74GB Raptor + 2 IDE-disker 2 stk Papst 80mm 12db vifter Cooler Master Aerogate II (m/innebygd vifte) In action: Bilde 1 Bilde 2 Temperaturen på CPU'en (idle) ligger mellom 45-50º C alt etter romtemperaturen. Temperaturen i kabinettet er jeg litt mer usikker på. Sensoren til viftekontrolleren viser 30-35º C, mens diagnostiserings-verktøyet til hovedkortet viser 40-45º C. Temperaturene stiger som oftest ikke særlig mer enn 5º C under load. Synes likevel disse temperaturene er vel høye. Har forøvrig inne en ordre på microplex på en Zalman CPU-kjøler og nok en 80mm Papst vifte, som bør hjelpe litt... Det jeg først og fremst trenger hjelp til er hvordan jeg bør plassere viftene for å oppnå maksimal negativ luftstrøm. Har noen tips til andre tiltak som kan utføres for å oppnå en kjøligere temperatur mottas også dette med takk! Lenke til kommentar
Fixer'n Skrevet 9. september 2004 Del Skrevet 9. september 2004 (endret) Hvorfor skal du kjøpe ny vifte når du har en så fin temp. edit : Blåse inn i front nede. blåse ut oppe. Endret 9. september 2004 av Fixer'n Lenke til kommentar
Sverk Skrevet 9. september 2004 Del Skrevet 9. september 2004 CPU-temp er i utgangspunktet ok - også under last. Med den nye Zalmansaken vil du likevel trolig kunne redusere ytterligere 3-5 grader (avhengig av at du bruker en god termopasta, eks. Artic Silver 5). Det ser ellers ut som om det ikke er kabinettvifter i fronten, foran HD-ene, stemmer det? I så fall ville du oppnå bedre gjennomstrømning med 1-2 her (innsug) i tillegg til de to på baksiden (forutsatt de nå står som utsug). Dersom du har plass da For å toppe det hele kan du klappe på en i sidedøren (også den utsug). Alle disse kan (og bør) være av støysvak type (Papst el.l. <23 dB). Du kan evt. montere viftestyring i 3,5"-racken i front for selv å kontrollere støymengden i tillegg til luftstrømmen. Til slutt; en PSU med 2 vifter (inn-/utsug) bidrar naturligvis til ytterligere gjennomstrømning i kabinettet. Alt ovenfor er løsninger som jeg brukte på min forrige pc med godt og stabilt resultat. (Har ikke web-adresser på pasta og mulige vifter, men microplex, netshop eller komplett skulle dekke det meste). Lenke til kommentar
Winged Monkey Skrevet 10. september 2004 Forfatter Del Skrevet 10. september 2004 CPU-temp er i utgangspunktet ok - også under last. Med den nye Zalmansaken vil du likevel trolig kunne redusere ytterligere 3-5 grader (avhengig av at du bruker en god termopasta, eks. Artic Silver 5). Hadde håpt å klare litt mer enn 3-5 grader.. men alt monner. Dessuten så ser jo Zalman'en noe bedre ut enn boxed-kjøleren fra AMD. (Ja, jeg innrømmer det, jeg er harry.. har bestilt viftegriller med LED's også!) Men er det noen som vet om den kjølepastaen som medfølger Zalman'en er brukendes i forhold til Arctic Silver 5? Det ser ellers ut som om det ikke er kabinettvifter i fronten, foran HD-ene, stemmer det? Stemmer det. Det irriterer meg litt at Chieftec-kabinettet ikke har tilsidesatt plass for kabinett-vifter i front, men sånt bør vel kunne gå an å modde til selv? Er det noen som har erfaringer med slikt, så er det bare å pipe opp.. ...i tillegg til de to på baksiden (forutsatt de nå står som utsug) Det som er litt ille er at de faktisk står som _innsug_. Men det er mest fordi jeg driver og eksperimenterer med ulike løsninger for å se hva som gir best resultat. Skal prøve å sette begge på utsug i dag og se om det bedrer situasjonen noe.. Hvorfor skal du kjøpe ny vifte når du har en så fin temp. Fin og fin fru blom.. En ting er at skjermkortet mitt (6800 GT) produserer enormt med varme fra før av, og det er derfor viktig mest mulig avkjølte omgivelser. En annen ting er at oppimot 55 grader på CPU'en på load er litt drøyt etter min mening; spesielt med tanke på at jeg har planer om å begynne å klokke litt etterhvert... Lenke til kommentar
aeinstein Skrevet 10. september 2004 Del Skrevet 10. september 2004 Ville anbefalt 2 vifter _inn_ foran HD en vifte _inn_ der som du har så mye plass der PCI kortens står/skal stå, siden ditt deilige 6800 lager så mye varme, la vifte i døra blåse _inn_ rett på CPU (godt gjennomprøvd og bra resultater fra min side!) La viftene ved I/O blåse _ut_ og PSU blåser _ut_. Da har du til og med overtrykk, forutsatt at viftene går omtrent like raskt. Kanskje en viftestyring er tingen, slik at den ikke bråker når du bare hører på musikk ol. Tror det skulle bli greitt. Lenke til kommentar
Winged Monkey Skrevet 10. september 2004 Forfatter Del Skrevet 10. september 2004 Ville anbefalt 2 vifter _inn_ foran HD en vifte _inn_ der som du har så mye plass der PCI kortens står/skal stå, siden ditt deilige 6800 lager så mye varme, la vifte i døra blåse _inn_ rett på CPU (godt gjennomprøvd og bra resultater fra min side!) La viftene ved I/O blåse _ut_ og PSU blåser _ut_. Da har du til og med overtrykk, forutsatt at viftene går omtrent like raskt. Desverre ser ikke kabinettet mitt ut til å ha tilgjengelige vifte-brønner i front eller ved harddisk-trayet. Har kun to brønner under PSU'en, og en i kabinett-døra, som man kan se av bildene. (Dette til tross for at komplett reklamerte med _6_ tilgjengelige brønner i produktbeskrivelsen, men det er en annen sak...) Har planer om å kanskje tilordne meg plass ved å lage noen inntak selv. Har noen erfaringer med dette, evt. linker til DIY-sider? Uansett, vil du si at å sette vifta i døre som innsug, og de to viftene bak som utsug vil være den beste løsningen slik som tingenes tilstand er i dag? Kanskje en viftestyring er tingen, slik at den ikke bråker når du bare hører på musikk ol. Har viftestyring, men kjører viftene på fullt samma f... Papst-viftene som er tilkoblet er på kun 12db så man hører ikke noe uansett. Lenke til kommentar
Winged Monkey Skrevet 10. september 2004 Forfatter Del Skrevet 10. september 2004 En ting til forresten.. Kan det være en god ide å anskaffe seg en sånn PCI-slot-vifte eller whossname til å sette under skjermkortet? Alternativt, vil det være enkelt å installere en standard 80mm vifte der? Har masse plass mellom skjermkortet og lydkortet. (Se bilde) Lenke til kommentar
Sverk Skrevet 10. september 2004 Del Skrevet 10. september 2004 Du bør vurdere følgende: 1) Montere 1 std vifte, eks. http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=8412N2GMLE rett bak HD-ene dine, dvs. så lavt som du kommer. Du må sjekke om du har plass til å gå opp i diameter til f.eks. 92 eller 120mm. Hensikten er å bedre luftstrømmen horisontalt i kabinettet samtidig som det dras inn noe luft (eksfiltrasjon) forbi diskene. Dette kan gjøres ved (A) å stripse fast vifta til plasbraketten som HD-ene står i eller (B) bruke en alu-brakett som du mod'er selv (må skrus fast til en egnet del eller i selve kabinettet). Husk å legge pakning imellom for å hindre vibrasjonsstøy. La vifta i sidedøra stå på innsug ved en slik løsning. 2) Istedet for å "herpe" PCI-området med std 80mm vifte, så (A) bytt de 2 du alt har til noen med større kapasitet, eks. den jeg nevnte i pkt. 1. De du bruker nå er støysvake ja, men drar bare 33 m3/time, eller (B) bruk spesielle slotkjølere, eks. http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=TTC003 for PCI-hullene. 1-2 slike skulle gjøre susen, men de støyer litt mer. I ditt tilfelle er det veldig viktig å få inn tilstrekkelig med luft i frontpartiet - uansett hvordan du løser det. Å "modde" en løsning som beskrevet i 1 er ikke like effektivt som kabinettvifter montert rett inntil fronten, men vil garantert hjelpe på. Lenke til kommentar
Sverk Skrevet 10. september 2004 Del Skrevet 10. september 2004 Bump, sorry ; ikke "eksfiltrasjon", men "infiltrasjon". Førstnevnte er en betegnelse på hvilken vei lufta går ved overtrykk (ut) og sistnevnte det samme ved undertrykk (inn). Lenke til kommentar
Winged Monkey Skrevet 10. september 2004 Forfatter Del Skrevet 10. september 2004 Du bør vurdere følgende: 1) Montere 1 std vifte, eks. http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=8412N2GMLE rett bak HD-ene dine, dvs. så lavt som du kommer. Du må sjekke om du har plass til å gå opp i diameter til f.eks. 92 eller 120mm. Hensikten er å bedre luftstrømmen horisontalt i kabinettet samtidig som det dras inn noe luft (eksfiltrasjon) forbi diskene. Dette kan gjøres ved (A) å stripse fast vifta til plasbraketten som HD-ene står i eller (B) bruke en alu-brakett som du mod'er selv (må skrus fast til en egnet del eller i selve kabinettet). Husk å legge pakning imellom for å hindre vibrasjonsstøy. La vifta i sidedøra stå på innsug ved en slik løsning. 2) Istedet for å "herpe" PCI-området med std 80mm vifte, så (A) bytt de 2 du alt har til noen med større kapasitet, eks. den jeg nevnte i pkt. 1. De du bruker nå er støysvake ja, men drar bare 33 m3/time, eller (B) bruk spesielle slotkjølere, eks. http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=TTC003 for PCI-hullene. 1-2 slike skulle gjøre susen, men de støyer litt mer. I ditt tilfelle er det veldig viktig å få inn tilstrekkelig med luft i frontpartiet - uansett hvordan du løser det. Å "modde" en løsning som beskrevet i 1 er ikke like effektivt som kabinettvifter montert rett inntil fronten, men vil garantert hjelpe på. Hmm.. Tror desverre det blir vanskelig å montere inn vifter som blåser direkte på HD'ene. Det er såpass trangt slik som det er nå, at det er såvidt man får tilkoblet strøm og IDE/SATA-kabler uten å brekke kablene. Det mest aktuelle, slik jeg ser det nå, må være å få montert inn noen vifter i forkant som suger inn kald luft. Skal skru av frontplaten når jeg kommer hjem fra jobb for å se hva som kan la seg gjøre.. Dersom du ser på bildene, kan jeg tenke meg at det blir litt problematisk å få luftstrømmen fra evt. vifter i front til å penetrere 3,5"/2,5"-brakettene ettersom de sperrer hele kabinettet vertikalt, men får som sagt se... Takk for linken til den slotkjøleren fra microplex. Virker som en ideell løsning for å kjøle ned skjermkortet noe... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå