Maaze Skrevet 9. september 2004 Del Skrevet 9. september 2004 Hei Jeg lurer på, uerfaren som jeg er, hvorfor Macintosh er dominerende innenfor profesjonell bildebehandling / film / lyd ? Takk for svar Lenke til kommentar
qdos Skrevet 9. september 2004 Del Skrevet 9. september 2004 Den største fordelen jeg kjenner til er vel at man slipper å kalibrere skjermkort/skjerm på samme måte som i Windows-verdenen. Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor Mac-musene bare har èn knapp, men det er en annen sak... Lenke til kommentar
Maaze Skrevet 9. september 2004 Forfatter Del Skrevet 9. september 2004 Den største fordelen jeg kjenner til er vel at man slipper å kalibrere skjermkort/skjerm på samme måte som i Windows-verdenen. Hvordan fungerer denne kalibreringen i forhold til Windows sin måte å kalibrere skjermkort/skjerm på da? Kan du forklare dette nærmere? Lenke til kommentar
Shimano Skrevet 9. september 2004 Del Skrevet 9. september 2004 Det henger vel mest sammen med at Mac 'alltid' har vært standarden for sånt i profesjonelle miljøer. Lenke til kommentar
coban Skrevet 9. september 2004 Del Skrevet 9. september 2004 adobe photoshop kommer med innebygd program som kalibrerer dette for deg da.. er ikke så vanskelig som alle skal ha det til. mac er jævlig oppskrytt. Lenke til kommentar
Maaze Skrevet 9. september 2004 Forfatter Del Skrevet 9. september 2004 adobe photoshop kommer med innebygd program som kalibrerer dette for deg da.. er ikke så vanskelig som alle skal ha det til. mac er jævlig oppskrytt. Mac kan være oppskrytt i visse tilfeller.. Men ikke når det gjelder maskinvareytelse i forhold til en PC. En Mac får mer ut av maskinvaren enn en PC gjør. Lenke til kommentar
NikonD70 Skrevet 10. september 2004 Del Skrevet 10. september 2004 Jeg sitter 8 timer på en mac 5 ganger i uka og har og har alltid hatt pc privat og vil si at begge deler er bra til sitt. Mac er dominerende til grafisk bruk og design, pc er sjef på det kommerse. Jeg savner ting fra mac når jeg er på pc og vise versa. MEN mac skjermer må kalibreres akkuratt som pc skjermer - Med Spider og spesiell software for å få det bra. Jeg har aldri kalibrert en pc skjerm og tar veldig gjerne imot tips da jeg nå venter på en ny skjerm. Adobe Gamma heter programmet som følger med Photoshop og dette er VEDLIG basic kalibrering. Det blir greit, men ikke bra. Lenke til kommentar
HrSteen Skrevet 10. september 2004 Del Skrevet 10. september 2004 (endret) Mac vs PC diskusjoner ender vel alltid i krig :!: Endret 10. september 2004 av stoners Lenke til kommentar
NikonD70 Skrevet 10. september 2004 Del Skrevet 10. september 2004 Stort sett......Mac er best til sitt og PC er best til sitt. Enkelt og greit. Jeg foretrekker begge. Lenke til kommentar
prolixin Skrevet 10. september 2004 Del Skrevet 10. september 2004 (endret) gjesp, begynner å bli dritt lei disse diskusjonene. Let etter Mac VS PC på google så har du sikkert lesestoff flere år... Endret 10. september 2004 av prolixin Lenke til kommentar
356speedster Skrevet 10. september 2004 Del Skrevet 10. september 2004 Grunnen skyldes historie. Dvs lenge før man hadde noe som lignet på vettuge bildebehandlingsprogrammer til PC/Windows, så drev Mac og Adobe å posisjonerte seg som det professionelle alternativet. M.a.o så ble PC'er sett på som leketøy for heimen, mens MAC var workstation, som sammen med Adobe utviklet professionelle grafiske løsninger. Først etter at Corel begynte å lage brukbare grafiske programmer til PC, så oppdaget Adobe potensialet for å tjene penger på "privatmarkedet" og dermed tilby sine produkter i PC versjon. Så mye av grunnen til at MAC foretrekkes i grafisk bransje skyldes den gamle holdningen om "leketøy og arbeisstasjon". Jeg er innbitt PC fantast, og har slitt med disse holdningene i snart ti år, men det begynner å bli akseptert å levere materiell i "PC" format, dessuten så har Adobe vært flinke til å lage fil-formatene sine nærmest flattform uavhengige. Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 10. september 2004 Del Skrevet 10. september 2004 Og så blander vi OS og maskinvare igjen. uff, vondt å lese. PC er IKKE DET SAMME SOM WINDOWS. - Ok? Så skal vi se, forskjellene på PowerPC arkitekturen og x86 arkitekturen er hva dere bør snakke om. Ene er RISC, andre er CISC. - Forskjellen er ørsmå - Linux på PowerPC ser/føles/brukes HELT likt som linux på x86... Det er "ingen" forskjell som dere egentlig vil merke noe av. - Snakker dere OS X/Windows så er det en annen sak. Men det er ikke Mac mot PC - Mac er en PC den óg forsåvidt.. Men man kan jo si at Apple er flinke til å lage ting som ser pene ut, er flotte og rene. - Vi kjøper selv en G5 nå etter å ha hatt en lånt G5 i sommer. Så maskinvaren er god den også - er kvalitet. Men man kan finne tilnærmet helt like pcer :] Lenke til kommentar
Darth Kjell Skrevet 10. september 2004 Del Skrevet 10. september 2004 Noe av grunnen til at mange grafikere bruker Mac er vell at de altid har brukt det Det er ganske mye arbeid for en bedrift å konvertere fra Mac til PC (og omvendt). Nye lisenser og nye brukergrensesnitt. Folk bruker det de er vant med. Lenke til kommentar
C. Alshus Skrevet 15. september 2004 Del Skrevet 15. september 2004 Ofte blir det nevnt at Mac er best på 2D, mens PCer er best på 3D. Selv bruker jeg begge deler. Lenke til kommentar
kvikks Skrevet 16. september 2004 Del Skrevet 16. september 2004 Ok, derfor er mac foretrukket i grafikk/trykk miljø; - Skikkelig fargemotor i OS (dette må kjøpes utenom i Win, er svindyrt om du skal ha en like bra som er i OS X) - PDF støtte direkte i OS, denne støtter PDF/X-1, standard som skal følges for å ungå problem i rip. - Hot Folders -> mulighet for å sette opp avansert workflow - Systemet har program for å sjekke icc-profiler, sammenligne etc. - Du kan ha flere skjermer med egne icc-profiler, windows støtter kun en, dvs at windows er ubrukelig om man ønsker kalibrert dual skjerm oppsett Historie; - Mac er brukt pga windows var og er fortsatt (dog blitt bedre) et helvete å få skikkelig fargestyring på. Prøv å sette opp fargestyring på en win 98/95 maskin så skjønner dere. Lurer på hvorfor det kommer så j**** mange dritt påstander her, mange har ikkje peiling hva de snakker om. Du MÅ ha jobbet proffesjonelt med dette for å kunne ha noe grunnlag for uttalelse. Mac er enklere og mere tilrettelagt for oss i trykk/grafisk bransje. Du bytter ikkje til noe dårligere! Photoshop kalibrere? Dette er bare fjas Til kalibreing brukes spyder, evt om du har et j**** godt fargesyn kan Adobe Gamma brukes. Men vil du ha full kontroll er kun spyder dugende. Så mye av grunnen til at MAC foretrekkes i grafisk bransje skyldes den gamle holdningen om "leketøy og arbeisstasjon". Drittprat! Vi bruker det som er best egnet! 2D vs 3D - ved et heftig intel oppsett går rendring raskere, noe annet forskjell er det ikkje. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå