sveiser Skrevet 8. mai 2002 Del Skrevet 8. mai 2002 Jeg skal snart på en tur til Asia og har lurt på å kjøpe et DV kamera der. Men jeg er ikke sikker på vidosignalet som lagres på kameraet er i PAL eller NTSC formatet. Hvis video signalet ut er i NTSC kan jeg jo ikke bruke det på et norsk fjernsyn. Pleier det å være muligheter for å andre formatet på den analoge utgangen/inngangen? Regner ikke med at det vil være problemer med overførsel til PC, eller? Håper noen kan svare på dette før sidene legges ned. Lenke til kommentar
Lch Skrevet 8. mai 2002 Del Skrevet 8. mai 2002 Quote: Den 2002-05-08 10:12, sveiser skrev:Jeg skal snart på en tur til Asia og har lurt på å kjøpe et DV kamera der. Pass deg for tyvegods og pirat/dummyvarer. Quote: Men jeg er ikke sikker på vidosignalet som lagres på kameraet er i PAL eller NTSC formatet. DV-kamera finnes i begge versjoner. Quote: Hvis video signalet ut er i NTSC kan jeg jo ikke bruke det på et norsk fjernsyn. Pleier det å være muligheter for å andre formatet på den analoge utgangen/inngangen? Regner ikke med at det vil være problemer med overførsel til PC, eller? NTSC går glatt an å vise på "norske" fjernsyn. Det er vel ikke umulig at de har PAL-kamera i Asia. Quote: Håper noen kan svare på dette før sidene legges ned. ? Lenke til kommentar
mindor Skrevet 8. mai 2002 Del Skrevet 8. mai 2002 hei kjøpte mitt kamera i Hong Kong fikk et med pal kameraer som slutter med E er for Europa i mitt tilfelle sony IP5E husk at ntsc er dårligere en pal kvalitets messig mindor Lenke til kommentar
Lch Skrevet 9. mai 2002 Del Skrevet 9. mai 2002 NTSC har lavere oppløsning enn PAL, ja, men bortsett fra det er de mer eller mindre likeverdige (gjelder ikke for analoge sendinger). Lenke til kommentar
Fjelldal Skrevet 15. mai 2002 Del Skrevet 15. mai 2002 NTSC er dårligere enn PAL - både oppløsning og farger (NTSC - populært kalt "Never The Same Color twice) Hva mener du med - gjelder ikke analoge sendinger ? NTSC er et analogt videosignal - det brukes ikke i digitale sendinger ! Lenke til kommentar
chevy Skrevet 30. juni 2002 Del Skrevet 30. juni 2002 Quote: Den 2002-05-08 10:12, sveiser skrev:Jeg skal snart på en tur til Asia og har lurt på å kjøpe et DV kamera der. Men jeg er ikke sikker på vidosignalet som lagres på kameraet er i PAL eller NTSC formatet. Hvis video signalet ut er i NTSC kan jeg jo ikke bruke det på et norsk fjernsyn. Pleier det å være muligheter for å andre formatet på den analoge utgangen/inngangen? Regner ikke med at det vil være problemer med overførsel til PC, eller? Håper noen kan svare på dette før sidene legges ned. WWIMPORT selger DCR-IP5 i NTSC system fra USA, men i tillegg til kameraet så har de lagt med en NTSC til PAL konverter! Dette skal visst funke helt perfekt. [ Denne Melding var redigert av: chevy på 2002-06-30 04:55 ] Lenke til kommentar
Predecessor Skrevet 1. juli 2002 Del Skrevet 1. juli 2002 Se lenger ned _________________ [ Denne Melding var redigert av: Veslemøy på 2002-07-01 09:08 ] Lenke til kommentar
Predecessor Skrevet 1. juli 2002 Del Skrevet 1. juli 2002 Hvilket merke og type er du på jakt etter? Skal du kjøpe noe i Asia i det hele tatt, bør du satse på de store byene. Selv der skal du være ytterst varsom. Se etter fasadeskilt med Sony, Canon, JVC m.fl. på skiltene skal det stå f.eks. Authorized SONY dealer. Har du mulighet, så ring til SONY international og få en oversikt over forhandlere akkurat i den byen du har tenkt å handle. En kollega av meg kjøpte MS Office pakka i Thailand. Betalte ca kr. 200. Selvfølgelig Piratvare. Spent som bare det, startet han på installeringen da han kom hjem. Den CD`n startet aldri. CD`n var blank. Den egnet seg ikke til å brenne på heller. Skal ikke se bort i fra at det var en pirat-CD-R også. Det du imidlertid skal huske på er at det garantimessig ofte byr på problemer når/hvis det oppstår problemer. Alle fabrikker med respekt for seg selv skryter av verdensgaranti osv. Dette fungerer ofte dårlig i praksis hvis du ikke har kjøpt profesjonelt utstyr. Ta f.eks. Nikon, de er nødt til å stille opp for utenlandske pressefotografer som er på jobb i Norge, hvis noe ryker. Da må stille opp på timen, så sant de har kapasitet. De prioriter etter skjønn. Med konsumentelektronikk stiller ofte saken seg annerledes. SONY, Canon Panasonic og all de andre velger å prioritere kunder som har kjøpt utstyr i Norge. Jeg selv har møtt argumentasjon om at de har ikke deler på lager akkurat til dette kameraet, da det er kjøpt i utlandet, men bevares det finnes sikkert unntak også her. Du skal også som nevnt tidligere i den tråden være veldig varsom på at du ikke kjøper en "dummy". Det skal også mye til at en "dummy" virker. Hvis du tar skrittet ut, og kjøper i utlandet, så for all del test utstyret i alle bauger og kanter før du tar avgjørelsen. Bruk god tid. Sørg også å betal med VISA/AMEX eller Diners kredittkort. Da har du i hvert fall mulighet til å forfølge saken i etterkant. Noe jeg forøvrig tror blir en vanskelig kamp. En annen ting er dette med PAL/NTSC. De fleste DV kameraer har mulighet for begge, men se etter at det står en E etter typenummeret. På et Sony DCR-PC100 står det en E Sony (DCR-PC100E) Jeg var i Thailand i 2000, og for moro skyld jeg sjekket jeg prisen på et tilsvarende kamera som nevnt ovenfor (jeg har samme kamera selv). Da jeg studerte kamera viste det seg at det var helt identisk, med unntak av en ting. På mitt kamera står det 40X Digitalzoom (noe som forøvrig er totalt ubrukelig). På dette kameraet stod det 120x Digitalzoom. Jeg stusset, og spurte betjeningen om hvorfor det var forskjell. Svaret jeg fikk var at dette kameraet var produsert av SONY`S Bangkok avdeling. Altså: Ikke et Japanskprodusert SONY kamera. Prisen lå ca kr. 1000,- under prisen i Norge. For kr. 1000,-ville dette være uaktuelt. Hadde jeg vært deg, så ville jeg sjekket med diverse nettbutikker i Norge før jeg reiste. Dette ble et langt svar, men jeg håper at det gav deg litt info som kan være til hjelp. He en god reise, og kom gjerne med en tilbakemelding om hva det ble til, og hvilke erfaringer du eventuelt gjorde hvis du handlet i Asia. P.S. Hvis du handler i Asia, så sjekk for all del at følger med Programvare, Firewirekabel, brukermanualer og ellers alt tilbehør som står listet opp på en av de første sidene i brukermanualen. En felle som mange går i, er at det ofte kan følge med et nettadapter som er beregnet kun for 110 Volt. Skal du kjøpe et nytt her hjemme, kan fort spinninga gå opp i vinninga. D.S. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå