Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Deppetråden - Et fristed for tunge tanker


Goophy

Anbefalte innlegg

jeg har nå nærmest slutta på skolen. er delkurselev. merker at ting er mye lettere nå. hvis du blir deppa av å gå på skolen pga forventningspress o.l. så kan det kanskje være lurt å slutte (antar du går på videregående)? hvis du er ute etter vitnemålet og er keen på å kanskje ta en universitetsutdanning, så er det nok ikke lurt å slutte på skolen. men dersom du er som meg og er litt care når det kommer til dette med prestisjefylte jobber og fancy papirer, så tror jeg løsningen kan være å droppe ut av skolen. jeg vet at det sikkert er mange som er uenige med meg akkurat nå, men jeg tror det kan være en lur ide for noen å slutte på skolen. skolesystemt passer ikke for alle, og noen er rett og slett bare drittlei og utkjørt etter 10 år med skole. jeg har fått mer ut av denne siste uka hvor jeg ikke har gått på skolen, enn det jeg noensinne har tjent på å være der. planen var ikke å drive med selvstudier, men det skjedde allikevel. fikk nettopp The Myth of Sisyphis, et filosfisk essay av den franske filosofien Albert Camus (han det er bilde av på avataren min), og lånte i tillegg litt faglitteratur på bibilioteket som jeg leser i + at jeg finner så ufattelig mye spennende informasjon på nettet. det beste er at jeg styrer alt selv. vil jeg ha en pause, tar jeg meg en pause. vil jeg spille xbox i en time eller to, så kan jeg det. jeg har full kontroll over min egen læringsprossess, og visst faen som jeg digger det. ikke noe press, ingen frykt for å få anmerkninger fordi jeg ikke holder tidsrammer eller noe sånt piss. jeg lærer først og fremst fordi jeg vil lære, ikke fordi jeg vil ha gode karakterer eller unngå anmerkninger. min naturlige nysjerrighet og mitt behov etter kunnskap druknes ikke i alt dette presset jeg forbinder med skole. informasjonen sitter, til en forandring.

 

verste er at jeg har lært så mye mer på egenhånd nå enn det jeg noensinne har lært på skolen.

 

i tillegg har jeg begynt å dyrke grønnsaker :)

 

så da vil jeg bare si FUCK SKOLEN! jeg mener det med hele mitt hjerte. for et møkkasted. hadde jeg hatt den innsikten jeg har nå, så skulle jeg aldri begynt på videregående.

 

Drop out of school before your mind rots from exposure to our mediocre educational system. Forget about the Senior Prom and go to the library and educate yourself if you've got any guts.

- Frank Zappa

 

Ikke prøv å dra andre ned i den søla du står til munnen i. Å oppfordre til å slutte på skolen er idiotisk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"jeg gjorde det på den måten det skal gjøres"

 

 

Og slutt og sleng dritt til Armen.

Han gjør mye bra her inne.

 

Isaach: Overse det samme for vansklig det er. Fortjener ikke din energi det der.

Du forteller om dine erfaringer som denne tråden er til og har ikke sagt noe gale.

visse mennesker må bare komme inn i tråder for og lage drama.

Beste vi gjør er og overse det.

Endret av Fluesopp
Lenke til kommentar
skolesystemt passer ikke for alle, og noen er rett og slett bare drittlei og utkjørt etter 10 år med skole.

 

 

Jeg er faktisk enig med deg i akkurat dette. Skolesystemet er A4 og baserer seg på at alle er/skal være like, noe som absolutt ikke er tilfelle. Folk er forskjellige og man trenger ikke være det minste dum selv om man ikke passer helt inn i skolen. Jeg føler ikke at de fagene jeg unnlot å ta siste skoleåret på videregående er noe stort hinder for meg, ettersom jeg uansett ikke har planer om å ta en utdannelse der jeg trenger dette vitnemålet som så mange andre trakter etter. Jeg mener at du som tok det opp (at du misliker skolen så sterkt) må føle på hva som vil være best for deg. Har du f.eks bestemt deg for at du ønsker å ta en utdannelse/jobb som ikke krever dette vitnemålet er det kanskje en vel så god løsning å ta deg et jobbeår eller begynne i lære, om du har muligheter for det.

Lenke til kommentar

 

jeg har nå nærmest slutta på skolen. er delkurselev. merker at ting er mye lettere nå. hvis du blir deppa av å gå på skolen pga forventningspress o.l. så kan det kanskje være lurt å slutte (antar du går på videregående)? hvis du er ute etter vitnemålet og er keen på å kanskje ta en universitetsutdanning, så er det nok ikke lurt å slutte på skolen. men dersom du er som meg og er litt care når det kommer til dette med prestisjefylte jobber og fancy papirer, så tror jeg løsningen kan være å droppe ut av skolen. jeg vet at det sikkert er mange som er uenige med meg akkurat nå, men jeg tror det kan være en lur ide for noen å slutte på skolen. skolesystemt passer ikke for alle, og noen er rett og slett bare drittlei og utkjørt etter 10 år med skole. jeg har fått mer ut av denne siste uka hvor jeg ikke har gått på skolen, enn det jeg noensinne har tjent på å være der. planen var ikke å drive med selvstudier, men det skjedde allikevel. fikk nettopp The Myth of Sisyphis, et filosfisk essay av den franske filosofien Albert Camus (han det er bilde av på avataren min), og lånte i tillegg litt faglitteratur på bibilioteket som jeg leser i + at jeg finner så ufattelig mye spennende informasjon på nettet. det beste er at jeg styrer alt selv. vil jeg ha en pause, tar jeg meg en pause. vil jeg spille xbox i en time eller to, så kan jeg det. jeg har full kontroll over min egen læringsprossess, og visst faen som jeg digger det. ikke noe press, ingen frykt for å få anmerkninger fordi jeg ikke holder tidsrammer eller noe sånt piss. jeg lærer først og fremst fordi jeg vil lære, ikke fordi jeg vil ha gode karakterer eller unngå anmerkninger. min naturlige nysjerrighet og mitt behov etter kunnskap druknes ikke i alt dette presset jeg forbinder med skole. informasjonen sitter, til en forandring.

 

verste er at jeg har lært så mye mer på egenhånd nå enn det jeg noensinne har lært på skolen.

 

i tillegg har jeg begynt å dyrke grønnsaker :)

 

så da vil jeg bare si FUCK SKOLEN! jeg mener det med hele mitt hjerte. for et møkkasted. hadde jeg hatt den innsikten jeg har nå, så skulle jeg aldri begynt på videregående.

 

Drop out of school before your mind rots from exposure to our mediocre educational system. Forget about the Senior Prom and go to the library and educate yourself if you've got any guts.

- Frank Zappa

 

 

Jeg tror du ganske greit oppsummerte alle tanker jeg har angående skole og utdanning nå for tiden. Alikevel ser jeg ikke hvilken retning jeg skulle gått hvis jeg ikke fullførte Videregående, noe som irriterer. Personlig lærer jeg også mangfoldige ganger mer av meg selv enn noe som blir valgt ut for meg. Interesserer jeg meg for noe så fosser kunnskapen inn, noe det heller er lite av på skolen. Har personlig aldri vært et A4-menneske, og liker ikke den mentaliteten bak det heller. Derfor synes jeg utdanning burde være mye mer dynamisk istedenfor slik den er idag.

 

Bah, jeg vil droppe ut nå...

Endret av Såpeskum
Lenke til kommentar

Får kjeft for å være annerledes av morra mi. Det knekker meg ordentlig når vi legger til en runde med hard skolegang. Som du sier, Såpeskum så interesserer man seg mer for emnet når man får bruke tiden man ønsker :) Det er gøy å lære uten press på seg. Det er befriende.

Endret av SpecialForce
Lenke til kommentar

At skole kan være et problem, helt klart. Bør man vurdere seriøst å slutte, ja. Men, husk at hvordan man takler å slutte er helt individuelt. Det kan gå fint, men det kan også gå rett til helvette.

 

Å reagere når noen skriver så varmt om det å slutte med skole er helt normalt. Joda, for noen fungerer det godt, men man trenger å høre begge deler om man selv sitter og tenker på det samme.

 

Jeg har flere bekjente som har sluttet med skolen, og resultatet har vært forskjellig - alt fra å dra dem så langt ned i gjørma at de ikke lenger så noen utvei til å føre de rett ut i en tilværelse med jobb som de trives med.

 

Ikke gjør en slik beslutning over natten. Tenk, selv om du er 100% sikker på at du skal fortsette. Lek med tanken.

Lenke til kommentar
Uten formell kompetanse hjelper det fint lite om du har surfet deg til kunnskap om alskens filosofer. Det er sikkert kult å være mot systemet nå, men om ti år? Neh, da ønsker du at du tok GENS og høyere utdanning - privatist eller som elev.

 

Hvis man rett og slett ikke klarer det da?

Hjelper fint lite samme hvor lyst man har da til og gjennomføre skole:S

Lenke til kommentar
Bah, jeg vil droppe ut nå...

har ingen anelse hvordan situasjonen blir for meg når jeg etterhvert må gå "videre" enten ved å skaffe meg arbeid eller ta noen videre utdanning. vitnemålet har litt å si, og når en arbeidsgiver sitter med CVen din blant 20 andre og skal sortere ut de han regner med er mest kompetente, så tror jeg han er rask til å kaste til side de som ikke har fullført videregående. flertallet av de som dropper ut av videregående er av typen som gir fullstendig faen. det er svært få som dropper ut fordi de faktisk føler at skolen hemmer læringsprossessen. har man droppet ut av videregående uansett grunn så tror jeg man raskt vil bli satt i bås sammen med resten av gi-faen-i-alt-og-røyk-weed gutta.

 

men det er ikke umulig selv om man ikke har et vitnemål. samtlige av folka faren min jobber sammen med fullførte ikke VGS før de var godt over 20 år. de har greid seg helt fint.

 

jeg tror man må stille seg selv noen spørsmål.

er man ressurssterk, selvdreven og motivert til å studere på egenhånd, uten pensum og fastsatt opplegg?

hvorfor går du på skole? for å lære, eller for å få et vitnemål?

 

skulle tro formålet med å gå skole faktisk var å lære, men nå til dags virker det som om alt er sentrert rundt et par papirer som visstnok skal kunne si noe om hvorvidt du er kompetent og istand til å prestere eller ikke.

 

alle som kjenner meg vet at jeg er svært reflektert og har mye kunnskap om diverse emner. jeg vet hvordan å gjøre et godt inntrykk, og tror egentlig ikke det kommer til å bli så problematisk for min del selv om jeg ikke fullfører videregående. jeg kan snakke for meg, og folk har en tendens til å like meg. har du litt people skills så tror jeg du kan komme langt med bare det. det jeg mangler av papirer veier jeg opp mot ved at jeg presenterer meg selv som et ressurssterkt, kunnskapsrikt og motivert individ. nå er jeg fremdeles bare 17 år, så det er kanskje ikke så lett som jeg vil ha det til. men jeg har allikevel tiltro til meg selv, fordi jeg vet at jeg ikke er den typen som gir faen og ikke klarer å fullføre noe.

 

Uten formell kompetanse hjelper det fint lite om du har surfet deg til kunnskap om alskens filosofer. Det er sikkert kult å være mot systemet nå, men om ti år? Neh, da ønsker du at du tok GENS og høyere utdanning - privatist eller som elev.

jeg er ikke mot systemet. jeg er mot at folk skal tvinges til å følge et system som åpenbart ikke fungerer like godt for alle sammen. funker sikkert for noen, men ikke for meg.

 

det virker som du sitter inne med en del kunnskap om akkurat dette. får jeg spørre hvor gammel du er?

Lenke til kommentar

Jeg fikk ikke noe valg jeg, det som er artig med og bo på ungdomshjem under tvang.

"du fikser ikke det og best og ta deg ut"..."ja, men jeg syns...blablabla", sånn følte jeg det.

Skolen burde man holde ut maks, men hvis det ikke går så går det ikke.

Nå har jeg veldig høy "list" på når man "kan" gi seg.

At man syns det er slitsomt og kjedelig er ikke grunn nok syns jeg.

Men er mennesker som må droppe ut pga. at den psykiske\fysiske helsen ikke klarer det.

 

Er det forresten noen som har noe kunnskap på det og ta fag over nett?

Endret av Fluesopp
Lenke til kommentar

Skole er viktig! Det har blitt sånn i Norge (og verden generelt) at om man skal ha gode forutsetninger for et liv der man kan fungere "normalt" og bruke samfunnets instutisjoner fullt ut, må man nesten ha gjennomført skolegang å ha et vitnemål. Når det er sagt er det mye å si om norsk skolevesen og "systemet", og hvor godt egnet det egentlig er for alle de forskjellige menneskene som går gjennom det, men det er en annen sak.

 

Jeg ville absolutt ha holdt ut. Etter vgs ligger verden stort sett åpen for dine føtter, og man har et vitnemål å falle tilbake på om ting ikke skulle bli slik som man ville. Når man er en 18-20 år er man fremdeles veldig ung, og uansett hvor streetsmart og mye innsikt man har, mangler man erfaring og perspektiver på tilværelsen og samfunnets funksjon og oppbyggning.

 

Det å droppe ut av skolen og forlate saueflokken kan virke fristene for noen som ikke i det hele tatt føler seg hjemme i et slikt system, men det å leve livet på egne villkår og drømmer er noe som sjeldent blir slik man ønsker det. Verden er blitt for byråkratisk og kontrollert.

 

Hvorfor ikke bare presse seg gjennom de siste årene? Det blir bare så ille som man gjør det til selv, og etterpå så har man frihet til å jobbe, studere og bedrive det man ønsker.

Endret av Partlow
Lenke til kommentar
*snip*

Følte jeg måtte kommentere litt her. En. Folk tenner på de merkeligste ting, og de bryr seg om de merkeligste ting. Jeg for min del hadde ikke klart å ha sex med en med alvorlig oppstopper-nese, men pikker? Jeg legger helt ærlig ikke merke til detaljer, ikke i begynnelsen i alle fall. Husker jeg satt og leste en tråd om en eller annen som hadde komplekser for en stor blodåre på pikken, og jeg tenkte "hm. Om **** har synlige blodårer i det hele tatt?". Neste gang la jeg merke til at ja, og ganske synlige også.

 

Altså. Poenget er at så lenge pikken din ikke er dekket i det der, så heter det detalj, og folk (ikke meg, og ikke de jeg har diskutert det med) legger bare ikke merke til slikt i kåthetens galskap. Dessuten så jo det der bare ut som om man har badet litt for lenge. Det er jo uansett ikke spesielt ekkelt.

Lenke til kommentar

Sukk. Jeg skulle ønske pappa ville forstå hvordan han påvirker dem rundt seg når han er depressiv og sliter med angsten sin på det verste. Bare jeg stikker hodet innom ham for å høre hvordan det står til, får jeg den skyllebøtta med dommedag og helvete over meg.

 

"Hvis jeg lever til torsdag..." Det er ikke så veldig ålreit å høre fra pappaen sin, altså.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...