Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Deppetråden - Et fristed for tunge tanker


Goophy

Anbefalte innlegg

IsaachElric: Hva kunne du tenkt deg og lære spør jeg deg da?

Bare for og få en pekepinne på hva du liker;)

det er så mangt jeg interesserer meg for, så det er litt vanskelig. er veldig interessert i filosofi og vitenskap... men er vel mer på utkikk etter kunnskap jeg kan dra nytte av i hverdagen. det er interessant å vite at sola består av 74 % hydrogen og 24 % helium + diverse andre sporelementer, men det er ikke noe jeg kan dra praktisk nytte av etterhvert som jeg beveger meg gjennom livet... kan alltids skryte på meg kunnskap om en massevis av ting, men mesteparten av den kunnskapen er rett og slett ubrukelig. jeg kan vite alt det er å vite om sola, men det er nok ikke like nyttig som det å lære fiske for eksempel (hvilket jeg holder på med). lærer jeg å fiske kan jeg skaffe meg god mat. kan jeg alt om planetene i solsystemet kan jeg late som om jeg er smart og får gjort lite annet enn å tilfredstille en nysjerrighet og tørst etter kunnskap.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Liker du naturen og slike ting? Da kan jo botanikk, f.eks. være noe? Lære om diverse planter som kan spises eller brukes til andre ting, og slikt? Og hva med jakt? Lære å lage mat? Er jo mange slike praktiske ting som kan brukes i hverdagen, og som ikke bare blir teori.

Endret av Right
Lenke til kommentar
Liker du naturen og slike ting? Da kan jo botanikk, f.eks. være noe? Lære om diverse planter som kan spises eller brukes til andre ting, og slikt? Og hva med jakt? Lære å lage mat? Er jo mange slike praktiske ting som kan brukes i hverdagen, og som ikke bare blir teori.

flott idé :) er interessert i naturen. har tenkt å søke meg inn på øytunfolkehøgskole i alta, så tar vel jegerprøven der. kommer nok til å være mye ute i naturen da. sikkert greit å skaffe seg noen forkunnskaper.

 

fluesopp: sikkert lurt. vet bare ikke hvor jeg skal finne diskusjonsgrupper innen filosofi her i drammen. skal google litt nå. prøver å trene hver dag, men nå i det siste har jeg kommet litt ut av rutinen pågrunn av den pokkers angsten og en fæl kink i nakken. kinken er nok borte i morgen, så da er det full rulle igjen.

 

takker for svar

Lenke til kommentar

Lurer faktisk på om jeg skal gå på senteret og se etter nytt bonsai-tre i dag :hmm:

Noe og pusle med......man kan jo lære seg og meditere mens man gjør det.

Så det blir en meditativ "oppgave". Tror det hadde hjulpet litt på den maniske delen i meg og det meste jeg sliter med rett og slett for at det gir deg ro mens man gjør det( når man har lært det )

Og hvis man kan det så kan man sikkert bruke det får og takle anfallene jeg har også.

 

Har bare hørt om slike grupper, men vet ikke hvor man finner noe sånt.

Hadde vært intrisert selv i noe sånt hadde det ikke vært for et par ting, men kanskje senere i livet.

Endret av Fluesopp
Lenke til kommentar
da har jeg blitt delkurselev på VG2. har 15 timer uka, og trenger noe annet produktivt å drive med når jeg ikke er på skolen. er det noe lurt jeg bør lære meg - noe som er virkelig nyttig å kunne i livet?

 

takker for eventuelle råd

 

 

Jeg er også delkurselev på VG2. Akkurat nå er det så masse tentamener at jeg har ting å gjøre uansett, men før disse kom inn i bildet, fotograferte jeg litt og slikt. Ganske koselig og kjekt. Det skal legges til at jeg går på media. Ellers har du jo en fin mulighet til å trene og gå turer i skog og mark. Høres kanskje kjedelig ut, men en perfekt måte å få ut tanker og stress på. Dessuten blir du i bedre form av det.

Endret av Shipwreck
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
Ja, skjønner hva du mener Anfall. Erlend Loe har skrevet en morsom bok om en angstfull person og han tar opp dette teamet. Fakta om Finnland, read it.. : )

 

Men kunne du kommet med tilbakemelding på hvordan kognitiv terapi fungerer for deg etter å ha prøvd det en periode. Er interressert i denne behandlingsmetoden sjø.

Må få lest den en gang. Kan godt komme med tilbakemelding etter en stund (om jeg husker det, hukommelsen min er fucka :p) får kanskje minne meg på det? Har bare gått et par ganger til min nåværende psykolog, men ser allerede hvordan han prøver å snu tankegangen min, prøve å få meg til å tenke annerledes. Vet ikke hvordan kognitiv terapi kommer til å funke, men foreløpig har jeg troen på det. Får bare ha tålmodighet og se om ting forandrer seg.

Lenke til kommentar
Gjest patetisk drittsekk

jeg er så lei av å hele tiden måtte finne på noe eller være sosial for å prøve å ha noe å gjøre så jeg kan skyve bort tankene mine. Når skal jeg faen meg dope meg ned og sove til i morgen! Er så drittlei denne hverdagen!

Lenke til kommentar
Jeg er også delkurselev på VG2. Akkurat nå er det så masse tentamener at jeg har ting å gjøre uansett, men før disse kom inn i bildet, fotograferte jeg litt og slikt. Ganske koselig og kjekt. Det skal legges til at jeg går på media. Ellers har du jo en fin mulighet til å trene og gå turer i skog og mark. Høres kanskje kjedelig ut, men en perfekt måte å få ut tanker og stress på. Dessuten blir du i bedre form av det.

takker for råd :) er ikke så veldig foto interessert, men kan jo ta en titt. min søster driver med kunstfoto i glasgow, så hun kan sikkert lære meg litt når hun kommer hjem.

 

midlertidig så har jeg kommet fram til noe jeg ønsker å lære en hel del om, og det er samfunnstruktur og politikk. jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne. noen som har noen forslag?

Lenke til kommentar
jeg er så lei av å hele tiden måtte finne på noe eller være sosial for å prøve å ha noe å gjøre så jeg kan skyve bort tankene mine. Når skal jeg faen meg dope meg ned og sove til i morgen! Er så drittlei denne hverdagen!

 

Har du en hobby? Det er veldig kjekt å ha en hobby som kan få deg til å tenke på noe annet :)

Lenke til kommentar
Lurer faktisk på om jeg skal gå på senteret og se etter nytt bonsai-tre i dag :hmm:

Noe og pusle med......man kan jo lære seg og meditere mens man gjør det.

Så det blir en meditativ "oppgave". Tror det hadde hjulpet litt på den maniske delen i meg og det meste jeg sliter med rett og slett for at det gir deg ro mens man gjør det( når man har lært det )

Og hvis man kan det så kan man sikkert bruke det får og takle anfallene jeg har også.

Bonsai-tre ser ut som en veldig avslappende hobby, så om du er fingernem og tålmodig kan du lage deg flotte kreasjoner.

Lenke til kommentar

Tilbake på drikking igjen i kveld, angrer, men samtidig har jeg et supert humør. Antar at jeg får et rimelig dårlig humør i morgen og at det vil bli veldig fristende å fortsette å drikke. Hardt å rive seg løs fra flere år med drikking 3 dager i uken, men har gått ok de siste ukene, så satser på at det vil fortsette å gå bra.

 

Havner noen ganger helt på tur av enkelte sanger når jeg ikke har drukket på en stund. Noen som har opplevd noe lignende? Kan muligens forklares med at alkoholen gir en slags hypoman tilstand. Føler meg ikke full, men bare høyt, høyt oppe, total kontrol, ingen nerver, fullstendig klarhet.

 

Lenke til kommentar

Noe av det samme som det de kaller high-state i PUA-tråden. Eller opplysning i Power of Now. Man gir slipp på sine egen tanker og tilbakeholdninger og bare lever i nået. Man bare er uten å tenke på fortid eller fremtid. Musikk og andre impulser som naturopplevelser eller idrettsopplevelser kan trigge denne tilstanden.

 

Sånn går det an å ha det i store deler av ens tid her på jorden, kanskje ikke så intenst hele tiden, men en følelse der man føler man har full kontroll og bare er. Ingen negativitet kan treffe deg når man har lært seg å ha det slik.

Lenke til kommentar

Er man usikker på intensjonen ved en tråd eller innlegg som sådan, skal man rapportere og ikke kommentere. På bakgrunn av dette forsvant "6" innlegg. Korte, unødvendige innlegg kun egnet til å øke brukerens antall poster regnes som spam, og kan straffes deretter.

 

Dette innlegget skal ikke kommenteres. Eventuelle reaksjoner på moderering skal gjøres via "Personlig Melding".

 

:)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...