Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Deppetråden - Et fristed for tunge tanker


Goophy

Anbefalte innlegg

mange gjør den feilien at de lar samfunnet diktere hva som gjør en lykkelig eller ikke. du trenger mest sannsynlig ikke tusenvis av venner, heit kjæreste og en prestisjefylt jobb for å ha det bra med deg selv. du er ikke "incomplete" bare fordi du ikke har en kjæreste, dog det sikkert kan være koselig å oppleve det også :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Harley Quinn
hei... jeg sliter veldig for tiden :( jeg føler meg veldig aleine, og har ikke hatt en eneste kjæreste noen gang. og jeg begynner å nærme meg 17 år.

 

 

Jeg fikk første kjæresten min når jeg var 17 og rundt der. Og har kun hatt tre siden da, nå er jeg 22. Og i ferd med å bryte opp med sistemann.

 

Må si jeg har noe av de samme tankene om å være alene for alltid så jeg har bestemt meg for at ender jeg ikke opp med type innen jeg er 30 skal jeg kjøpe et stort hus innerst i en blindgate og bli gale kattedamen som dør når hun er 40 fordi hun har glemt å mate kattene sine eller noe slikt hihi. Men nå kjenner jeg en del single i 30 årene som også har fått seg type eterhvert da så alt håp er ikke ute.

Lenke til kommentar
Gjest Guest_matto_*

det er ikke greit dette her nei.. men jeg kjemper så godt jeg kan. jeg fikk veldig hjelp av denne tråden her

jeg har sitti å lest på den lenge nå, og føler meg ihvertfall litt mer motivert til å ta mer intiativ, selv om det er kjempevanskelig.

 

takk for alle svarene :)

Lenke til kommentar
det er ikke greit dette her nei.. men jeg kjemper så godt jeg kan. jeg fikk veldig hjelp av denne tråden her

jeg har sitti å lest på den lenge nå, og føler meg ihvertfall litt mer motivert til å ta mer intiativ, selv om det er kjempevanskelig.

 

takk for alle svarene :)

 

Leste igjennom mye av den tråden nå, og det er nyttig lesning for de av oss som har det vanskelig. Jeg er ikke helt der TS befant seg, men kjente meg uansett igjen. Kommer til å lagre den tråden og hente den fram når jeg er deppa og alt er et helvete.

 

Jeg skal virkelig ta meg sammen nå. Begynne å ta bedre vare på kroppen med trening, kosthold og søvn, og faktisk bruke treningshallen hvor jeg har betalt :whistle:

 

Bedre døgnrytme fra og med i morgen :new_woot:

Lenke til kommentar

Rart hvordan livet du først trodde var helt perfekt, ender opp med å bli et kaos av følelser, mye alene tid og dårlige resultater på skolen. Om det er noe jeg har lært de siste 2 årene. Så må det være å aldri ta livet for gitt, og alltid jobbe med de gode sidene av livet ditt, så ikke alt bare forsvinner til slutt. Nå sitter jeg her midt på natta, tenkende på eksen, fallende karakterer, og absolutt ingen fremtidsplaner. Jeg er ferdig med videregående nå til sommeren. Og som det ser ut nå så blir jeg nesten den eneste av venne gjengen som ikke skal rett i studier eller militæret...

Lenke til kommentar

fader a....noen ganger undres jeg om en på jobben prøver å motarbeide meg...personen er den eneste som er vrang konstant når det blir gitt kritikk, og det er utallige "krangler" over ting personen vet skal gjøres slik og slik. Dessverre for meg sitter jeg i den stillingen at jeg skal "overvåke" kolleger, og mens de andre surmuler av og til, så er det nærmest konstant med den personen.

Jeg kan ikke forstå hvor vanskelig det er å skrive en referanse korrekt i statestikken...er nesten så jeg undres til tider...møkk!

 

skal jeg ta det opp, eller bare ta det som en som får lære det selv en eller annen gang?

Lenke til kommentar
Rart hvordan livet du først trodde var helt perfekt, ender opp med å bli et kaos av følelser, mye alene tid og dårlige resultater på skolen. Om det er noe jeg har lært de siste 2 årene. Så må det være å aldri ta livet for gitt, og alltid jobbe med de gode sidene av livet ditt, så ikke alt bare forsvinner til slutt. Nå sitter jeg her midt på natta, tenkende på eksen, fallende karakterer, og absolutt ingen fremtidsplaner. Jeg er ferdig med videregående nå til sommeren. Og som det ser ut nå så blir jeg nesten den eneste av venne gjengen som ikke skal rett i studier eller militæret...

 

 

Du er ung. Livet ditt med tusen uante muligheter ligger foran deg. Selv om det nå ser dårlig ut, vil det bli bedre. Garantert. Greia er at en feil som veldig mange gjør, er at de venter på at livssituasjonen deres skal forbedre seg av seg selv. Venter på noe som man ikke helt vet hva er som skal komplettere eller forbere ens væren. ALDRI vent på at livet skal forbedre seg av seg selv, eller at det skal poppe inn en ny impuls som gjør livet ditt bedre og fjerner dårlige minner.

 

Istedet for å satse på at livet blir bedre i fremtiden, begynn å se annerledes på ting nå, begynn å forbedre din egen situasjon på alle punkter. Ikke bekymre deg om fremtiden, den kommer når den kommer, så det får du ta når du er der. Det man må fokusere på er her og nå. Gjør det du vil med livet ditt, finn deg selv og dine ønsker under alle de negative tankene som gnager i deg.

 

Jobb med å distansere deg fra dårlige minner om ekser, karakterer og andre negative impulser som har skjedd. Det tjener ikke til noen ting. Om det noen gang er for tungt, hjelper det å bare prate om det til noen du kan tenke deg å fortelle om din situasjon til. Husk at fortid er fortid og ikke relevant for hva du vil nå gjøre og bli!

 

Lev livet ditt slik du vil, ikke la fortidens tanker og opplevelser få ødelegge hva du skal gjøre nå og fremover. Det er du som er kongen av ditt liv, ikke la dine fortidige eller fremtidige tanker bestemme! :)

 

skal jeg ta det opp, eller bare ta det som en som får lære det selv en eller annen gang?

 

Har du mulighet til å ta det opp med noen andre som kan hjelpe deg? En sjef eller medarbeider av noen sort? Om ikke, eller egentlig uansett mener jeg du bør konfrontere personen. Vær diplomatisk, men konkret og bestemt. I jobblivet skal folk tilpasse seg og gjøre jobben sin skikkelig. Det er sånn landet henger i hop. Folk som ikke er modne, eller uskikket på andre måter når det kommer til jobben deres, må bli konfrontert om de ikke klarer å utføre arbeidet sitt ordentlig. Det er slik det er i arbeidslivet, ellers er det på ræva ut.

 

Konfronter personen, vær bestemt og autoritær, men fair. :thumbup:

Lenke til kommentar

Sukk, ble ikke noe bedre i dag....vi får tidvis inn telefoner som kunder sender tilbake, disse selges til ansatte som vil ha dem. I dag kom en ny telefon, så jeg legger den sammen med de andre, men merker at en er borte. Jeg leter litt, snakker med sjefen, men ingen av oss finner noe...så jeg sender fellesmail, resultatet er at en av kollegaene har tatt den uten å si ifra hverken til sjefen eller meg. Personen bjeffer veldig til meg føles det som, som i "hvorfor skulle jeg si ifra til deg?!" og ellers surmulig, jeg blir bare oppgitt og svarer han burde sagt ifra, men lar den ligge. Jeg vet tross alt ikke hvor autoriteten min ligger da de telefonene er mitt ansvar når de kommer, jeg merker og sjekker dem, og følger opp. Men dette blir samme som sist, jeg finner burdd på rutine eller e.l. en eller annen blir frekk og bjeffer, og jeg sitter med ansvaret for internrevisjon, så jeg må jeg rote meg borti ting, men jeg trenger søren ikke å bjeffes til for den MINSTE ting de ikke liker...møkk!

 

skal vedgå at tanken på å si opp for ofte kommer i hodet mitt nå ja..

Lenke til kommentar
(...)

skal vedgå at tanken på å si opp for ofte kommer i hodet mitt nå ja..

 

Gå igjennom din nåværende situasjon. Vil du fortsette i jobben din? Mistrives du, eller går det egentlig greit til tross for mugne ansatte? Det å fortsette i en jobb man mistrives i er ikke bra. Finn ut om du virkelig vil fortsette, om du vil fortsette å eksponere deg selv for personligheter som bryter deg ned. Eller finn ut om det er en ting du må lære å mestre.

 

Det å sitte på gjerdet å vente at situasjonen skal bli bedre er ikke å anbefale. Livet ditt er nå, ikke i fremtiden. Skal du få det bedre må du konfrontere situasjonen, enten gjennom å fjerne deg selv fra den, eller prøve å løse den ved å konfrontere personen. Dette er sikkert veldig vanskelig, men husk: problemet ligger ikke hos deg. Du er bare et offer for det. For å løse det må du bringe problemet opp i lyset og markere hvor grensene går.

 

Dette er noe du har full kapasitet til å klare, men om du virkelig ikke trives med det og synes dette gir deg noe du ikke fortjener så skal du vurdere å finne noe annet å gjøre. Nå kjenner ikke jeg din livssituasjon ellers, men antar du lar denne spille sin rolle i hva du velger å gjøre. Ikke la livssituasjonen din få bestemme alt, la livet ditt her og nå, din trivsel på jobb i øyeblikket og ditt humør og gnist få bestemme mest.

 

Igjen, har du ikke en overordnet eller tillitsperson du kan prate med? Om du virkelig vil ha en løsning må du enten trekke deg vekk å la det gå videre som nå, si opp og starte på nytt en annen plass, eller konfrontere problemet alene eller ved hjelp av samtale med dine ansatte og/eller sjefer.

 

Uansett, stå på! Ikke la denne situasjonen få bryte deg ned mer, du er verd så enromt mye mer enn det. :)

Lenke til kommentar
Gjest Gjest_chris

du har et poeng, jeg er på gjerdet mest fordi mye annet sliter på meg samtidig, så vet ikke om de små tingene er det som gjør det, eller om det er helheten. Det som henger mest får jeg ikke gjort noe med...den delen av systemet går for tregt.....nå sendte de ut bonus for de på avdelingen, en bonus jeg ikke er med på siden jeg henger utenfor med mine arbeidsoppgaver...det stakk skikkelig å merke hvordan en "fryses" ut, de andre får provisjon nærmest per sak, jeg som ikke har noe sak, men har spart bedriften flere tusen hittil i år pga pc-kunnskap sitter på siden...ja, en smule misunnelig er jeg nok, men likevel er ikke til å stikke under en stol at å sitte med helt andre oppgaver enn de du jobber med sliter skikkelig pyskisk, spesielt når de velger når de vil være glad i deg, og ikke nærmest :p

Lenke til kommentar

Anbefaler alle å ta en titt på diverse RSD filmer. To stk jeg vil anbefale er

 

Blueprint Decoded

Transformations

 

You know where to get them. Utrolig mye nyttig info siden mye av depresjonene til folk kommer av dårlige sosiale kunnskaper. Ikke mist interessen bare fordi det står mye om skjekking osv. der.

 

www.realsocialdynamics.com

Lenke til kommentar
Anbefaler alle å ta en titt på diverse RSD filmer. To stk jeg vil anbefale er

 

Blueprint Decoded

Transformations

 

You know where to get them. Utrolig mye nyttig info siden mye av depresjonene til folk kommer av dårlige sosiale kunnskaper. Ikke mist interessen bare fordi det står mye om skjekking osv. der.

 

www.realsocialdynamics.com

Flott flott, men det her er i utgangspunktet ikke "medisin" for mennesker som faktisk sliter med virkelig angst og depresjon.

 

Og å påstå at "mye" av depresjonene til folk kommer av dårlige sosiale kunnskaper er fullstendig bak mål. Mye kommer av traumer, oppvekst, arbeidsstress, sykdom og dødsfall i nær familie. Og annet.

 

Du forsøker å hjelpe, det er bra, men det er faktisk ikke slik at metoden du lister opp vil hjelpe flesteparten. Kanskje noen. Andre igjen, som ser at løsningen jo er enkel - og så ikke får det til (fordi den ikke er så enkel), vil oppleve at alt blir værre fordi de mislykkes med enda mer.

 

Uansett, en slik debatt har vært tatt mange ganger før. Konklusjonen har vært at denne tråden ikke skal være et sted hvor man poster linker til lette løsninger, tips og triks for sjekking og slikt, men at man skal konkret støtte de som poster der og da, og ta for seg en ting av gangen. Så ønsker at du lar være å poste slike linker bare direkte og sier at "her er løsningen".

 

Ønsker du å kommentere dette, send meg en pm :-).

Lenke til kommentar

Feilformulering. Det handler ikke bare om sosiale kunnskaper, men også om at man skal leve i nået osv. Lære seg å ikke bry seg om hva andre synes om en.

 

Slet selv med sterk angst for 1 år siden, og depresjoner for et halvt år siden når den dabbet av. Begynte litt med det skjekkegreiene og det har hjulpet meg kjempemasse. Men det skal nevnes at jeg har tatt Cipralex en stund nå. Men sosialt tror ikke jeg at jeg har vært bedre enn nå tidligere.

Lenke til kommentar
Feilformulering. Det handler ikke bare om sosiale kunnskaper, men også om at man skal leve i nået osv. Lære seg å ikke bry seg om hva andre synes om en.

 

Slet selv med sterk angst for 1 år siden, og depresjoner for et halvt år siden når den dabbet av. Begynte litt med det skjekkegreiene og det har hjulpet meg kjempemasse. Men det skal nevnes at jeg har tatt Cipralex en stund nå. Men sosialt tror ikke jeg at jeg har vært bedre enn nå tidligere.

 

Feilformulering? I beg to differ; du gjentar jo vitterlig det du sa sist bare med en litt annen spinn på det. Altså, du kan godt leve med troen at disse tingene vil løse det meste av depresjoner, men en vil ikke alltid kunne vite hvilke. Metoden du beskriver kan nærmest sammenliknes med å tro at spebarn kan lage mat...altså; en søker å løse et ofte kompleks problem med en enkel løsning som ikke later til å ta for seg aspektene som skapte situasjonen individet prøver å komme ut av.

Jeg kan ikke bruke tingene du beskriver her for å få en av venninene mine ut av sin depresjoner, mye fordi den består av ovetråtte grenser av voksne i barndommen, avvisning av foresatte, langvarig mobbing og spiseforstyrrelser, men likevel er depresjonene der jeg må starte skal hun og jeg komme noe vei...dog kan jeg ikke si; her, les/se dette, og du blir bra...alt er ikke så enkelt som du prøver å få det til å fremstå som.

Lenke til kommentar

Er sikker på at denne personen mente det godt. Er uansett viktig å huske på at mennesker med psykologiske problemer er like forskjellig som alle andre der ute. Når folk går i årevis i terapi, tester ut ulike medisiner og ser lite poeng med å leve lengre, så kan en bok om sjekking som den ultimative kur være en smule provoserende.

 

Samt så burde det ikke være slik i denne tråden at mennesker som kommer innom med såkalte "lettere" problemer plutselig blir dradd inn i en illusjon at de er sykere enn de faktisk er.

Lenke til kommentar
Er sikker på at denne personen mente det godt. Er uansett viktig å huske på at mennesker med psykologiske problemer er like forskjellig som alle andre der ute. Når folk går i årevis i terapi, tester ut ulike medisiner og ser lite poeng med å leve lengre, så kan en bok om sjekking som den ultimative kur være en smule provoserende.

 

Samt så burde det ikke være slik i denne tråden at mennesker som kommer innom med såkalte "lettere" problemer plutselig blir dradd inn i en illusjon at de er sykere enn de faktisk er.

 

Du har nok et poeng, men det blir vel en balansegang som er vanskelig å holde, jeg sa heldigvis ikke at det gjaldt alle, men at en holdning om at dette kan løse det meste kan være en farlig tilnæring da en ofte ikke kan vite for hvem det gjelder.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...