Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Deppetråden - Et fristed for tunge tanker

Goophy

Anbefalte innlegg

@ Isaach..

Hvordan går det med røykinga? Anbefaler deg å gjøre det samme som meg og prøve å ta det litt rolig med cannabisen framover.. Nå vet ikke jeg hvor ofte du røyker osv, men det jeg vet er at et hardt bruk går utover din psykiske helse i lengden. særlig hvis man allerede sliter litt med angst / deppresjon.

litt sen respons, siden jeg har vært relativt psykotisk siden fredag :) var nesten redd for at jeg måtte bli innlagt, men det ser ut til å ha gitt seg litt nå.

tok en prat med familie og har fått mye støtte derfra. regner med at jeg blir hjemme fra skolen hele uka, noe som egentlig er ganske greit, siden jeg fremdeles føler meg en smule ustabil. hadde samtale med to psykolger i dag og det gikk relativt greit. svært imøtekommende mennesker. :) jeg fortalte om rus(mis?)bruket mitt og de sa at det mest sannsynlig kom til å gå over så lenge jeg holder meg unna cannabis i framtiden, hvilket jeg selvfølgelig har planer om.

en kombinasjon av hasj, litt for mye lesning av pessimistisk filosofi + et ustabilt tenåringssinn = eksistensiell angst. definitivt noe av det verste jeg har opplevd; satt inne med en god del selvmordstanker da det holdt på som verst.

men det går mye bedre nå. det verste er over, og regner med at alt kommer til å ordne seg. mulig dette er en opplevelse jeg virkelig trengte for å få satt ting litt i perspektiv, enda det er noe av det desidert verste jeg har vært gjennom.

jeg har lært et par ting:

- familie er undervurdert. min mor og min søster er virkelig fabelaktige mennesker, og jeg er dypt takknemlig for støtten de har gitt meg. jeg bør virkelig sette mer pris på familien min.

- det å være mentalt stabil er DEFINITIVT UNDERVURDERT. tro meg, det å ha et friskt sinn er noe av det beste som finnes. man bør virkelig ikke ta det for gitt, enda cannabis og diverse andre midler kan være sykt fristende fra tid til annen, så bør man vurdere om det er verdt risikoen. bare synd de fleste ikke har et slikt vurderingsgrunnlag, siden de aldri har opplevd noe lignende. skulle ønske mine hasjrøykende kamerater hadde opplevd det samme bare for en dag, så hadde de skjønt hvor godt det er å være frisk i hodet.

- livet kan enten være helt for jævlig og fullstendig meningsløst, eller noe av det mest vidunderlige og mest meningsfulle i hele verden. det kommer an på øyet som ser.

psykologene mine anbefalte meg å drive med et eller annet slik at jeg ikke falt ned i negativ tankegrop igjen. spill og film er moro det, men jeg liker ikke å sløse bort all tida mi på det... trenger noe artig å lære om for å skifte fokus. et eller annet simpelt (ikke religionslære, filosofi eller vitenskap o.l., takk :) ). noen råd?

ser ut til at ting ordner seg... men hvem vet, kanskje jeg ender opp som en gærning allikevel. only time will tell.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jo, jeg er en idiot. (...)

Det å si til seg selv at man er en idiot o.l er ikke veien å gå for å få en bedre tilværelse. Sier man negative ting til seg selv vil dette gjøre utslag på ens person om man vil det eller ikke. Du er ingen idiot. Herreminjuledag, det klarer jeg å tyde ved kun å lese hva du skriver. Du har god innsikt og er fullstendig oppegående = ergo ingen idiot. Få de negative kommentarene som du gir til deg selv bort! De hjelper ingenting og gir deg bare nye negative impulser!

Selvfølgelig er det hat når situasjoner som denne går i dass. Spør meg, eller nesten hvemsomhelst andre her. Det å mislykkes i å skape et forhold er noe som, om man vil det eller ikke, er en del av livet. Å komme over slik tar tid, spesielt om man føler seg slik du gjør nå, nemlig at du har mangel på mennesker å dele tanker og følelser med. En kan føle at siden man er så "spesiell" så er det et minimalt antall muligheter for en der ute, og når man først ødelegger en åpenbar mulighet tar dette all moral fra en og man er skråsikker på at der røyk ens sjanse her i livet.

ALT SITTER I PSYKEN. For det første, det at du kanskje føler deg distansert fra mange andre mennesker og føler deg særegen, er noe som er helt konstruert av ditt eget sinn. Du har akkurat samme forutsetninger for å bli kjent med andre mennesker, gutter og jenter, unge og eldre. Du må kun lære deg å distansere deg fra tankene dine som skaper dette skillet mellom deg og mange andre. Det er lettere sagt enn gjort, og krever jobb med seg selv, men du har all verdens mulighet til å bli den du har lyst til å være. Det krever innsats, hopp ut av komfortsonen din og realisering av at din egen tankegang kan være din verste fiende som holder deg igjen.

Vi er sosiale vesener som trenger kontakt med andre mennesker, være seg mamma og pappa, klassekamerater eller kjærester. Lievt er fullt av mennesker som kan være potensielle venner og kjærester. Du er intet unntak. Prøv å lev livet akkurat slik du ønsker det, no matter hva andre må synes eller tenke. Angrip situasjoner slik DU egentlig vil, finn deg selv under alle dine destruktive tanker! :)

Nå har du som tidligere nevnt, tatt lærdom av denne situasjonen med jenta her. Tankene rundt gnager sikkert noe fryktelig på deg nå. Disse tankene ødelegger deg så prøv å bli kvitt dem så fort som mulig. Jeg kjenner jo ikke situasjonen, men du sa antagelig litt for mye hva du følte for henne/hva du ville oppnå? Da har du lært at det er ikke er lurt og verbalt presentere dette i slike situasjoner. Istedet for å si dine meninger og følelser, vis dem med kroppen din, ansiktet ditt og øyene dine. Ikke-verbal kommuniksjon står for ca 70% av inntrykk som personer oppfatter av hverandre. Les litt om det på internett og du vil plukke opp mange bra tips.

Bytt ut negativiteten i hodet ditt med positive tanker. Hvordan du føler deg og mener om deg selv reflekteres i din væren. Ikke tenk at du må stresse med å få deg kjæreste eller venner. Bare gå for det. Legg fortiden bak deg da fortiden har NULL OG NIKS å gjøre med hva du skal og vil gjøre nå. Vit at du er unik, du innehar så enormt mange ressurser og verdier. Du er rett og slett et helt fantastisk menneske uansett om du ikke synes det om deg selv. Du er wunderbar! :new_woot:

Edit: Great Isaach! Fremgang er det beste som finnes. Stå på videre og du vil unngå å ende opp som en gærning :p

Endret av Partlow
Lenke til kommentar

Den biten med "innledende" samtaler slo dessverre feil, jeg prøvde meg før det var et bæredyktig grunnlag og tapte på alle punkter, inkludert vennskap.

Det var feilen jeg gjorde, den var så grov at jeg knapt kan forestille meg at jeg var den som gjennomførte feilen.

Jeg pleier å ha mer vett i skolten enn så, men når man har et halvt år igjen på skolen sin og ingen flere vanlige skoledager igjen så kan du tro at det å bygge noe sånt ville være urealistisk. Da jeg fra før har manglende tillit til meg selv på en eller annen rar måte så gikk ting som det gikk. Jeg er bare så forbanna på meg selv for at jeg ikke tenkte lenger!

Jeg vet ikke helt hva du tenker på med på med at jeg kan ha sagt litt for mye, men det var ingen antydninger til et fysisk forhold i meldingene eller "signalene" som jeg sikkert kan si.

Endret av SpecialForce
Lenke til kommentar
Den biten med "innledende" samtaler slo dessverre feil, jeg prøvde meg før det var et bæredyktig grunnlag og tapte på alle punkter, inkludert vennskap.

Det var feilen jeg gjorde, den var så grov at jeg knapt kan forestille meg at jeg var den som gjennomførte feilen.

Jeg pleier å ha mer vett i skolten enn så, men når man har et halvt år igjen på skolen sin og ingen flere vanlige skoledager igjen så kan du tro at det å bygge noe sånt ville være urealistisk. Da jeg fra før har manglende tillit til meg selv på en eller annen rar måte så gikk ting som det gikk. Jeg er bare så forbanna på meg selv for at jeg ikke tenkte lenger!

Jeg vet ikke helt hva du tenker på med på med at jeg kan ha sagt litt for mye, men det var ingen antydninger til et fysisk forhold i meldingene eller "signalene" som jeg sikkert kan si.

Gjort er gjort. Det suger, men du må komme deg over situasjonen. Det er lov til å være forbanna og frustrert, alltid bra å få ut følelser av forskjellige sorter, men ikke over lang tid.

Du må ha vist deg selv eller presentert deg på en måte som ikke appellerte til denne spesifikke jenta? Det betyr ikke at du er noe dårligere person. Du har bare mislyktes i en situasjon, noe som er en del av livet. Skal ikke legge ut hva du kunne ha gjort feil da jeg ikke kjenner situasjonen, men jeg ser for meg at du har sagt noe som ikke var lurt da dette også visstnok har blokkert et eventuelt vennskap og? Vel, ikke bruk så lang tid på å bearbeide situasjonen, prøv å ta lærdom og ikke la dette gå inn i ryggmargen. :)

Stå på videre!

Lenke til kommentar
Problemet er at det faktisk går utover meg, og det å kvitte seg med tanker er nærmest umulig da jeg er vant med å tenke mye. Jeg har bedt skolepsykologen om en runde etter påskeferien, jeg må få dette ut av hodet mitt så ikke snittet mitt ryker ned.

Dette blir et svar på den sosiale situasjonen du er i nå. Først må jeg bare si at du kommer til å finne venner som deler interesser. Det er som oftest rundt vgs disse menneskene spirer til å bli gradvis individet du er idag. Her er jeg overbevist om at du kommer til å få venner. Hovedproblemet ditt nå er da at du ikke har så mange venner i nærmiljøet ditt, hvilket som kan gjøre hverdagen tung og lang - har jeg forstått.

Vil også prøve å sette meg inn i måten du tenker på. Nest øverst på lista tror jeg det er måten du overtenker som tar plass. Jeg vet hvordan det er å lage problemer hundre ganger større i hodet, og mange sosiale situasjoner kan fort bli intrikate av nettopp denne årsaken. Jeg merker selv at visst jeg er nervøs har jeg problemer med å være en sosial person, og om du må stå for initativet til enhver sosial kontakt, ser jeg hvordan dette kan bli en forferdelig kombinasjon. Nå har jeg adressert problemene jeg tror er sentrale i din situasjon, nå kommer den tunge biten: Hjelpen.

Jeg tror løsningen på samtlige problemer er å få noen veldig få bekjente. Ja, jeg vet at det kan være værre enn det høres ut som, og kanskje i mange tilfeller et dødfødt råd, men når du først får sosiale kontakter kommer selvtilliten og personligheten din vil bli mye mer gjenspeilet i det sosiale. Dette er jeg overbevist om vil føre til videre kontakter og venner. Jeg vet at forutsetningene her, i mange tilfeller, er problemet, men det er den eneste virkelige løsningen jeg ser på problemet.

For å holde ut inntil du møter noen som ønsker å ta kontakt foreslår jeg at du følger vitenskapelige råd. Dvs. Holde deg i fysisk aktivitet, ha regelmessig søvn og regelmessige spisevaner. Jeg sier ikke at situasjonen din er tapt inntil noen løper etter deg med en venneinvitasjon, men jeg mener at dette er VELDIG viktig for å holde et brukbart humør. Et økt humør og psykisk tilstand tror jeg vil bidra mye til den sosiale situasjonen du er i.

Må få legge til at siste året på ungdomskolen kan være litt tungt, da har de fleste blitt helt sikre på hverandre og hensyn er ikke-eksisterende. Jeg har vært i samme situasjon selv (siste året u-skolen) og en ny start på vgs var kjempe deilig. Så prøv å hold humøret oppe til den tid, så setter du inn støtet.

Vet at dette ikke er til mest hjelp, og du har sikkert hørt dette 100 ganger før, men det er alt jeg kan bidra med. Lykke til!

Endret av fuzzyboots
Lenke til kommentar

Har også hatt problemer med vekta på minus siden, men siden 2008 har jeg gått opp 4-5 kilo :new_woot:

Tror kanskje det at jeg får tilbake matlysten er et tegn på at jeg føler meg litt bedre, også har jeg begynt å trene litt, det kan jeg anbale til de som føler at de orker det og har tid til det, det kan hjelpe en del tror jeg.

Lenke til kommentar

Sant. Til og med et uteblitt hei, eller hade kan treffe en dypt og legge lokk på resten av dagen.

Da er det viktig å prøve å lære seg å ikke ta inn slik. Det kan ødelegge så mye, at det er bedre å lære seg å la slikt prelle av. Det er ikke lett, men man bør virkelig gå inn for å ikke ta seg nær av ord. Om man er et av dagens offer for noe slikt, er det å anbefale å tvinge bevisstheten sin innpå å gjøre noe annet, om man selv ikke klarer å blokkere tankene ute. :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...