Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Deppetråden - Et fristed for tunge tanker


Goophy

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke om jeg skal le eller grine??

 

For ett år siden var jeg hos legen. Jeg var slappfisk og følte meg ikke helt bra. Jeg hadde ikke matlyst. Legen sendte meg til psykolog :p Det som er litt morsomt er at legen trodde jeg hadde spiseforstyrrelser, tross at jeg igjentatte ganger sa bestemt "NEI, det har jeg ikke". Jeg hadde et par timer hos psyk, og hun skulle henvise meg til ernæringsfysiolog. FØRST NÅÅ, i dag, har jeg fått innkallelse i posten :roll:

ETT år tar det før du får "hjelp", hvis du ikke er et akutt tilfelle. Jeg ble ikke sendt til psykologen dagen etter jeg hadde vært til legen, må du tro. Det tok også et par mnd.

Endret av Turtlis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, i et nøtteskall.

De legger ned avdeling etter avdeling. Ikke rart det blir kø og folk blir nedprioritert. Utrolig synd. De med småproblemer har jo også behov for hjelp, og de risikerer å bli mye værre av all denne ventingen.

Jeg kjenner ei som måtte vente i mange mnd for å få undersøkt kneet sitt med slikt fancy utstyr(vet ikke hvilken skade det var) her på sykehuset.

Hun fikk time på en privat klinikk med kun to ukers ventetid. Og tok den timen uten å nøle, selv om hun kanskje må betale en noe større egenandel.

 

Jeg betalte 280 pr gang hos psykolog, da jeg ble henvist via legen. Og får frikort etter 1500. Skal du dit uten henvising/privat psyk må du regne med å punge ut det dobbelte.

Endret av Turtlis
Lenke til kommentar

Blæh... som om jeg ikke hadde problemer nok... tror man ikke jeg begynner å få sosialangst?

 

Vel, jeg vet ikke sikkert... om det er det. Men jeg har begynt å hate å bevege meg utendørs. Jeg går helst ut når det er mørkt og det er nesten ikke folk på gata (unntatt nårjeg skal handle). Jeg er livredd for å møte opp på kurs.. jeg er rett og slett redd for folk.. hvordan er det mulig? Jeg har aldri hatt antydning til sosialangst. Ikke en gang da jeg gikk på ungdomsskolen og ble mobba noe jævlig.. og nesten alle på den skolen hatet meg. Ikke en gang da var jeg redd for folk..

 

Jeg skjønner bare ikke dette jeg =/

Lenke til kommentar

Helvetes piss-skolesystem!

Snakk om å la de som faller utenfor ligge for å råtne.

 

På grunn av inntakskontorets dritt-regler er det mulig jeg må vente til jeg har fyllt 25 for å fortsette på utdanninga mi. Enten det eller gå på privatskole. Jess. Nå som jeg endelig hadde en klar plan om hvor veien skulle gå videre, kommer realiteten og smekker meg over nesa.

Lenke til kommentar
Helvetes piss-skolesystem!

Snakk om å la de som faller utenfor ligge for å råtne.

 

På grunn av inntakskontorets dritt-regler er det mulig jeg må vente til jeg har fyllt 25 for å fortsette på utdanninga mi. Enten det eller gå på privatskole. Jess. Nå som jeg endelig hadde en klar plan om hvor veien skulle gå videre, kommer realiteten og smekker meg over nesa.

 

wow! Hørtes ut som de har fått deg en smell midt i trynet, typisk byrokrati. Hvorfor må du vente helt til du er 25år?

Endret av Rune89
Lenke til kommentar

Jeg sluttet på vgs pga depresjon, og brukte litt for lang tid på å bli klar for skole igjen, tydeligvis.

Så om jeg ikke er heldig, må jeg gå under voksenopplæring, men det er noen år til det er aktuelt.

 

Så jeg søker, så får jeg se om jeg er heldig. Om jeg er uheldig, veit jeg faktisk ikke hva jeg skal gjøre. Utdannelse til folket, JADDA.

Endret av basskuk
Lenke til kommentar

Her er loven:

 

Heile retten må normalt takast ut i løpet av ein samanhengande periode på fem år, eller seks år når opplæringa heilt eller delvis blir gitt i lærebedrift, og innan utgangen av det året vedkommande fyller 24 år. Fylkeskommunen kan etter søknad gi eleven, lærlingen eller lærekandidaten løyve til utsetjing eller avbrot i opplæringa utan at retten tek slutt. Departementet gir forskrifter om kva forhold som skal gi rett til utsetjing eller avbrot.

 

MEN - til slutt står dette:

 

Ungdom med rett til vidaregåande opplæring etter paragrafen her kan, etter søknad og når det ligg føre særlege grunnar, i staden få vidaregåande opplæring etter § 4A-3.

 

Paragraf 4A-3 er den som sier noe om voksenopplæring, det at du har rett til dette om du er over 25:

 

§ 4A-3. Rett til vidaregåande opplæring for vaksne

 

Vaksne som har fullført grunnskolen eller tilsvarande, men som ikkje har fullført vidaregåande opplæring, har etter søknad rett til vidaregåande opplæring. Første punktum gjeld vaksne frå og med det året dei fyller 25 år. Opplæringa for vaksne skal tilpassast behovet til den enkelte. Retten kan oppfyllast mellom anna ved fjernundervisningstilbod. Departementet gir nærmare forskrifter, mellom anna om kven retten omfattar, om inntak, rangering og førerett.

 

Enkelt summert basskuk:

 

Du har rett til videregående opplæring selv om du har brukt mer enn 5 år og selv om du er under 25, så lenge du kan dokumentere at det er "særlige grunner" som ligger bak at du ikke fullførte. Du har vært deprimert og kanskje andre ting også, dette må du dokumentere. Du må rett og slett bare legge en skikkelig søknad bak alt dette her, og da vil det gå!

 

Det vil ikke handle om hell. Bare få ordna søknad og dokumentasjon. Be om hjelp til dette om du må - det er planen din det handler om.

 

Jeg har troa på deg :)

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

I dag skal jeg skrive litt selvskryt her. Jeg har nemlig hvert flink i dag. Tvang meg selv til å gå til timen jeg hadde på DPS selv om jeg over hodet ikke hadde noen som helst lyst.

 

Der fikk jeg faktisk en aha-opplevelse. Det går jo faktisk bedre med meg. Hun behandleren kom med de konkrete fremskrittene og skrev dem opp på en tavle. Og selv syntes jeg det hadde føltes ut som det ikke hadde hjulpet en dritt å gå dit, men når jeg så det sånn skrevet ned så innså jeg at "Wow... Jeg er jo faktisk på vei jo."

Ikke like raskt som jeg hadde håpet og villet, men museskritt fremover er fortsatt skritt fremover.

 

Nå skal jeg ringe NAV og mase på de. 6 uker siden jeg var på møte der og så skulle de ta kontakt med meg igjen, men jeg har ikke hørt et pip enda. Så skal jeg sende mail til fattern (kan ikke ringe. Han er i Angola ATM) og forklare hvorfor jeg ikke har betalt inn pengene jeg skylder han. Føler meg skikkelig "on a roll" her i dag. :)

 

edit: Saksbehandleren min på NAV var selvsagt i et møte, så blir mail til han også.

Endret av Lars
Lenke til kommentar
Gjest guest XI

Godt å høre, Lars!

 

------

 

Første natt på ganske lenge at jeg sover uten å våkne, men å, som jeg skulle ønske jeg hadde våknet. Drømte at jeg mistet samboeren min. Altså at han døde. Begynte å gråte da jeg endelig våknet. Heldigvis var han hjemme og fikk trøstet meg, men det var en grusom drøm.

 

Ikke nok med det, men jeg tar meg selv i å gå og være redd (!) for at telefonen skal ringe. At noen har funnet ut at de skal være snill og ringer for å innkalle meg til jobbintervju. Jeg er så redd. Prøver å ikke se på telefonen, har den på lydløs uten vibrering osv. Men jeg må jo følge med, for jeg må ha jobb. Jeg bare greier det ikke. Jeg gjør ikke det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
I dag skal jeg skrive litt selvskryt her. Jeg har nemlig hvert flink i dag. Tvang meg selv til å gå til timen jeg hadde på DPS selv om jeg over hodet ikke hadde noen som helst lyst.

 

Der fikk jeg faktisk en aha-opplevelse. Det går jo faktisk bedre med meg. Hun behandleren kom med de konkrete fremskrittene og skrev dem opp på en tavle. Og selv syntes jeg det hadde føltes ut som det ikke hadde hjulpet en dritt å gå dit, men når jeg så det sånn skrevet ned så innså jeg at "Wow... Jeg er jo faktisk på vei jo."

Ikke like raskt som jeg hadde håpet og villet, men museskritt fremover er fortsatt skritt fremover.

 

Nå skal jeg ringe NAV og mase på de. 6 uker siden jeg var på møte der og så skulle de ta kontakt med meg igjen, men jeg har ikke hørt et pip enda. Så skal jeg sende mail til fattern (kan ikke ringe. Han er i Angola ATM) og forklare hvorfor jeg ikke har betalt inn pengene jeg skylder han. Føler meg skikkelig "on a roll" her i dag. :)

 

edit: Saksbehandleren min på NAV var selvsagt i et møte, så blir mail til han også.

Godt å høre. Flink du er :) *gi kjempeklem til*

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...