Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Deppetråden - Et fristed for tunge tanker

Goophy

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hadde min første samtale med psykolog i dag. Hun er en ganske pen jente i midten av 20-åra, og jobber på en helsestasjon her i byen. Hun snakket om ting som ga mening, og vi ble enige om å konsentrere oss om å finne ut hvem "Jeg" er, og hvordan jeg skal øke selvtilliten som er stadig minkende. Det er desvere bare mulig med 4-5 timer der, da de hovedsakelig fokuserer på "lette" problemer, men jeg likte henne veldig godt, og skal prøve å ordne meg til flere timer der. Jeg tror kanskje jeg kan kan lære å snakke med jenter etterhvert ved hjelp av ho, men vi skulle utvide "mestringsområdene" mine gradevis. Dvs. å stadig utfordre meg selv, og utsette meg for ting som er litt vanskelige. Etterhvert vil jeg kanskje fungere som et vanlig menneske.

Lenke til kommentar

Hmm.. det jeg legger i "fungere" er vel rett og slett å være fornøyd med sin egen situasjon. Er DU ræva er også verden rundt deg ræva. jeg håper bare å kunne skli inn i et samfunn jeg er fornøyd med og bare være glad for å leve.

jeg ser på angst og depresjon som en sykdom. man kan ikke fungere før sykdommen er veeeeeekk. =)

Lenke til kommentar
Er DU ræva er også verden rundt deg ræva.

Alle kan vel kjenne seg igjen der :) Det er viktig å tenke over det positivet i livet også, enn om det er lite akkurat per dags dato.

Skjønte hva du mente, men tror det er viktig å ikke hele tiden tenke hva "alle andre synes" om en. Håper du finner mening med egen eksistens, har slitt lenge med samme spørsmål. Det er ikke lett! Det kan være vanskelig, men ikke umulig. Lykke til!

Hadde sikkert trengt psykolog selv :ohmy:

Lenke til kommentar

Tror aldri man finner seg selv hundre prosent. Dessverre.

Man utvikler seg forhåpentligvis som menneske etterhvert som man høster erfaringer og gjør seg nye tanker om livet. Liver er ikke for amatører.

Det er komplekst og vanskelig. Som sagt gjelder det å glede seg over det positive i hverdagen.

Lenke til kommentar
Som sagt gjelder det å glede seg over det positive i hverdagen.

Foreløpig er det der bare ord. men jeg håper å faktisk få det til etterhvert. alt som skal til er sikkert bare et sundt kosthold, trening og samtaler med psykolog, men det er allikevel ikke lett å forandre alle rutiner man har opparbeidet seg gjennom årene.

I dag har jeg ganske tilfeldig vært sammen med en kamerat som også nettopp har startet å oppsøke psykolog (samme som jeg går til), og vi skal rett og slett begynne å gjøre "de små" tingene mange nok ganger til vi til slutt setter pris på dem. Vi skal med andre ord finne gleden i å leve. Tror vi kan få litt utbytte av det hvis vi hjelper hverandre litt.

Lenke til kommentar

Nei, å vende gamle vaner er ikke lett. Man har lett for å tenke negativt om det meste hvis man bare begynner. Noen ganger gjelder deg bare å gripe sjansen, selv om det kan virke fremmed. Om man sliter med angst og depresjoner trenger man nye impulser. Til tross for at de fleste mennesker sliter med dette en gang i livet, er det viktig å komme seg ut av det.

Livet er kort, gjelder å ikke kaste det bort.

:)

Lenke til kommentar
Æsj. Der minsta jeg jobben. Helvetes finanskrise. :(

Uflaks. :/ Ta med avskjedspapirene dine til NAV fort som f. og få dagpenger :) Da slipper du å sulte i hvertfall.

Jeg er student, så det går nok fint. Jeg er uansett ferdigutdannet lærer nå til våren, så jeg overlever. Dagpenger har jeg uansett ikke krav på (og det skal mye til før jeg velger å henvende meg til nav). De ekstra pengene jeg har fått utenom studielånet har vært ganske viktige pga flytting i sommer, så det er derfor jeg er ganske trist. Men det som er enda mer surt er egentlig at jeg trivdes på jobben, jeg likte meg godt der rett og slett.

Endret av yvonne2
Lenke til kommentar
Huff. Liker ikke at jeg får det ned på papir hvor lite jeg faktisk spiser. Det er jo nesten skummelt.

Dette er ikke svaret du vil ha, men det er poenget desverre.

Du må skrive ned ting som du sliter som fa.. med så det er ikke rart du ikke liker det.

Men du er på rett vei og se fremover. Du har kommet litt lengre og det skal du gi deg selv skryt for=)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...