Gjest Slettet+9871234 Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 Er det ikkje det som før blei kalla "manisk depressiv"? Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 Manisk depressiv ja. Følelsen av håpløshet og alt føles tungt. Helsenett.no Lenke til kommentar
SpecialForce Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 (endret) Ingen anelse, men er du bekymret for jernmangel så kan du jo prøve å spise mer mat som er jernholdig. Et eple eller 2 på skolen/jobb er heller ikke å fordra. Hva kan du gjøre selv? Et variert kosthold rikt på jern er nødvendig for å opprettholde tilstrekkelige jernlagre. De viktigste kostkildene for jern er: * kjøtt, blod, innmat - ca. 20% * kornvarer - 30 - 35% * frukt/grønnsaker,poteter, fisk. Jernopptaket fra tarmen påvirkes av ulike matsorter. C-vitamin og kjøtt fremmer jernopptaket mens te, kaffe, melk, og egg hemmer opptaket. Et godt råd er å drikke et glass juice ved inntak av ekstra jerntilskudd eller sammen med jernrik mat. Hvis du har tegn til jernmangel/anemi eller kjenner til at du har et økt jernforbruk (f.eks. store menstruasjonsblødninger) bør du kontakte lege for å undersøke Hemoglobin- og Ferritin-innholdet i blodet. henta fra Helsenytt Endret 9. desember 2008 av SpecialForce Lenke til kommentar
Cortinarius rubellus Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 Vet ikke jeg, syns til tider det er greit med det og til andre tider hater jeg det. De følelsene man får til tider ville jeg savnet tror jeg. Det blir en veldig dobbel følelse, siden jeg hater livet når man har tung periode.....men når man først har det bra så har man det sykt bra også. Så toppene går begge veier. Lenke til kommentar
theoriginalAidskake Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 Jeg ble diagnosert med bipolar for en god stund siden, men jeg tror de tok feil. Lenke til kommentar
Eplefe Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 Det finnes jo forskjellige grader av bipolar og. Jeg tviler konstant på at jeg er det, jeg føler liksom at jeg ikke er deprimert nok. Lenke til kommentar
Stifi Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 Begynner nesten å grine av å lese i denne tråden.. Jeg er ganske følsom og emosjonell av meg, tror jeg skaffer meg denne i mine innlegg. Og, kondolerer til deg, Snikpellik. Føler meg som en psykopat når jegg blir irritert og tidvis flirer. Gråter gjør jeg hvertfall ikke Enten så er du det, eller så er jeg det. Then again, en psykopat går ikke rundt og lurer på hvorvidt det er noe "rart" med han. Lenke til kommentar
danno_O Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Faen i svarte helvete Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Ingen anelse, men er du bekymret for jernmangel så kan du jo prøve å spise mer mat som er jernholdig. Et eple eller 2 på skolen/jobb er heller ikke å fordra.*snip* henta fra Helsenytt Veldig mange som tror dem har jernmangel, veldig få som faktisk har det. Dem fjernet jo jern fra bl.a. brunosten fordi man fikk nok jern i seg gjennom annen mat, og tine fryktet at folk skulle få i seg for mye av det Lenke til kommentar
SpecialForce Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 (endret) Det kan hende, jeg gravde bare opp noen fakta for å hjelpe Kan man få alvorlige helseproblemer ved overdoser av jern? Flott at du kommenterer. Endret 10. desember 2008 av SpecialForce Lenke til kommentar
Cortinarius rubellus Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 SS: Jeg må passe på siden kroppen min har altfor mye jern, og hvis jeg ikke passer på risikerer jeg og måtte begynne og tappe blod fikk jeg beskjed om. Når jeg får mye jern i kroppen blir jeg slapp og føler meg ikke i form rett og slett. Så jeg går på så jern-fri diett som jeg klarer. Jeg har en annen sykdom som gjør at jeg må passe på hva jeg spiser også. Lenke til kommentar
Cortinarius rubellus Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 (endret) Det finnes jo forskjellige grader av bipolar og. Jeg tviler konstant på at jeg er det, jeg føler liksom at jeg ikke er deprimert nok. Du må ikke være så veldig deprimert for og være bipolar min lille venn=) Er man andre sider av det også, men så klart man skal stille spørsmåls-tegn. Man skal ikke bare "godta" diagnoser, for når man har hatt det i noen år så er den beste personen og vite det...er deg selv.(ikke alltid da) STOR klem til alle jeg vet om her inne. Vi nærmer oss en periode som er tøff for mange ink. meg selv. Derfor gir jeg alle en klem og håper jule-tiden i år også går bra. Hvis det er noen som trenger noen og prate med så er det bare og sende en pm. Endret 10. desember 2008 av Fluesopp Lenke til kommentar
SpecialForce Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 SS: Jeg må passe på siden kroppen min har altfor mye jern, og hvis jeg ikke passer på risikerer jeg og måtte begynne og tappe blod fikk jeg beskjed om. Når jeg får mye jern i kroppen blir jeg slapp og føler meg ikke i form rett og slett.Så jeg går på så jern-fri diett som jeg klarer. Jeg har en annen sykdom som gjør at jeg må passe på hva jeg spiser også. Ok. Nyttig å vite til en annen gang. Takk for hjelpen Lenke til kommentar
Cortinarius rubellus Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Legen var redd for at jeg hadde allerede fått den jern-sykdommen, men ikke ennå=) Men ingenting er bra når det er for mye av det. Ikke noe og takke for SS, du bryr deg og det betyr mest for min sin del ihvertfall. Lenke til kommentar
Eplefe Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Nivåer av jern i kroppen kan legen din fort finne ut av, samt andre mangelsykdommer. Det er veldig greit å gjøre det om man føler seg deprimert, eller tilogmed om man sliter med depresjoner eller er bipolar, har angst etc., for hvis du har en ekstremt dårlig periode kan faktisk mangelsykdommer være en sekundær årsak. Lenke til kommentar
Toast Is Pimp! Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 SS: Jeg må passe på siden kroppen min har altfor mye jern, og hvis jeg ikke passer på risikerer jeg og måtte begynne og tappe blod fikk jeg beskjed om. Når jeg får mye jern i kroppen blir jeg slapp og føler meg ikke i form rett og slett.Så jeg går på så jern-fri diett som jeg klarer. Jeg har en annen sykdom som gjør at jeg må passe på hva jeg spiser også. Åh! Vi hadde en fyr på jobben som har det samme som deg. Hvilken blodtype har du? Har lyst på blodet ditt. Lenke til kommentar
Cortinarius rubellus Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 bare og komme med tenna dine det:P Lenke til kommentar
kanonkent Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 Da var jeg tilbake igjen her.... Jeg føler meg kvalm, dårlig, svimmel, sint, trist og mye mer på en gang. Økonomien min er helt ødelagt, etter bare 5 sekunders uoppmerksomhet. Vel, det og litt til. Jeg rygget i fronten på en bil, og der startet pengegaloppen. Jeg rygget veldig sakte, og kom bare litt borti. Men alikevel er dette snakk om ihvertfall en 10.000 kroners skade. Jeg har da valget mellom å ta dette på privaten, eller på forsikring. Jeg skal få en takst på skaden, og så bestemme meg. Men, idet vi fyller ut skademeldingen, så skal kilometerstanden noteres. OG hva finner vi ut? Joda, jeg har kjørt opp kvoten min for dette året (08/09) allerede. Og om forsikringsselskapet får vite at jeg er gått over grensen, blir det over 10.000 i egenandel. *Sukk* I tillegg skulle jeg nå vært godt i gang med sparing mot sommeren, og skulle ha opprettet en BSU-konto. Vel, det skjer ikke i nærmeste fremtid. Jeg er lærling, og i tillegg er det i en kommune, altså har jeg lite å rutte med. Ihvertfall når jeg er avhengig av bil til jobb hver dag, og dermed går det masse kilometer + bensin der. Har en jobb på si og, men den generer ikke så masse inntekter. Nå må jeg da øke antall kilometer i forsikringen, og det vil igjen koste meg mer... Jeg har x antall julepresanger igjen, og oppi alt dette skal en jo gjerne ha litt penger å rutte med. Jeg skylder også et par tusen for et anlegg i bilen som jeg kjøpte og betalte halvparten av før disse problemene oppsto... Jeg aner rett og slett ikke hva jeg skal gjøre. Har lyst til å gå hjem syk i dag, og sykemelde meg frem til over nyttår... Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 I hvertfall syns jeg ikke du skal ta julegavene med i betraktning Jeg har selv ekstremt lite penger denne julen, og jeg har vært ærlig om dette med venner/familie. Så de eneste julegavene herfra blir nok til min lillebror, og til samboers lille niese.. istedet for å tenke på gaver til kusiner, mamma, stefar, pappa, venner osv.. for det går en del penger ut der, jeg liker å gi noe ordentlig og ikke bare et par sokker. Ingen mulighet for å kjøre med noen andre til jobb, eller ta buss? Selge anlegget i bilen igjen? Vet ikke hvordan jobbmulighetene rundt deg er mtp. helgejobb, men da jeg jobbet i kassa på Meny tjente jeg fint 3000,- i mnd på å jobbe annenhver helg og kanskje èn kveld (forutsetter at du tar en ekstravakt for noen andre innimellom). Det er ålreite penger for ikke så mye jobbing. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg