Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Deppetråden - Et fristed for tunge tanker

Goophy

Anbefalte innlegg

Ja, er lettere å få en under 18 inn på rehab under tvang enn andre. Men problemet skal være ganske ille før det skjer egentlig. Oftere så blir det heller at man må gå og ta pissprøve to ganger i uka eller noe under trusselen om tvangsrehab. Men det har jo sin effekt det også da. Resultatet er som regel at de ikke ruser seg (på annet enn alkohol).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det jeg har sett problemet er at det varierer hvor du bor i norge...noen plasser blir du sendt på tvang for du røyket tjall andre plasser må du ha kommet mye lengre...og andre plasser igjen må det stå på livet.

Men du må igjennom alt det du sier før man blir sendt av gårde ja.

Urinprøver, samtaler osv.

Men det er et vansklig område ja.......

Endret av Fluesopp
Lenke til kommentar
Gjest Guest_Lurer_*

Hvor komplisert er det å få en legeerklæring på at man er mentalt utslitt, deprimert, e.l., og derfor ikke alltid er i form til å dra på skole/jobb, etc.?

Lenke til kommentar

Går sikkert bra det, men syns det er bedre at du får en utredning.¨

Og hvis du er deprimert så blir du henvist til psykolog som oftest.

Det kan bli komplisert hvis du nekter å ha noe med psykatrien å gjøre.

Et eksempel: Jeg sliter med angstanfall og jeg får ikke legeerklæring på at jeg ikke kan jobbe, men at jeg sliter med det. Og det er da mitt ansvar å få en ordning som gjør at jeg kan fungerer.

Men å få konkrete psykiske ting på en erklæring må man som oftest ha utredning eller annen uttalelse.

Sykemelding er lettere faktisk tror jeg som Eplefe sier når det gjelder det der.

Endret av Fluesopp
Lenke til kommentar
Gjest Guest_lurer_*

Jeg vet legen har taushetsplikt, men... ERRR... Hvor lite kan man si, egentlig? Det holder vel ikke å si at man er sliten?

Takk for at dere svarer, forresten.

Lenke til kommentar
Legen din har taushetsplikt uansett.

Dette gjelder vel ikke ved selvmordstanker?

Straffelovens paragraf 139 pålegger den taushetspliktige å bryte tausheten i visse situasjoner. Hvis en persons liv eller helse er i fare eller en person er til fare for andres liv eller helse da har du rett til å bryte taushetsplikten for å hindre skade.

Så livet til pasienten står jo i fare? Da er det vel enklere å si at man sliter psykisk.

Endret av Bruktbilen
Lenke til kommentar
Gjest Guest_lurer_*
Legen din har taushetsplikt uansett.

Dette gjelder vel ikke ved selvmordstanker?

Straffelovens paragraf 139 pålegger den taushetspliktige å bryte tausheten i visse situasjoner. Hvis en persons liv eller helse er i fare eller en person er til fare for andres liv eller helse da har du rett til å bryte taushetsplikten for å hindre skade.

Så livet til pasienten står jo i fare? Da er det vel enklere å si at man sliter psykisk.

Der ryker sannsynligvis jeg, ja.

Lenke til kommentar
Selvmordstanker og selvmordsPLANER er to vidt forskjellige ting.

Tar ikke lang tid før tankene blir til planer, så å snakke helt fritt om selvmordstanker til legen er ikke det lureste hvis du vil at han skal beholde taushetsplikten.

Men ja, tror nok ikke det skader å si at man har hatt et par selvmordstanker, det er ganske så normalt, bare ingen snakker om det.

Endret av Bruktbilen
Lenke til kommentar

Dersom man kan være til skade for seg selv eller andre kan de bryte taushetsplikten. Hva som defineres som å kunne være til skade for seg selv eller andre er opp til hver enkelt med taushetsplikt. Mens noen vil holde kjeft så lenge de kan, vil andre plapre om en begynner å snakke om at man har tenkt tanken selvskading.

Lenke til kommentar

Ang. det med selvmordstanker vs selvmordsplaner så er min erfaring at de ikke bryter noen taushetsplikt med mindre de mener det er en reell fare for at du vil gjennomføre tankene. Som sagt så tenker så og si alle på dette en eller annen gang.

Lenke til kommentar

Bare for å ha ett konkret eksempel på plaprete helsepersonell, så kan jeg nevne helsesøsteren på barne og ungdomskolen min. Hun var plaprete og udugelig, hun. Dersom man nevnte selvskading (enten man drev på med det, hadde drevet på med det, eller kjente noen som drev med det) så gikk hun til foreldre.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...