Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Deppetråden - Et fristed for tunge tanker


Goophy

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ser ikke noe skummelt med denne tråden, tror faktisk mer omvendt...folk får utløp og det er VIKTIG.

Psykologer osv. har jeg gått til siden jeg var drittunge og flere her inne gir gode råd til folk.

For min sin del som har de diagnosene som jeg har så har faktisk tråden her vært et hjelpemiddel.......og jeg går vel under alvorlig psykisk syk...utifra diagnosene ihvertfall...uansett, så er det ikke bare depressive osv. som kommerm ed råd det er folk som bare vil hjelpe også. Og jeg vil påstå at jeg vet en god del om emnet her ihvertfall når det kommer til depresjon, selvmordstanker, angstanfall og mer. Og det er flere her som kan like mye om det....sammen så klarer vi ihvertfall noen ganger å backe hverandre....om du har troa eller ikke på dette betyr ingenting, det er hva vi sammen klarer med denne tråden som betyr noe og at mennesker kan skrive ut det de har inni seg uten å være redd for å bli stemplet som en sopp. Dette ble litt langt og sikkert masse pissprat også.

Men jeg hater når folk undervurderer andre, det er det samme som å si at 2 narkomane klarer ikke å være sammen uten å sprekke....mye sant er det i det, men det finnes alltid unntak. Poengetm itt er det må ikke være negativt at deprimerte prater om det, man kan gi råd osv.

Er ikke snakk om å være hobby-psykologer, men å få litt back-up av og til eller bare få lov til å skrive " jeg hater livet" eller hva man vil ha ut.

Men derfor er det bra at det er andre innom, of course kan det skli ut....men det er vel det vi prøver hele tiden å ikke la skje.

Det er folk her inne som har fått meg til å klare ting som ikke en av alle de psykologene jeg har gått til har klart.

ALDRI undervurder hva hjelp fra et vanlig med-menneske kan gjøre.

 

Vel, det er ikke det mitt poeng er. Jeg sier bar: se der for, vær forsiktige og oppmerksomme.

 

Jeg er egentlig av den tro at ingen har spesielt godt av å lese andres depressive tanker, dessverre. Iallefall ikke hvis de blir for tunge.

 

Men ja, bare å holde på, jeg skal ikke stoppe dere:) Anbefaler bare å være litt på vakt;)

Lenke til kommentar
Det der var en ytterst unødvendig kommentar å komme med, jeg fant den ganske provoserende for å være ærlig, iom. at mine intensjoner ikke var andre enn gode.

The road to hell is paved with good intentions.

 

Ja.. Egentlig bare bladde jeg rundt, så fikk jeg øye på denne tråden og alle varsellamper som eksisterer i hodet mitt begynte å blinke.

 

Men hey, knock yourself out

Lenke til kommentar

Eg er i den tru at å høyre andres depressive tankar/erfaringar verkar preventivt på meg sjølv. Det å sitje her å lese tankane til ein x-narkoman (til dømes). Å høyre om helvete den personen kvar dag må gjennomgå osv gir eit enormt inntrykk på meg. Det gjer at eg ikkje i min villaste fantasi har lyst til å prøve narkotiske stoffer. Denne kjensla kan aldri Politiet/media gjenskape i sine anti-dop reklamar. Eg skriv sjeldan i denne tråden, mest fordi eg har eit nogolunde greit privatliv, men les i han det gjer eg kvar einaste dag. Og eg trur ikkje eg har blitt eit verre menneskje av den grunn, heller tvert i mot.

Lenke til kommentar
Eg er i den tru at å høyre andres depressive tankar/erfaringar verkar preventivt på meg sjølv. Det å sitje her å lese tankane til ein x-narkoman (til dømes). Å høyre om helvete den personen kvar dag må gjennomgå osv gir eit enormt inntrykk på meg. Det gjer at eg ikkje i min villaste fantasi har lyst til å prøve narkotiske stoffer. Denne kjensla kan aldri Politiet/media gjenskape i sine anti-dop reklamar. Eg skriv sjeldan i denne tråden, mest fordi eg har eit nogolunde greit privatliv, men les i han det gjer eg kvar einaste dag. Og eg trur ikkje eg har blitt eit verre menneskje av den grunn, heller tvert i mot.

 

Nei, men det høres ut som om du i utgangspunktet har en stabil psyke.

 

Psykisk syke personer er gjerne nokså ustabile, og blir fort påvirket av omverden til å dra seg selv lenger og lenger ned.

 

Men jeg er tydeligvis ikke velkommen til å diskutere dette i denne tråden, så jeg trekker meg ut av den.

 

Dere får bare holde på, og kanskje en dag ser dere at jeg hadde ett poeng. Eller muligens at jeg tok feil.

Lenke til kommentar

Hvorfor har ingen godt av å lese at livet ikke er noen dans på roser. At misbruk skjer, mobbing, vold hjemme osv....det er livet.

Men problemet kommer hvis man lar det gå innpå seg, at man tar problemene til personen så alvorlig at det går utover personen som leser..noe som kan skje, det er uheldig.

Men jeg ser poenget ditt trudest=)

Jeg har så og si stoppet å si noe om min bakgrunn...rett og slett for folk blir skremt og tror ikke slikt skjer hjemme.

Og hvorfor tror ikke folk det....jo, for de fleste prater ikke om det.

Hva er du redd for Trudest, siden du ikke liker å lese hva noen må gjennomgå som er tunge?

Og har du personlige erfaringer?

Lenke til kommentar
Hvorfor har ingen godt av å lese at livet ikke er noen dans på roser. At misbruk skjer, mobbing, vold hjemme osv....det er livet.

Men problemet kommer hvis man lar det gå innpå seg, at man tar problemene til personen så alvorlig at det går utover personen som leser..noe som kan skje, det er uheldig.

Men jeg ser poenget ditt trudest=)

Jeg har så og si stoppet å si noe om min bakgrunn...rett og slett for folk blir skremt og tror ikke slikt skjer hjemme.

Og hvorfor tror ikke folk det....jo, for de fleste prater ikke om det.

Hva er du redd for Trudest, siden du ikke liker å lese hva noen må gjennomgå som er tunge?

Og har du personlige erfaringer?

 

Jeg ser på mine personlige erfaringer som irrelevante i denne tråden:)

 

Jeg er redd for at noen skal bli "inspirert" eller hva jeg skal si, til å endre sin tankegang til det mer destruktive. Rett og slett at folk som skriver her trekker hverandre ned, og krysser grensen fra å være støttende, til å rett og slett ødelegge hverandre. Det er det jeg er redd for.

 

Eller hva mente du med redd?

Lenke til kommentar
Hva om noen blir inspirert til å endre tankegang?

Hva om man gjennom denne tråden kommer i kontakt med mennesker som har vært der en sitter nå, hvor alt er håpløst, og kommet seg utav det? Tror du ikke da vedkommende kunne kommet med positiv innflytelse på den deprimerte?

 

Vel jo, det tror jeg ville vært positivt, men ærlig talt dere. Er det ingen varsellamper som går av hos dere da dere skriver i en tråd som heter: Deppetråd vol.2- la oss være deprimerte igjen!

 

Eller er dette en slags litt rar, sarkastisk spøk? JEg håper det.

 

Folk som har vært i slike situasjoner og kommet ut av det igjen, tror jeg ikke med det første vil springe til en tråd ved det navnet. Men selvfølgelig, gjør de det, og får folk til å føle seg bedre, er jo det supert:)

Lenke til kommentar

Trudest: Var et godt svar, vet nøyaktig åssen det der fungerer og det skal litt til...men faren er uansett der.

Jo, personlige erfaringer betyr noe...........for en som ikke har peiling på åssen det er å ha det sånn som dette føler jeg ikke har "rettighet" til å "kritisere"....jeg ser ikke på det du skriver som kritikk så det er sagt, var mangel på andre ord.

Jeg ser på overskriften som ironi siden det ikke er noe man styrer...til en viss grad.

Hvis du ikke har en jævla sjel å si noe til så kan en sånn tråd som dette hjelpe for noen...og det betyr noe.

Men hvis du syns det er greit hvorfor begynner du å legge ut innlegg som høres ut som en lærling på en rehab-plass.

 

 

Ja, jeg suger i å forklare meg...men prøver så godt jeg kan=)

Endret av Fluesopp
Lenke til kommentar
Trudest: Var et godt svar, vet nøyaktig åssen det der fungerer og det skal litt til...men faren er uansett der.

Jo, personlige erfaringer betyr noe...........for en som ikke har peiling på åssen det er å ha det sånn som dette føler jeg ikke har "rettighet" til å "kritisere"....jeg ser ikke på det du skriver som kritikk så det er sagt, var mangel på andre ord.

Jeg ser på overskriften som ironi siden det ikke er noe man styrer...til en viss grad.

Hvis du ikke har en jævla sjel å si noe til så kan en sånn tråd som dette hjelpe for noen...og det betyr noe.

 

Vel, jeg forstår hvorfor du ikke vil at folk uten personlige erfaringer skulle komme og kritisere tråden.

Lenke til kommentar

Tviler sterkt på at du forstår det. Jeg hører på råd og kritikk så det holder...men kritisere for å kritisere er noe annet.

Folk kan gjerne kritisere, men gjør det ihvertfall med en grunn som er reel.

Og hvis du svarte det der utifra siste setningen min så tar du feil, jeg er absolutt ikke redd for å miste tråden siden jeg har et opplegg rundt meg og må ha det.

Men kom gjernem ed kritikk, så lenge det er noe...og ikke standard frasen.."må ikke prate sammen, det er farlig"...gå til en psykolog og så rett hjem til en kåk du er alene i kan være verre, så skal man slutte å gå ditt for det?

Folk uten personlig erfaring..........ja så var det tolkning av det da: Det finnes mennesker som har hatt et godt liv, men liker kanskje å prate med mennesker som sliter for de føler de har noe å gi osv.

 

Så har du de som kritiserer for de vil eller må..jeg vet da søren hva det er. Grunnen til at du skrev det innlegget? jo, for du var redd for at det og det kunne skje.

 

Jeg ser ikke hva som er konstruktivt med det......Kritikk er viktig det, men hva som ligger bak kritikken er det jeg sikter til.

 

Kritikk som hjelper og viser er helt greit...det trenger man, men kritikk som ikke gir noe så og si ser jeg ikke behovet av.

 

Så kontruktiv kritikk er bra...og negativ kritikk er ikke bra....sistnevnte er når en person kritiserer utifra sitt behov og ikke for å hjelpe.

Endret av Fluesopp
Lenke til kommentar
Tviler sterkt på at du forstår det. Jeg hører på råd og kritikk så det holder...men kritisere for å kritisere er noe annet.

Folk kan gjerne kritisere, men gjør det ihvertfall med en grunn som er reel.

 

Jeg synes iallefall at jeg som medlem på denne siden er i min fulle rett til å stille spørsmål ved trådens hensikt:)

 

Uansett hvilke erfaringer jeg har eller ikke har.

Lenke til kommentar
Tviler sterkt på at du forstår det. Jeg hører på råd og kritikk så det holder...men kritisere for å kritisere er noe annet.

Folk kan gjerne kritisere, men gjør det ihvertfall med en grunn som er reel.

 

Jeg synes iallefall at jeg som medlem på denne siden er i min fulle rett til å stille spørsmål ved trådens hensikt:)

 

Uansett hvilke erfaringer jeg har eller ikke har.

 

Ja, du må selvfølgelig ha lov til å stille spørsmål ved trådens hensikt, men er det folk som er skeptiske eller ikke ønsker noe med tråden å gjøre; så holder de seg unna den. Men er det folk som føler at de ønsker noe med tråden; da skriver de forskjellige ting her. Folk har nok best kontroll på om de blir ødelagte av en tråd på et forum...

Lenke til kommentar

Trudest :

 

Hva var egentlig poenget med å komme inn her, og kritisere denne tråden på det grunnlag av at akkurat DU føler at det er feil fremgangsmåte for personer med depresjoner ?

 

Denne tråden er en veldig god støttespiller dersom du sliter med noe. Nå tenker ikke jeg på ting à la å ta selvmord eller sånnt, men jeg tenker på folk som kanskje har mistet noen nære, som har kjærlighetssorg, som sliter med spiseforstyrrelser.

 

Det er jo blitt sett tidligere i tråden at "useriøs" depping blir sett ned på, som hvis en person skulle skrevet her og sagt at han var lei seg for han fikk ikke is.

 

Jeg ser ingengting i hele den vide verden som skull indikere at denne tråden ikke er god å ha. Har du sittet oppe halve natta i en måned, og bare tenkt ? Tenkt destruktive tanker ? Vel, da er det usannsynlig deilig å "blow off some steam" i denne tråden. Snakker av erfaring.

 

Det kan være vanskelig å snakke med familie eller venner. Her kan du skrive ut, og du VET at du blir sett. Folk ser innlegget ditt. Noen velger å svare, andre ikke. Det er så uendelig godt å bare kunne veksle noen setninger med personer du muligens aldri har truffet eller snakket med før. For man VET at i deppetråden pleier det bare vanke ålreite folk som gjerne støtter opp om alle som tar turen innom.

Lenke til kommentar
Trudest :

 

Hva var egentlig poenget med å komme inn her, og kritisere denne tråden på det grunnlag av at akkurat DU føler at det er feil fremgangsmåte for personer med depresjoner ?

 

Denne tråden er en veldig god støttespiller dersom du sliter med noe. Nå tenker ikke jeg på ting à la å ta selvmord eller sånnt, men jeg tenker på folk som kanskje har mistet noen nære, som har kjærlighetssorg, som sliter med spiseforstyrrelser.

 

Det er jo blitt sett tidligere i tråden at "useriøs" depping blir sett ned på, som hvis en person skulle skrevet her og sagt at han var lei seg for han fikk ikke is.

 

Jeg ser ingengting i hele den vide verden som skull indikere at denne tråden ikke er god å ha. Har du sittet oppe halve natta i en måned, og bare tenkt ? Tenkt destruktive tanker ? Vel, da er det usannsynlig deilig å "blow off some steam" i denne tråden. Snakker av erfaring.

 

Det kan være vanskelig å snakke med familie eller venner. Her kan du skrive ut, og du VET at du blir sett. Folk ser innlegget ditt. Noen velger å svare, andre ikke. Det er så uendelig godt å bare kunne veksle noen setninger med personer du muligens aldri har truffet eller snakket med før. For man VET at i deppetråden pleier det bare vanke ålreite folk som gjerne støtter opp om alle som tar turen innom.

 

Vel, ja greit.

 

Men altså, jeg tror ikke det er sunt, derfor sier jeg ifra.

 

Kanskje du synes det er unødvendig, jeg synes det er viktig.

 

Hva jeg har gjort eller ikke den siste måneden er virkelig ikke relevant;)

Lenke til kommentar
Vel, ja greit.

 

Men altså, jeg tror ikke det er sunt, derfor sier jeg ifra.

 

Kanskje du synes det er unødvendig, jeg synes det er viktig.

 

Hva jeg har gjort eller ikke den siste måneden er virkelig ikke relevant;)

Hva du tror bryr de fleste av oss midt på ryggen. Vi synes det er unødvendig. Veldig, veldig unødvendig. I tillegg til totalt uviktig. Hva vi har gjort eller ikke den siste måneden deler vi med hverandre, og bruker denne tråden til det den skal brukes til. Du har all rett til å dele din mening, vi har all rett til å kritisere den, slenge dritt om den, og ignorere den (i den rekkefølgen). Takk for deg.
Lenke til kommentar

Hvis du har lyst til å diskutere selve tråden er det kanskje en ide å lage en egen tråd i tilbakemeldinger-delen av forumet. Jeg tviler på at folk som kommer inn her for å skrive, om det er for å ha noen å snakke med eller hva som helst, har lyst til å se at "ååånei, du kan bli suicidal av å skrive her. LØP!!" (satt litt på spissen.). ;)

Lenke til kommentar
Vel, ja greit.

 

Men altså, jeg tror ikke det er sunt, derfor sier jeg ifra.

 

Kanskje du synes det er unødvendig, jeg synes det er viktig.

 

Hva jeg har gjort eller ikke den siste måneden er virkelig ikke relevant;)

Hva du tror bryr de fleste av oss midt på ryggen. Vi synes det er unødvendig. Veldig, veldig unødvendig. I tillegg til totalt uviktig. Hva vi har gjort eller ikke den siste måneden deler vi med hverandre, og bruker denne tråden til det den skal brukes til. Du har all rett til å dele din mening, vi har all rett til å kritisere den, slenge dritt om den, og ignorere den (i den rekkefølgen). Takk for deg.

 

Vel, når du tar den tonen får jeg vel svare da:)

 

Jeg forstår og ser når jeg ser på sidene at du til en viss grad tilber og forguder destruktive ting. Det ser iallefall slik ut.

 

Jaja, det er ditt valg, jeg får respektere det, men når jeg ser de sidene faller bitene litt mer på plass.

 

Da takker jeg for meg i denne debatten:)

 

Husk at alt er hva du gjør det til;) Selv den mest negative opplevelse kan du snu til en positiv erfaring med den rette innstillingen:)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...