Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Deppetråden - Et fristed for tunge tanker


Goophy

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
I Norge tar det år og dag å få time hos psykolog har jeg hørt, da det ikke er tradisjon å bruke dem så mye (i motsetning til USA). Dessuten er de ikke gratis.

 

Er du fremdeles ungdom er det lang ventetid, ja, men hvis det er alvorlig blir du fort tatt inn. Hvis ikke kan man prate med fastlege, helsestasjon eller helsesøster.

 

Er du voksen er det kortere ventetid, og fastlege kan ordne det relativt fort.

 

Det tar ikke år og dag

 

I Norge tar det år og dag å få time hos psykolog har jeg hørt, da det ikke er tradisjon å bruke dem så mye (i motsetning til USA). Dessuten er de ikke gratis.

 

Er du fremdeles ungdom er det lang ventetid, ja, men hvis det er alvorlig blir du fort tatt inn. Hvis ikke kan man prate med fastlege, helsestasjon eller helsesøster.

 

Er du voksen er det kortere ventetid, og fastlege kan ordne det relativt fort.

 

Det tar ikke år og dag

Lenke til kommentar
Man går ikke til en psykolog om man er litt lei seg, lettere å få utløp her.

 

Det er fort at det blir en ond sirkel der man trekker hverandre ned.

 

Men dere får gjøre som dere vil, deres liv.

 

Man går ikke til en psykolog om man er litt lei seg, lettere å få utløp her.

 

Og forresten: da er ordet deprimert ganske malplassert;)

Lenke til kommentar

Ordboken forteller meg at ordet "deprimert" betyr "nedtrykt, trist, melankolsk", så jeg forstår ikke helt hvorfor det er malplassert?

 

Man kan forsåvidt også se på denne tråden som en slags samtalegruppe. Man kan prate med mennesker som har opplevd noe det samme, og få råd og trøstende ord fra noen som forstår, og ikke diagnoser fra noen som kan alle de teknisk riktige ordene.

Lenke til kommentar

Ikke har du noen garanti for at de "profesjonelle" vet hva de driver med. Norge har nok av bedritne "leger" som tror piller er løsningen på alle verdens problemer, andre vil overhodet ikke gi det uansett hva en har prøvd (ekstremtilfeller, joda).

 

Jeg synes det er bedre å lufte problemer med "fremmede" uten å måtte se de fjes til fjes, og jeg vet at svarene som kommer er der fordi de vil hjelpe, ikke fordi de får 350,- per 45 minutter de klarer å holde deg der, for så å plassere deg i en kategori du ikke føler passer.

Lenke til kommentar
Ordboken forteller meg at ordet "deprimert" betyr "nedtrykt, trist, melankolsk", så jeg forstår ikke helt hvorfor det er malplassert?

 

Man kan forsåvidt også se på denne tråden som en slags samtalegruppe. Man kan prate med mennesker som har opplevd noe det samme, og få råd og trøstende ord fra noen som forstår, og ikke diagnoser fra noen som kan alle de teknisk riktige ordene.

 

Sist jeg sjekket var deprimert en diagnose.

 

Mange opplever lettere depresjoner iløpet av sitt liv. Eller kanskje de fleste.

 

Greit, dere kan holde på for min del, men er det noen som ser her inn at noen virkelig trenger hjelp, så er det litt deres ansvar, siden personen hendvender seg til dere, å anbefale personen å søke hjelp av profesjonelle.

 

Er det virkelig syke her, tror jeg ikke det er noen god ide å prate noe særlig sammen om det.

 

Men ja, bare vær på vakt og pass på hva dere gjør så går det sikkert bra:)

Lenke til kommentar
Er det virkelig syke her, tror jeg ikke det er noen god ide å prate noe særlig sammen om det.
Ja for DET er virkelig sunt. :roll:

 

Ja, og heller prate med noen i den virkelige verden, og få hjelp til å søke ordentlig hjelp.

 

Jeg vet ikke, men jeg tror ikke det er noen her inne som har kompetansen til å vite hva en deprimert person trenger å høre, og hva som skal gjøres.

 

Det er en grunn til at det finnes en utdanning for det.

Lenke til kommentar
Ja, og heller prate med noen i den virkelige verden, og få hjelp til å søke ordentlig hjelp.

 

Jeg vet ikke, men jeg tror ikke det er noen her inne som har kompetansen til å vite hva en deprimert person trenger å høre, og hva som skal gjøres.

 

Det er en grunn til at det finnes en utdanning for det.

Hva er så magisk med "den virkelige verden" som gjør at det er sunnere å snakke med noen om ting der enn andre steder? Og noen ganger hjelper det faktisk bare å BLI hørt. Ikke alle som har like lett for å åpne seg opp for venner og familie vet du. Det er ikke en gang alle som har så mye venner og familie.

 

Og det kreves heller ikke så mye "kompetanse" å være et medmenneske og lytte til hva folk har å si. Det er ingen her inne som har påstått at de er noen eksperter på psykologi. Men vet du hva? De hjelper å skrive her likevel. Og ikke dra det kortet om at man får komme seg til psykolog. Det er mange her inne som gjentatte ganger har søkt hjelp i psykiatrien.

Lenke til kommentar
Ja, og heller prate med noen i den virkelige verden, og få hjelp til å søke ordentlig hjelp.

 

Jeg vet ikke, men jeg tror ikke det er noen her inne som har kompetansen til å vite hva en deprimert person trenger å høre, og hva som skal gjøres.

 

Det er en grunn til at det finnes en utdanning for det.

Hva er så magisk med "den virkelige verden" som gjør at det er sunnere å snakke med noen om ting der enn andre steder? Og noen ganger hjelper det faktisk bare å BLI hørt. Ikke alle som har like lett for å åpne seg opp for venner og familie vet du. Det er ikke en gang alle som har så mye venner og familie.

 

Og det kreves heller ikke så mye "kompetanse" å være et medmenneske og lytte til hva folk har å si. Det er ingen her inne som har påstått at de er noen eksperter på psykologi. Men vet du hva? De hjelper å skrive her likevel. Og ikke dra det kortet om at man får komme seg til psykolog. Det er mange her inne som gjentatte ganger har søkt hjelp i psykiatrien.

 

Jeg har stor tro på det offentlige systemet sin behandling av psykiske lidelser, og mener at de som virkelig trenger det, burde søke det, for de vil få hjelp så snart som det bare er mulig.

 

I den "magiske" virkelige verden er det folk som, tro det eller ei, kjenner deg sannsynligvis mye bedre enn du selv tror, og som også bryr seg mye mer om deg enn du tror, og mange vil bli overrasket over den hjelpen de kan motta fra spesielt familie, som man i utgangspunktet ikke har hatt ett godt forhold til.

 

Men som sagt, dere får bare holde på, men vær på utskikk sier jeg bare, i tilfelle det finnes noen alvorlige tilfeller her, som ikke bare trenger å lette hjertet sitt, men faktisk få hjelp.

 

Medmenneskelighet er selvfølgelig viktig, men det er jo også ett uttrykk som sier: misery loves company.

Lenke til kommentar
Så vi skal bare stenge tråden da :roll:

 

Vel, det hadde muligens ikke vært verdens dummeste ide, men det virker som om det er en del folk her inne som er av den oppfatning av at dette helper, så de får bare stå på.

 

Jeg bare råder dere om å være litt på vakt når dere diskuterer slike tema.

Lenke til kommentar

At du ikke har tro på tråden får så være, men den hjelper folk og det er de som sitter på kompetanse og egen-erfaringer som ikke er å skyve under en stol så nei, den blir ikke stengt selv om du mener at folk ikke har kompetanse om å uttale seg om ting og tang.

Lenke til kommentar

Om jeg har forstått det rett så tillater ikke Diskusjon.no diskusjon rundt personer som har lyst til å ta sitt eget liv. Men "hverdags-depresjoner" (min definisjon) er tillatt. Dette være sosiale problemer, spiseforstyrrelser, misnøye om sin egen kropp og andre ting.

 

For min del så føler jeg at denne tråden hjelper og har hjulpet. Den har virkelig bevist at jeg ikke er alene, ingen er det. Alle har noen å relatere seg til, og denne tråden gjør det lettere å finne konkrete personer man kan støtte seg til og snakke med.

Kan du ikke la meg leve i troa (ifølge deg) istedet for å si at det ikke stemmer?

 

Denne tråden er heller ikke alternativet til profesjonell hjelp :roll: .

Lenke til kommentar
Om jeg har forstått det rett så tillater ikke Diskusjon.no diskusjon rundt personer som har lyst til å ta sitt eget liv. Men "hverdags-depresjoner" (min definisjon) er tillatt. Dette være sosiale problemer, spiseforstyrrelser, misnøye om sin egen kropp og andre ting.

 

For min del så føler jeg at denne tråden hjelper og har hjulpet. Den har virkelig bevist at jeg ikke er alene, ingen er det. Alle har noen å relatere seg til, og denne tråden gjør det lettere å finne konkrete personer man kan støtte seg til og snakke med.

Kan du ikke la meg leve i troa (ifølge deg) istedet for å si at det ikke stemmer?

 

Denne tråden er heller ikke alternativet til profesjonell hjelp :roll: .

 

Nei, jeg har sagt min mening så dere får vel holde på.

 

Men vær forsiktige, depresjon og depressiv tankegang kan ødelegge utrolig mye.

 

 

 

Jeg bare råder dere om å være litt på vakt når dere diskuterer slike tema.
Supert. Det skal jeg. Takk for praten. Now move along please. :)

 

Det er ingen grunn til å ta den tonen:)

 

Jeg har som alle andre lov til å si min mening, og å bli motatt med meldinger som det der, er ikke særlig ok:)

 

Jeg prøver bare å komme med råd, og vil at folk skal tenke over hva de får ut av de forskjellige trådene.

 

Det der var en ytterst unødvendig kommentar å komme med, jeg fant den ganske provoserende for å være ærlig, iom. at mine intensjoner ikke var andre enn gode.

Lenke til kommentar

Eg personleg synes denne tråden er eit kjempebra tiltak. Når folk går på verdsveven og skriv båe djupt og grunt om livet sitt forventar dei ikkje å få ei diagnose på kva som eventuelt er galt eller feil. Det handlar rett og slett om å kunne opne seg, og samstundes vere 100% anonym. Om folk buser ut med enorme problem kjem det som regel ein del postar der folk oppfordrar denne personen til å gå til psykolog eller liknande.

 

Eg klarar berre ikkje heilt å fatte kva du meiner øydeleggjar i denne tråden her trudest. Om du blar litt tilfeldig gjennom han ser du at det er vanlege folk som kjem med sine kvardagslege bører og tankar. Då svarar som regel andre med ei oppmuntring eller to, eller kanskje dei fortel om liknande episodar dei personleg har erfart. Eg personleg har ikkje problem med å opne meg opp for personar i det daglegdagse, men folk er forskjellige, og nokon har rett og slett eit behov for å vere totalt anonyme. Det får dei sjansen til her, og berre det å få dei destruktive tankane ned i tekstboksen kan hjelpe folk mykje.

 

Dette var berre tankar eg gjorde meg om temaet, ein sein sommar(men minner om haust)kveld. :)

Lenke til kommentar

Ser ikke noe skummelt med denne tråden, tror faktisk mer omvendt...folk får utløp og det er VIKTIG.

Psykologer osv. har jeg gått til siden jeg var drittunge og flere her inne gir gode råd til folk.

For min sin del som har de diagnosene som jeg har så har faktisk tråden her vært et hjelpemiddel.......og jeg går vel under alvorlig psykisk syk...utifra diagnosene ihvertfall...uansett, så er det ikke bare depressive osv. som kommerm ed råd det er folk som bare vil hjelpe også. Og jeg vil påstå at jeg vet en god del om emnet her ihvertfall når det kommer til depresjon, selvmordstanker, angstanfall og mer. Og det er flere her som kan like mye om det....sammen så klarer vi ihvertfall noen ganger å backe hverandre....om du har troa eller ikke på dette betyr ingenting, det er hva vi sammen klarer med denne tråden som betyr noe og at mennesker kan skrive ut det de har inni seg uten å være redd for å bli stemplet som en sopp. Dette ble litt langt og sikkert masse pissprat også.

Men jeg hater når folk undervurderer andre, det er det samme som å si at 2 narkomane klarer ikke å være sammen uten å sprekke....mye sant er det i det, men det finnes alltid unntak. Poengetm itt er det må ikke være negativt at deprimerte prater om det, man kan gi råd osv.

Er ikke snakk om å være hobby-psykologer, men å få litt back-up av og til eller bare få lov til å skrive " jeg hater livet" eller hva man vil ha ut.

Men derfor er det bra at det er andre innom, of course kan det skli ut....men det er vel det vi prøver hele tiden å ikke la skje.

Det er folk her inne som har fått meg til å klare ting som ikke en av alle de psykologene jeg har gått til har klart.

ALDRI undervurder hva hjelp fra et vanlig med-menneske kan gjøre.

Endret av Fluesopp
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...