Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Deppetråden - Et fristed for tunge tanker


Goophy

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Guest_meg_*

Og så koste vi oss. Laga pizza helt fra grunnen og greier. Bare oss tre. Men hun spiste mer enn oss andre. Og stakk ut like etter at vi var ferdige. Stakk til mora. Hun hadde det travelt. Skulle garantert spy. Og jeg greier ikke holde meg. Satt i 40 minutter uten å greie å koble det ut av hodet. Prøvde å tenke på noe annet. Prøvde så hard. Men det presset på. Begynte å brekke meg mens den andre venninna mi var på do. Men jeg ville det ikke. Eller.. jeg ville det. Og gjorde det. Men jeg spydde ikke. Ikke før jeg gikk på do. Og da bare litt. Og nå kan jeg ikke gå tilbake uten at venninna mi fatter mistanke. Må i så fall vente til hun har sovnet (ligger på sofaen og sløver nå). Og jeg vil. Kjenner hvordan pizzaen kommer lengre og lengre ned. Snart er det for sent.. Jeg er kvalm. Av meg selv. At jeg er så svak.

 

 

Og ja, det er synd i den andre venninna mi. Men hun får snart hjelp. Står på venteliste. Det skal gå bra med henne. Det må.

Lenke til kommentar
Gjest Guest_meg_*

Hvis det var til meg, Lars:

 

 

Jeg er faen meg ikke mye flink. Hadde jeg vært flink ville jeg ikke brydd meg om hva hun vet og hva som sliter på henne. Da hadde jeg bare gjord det og gitt faen. Jeg vil det tydeligvis ikke sterkt nok. Da hadde jeg gjort det. Og alt det andre. Men neida, jeg tør ikke. Redd for å bli "oppdaget" og tatt på fersken. Greit nok å snakke med henne om det (hun = ikke hun som spyr), men ikke tale om at hun skal vite når det skjer. Nå kan jeg bare fortelle henne at det ikke skjer ofte. For det skjer ikke ofte. Faen. Bare oftere og oftere nå. Eller.. nei. Jeg husker bare på det.

Lenke til kommentar

Deppa, deppa, deppa! At det går utover både arbeid og fritid. Hvorfor må man være bundet til ting her i livet? Hva har skjedd med "fri vilje"? Klokka er ikke 2 engang og jobbmotivasjonen har nådd bunnen. Vil bare dra hjem og fortsette med min nye Lego Technic. *Sukk*

 

Edit: Glemte selvsagt å ta med de ¤&%#$ allergitestlappene klistret på ryggen min som jeg må gå med en hel dag til.

Endret av Myst
Lenke til kommentar

Huff ass

Begynte i ny jobb (praksisplass) i går, veldig bra.

Og så tirsdager har jeg jo alltid skullet vært på skolen noe jeg ikke har vært på lenge, så jeg bestemte meg for at nå når jeg hadde ny jobb og greier skulle jeg begynne å møte opp på skolen tirsdager også

 

Gjett hva som skjedde:

Jeg kom ikke, for jeg klarte ikke stå opp. Oppfølgingstjenesten ringte, for de hadde vært på den nye jobben i dag, og så ringte de til meg og sa at de ikke tolererte løgn

 

Jeg løy ikke, jeg klarte bare ikke å komme meg opp

Har lyst til å bare ringe tilbake til han og si at jeg slutter i både jobb og skole. Vil heller sitte hjemme døgnet rundt, uten noe å gjøre, enn å gjøre ting jeg bare blir tvingt til og sagt at jeg lyver når jeg ikke gjør det

 

Ikke en gang foreldrene mine stoler på meg mer. Hvis du lurer på hvordan jeg vet det; "vi kan ikke stole på deg mer, og vi stoler ikke på deg mer" har de sagt mange mange ganger

 

:(

 

 

Edit:

Dette er litt sånn småskummelt, satt å leste dette om depresjon og selvmord hos lommelegen.

 

Fra selvmordsforsøk-sida sto det en liten liste over ting om hvorfor man kanskje prøvde å ta selvmord. Her har jeg gjort de som stemmer med meg uthevet (fet skrift)

-blir gammel

-føler seg ensom

-har økonomiske problemer

-har alvorlige eller smertefulle sykdommer

-har en alvorlig depresjon

-har en angstlidelse (kanskje, er ikke helt sikker egentlig)

-misbruker alkohol eller narkotika

-har en psykose (alvorlig sinnsykdom)

-ikke føler seg elsket

-opplever brudd i et parforhold

-opplever at noen som står en nær, dør

-opplever tap av anseelse eller selvfølelse (den her skjønte jeg ikke helt, men det kan hende det stemmer meg)

-har forsøkt å begå selvmord tidligere

 

 

Fra den andre om depresjon, sto det

Undersøkelsen viste også at tenåringer med alvorlige og langvarige depresjoner hadde et lite og utilfredsstillende sosialt nettverk. De hadde også opplevd flere opprørende episoder i familien enn de som ikke hadde vært deprimerte
Jeg har ikke akkurat noe sosialt nettverk, for å være helt ærlig. Jeg har også hatt masse problemer i familien, spesielt de 2 siste årene (litt over 2 år siden noen i slekta daua, noen jeg sto veldig nær og etter det har alt gått nedover)

 

 

Hvis du er inne i en depresjon vil ikke bare være trist og lei deg. Du vil merke det også på kroppen. Du kan for eksempel få vondt i hodet og magen, problemer med å gå på toalettet, og plager i øynene. Du fungerer ikke så godt som før, og blir fortere sliten og trøtt.

 

Det kan være vanskelig å sovne fordi du ligger og tenker på vanskelige ting, eller du kan våkne på natten, gjerne flere ganger. Noen får dårlig matlyst og går ned i vekt, mens andre trøstespiser og legger mye på seg. Hvis du endrer matvaner kraftig i den ene eller andre retningen, er det uansett noe du bør legge merke til med tanke på depresjon.

Har hatt en del vondt i hodet i det siste, av ingen grunn

Jeg har også blitt fortere sliten og trøtt, men likevel har jeg ikke fått sove noen ting omtrent, bare da jeg egentlig skulle ha vært på jobb/skole

Matlyst...jeg har faktisk ikke spist veldig mye mat i de 2 årene som har vært nå, mest potetgull. Og drikke, huff...bare brus omtrent :(

 

dette høres ikke bra ut spør du meg :(

Endret av Anders Moen
Lenke til kommentar

 

Huff ass

Begynte i ny jobb (praksisplass) i går, veldig bra.

Og så tirsdager har jeg jo alltid skullet vært på skolen noe jeg ikke har vært på lenge, så jeg bestemte meg for at nå når jeg hadde ny jobb og greier skulle jeg begynne å møte opp på skolen tirsdager også

 

Gjett hva som skjedde:

Jeg kom ikke, for jeg klarte ikke stå opp. Oppfølgingstjenesten ringte, for de hadde vært på den nye jobben i dag, og så ringte de til meg og sa at de ikke tolererte løgn

 

Jeg løy ikke, jeg klarte bare ikke å komme meg opp

Har lyst til å bare ringe tilbake til han og si at jeg slutter i både jobb og skole. Vil heller sitte hjemme døgnet rundt, uten noe å gjøre, enn å gjøre ting jeg bare blir tvingt til og sagt at jeg lyver når jeg ikke gjør det

 

Ikke en gang foreldrene mine stoler på meg mer. Hvis du lurer på hvordan jeg vet det; "vi kan ikke stole på deg mer, og vi stoler ikke på deg mer" har de sagt mange mange ganger

 

:(

 

 

Edit:

Dette er litt sånn småskummelt, satt å leste dette om depresjon og selvmord hos lommelegen.

 

Fra selvmordsforsøk-sida sto det en liten liste over ting om hvorfor man kanskje prøvde å ta selvmord. Her har jeg gjort de som stemmer med meg uthevet (fet skrift)

-blir gammel

-føler seg ensom

-har økonomiske problemer

-har alvorlige eller smertefulle sykdommer

-har en alvorlig depresjon

-har en angstlidelse (kanskje, er ikke helt sikker egentlig)

-misbruker alkohol eller narkotika

-har en psykose (alvorlig sinnsykdom)

-ikke føler seg elsket

-opplever brudd i et parforhold

-opplever at noen som står en nær, dør

-opplever tap av anseelse eller selvfølelse (den her skjønte jeg ikke helt, men det kan hende det stemmer meg)

-har forsøkt å begå selvmord tidligere

 

 

Fra den andre om depresjon, sto det

Undersøkelsen viste også at tenåringer med alvorlige og langvarige depresjoner hadde et lite og utilfredsstillende sosialt nettverk. De hadde også opplevd flere opprørende episoder i familien enn de som ikke hadde vært deprimerte
Jeg har ikke akkurat noe sosialt nettverk, for å være helt ærlig. Jeg har også hatt masse problemer i familien, spesielt de 2 siste årene (litt over 2 år siden noen i slekta daua, noen jeg sto veldig nær og etter det har alt gått nedover)

 

 

Hvis du er inne i en depresjon vil ikke bare være trist og lei deg. Du vil merke det også på kroppen. Du kan for eksempel få vondt i hodet og magen, problemer med å gå på toalettet, og plager i øynene. Du fungerer ikke så godt som før, og blir fortere sliten og trøtt.

 

Det kan være vanskelig å sovne fordi du ligger og tenker på vanskelige ting, eller du kan våkne på natten, gjerne flere ganger. Noen får dårlig matlyst og går ned i vekt, mens andre trøstespiser og legger mye på seg. Hvis du endrer matvaner kraftig i den ene eller andre retningen, er det uansett noe du bør legge merke til med tanke på depresjon.

Har hatt en del vondt i hodet i det siste, av ingen grunn

Jeg har også blitt fortere sliten og trøtt, men likevel har jeg ikke fått sove noen ting omtrent, bare da jeg egentlig skulle ha vært på jobb/skole

Matlyst...jeg har faktisk ikke spist veldig mye mat i de 2 årene som har vært nå, mest potetgull. Og drikke, huff...bare brus omtrent :(

 

dette høres ikke bra ut spør du meg :(

 

hm... jeg har faktisk en del av tingene som ble nevnt over..

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...