Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Deppetråden - Et fristed for tunge tanker


Goophy

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Huff, husker da morfar døde for to år siden. Telefonen fra onkel er det verste jeg har opplevd, spesielt siden mormor var hos oss da onkel ringte. Det som var enda verre var at morfar var veldig sprek og i god form til å være 78. Han var på Madeira med tante, og snublet da han skulle plukke en blomst i en bratt skråning.

 

PS: Er det nødvendig å sitere hele posten rett før deg, s¤p¤1?

Lenke til kommentar

Ble innkalt til heimevernet i Værnes, jeg bor langt oppe i nord... Har aldri flydd eller reist vekk fra der jeg bor, og nå skal jeg plutselig helt ned til trøndelag i 6 mnder med ukjente mennesker på et ukjent sted.

 

Starter å bli nervøs, hva om jeg ikke får noen venner, hva om ingen liker meg der nede, hva om alle er trøndere og det bare er jeg som er ukjent i en ny by. Hva om alle har noen som de kjenner, og jeg har ingen..

 

Tar militæret godt vare på folkene der nede? Er litt redd for å gå meg vill og slikt når jeg skal hjem osv.. Huff.

Lenke til kommentar
http://www.pasienthandboka.no/default.asp?...documentid=3271

^^Skummelt... Fikk 36 poeng. Tok den en gang til og satte ned poengene der jeg var usikker og da fikk jeg "bare" 34

9568010[/snapback]

Er du lege? Den testen er ment for at en utdannet psykiater/psykolog skal utføre den på deg, under observasjon av deg utenfra..

 

Uansett, om du ikke har noen oppfølging rundt deg er denne testen et hint om at du bør prate litt med legen din.

Lenke til kommentar

Nei, den testen er faktisk en test psykiatere osv bruker. Er ikke BS.

 

Ikke slik som den dere paranoia-testen på engelsk som flyter rundt. Den med xxx disorder eller hva de nå kaller det.

 

Og jada, jeg hadde vel 40 eller noe i nærheten for noen år tilbake..(da test utført av min psykiater på den tiden..altså på en skikkelig måte, ikke ved at jeg selv regna ut..) ..nå er jeg på 4-6 ca..

 

Framtiden ER lys, selv om ingen av dere føler det sånn akkurat nå (og det har jeg all respekt i verden for at dere ikke gjør..mye som kan være helt jævli å slite med, og synes det er trist at så mange her ikke har det så greit med seg selv :().

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
Er du lege? Den testen er ment for at en utdannet psykiater/psykolog skal utføre den på deg, under observasjon av deg utenfra..

 

Uansett, om du ikke har noen oppfølging rundt deg er denne testen et hint om at du bør prate litt med legen din.

9568057[/snapback]

Nei jeg er ikke lege... Men jeg husker at jeg tok samme testen for et par år siden hos legen. Og du har rett. Man bør ikke selvdiagnostisere seg.

 

Jeg fant linken i en annen tråd og tenkte jeg skulle ta den "for moro skyld". Syntes ikke jeg overdrev noe særlig i grunn.

Tenkte ikke så mye på hvor mye poengene samlet seg opp til mens jeg tok den. Så trykket jeg på "beregn" og fikk egentlig et lite sjokk. Leger og psykiatere/psykologer klarer jeg egentlig ikke å snakke så mye med, men denne testen er i grunn en indikasjon på at jeg BURDE.

 

Sånn sett så kan den være et godt hjelpemiddel. Ikke for at folk skal sette en diagnose på seg selv, men som et lite insentiv for å komme seg til legen og be om hjelp

Lenke til kommentar

Men lars..det lureste du da kan gjøre er å ta en telefon til legen, og be om en time.

 

Du trenger ikke gjøre crap, ikke måtte fortelle om alt mulig rart, prestere eller noe som helst sånt - bare være der, si litt om hvordan du føler deg fysisk.

 

Så kan legen din faktisk si noen smarte ting og dytte deg på rett vei :).

Lenke til kommentar

Ja, de legene er noen fantastiske jævler for å si det rett ut. Og så har man de som virkelig er din venn, som ser hva det er uten at du behøver å snakke om det en gang. Slik jeg opplevde det..jeg skylder legen min stor stor takk. Hun skjønte det jeg ikke skjønte selv, og ga meg det jeg trengte, en forklaring og en psykiater å snakke med uten lang ventekø..

 

Heldigvis kan vi bytte fastlege i norge i dag :). Håper de fleste får en som jeg hadde..

Lenke til kommentar
Jeg er rimelig uenig. De fleste leger gjør en veldig veldig god jobb. Kluet er å stole på de.

9568210[/snapback]

Mulig du har et poeng. Men det er vel nettopp der problemet mitt og mange andre sitt også ligger. Hvordan skal man få hjelp til et problem når man ikke stoler på de som skal hjelpe? Og hva da når noe av problemet faktisk er det at man ikke klarer å stole på dem. Man kan ikke få hjelp til å stole på dem fordi man ikke stoler på dem... Det blir en catch 22 av det veldig fort

Lenke til kommentar

Sier ikke at det er lett..sier at det er det som må til.

 

Først må man hjelpe seg selv, så må andre hjelpe deg litt på vei med råd og dytt. Så må man gjøre resten av jobben selv, over tid, men er så mye enklere med den dytten skal jeg si deg.

 

Angst ække noe gøy..for meg kan den faktisk komme ennå, men da som tanker i hodet jeg har noen minutter, og så går de igjen.

Lenke til kommentar

Angsten min har heldigvis blitt utrolig mye bedre enn det det var før. Nå er det veldig sjelden at jeg merker noe til det egentlig. Gikk gjennom hele sommeren uten at det var noe problem. Tror jeg er det lengste jeg har opplevd på flere år. før (les: 1 - 2 år siden(damn tida går fort jo)) så gikk det sjeldent en uke. siste året har det bare vært sporadisk.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...