Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Deppetråden - Et fristed for tunge tanker

Goophy

Anbefalte innlegg

Jeg har vært deprimert de siste 6 månedene. Tror også jeg lider av sosial angst. Paranoia er også noe som omfatter meg sterkt. Hvisker noen, tenker jeg med en gang "Hun der hvisker sikkert til vennina si noe stygt om meg. Kanskje jeg lukter, har noe mellom tennene, går i stygge klær." Veldig usikker på meg selv og har dårlig selvtilit. Tunge tider ...

6289102[/snapback]

Virker muligens som du har det. Bra du inser at du har et problem i hvertfall(ikke fordi det er positivt men fordi det gir deg muligheten til å fokusere på løsninger). Selv har/hatt litt sånt. Jeg bestemte meg for å ordne opp i det, samt skaffe psykolog. Ting er mye bedre for meg nå, det kan jeg love deg.

Skaff psykolog, bestem deg for å ordne opp i ting. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har vært deprimert de siste 6 månedene. Tror også jeg lider av sosial angst. Paranoia er også noe som omfatter meg sterkt. Hvisker noen, tenker jeg med en gang "Hun der hvisker sikkert til vennina si noe stygt om meg. Kanskje jeg lukter, har noe mellom tennene, går i stygge klær." Veldig usikker på meg selv og har dårlig selvtilit. Tunge tider ...

6289102[/snapback]

Uffda :( Høres ikke spesielt bra ut. Vil tro de fleste med sosial angst vil kjenne seg igjen litt i det her, spesielt det med dårlig selvtillit. Snakket med noen om det her (psykolog, fastlege e.l)? Det kan være en fordel. Er bare dumt å gå rundt og tro at hver gang noen ler så ler de av deg, og hvisker noen så er det alltid snakk om deg. Det har mest sannsynligvis absolutt ingenting med deg å gjøre. De ler garantert av en vits, og hvis de hvisker så er det nok bare en utveksling av hemmligheter ;) (som for ordensskyld ikke omhandler deg)

Forøvrig, det virker som du har flere tegn som indikerer at du har sosial fobi (les: jeg tror du har det). Du bør strengt tatt bestille en legetime og i det minste snakke med fastlegen om det slik at han/hun kan avgjøre hva man bør gjøre med det, for sosial angst er ikke noe man skal leve med. Ut fra profilen så vil jeg anta at du ikke er 16 enda. Hvis du er redd for at mamma/pappa skal finne ut (er ikke helt uvanlig ;) ) så bestiller du en time etter du er 16 siden fastlegen da ikke har lov til å si til noen andre at du faktisk har vært der eller hva det dreier seg om (også kjent som taushetsplikt).

Endret av Ernie
Lenke til kommentar

Hum, jeg vet ikke om det er nevnt her tidligere. Men hvor mye koster egentlig timer hos psykolog? Det er jo iallefall et relavant tema med pris for en 16 åring som vil gjøre dette uten foreldre....

Og til deg, Midi. Sosiale problemer, og tro det alltid er noe galt med seg selv (lukt, utseende, hva andre sier) er det mange som sliter med. Det kan kanskje være litt til trøst at man ikke er alene. Ønsker deg iallefall lykke til med å overvinne problemene :)

Lenke til kommentar

Jeg visste det, kom opp i fysikk muntlig. Når man klarer å dra seg opp etter den traumen fysikk muntlig var på tentamen så skal man draes ned igjen i gjørma! I morgen kl 16 får dere slå på stortrommene karer, fordi jeg kommer ikke til å prestere noe foran sensoren. Tror jeg tar på meg en grilldress fra felleskjøpet og går inn og danser i stedet. Er seriøst utmattet og deprimert nå.

Lenke til kommentar
Hum, jeg vet ikke om det er nevnt her tidligere. Men hvor mye koster egentlig timer hos psykolog? Det er jo iallefall et relavant tema med pris for en 16 åring som vil gjøre dette uten foreldre....

6300173[/snapback]

Mener det er gratis så lenge du er under 18. I alle fall via PPT eller BUP!

Lenke til kommentar

jeg har sagt det før men jeg sier det igjen... jeg vet ikke hvorfor jeg sier det om og om igjen, kansje det er fordi det er en lettelse å få det ut, eller at jeg bare har et behov for å sutre litt.. ikke vet jeg, men iaffall

jeg sitter her helt for meg selv å sitter å funderer på hva jeg skal gjøre i ferien...

har lenge gruet meg til ferien nå, ja jeg har faktisk gruet meg :(

skolen er så å si den eneste sosiale delen i livet mitt...

jeg har venner men begynner å falle mer og mer fra dem :no:

jeg har en slik ekkel følese av at jeg kommer til å bli sittende inne foran dataen å kjede meg nå denne sommeren også...

tingen er at jeg er helt avhengig av sosial kontakt, man på samme tid en liten sosial angst, altså når jeg er hjemme for meg selv ønsker jeg sosial kontakt, mens når jeg er på skolen er jeg ofte litt redd for å snakke osv

vet ikke helt hvordan jeg skal beskrive dette...

jeg skal ha LAN her nå hjemme hos meg nå til helgen, er sikkert 2 år siden sist jeg hadde LAN hjemme hos meg..

først tenkte jeg at dette kan bli gøy osv, men nå er jeg mer redd for om noe skulle skje, slik at denne angsten slår inn...

tidligere når jeg har hvert på besøk hos andre osv har det skjed å da er det liksom veldig lett å bare si hadde snx osv å labbe hjem å roe seg ned, men nå som dette er hjemme har jeg likosm ikke noe sted å gjemme meg...

høres sikkert passe sykt ut, men jeg er faktisk veldig skeptisk til å ha LAN hjemme hos meg nå å vurderer å avlyse hele greia :(

huff, alt er så forbanna fucked for tiden :thumbdown:

Lenke til kommentar

Er det dårlig gjort av meg å nærmest bli depressiv fordi jeg har en veldig depressiv venninne? Hun har slitt lenge, går til psykolog og har nå fått noen form for anti-depressive medisiner. Likevel sliter hun mye. Hun skadet seg selv mye tidligere, og har flere ganger snakket om selvmord.

Nå vil hun bort hjemmefra, fordi foreldrene hennes ikke støtter henne whatsoever. Og de er heller ikke med på å la henne flytte ut, i det minste midlertidig, og støtte henne med det. Føler at det er så lite jeg kan gjøre, og føler at jeg støtter mye mindre enn jeg burde. Og jeg er langt fra noen fagperson, føler at jeg gir de dummeste rådene... :/

Lenke til kommentar
Er det dårlig gjort av meg å nærmest bli depressiv fordi jeg har en veldig depressiv venninne?

Nei. Du er et menneske, det at det går inn på deg at hun har det vondt betyr bare at du bryr deg om henne.

Hun har slitt lenge, går til psykolog og har nå fått noen form for anti-depressive medisiner. Likevel sliter hun mye. Hun skadet seg selv mye tidligere, og har flere ganger snakket om selvmord.

Huff. Kjente ei som var i lignende situasjon, hun slet for å si det sånn. Men hun fikk det bedre etterhvert ved hjelp av psykolog.

Nå vil hun bort hjemmefra, fordi foreldrene hennes ikke støtter henne whatsoever. Og de er heller ikke med på å la henne flytte ut, i det minste midlertidig, og støtte henne med det.

Teite foreldre. Er de klar over hvor alvorlig dette er?

Føler at det er så lite jeg kan gjøre, og føler at jeg støtter mye mindre enn jeg burde. Og jeg er langt fra noen fagperson, føler at jeg gir de dummeste rådene... :/

Du er ingen fagperson, det er det ingen som forventer at du er. Men du er en venn, og det kan ingen psykolog erstatte. Å bare være der for henne og støtte henne kan bety mer enn du aner for de som sliter. Og det er jo bra at du prøver å hjelpe!

Lenke til kommentar
Er det dårlig gjort av meg å nærmest bli depressiv fordi jeg har en veldig depressiv venninne? Hun har slitt lenge, går til psykolog og har nå fått noen form for anti-depressive medisiner. Likevel sliter hun mye. Hun skadet seg selv mye tidligere, og har flere ganger snakket om selvmord.

Nå vil hun bort hjemmefra, fordi foreldrene hennes ikke støtter henne whatsoever. Og de er heller ikke med på å la henne flytte ut, i det minste midlertidig, og støtte henne med det. Føler at det er så lite jeg kan gjøre, og føler at jeg støtter mye mindre enn jeg burde. Og jeg er langt fra noen fagperson, føler at jeg gir de dummeste rådene... :/

6304249[/snapback]

Nei, det er ikke rart at du blir dårlig av dette.

Jeg tror det er veldig lurt å bruke psykologen sin til det man skal, spesielt hvis man sliter veldig mye. Venner og familie har ikke samme kunnskaper som en psykolog. Ikke at venner kan gjøre vondt verre altså, men jeg tror den syke sliter ut vennene sine.

La psykologen ta seg av de tunge problemene hennes. Vær en venn, muntre henne opp og ta henne med ut. :)

Lenke til kommentar
Jeg og kjæresten krangler. Åååå, gud, jeg hater dette. Er så redd for at hun kommer til å hate meg, eller miste følelsene sine for meg.  :cry:

6303543[/snapback]

Hun gjør nok ikke det!

Det er faktisk sunt for et forhold å krangle, da får man renset luften.

Men husk at unnskyld er et fint ord, som koster lite å gi, men gir mye igjen. Og ikke minst: si i fra til henne at du ikke liker å krangle, at du blir lei deg og redd for at hun skal miste følelsene sine for deg. Si at du er glad i henne! Lykke til! :thumbup:

Lenke til kommentar

6289102[/snapback]

Jeg har gått til psykolog pga. depresjon i snart et år. Men nå er jeg snart ferdig der, fordi jeg begynner å bli bedre! :) Ta kontakt med legen din slik at h*n kan hjelpe deg med en søknad om psykologhjelp. Det hjelper! Jeg har lært mange gode triks for at man skal mestre bekymringer og angst.
Lenke til kommentar
Jeg og kjæresten krangler. Åååå, gud, jeg hater dette. Er så redd for at hun kommer til å hate meg, eller miste følelsene sine for meg.  :cry:

6303543[/snapback]

Kjipt :( Håper det ordner seg.

Du forresten. Jeg så deg på Lørdag, utrolig nok. Du gikk nerrover Karl Johan klokka elleve en lørdag. Det var Sommerfestival i Oslo og jeg gikk rundt der for å ta bilder til neste års katalog til sommerfestivalen. Da så jeg deg spassere forbi. Nesten helt sikker. Du gikk med blå t-skjorte og du var høy! :p Var det deg?

Lenke til kommentar

6303543[/snapback]

Kjipt :( Håper det ordner seg.

Du forresten. Jeg så deg på Lørdag, utrolig nok. Du gikk nerrover Karl Johan klokka elleve en lørdag. Det var Sommerfestival i Oslo og jeg gikk rundt der for å ta bilder til neste års katalog til sommerfestivalen. Da så jeg deg spassere forbi. Nesten helt sikker. Du gikk med blå t-skjorte og du var høy! :p Var det deg?

6305194[/snapback]

Jeg tror det kanskje ordner seg. I alle fall litt :hm:

Jeg var i Oslo på lørdag, og jeg var sannsynligvis på Kar Johan kl 11. Jeg hadde da ikke blå t-skjorte, men derimot en grønn en :p

Og hvordan i alle dager kan du kjenne meg igjen IRL? :dontgetit:

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...