Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Deppetråden - Et fristed for tunge tanker


Goophy

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Argh, er inne i en tid nå der jeg rett å slett er lei, lei av alt.

Spesielt gjelder dette skolen. Når jeg våkner opp om morgen, tenker jeg "hva er vitsen?" og får en spesiell trang til å bare legge meg ned å sove igjen. Har aldri gjort dette, men lysten er der, og lysten er sterk. På skolen er jeg for tiden likegyldig. Tror det er nærmere 5-6 naturfagsrapporter jeg ikke har gjort, pluss andre diverse lekser jeg har bare gitt blanke faen i. Jeg klarer rett å slett ikke å gjøre noe på skolen, og det er noe som irriterer meg kollosalt, siden jeg ikke akkurat har vært den største skulkeren. Heller stikk motsatt! Jeg har også en ganske stor og viktig naturfagsprøve i morgen, og har bare fått lest i noen få timer. Eller, bare lest igjennom en gang. Tenkte jeg skulle lese igjennom enda en gang, med litt mer pugging, men jeg klarer det ikke :( Jeg eier ikke konsentrasjon for tiden.

 

I tillegg begynner jeg å lure på om jeg er i begynnerstadige av å få sosial angst. Jeg liker meg som oftest ikke i nærheten av folk, spesielt ikke når det er mange til stede. Ved få personer går det greit, men når det blir en god del mer mislikes jeg sterkt. Jeg vil rett å slett vekk, langt vekk! Det er kanskje en grunn til at jeg "mistrives" på skolen for tiden? Og i helgene gjør jeg ikke annet enn å være med meg selv. Blir en del data da ja. Jeg er veldig sjeldent ute på fest, noe som har sin grunn i at jeg ikke drikker, og kanskje den lille sosiale angsten. Jeg orker rett å slett ikke den helvetes drikkepresset, fordi de "tøffe" guttene drikker. Jeg har rett å slett ingen som helst trang til å drikke, og jeg vil helst forholde meg uten det.

 

Også er det selvfølgelig mitt vanlige problem med kjærligheten da. Har enda ikke sagt noe til henne, selv om jeg skulle gjort det flere måneder siden. Men jeg er nærme, veldig nærme. Hun skulle egentlig komme til meg i går, og jeg hadde planlagt alt, men selvfølgelig var moren blitt syk, så hun kunne ikke kjøre henne! Men jeg får ta det neste helg, og håpe at hun ikke blir redd meg eller noe lignende.

 

Nå tror dere sikkert at jeg er en eller annen freak, som dere burde holde dere langt unna. Vel, jeg er igrunn helt normal, og jeg ser ingen grunn til at dere skal holde dere unna meg. :p Men dette er bare sånn det har vært i en liten periode, og derfor lurer jeg på om noen har noen idé til hva jeg skal gjøre for å bli kvitt denne perioden? Med spesielt tanke på å få tilbake kosentrasjonen på skola, og faktisk få tilbake lysten til å gjøre noe der.

 

Godt å få dette ut :w00t:

5632290[/snapback]

Er du et speilbilde av meg eller er vi rett og stett såpass like?

var iallefall godt og vite at jeg ikke er alene.. :)

Lenke til kommentar

Ustedalen (og forsåvidt alle andre i lignende situasjon): Hvis du synes det er plagsomt å være sjenert, ikke snakke så mye osv. så gå for all del til fastlege e.l. og snakk ut om det. Si at det er plagsomt og at du vil ha hjelp til å endre deg. Ikke sitt og "aksepter" at ting er slik. Det er ikke naturlig å være sjenert av seg. Menneske er et sosialt vesen. Du er ung, og dermed er det lettere å bli "frisk" igjen.

 

Hvis du sitter og er redd for hva fastlegen vil si (f.eks påstå du ikke har noe problem) så ikke vær det. En lege tar deg seriøst og vil foreslå den hjelpen han eller hun mener du har behov for. Tro heller ikke at du er alene om det her. Rundt 10-20% av befolkningen sliter med det, og desto tidligere du starter behandling desto bedre er det.

 

mvh

Ernie som behandles for sosialfobi ;)

Endret av Ernie
Lenke til kommentar
Vet ikke helt om dere forsto det, men det jeg mener er at jeg har vel en konstant frykt om at alle rundt meg skal begynne å slenge dritt eller lignende.

5632583[/snapback]

Altså, akkurat det der minner veldig om sosialfobi. Påstår ikke akkurat at du har det, eller at du har en "sterk" versjon av det, bare sier at det iallfall minner.

 

Uannsett, plages man med noe så er det en fordel å få ryddet opp i det, og ikke bare si at "Jaja, livet går jo greit nok ...". Joa, livet går sikkert greit nok der og da, men når man blir eldre så kan problemene få større følger. Sier ikke at du dermed skal eller må gå til fastlegen, bare sier at hvis det er plagsomt så bør du ordne opp i det ;)

Lenke til kommentar

Huff nå er jeg rådvill. Hu ene naboen, som er full(!) akkurat nå, skulle så absolutt ha meg til å kjøre (hu spurt over msn). Jeg sier nei, det gidder jeg ikke. Da får jeg følgende:

Hvis ikke kjører jeg selv;D

:wallbash: Blir frustrert av å få slike meldinger. Hu VEIT hvordan tingene er, og da er det ikke spesielt hyggelig at hu direkte driver utpressing og utnyttelse. Jeg gir meg selvsagt ikke, vi snakker trossalt over msn, et skriftelig medium hvor jeg har betraktelig mindre hemninger. Dog fortsetter hun med truslene. Tilslutt fikk jeg

Snakkes.. Ut og kjøre en tur vi nå;D

Da gadde jeg ikke stort mer og blokkerte henne enkelt og greit. Heldigvis (og ikke overraskende) har hun ikke dratt, så det er jo ingen fare, men hvis hu gjør det så har jeg mobil og klarer definitivt å taste 112 og forklare hva som skjer ... Ja, også har jeg jo notert reg.nr.

 

Uannsett, det er utrolig sårende å møte slik oppførsel fra folk som veit man er ekstra sårbar. Jaja, da har jeg psykolog-mat til neste "session" i det minste, også har jeg fått bevist en gang for alle at jeg burde være milelangt unna henne.

Lenke til kommentar
Huff nå er jeg rådvill. Hu ene naboen, som er full(!) akkurat nå, skulle så absolutt ha meg til å kjøre (hu spurt over msn). Jeg sier nei, det gidder jeg ikke. Da får jeg følgende:
Hvis ikke kjører jeg selv;D

:wallbash: Blir frustrert av å få slike meldinger. Hu VEIT hvordan tingene er, og da er det ikke spesielt hyggelig at hu direkte driver utpressing og utnyttelse. Jeg gir meg selvsagt ikke, vi snakker trossalt over msn, et skriftelig medium hvor jeg har betraktelig mindre hemninger. Dog fortsetter hun med truslene. Tilslutt fikk jeg

Snakkes.. Ut og kjøre en tur vi nå;D

Da gadde jeg ikke stort mer og blokkerte henne enkelt og greit. Heldigvis (og ikke overraskende) har hun ikke dratt, så det er jo ingen fare, men hvis hu gjør det så har jeg mobil og klarer definitivt å taste 112 og forklare hva som skjer ... Ja, også har jeg jo notert reg.nr.

 

Uannsett, det er utrolig sårende å møte slik oppførsel fra folk som veit man er ekstra sårbar. Jaja, da har jeg psykolog-mat til neste "session" i det minste, også har jeg fått bevist en gang for alle at jeg burde være milelangt unna henne.

5633437[/snapback]

 

Du kan jo si ja til å kjøre... Gå bort, hente nøklene og gå og legge deg :thumbup:

Lenke til kommentar
Huff nå er jeg rådvill. Hu ene naboen, som er full(!) akkurat nå, skulle så absolutt ha meg til å kjøre (hu spurt over msn). Jeg sier nei, det gidder jeg ikke. Da får jeg følgende:
Hvis ikke kjører jeg selv;D

:wallbash: Blir frustrert av å få slike meldinger. Hu VEIT hvordan tingene er, og da er det ikke spesielt hyggelig at hu direkte driver utpressing og utnyttelse. Jeg gir meg selvsagt ikke, vi snakker trossalt over msn, et skriftelig medium hvor jeg har betraktelig mindre hemninger. Dog fortsetter hun med truslene. Tilslutt fikk jeg

Snakkes.. Ut og kjøre en tur vi nå;D

Da gadde jeg ikke stort mer og blokkerte henne enkelt og greit. Heldigvis (og ikke overraskende) har hun ikke dratt, så det er jo ingen fare, men hvis hu gjør det så har jeg mobil og klarer definitivt å taste 112 og forklare hva som skjer ... Ja, også har jeg jo notert reg.nr.

 

Uannsett, det er utrolig sårende å møte slik oppførsel fra folk som veit man er ekstra sårbar. Jaja, da har jeg psykolog-mat til neste "session" i det minste, også har jeg fått bevist en gang for alle at jeg burde være milelangt unna henne.

5633437[/snapback]

 

Du kan jo si ja til å kjøre... Gå bort, hente nøklene og gå og legge deg :thumbup:

5633449[/snapback]

... og la henne fortsette å utnytte meg? Ikke faen. Hvis jeg ikke vil, så vil jeg ikke. Da bør hun kunne akseptere det og ikke komme med trusler om å fyllekjøre ...

 

Edit: La til noe.

Endret av Ernie
Lenke til kommentar
... og la henne fortsette å utnytte meg? Ikke faen.

5633463[/snapback]

Poenget var bare å hindre henne i å kjøre selv. Du trenger jo ikke kjøre henne, men har du nøklene hennes så kan ikke HUN kjøre...

 

EDIT: Svarte før du rakk å legge til det siste. Er forsåvidt enig i at trusler ikke er rette veien å gå.

Endret av L4r5
Lenke til kommentar
... og la henne fortsette å utnytte meg? Ikke faen.

5633463[/snapback]

Poenget var bare å hindre henne i å kjøre selv. Du trenger jo ikke kjøre henne, men har du nøklene hennes så kan ikke HUN kjøre...

5633482[/snapback]

Ahh ... Ja, det var jo ikke så dumt, men det endrer jo fortsatt ikke på at hun sitter og truer om å fyllekjøre hvis ikke jeg kjører henne.

Lenke til kommentar

Ustedalen: Virker klart som du har en mild form for sosial angst. Det jeg gjorde når det var på det værste for min del ang. det der var å stole kun på fornuften, analysere sitasjon osv i stedet på å høre på følelsene som sier "de er ute etter å ta meg".

 

Men du bør PRØVE å være litt imøtekommende, men skjønner at det er sinnsykt vanskelig. Sliter forsatt selv.

Lenke til kommentar

Ustedalen: Virker bare som om du sitter altfor mye aleine og tenker FOR mye på alt mulig rart.

 

Det med å være redd for å snakke når det er mange mennesker som hører på er jo egentlig helt naturlig fordi du kanskje er redd for hva de skal tro og tenke om deg, synes du er teit eller noe.

 

Men akkuratt når det gjelder det så er det vel egentlig ikke noe annet godt råd enn å si:

 

Bare gjør det! - Ja! Bare gjør det!

 

Drit i hva alle andre mener om deg. Sansynligvis så syns helt sikkert de fleste at du er en bra kar. Tenk på livet som en film og du spiller hovedrollen.

Endret av Sir Winston
Lenke til kommentar

Vet ikke om det er noen av dere som husker det, men eg ble altså dumpet på nyttårsaften. Og igår var eg ute med bestevenninnen til Xen min (vel de var hvertfall bestevenninner inntil igår). Denne venninnen kom da og fortalde meg at Xen min hadde ligget med sånn ca 6 stk den siste uka vi var sammen. Ja dere leste riktig. 6 stykker.. Flere på en gang osv. Ho sa dette fordi ho syns eg hadde rett på å vite sannheten. Og så idag måtte eg jo selvfølgelig spørre Xen om dette faktisk var sant. Da sa ho at ho sa det bare for å teste om venninnen var til å stole på. Ho kan vel ikke forvente at eg skal tro på det? Det er ikke akkurat normalt å si sånne ting om seg selv.. Enkelte damer er skutt i hodet :roll:

Lenke til kommentar

Enkelte damer? de er som regel det alle sammen.

 

husk at det er mye som kommer fram i fylla, og man lyver faktisk veldig lite da.

 

må uansett være en forferdelig kjip ting å høre.

føler med deg.

 

EDIT:

ser ikke helt på innlegget ditt om dem var fulle eller ikke. det "var ute".

sorry, men hvis dem var fulle så er det liten sjanse for at hu løy til veninna.

Endret av O.J
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...